10 τραγούδια διαμαρτυρίας απο τα χρόνια της αμφισβήτησης

 

 

 

 

Ήδη απο τα τέλη της δεκαετίας του 1950 στην Αμερική θα αρχίσει να συγκροτείται ένα ιδιαίτερα δυναμικό κίνημα διαμαρτυρίας το οποίο θα κορυφωθεί και τα επόμενα χρόνια ενάντια στην ιμπεριαλιστική πολιτική των ΗΠΑ στο Βιετνάμ και την καταπίεση που ασκούσε στη νεολαία η κυβέρνηση και η ίδια η κοινωνία πολλές φορές. Η μουσική θα αποτελέσει έμπνευση για αυτη τη γενια και αντι-πολεμικοί στίχοι θα γίνουν σύνθημα στα χείλη των νέων της εποχής. Παρακάτω μια λίστα με δέκα απο τα αντιπροσωπευτικότερα τραγούδια.

»Give Peace A Chance – John Lennon»

11

Everybody’s talkin’ ’bout

Bagism, shagism, dragism, madism, ragism, tagism
This-ism, that-ism, ism ism ism
All we are saying is give peace a chance
All we are saying is give peace a chance

Πρόκειται για το πρώτο σόλο single του John Lennon που κυκλοφόρησε το 1969. Ο Lennon αποφεύγει τις πομπώδεις εκφράσεις, τις εικόνες πολέμου ή τις επιθέσεις σε πολιτικούς που ήταν ιδιαίτερα συνηθισμένες την εποχή του πολέμου στο Βιετνάμ αλλά με μια πολλή ηπιότερη προσέγγιση προσπαθεί να περάσει ξεκάθαρα το μήνυμα του που είναι ξεκάθαρο: »All we are saying is give peace a chance». To τραγούδι θα γίνει σύνθημα στα χείλη των νέων της εποχής. Μάλιστα θα το ακούσουμε σε αρκετές αντιπολεμικές ταινίες της εποχής, με πιο γνωστή το «The Strawberry Statement» που μιλάει για την κατάληψη στο Πανεπιστήμιο της Columbia. Σε ένα συγκηνητικό φινάλε, λίγο πρίν η αστυνομία εισβάλλει βίαια στο κτήριο, οι φοιτητές θα σχηματίσουν έναν κύκλο και θα αρχίσουν να τραγουδήσουν το άσμα του Lennon χωρίς να σταματούν ακόμα και όταν η αστυνομία τελικά θα αρχίσει να χτυπάει τους φοιτητές.

[youtube url=»https://www.youtube.com/watch?v=RkZC7sqImaM»]

 

»I-Feel-Like-I’m-Fixin’-To-Die-Rag – Country Joe McDonald»

2

Come on mothers throughout the land
Pack your boys off to Vietnam
Come on fathers, and don’t hesitate
To send your sons off before it’s too late
And you can be the first ones in your block
To have your boy come home in a box

Ένα σατιρικό τραγούδι απο τον Country Joe McDonald που όμως κρύβει μέσα ένα βαθιά ριζωμένο στην ψηχή των νέων Αμερικανών μήνυμα. Θα ερμηνεύσει αυτό το τραγούδι στο Woodstock χωρίς να είναι προγραμματισμένο και θα καταλήξει σε μια συγκλονιστική αντιπολεμική κραυγή όταν 350,000 νέοι θα ξεσηκωθουν και θα αρχίσουν να τραγουδάνε με όλη τους τη ψηχή το τραγούδι αυτό. Έπειτα και απο αυτή τη συγκλονιστική σκηνή στο Woodstock, το τραγούδι αυτό θα αποτελέσει άλλο ένα κεφάλαιο στο αντι-πολεμικό βιβλίο που εκείνη την εποχή γραφόταν.

[youtube url=»https://www.youtube.com/watch?v=Jk68D91hTXw»]

 

»Masters of War- Bob Dylan»

3

 

You that never done nothin’
But build to destroy
You play with my world
Like it’s your little toy
You put a gun in my hand
And you hide from my eyes
And you turn and run farther
When the fast bullets fly

(Μasters of War – 1963)

I saw ten thousand talkers whose tongues were all broken
I saw guns and sharp swords in the hands of young children
And it’s a hard, it’s a hard, it’s a hard, and it’s a hard
It’s a hard rain’s a-gonna fall.

(Α-Hard Rain’s A-Gonna Fall – 1963)

Yes, how many times must the cannon balls fly
Before they’re forever banned ?
The answer my friend is blowin’ in the wind
The answer is blowin’ in the wind.

(Blowin’ in the wind – 1963)

Μέχρι το 1965 ο Bob Dylan θα γράψει δεκάδες αντι-πολεμικά τραγούδια και τραγούδια διαμαρτυρίας ενάντια σε κάθετι ενοχλούσε τη νεολαία της εποχής. Τραγούδια όπως το «Blowin’ in the wind», το «Masters of War» ή το «Α-Hard Rain’s A-Gonna Fall» αποτέλεσαν την απαρχή του κινήματος διαμαρτυρίας. Τραγουδούσε ενάντια στον πόλεμο, τις κυβερνήσεις, τους στρατιωτικούς εξοπολισμούς και την καταπίεση που υπήρχε στην κοινωνία της εποχής. Το άλμπουμ «Τhe Freewheelin’ Bob Dylan» κυκλοφόρησε το 1963 και ,καθώς οι επιχειρήσεις στο Βιετνάμ κορυφώνονταν και το κίνημα διαμαρτυρίας γιγαντώνονταν, ο Bob Dylan θα γίνει ο κύριος εκπρόσωπός τους.

[youtube url=»https://www.youtube.com/watch?v=h2mabTnMHe8″]

 

»Fortunate Son – Creedence Clearwater Revival»

4

Some folks are born made to wave the flag
They’re red, white and blue
And when the band plays «Hail To The Chief»
They point the cannon at you

Οι Creedence Crearwater Revival υπήρξαν μια απο τις πιο δημοφιλής ροκ μπαντες στα χρόνια της αμβισβήτησης. Η δυνατή και βραχνή φωνή του John Fogerty σε συνδυασμό με τους εξίσου δυνατούς στίχους μπορούσε να χτυπήσει μεσα στη ψυχή του νέου Αμερικάνου. Το »Fortunate Son’‘ αποτελεί μόνο ένα παράδειγμα της δύναμης που έδωσαν τα τραγούδια του στη νεολαία. Φωνάζοντας ο Fogerty στο ρεφραίν »It ain’t me, it ain’t me, I ain’t no millionaire’s son, no. It ain’t me, it ain’t me; I ain’t no fortunate one, no.» μπορούμε να ακούσουμε την αντανάκλαση της φωνής που ύψωσαν οι νέοι της εποχής.

[youtube url=»https://www.youtube.com/watch?v=ec0XKhAHR5I»]

 

»Universal Soldier- Donovan»

55

He’s the Universal Soldier and he really is to blame,
His orders come from far away no more,
They come from here and there and you and me,
And brothers can’t you see,
This is not the way we put an end to war.

O Donovan στο τραγούδι του »Universal Soldier» μιλάει για την προσωπική ευθύνη που έχει ο καθένας στον πόλεμο για τις πράξεις του αφού προτιμά να υπακούει τυφλά σε εντολές. Άν δεν υπήρχαν στρατιώτες να κάνουν τα χατίρια των κυβερνώντων , τότες προφανώς δε θα υπήρχε πόλεμος. Το τραγούδι αυτό θα μπεί στην κορυφή του άλμπουμ που θα κυκλοφορήσει το 2006 ο ίδιος και το χαρακτηρίζει ως έναν κατάλογο «τραγουδιών κοινωνικής αλλαγής, ανθρωπίνων δικαιωμάτων, ειρήνης, αδελφοσύνης και ένα υπέροχο πηρυνικό σύννεφο που απλώθηκε στα τέλη του 50′ και στις αρχές του 60′  «

[youtube url=»https://www.youtube.com/watch?v=UC9pc4U40sI»]

 

»Ohio – Crosby,Stills, Nash & Young» 

6

Tin soldiers and Nixon coming,
we’re finally on our own.
This summer I hear the drumming,
four dead in Ohio.

Gotta get down to it
soldiers are gunning us down
should have been done long ago.
What if you knew her
and found her dead on the ground
how can you run when you know?

To »Ohio» γράφτηκε απο τον Neil Young το 1970 ως απάντηση στους πυροβολισμούς κατά τη διάρκεια διαμαρτυρίας ενάντια στην εισβολή των ΗΠΑ στην Καμπότζη στο Κεντ Στέιτς το Μάιο του 1970. Θα κυκλοφορήσει μάλιστα τον αμέσως επόμενο μήνα. Ο Neil Young κατηγορεί ανοιχτά τον Πρόεδρο Νίξον για το θάνατο τεσσάτων ανθρώπων στη διαδήλωση, κάτι πολύ ριζοσπαστικό για τα μέτρα της εποχής. Οι CSNY γίνονται έτσι σύμβολα της νέας γενιάς διαμαρτυρίας που θα δράσει τη δεκαετία του 1970.

[youtube url=»https://www.youtube.com/watch?v=TRE9vMBBe10″]

 

»For What It’s Worth – Buffalo Springfield»

00

 

There’s somethin’ happenin’ here
What it is ain’t exactly clear
There’s a man with a gun over there
A tellin’ me, I got to beware

I think it’s time we stop, children, what’s that sound?
Everybody look what’s going down

Οι Buffalo Springfield αποτελούν τον πρόδρομο των CSNY και βρίσκονται στην κορύφωση του κινήματος διαμαρτυρίας το 1966. Το τραγούδι εμπνεύστηκε απο μια εκδήλωση το Νοέμβριο του 1966 , στην αυγή της ψυχεδελικής εποχής, όταν ενοχλημένοι κάτοικοι και ιδιοκτήτες καταστημάτων ήθελαν να απαγορευτεί η κυκλοφορία μετα τις 10.00 το βράδυ λόγω της κίνησης και της φασαρίας που δημιουργούνταν. Πρόκειται φυσικά για κάτι που η νεολαία της εποχής είδε ως μια κατάφωρη παραβίαση των δικαιωμάτων τους και στις 13 Νοεμβρίου θα διαμαρτυρηθεί για την καταπίεση που προσπαθεί να επιβάλει το κράτος. Τρείς βδομάδες αργότερα η μπάντα θα ηχογραφήσει το »For What It’s Worth» με αφορμή αυτά τα γεγονότα. To τραγούδι αν και δεν είναι αντιπολεμικό θα γίνει ιδιαίτερα δημοφιλές στο κίνημα διαμαρτυρίας.

[youtube url=»https://www.youtube.com/watch?v=RXp7AAirwqo»]

 

»What’s Going On – Marvin Gaye»

8

Mother, mother
There’s too many of you crying
Brother, brother, brother
There’s far too many of you dying
You know we’ve got to find a way
To bring some lovin’ here today, yeah

Father, father
We don’t need to escalate
You see, war is not the answer
For only love can conquer hate
You know we’ve got to find a way
To bring some lovin’ here today

Το 1971 ο δημοφιλής έγχρωμος τραγουδιστής Marvin Gaye θα σταματήσει να τραγουδάει για αγάπη και με αυτό το τραγούδι θα μιλήσει για αυτά που βλέπει να συμβαίνουν γύρω του και σε όλη την κοινωνία. Με το τραγούδι »What’s Going On» θα βγάλει όλα αυτά που κρύβονται μέσα του τόσο καιρό. Λόγω του χρώματός του ο Gaye θα βιώσει το ρατσισμό αλλά μιλάει και για τον πόλεμο στο Βιετνάμ αφού ο ίδιος του ο αδερφός είχε βρεθεί εκεί. To μόνο που ζητάει ο Gaye και μια γενιά απο πίσω του είναι λίγη δικαιοσύνη.

[youtube url=»https://www.youtube.com/watch?v=H-kA3UtBj4M»]

 

»Pete Seeger – Bring Em’ Back»

9

 

If you love your Uncle Sam
Bring ’em home, bring ’em home
Support our boys in Vietnam
Bring ’em home, bring ’em home

It’ll make our generals sad, I know
Bring ’em home, bring ’em home
They want to tangle with the foe
Bring ’em home, bring ’em home

O Pete Seeger καταφέρνει με τα δυνατά αντι-πολεμικά του τραγούδια να εμπνεύσει μια γενιά που το φολκ πλέον της θύμιζε μια παλιά εποχή που μάλλον ήθελαν να ξεχάσουν. Τα τραγούδια του θα ακουστούν πάρα πολύ απο τη γενιά της αμφισβήτησης και θα γίνει ιδιαίτερα αγαπητός απο αυτούς.  Το » Βring Em’ Home » αποτελεί μόνο ένα παράδειγμα.

[youtube url=»https://www.youtube.com/watch?v=odNkadXgID8″]

 

»Barry McGuire – Eve of Destruction»

700

You’re old enough to kill but not for votin’
You don’t believe in war, but what’s that gun you’re totin’
And even the Jordan river has bodies floatin’
But you tell me over and over and over again my friend
Ah, you don’t believe we’re on the eve of destruction

Με το δυνατό αντικυβερνητικό του στίχο το Eve of Destruction θα αποκλειστεί απο πολλούς ραδιοφωνικούς σταθμούς θα καταφέρει να γίνει νούμερο #1 το 1966. Όσο ο πόλεμος προχωρούσε το τραγούδι του Barry McGuire μετεξελίσσοταν σε έναν Ύμνο για τους  Χιπις. Θα γίνει μάλιστα και έναυσμα για να ξεκινήσει η συζήτηση για το όριο των 21 ετών στις εκλογές που υπήρχε τότε και οι νέοι ήθελαν να πέσει στα 18.

[youtube url=»https://www.youtube.com/watch?v=IwYNWYaS3bI»]

 

 

 

Tags:

  • Είμαι 19 χρονών και μεγάλωσα στο Καρπενήσι. Εδώ και ένα χρόνο σπουδάζω στο Πάντειο και παράλληλα ασχολούμαι με τη μουσική. Μεγάλωσα ακούγωντας τους ροκ θρύλους των 60s και των 70s των οποίων και τα cd συλλέγω μανιωδώς. Στον ελεύθερό μου χρόνο διαβάζω beat λογοτεχνία και ονειρεύομαι για τα ταξίδια που θα κάνω στο μέλλον σαν άλλος χίπις και εγώ.

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads