Αληθινό γεγονός ή άλλος ένας αστικός μύθος; Στην Ελλάδα υπάρχουν πολλές διαμάχες σχετικά με την πατρότητα προϊόντων και ανθρώπων, πχ ο αρχαίος επικός ποιητής Όμηρος κατάγεται εν τέλει από τη Μυτιλήνη, τη Σμύρνη ή την Κω; Ο καφές είναι ελληνικός ή τούρκικος (ή κυπριακός); Ισχυεί ότι το ΟΚ προέρχεται από το Όλα Καλά; Στην προκειμένη περίπτωση όμως δε χρειάζεται να τσακωθούμε για το αν υπάρχει συγγένεια με την Ελλάδα ή όχι. Ο Jarvis Cocker το λέει ξεκάθαρα: “She came from Greece, she had a thirst for knowledge”. Η κοπέλα που ενέπνευσε τον frontman των Pulp να γράψει το κομμάτι-ύμνο των 90’s και της brit-pop είναι Ελληνίδα. Hands down! Άλλο είναι το θέμα: Ποιά είναι άραγε η κοπέλα που σπούδαζε “sculpture” στο St.Martin’s College και γνώρισε εκεί το Cocker; Υπήρξε πράγματι ή είναι αποκύημα της φαντασίας του; Μέχρι σήμερα ένα πέπλο μυστηρίου κάλυπτε το πρόσωπο αυτό. Τον τελευταίο όμως καιρό οι φήμες ολοένα και πληθαίνουν και φαίνεται πως είμαστε ένα βήμα πριν την αποκάλυψη της ταυτότητας εκείνης της φοιτήτριας. Δύο επιφανείς προσωπικότητες (hint, της τέχνης) διεκδικούν την μητρότητας του τίτλου και ο δημιουργός τηρεί σιγή ιχθύος. Το σήριαλ συνεχίζεται παρακάτω:
Λίγες μέρες μετά την νίκη του ΣΥΡΙΖΑ στις εκλογές της 25ης Ιανουαρίου και την ανάληψη του Υπουργείου Οικονομικών από τον Γιάνη Βαρουφάκη, άρχισαν όλοι να ασχολούνται με την προσωπική του ζωή. Φυσικά κανείς δε θα μπορούσε να παραβλέψει την σύζυγο του, Δανάη Στράτου και τα (κιτρινιάρικα τις περισσότερες φορές) έντυπα άρχισαν να σκαλίζουν το παρελθόν της. Κάποιοι γνώστες της ροκ μουσικής εντόπισαν μία σατανική σύμπτωση(;). Η εικαστικός σπούδασε Καλές τέχνες και γλυπτική στο φημισμένο St. Martin’s College στο Λονδίνο. Χμμμ κάτι μας θυμίζει αυτή η σχολή. Στο St. Martin’s College φοίτησε για ένα διάστημα και ο τραγουδιστής των Pulp, στο τμήμα κινηματογράφου. Εκεί λέγεται πως γνώρισε και το κορίτσι που αποτέλεσε το σημείο αναφοράς στο “Common People”, τη μεγάλη επιτυχία της μπάντας. Τα λαγωνικά συνειδητοποίησαν πως το θέμα παρουσίαζε ενδιαφέρον και έψαξαν το θέμα εις βάθος. Και (ταμ ταραμ ταμ ταμ): Οι ημερομηνίες φοίτησης τους συμπίπτουν! Ας λάβουμε υπόψην και το άλλο στοιχείο που ίσως μας βοηθήσει στην διελεύκανση του μυστηρίου, ο πατέρας της φοιτήτριας ήταν “loaded”, δηλαδή ματσωμένος (“She told me that her Dad was loaded”). Καθόλου απίθανο, αφού ο πατέρας της Στράτου, Φαίδων Στράτος, είναι βιομήχανος, οπότε σίγουρα θα υπάρχει κάποια οικονομική επιφάνεια (για να το θέσω κομψά). Και εκεί σταματούν οι αναφορές στην κοπέλα. Από εκεί και πέρα ξεκινούν οι υποθέσεις. Σύμφωνα με τα παραπάνω δεδομένα η Δανάη Στράτου είναι η πρώτη υποψήφια για την θέση του “wanna be common girl”.
Τα media , ελληνικά και διεθνή, έτρεξαν να αναδείξουν το θέμα σε talk of the internet. Και όχι άδικα αφού ο Cocker ήταν πάντα ασαφής σχετικά με ποια ήταν η πλούσια Ελληνίδα που επιθυμούσε διακαώς την λαϊκή ζωή. Μάλιστα οι Βρετανοί δημοσιογράφοι έχουν πάρει το όλο ζήτημα πολύ θερμά, μιάς και το concept του ροκ σταρ υπουργού με την ροκ μούσα των Pulp θα έμοιαζε ειδυλλιακό για τα tabloids, ενώ δεν δίστασαν να ρωτήσουν και τον ίδιο το Βαρουφάκη σχετικά με το αν η σύζυγος του είναι το κορίτσι αυτό. Ο υπουργός αρνήθηκε να απαντήσει συγκεκριμένα και περιορίστηκε στο ότι το μόνο που γνωρίζει είναι πως η Δανάη Στράτου ήταν η μόνη Ελληνίδα φοιτήτρια εκείνη την εποχή στο St. Martin’s. +1 point.
Η δεύτερη υποψήφια είναι η επίσης εικαστικός Κατερίνα Κανά. Η Κανά σπούδασε (ω, τι έκπληξη) στο St. Martin’s College και ισχυρίζεται πως πράγματι γνώρισε τον Jarvis Cocker ένα βράδυ. “Περάσαμε ένα βράδυ μαζί, πίνοντας και συζητώντας. Ήταν καταπληκτικά και, ξαφνικά, μέσα στην κουβέντα του είπα «I wanna live like common people» και αυτό πήρε διαστάσεις μεγαλύτερες απ’ ό,τι είχε συμβεί εκείνο το βράδυ”, δήλωσε στo free press έντυπο LIFO. Όχι όμως σήμερα, ούτε χθές, ούτε καν τις τελευταίες μέρες του Ιανουαρίου όταν και ξεκίνησαν οι “έρευνες” γύρω από την Στράτου. Η εικαστικός παραχώρησε την συνέντευξη το 2012! Τρία χρόνια πριν! Οπότε ουσιαστικά αυτοανακυρήχθηκε στο πολυσυζητημένο κορίτσι του τραγουδιστή του συγκροτήματος, πολύ πριν πέσει η “ανταγωνίστρια” της στα υπόψην. Υποστήριξε πως ο frontman σύχναζε στο κολλέγιο ενώ αυτή σπούδαζε, και έτσι γνωρίστηκαν. Σήμερα συμμετείχε σε μία μεσημεριανή εκπομπή και επανέλαβε όσα ισχυρίστηκε το 2012. Αν κρίνουμε από τα λεγόμενα της στη συνέντευξη, προσπάθησε πράγματι, και μπορούμε να πούμε πως τα κατάφερε, να ζήσει μία μποεμ ζωή, που ταιριάζει με το άπιαστο όνειρο πολλών common people της εργατικής τάξης, όπως ο Cocker.
Ήρθε άραγε η ώρα της απομυθοποίησης; Πολύ πιθανόν. Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Και η αρχή των πάντων είναι ο άνθρωπος που έγραψε το κομμάτι, ο κύριος Jarvis Cocker, που προσπάθησε να δώσει μία γεύση του τι εστί common people’s life στην φοιτήτρια, πηγαίνοντας την σε ένα σούπερ μάρκετ. Ο Cocker γεννήθηκε το 1963 στο Sheffield, ενώ ο πατέρας του εγκατέλειψε την οικογένεια όταν αυτός ήταν 7 ετών. Σαν παιδί μεγάλωσε σε εργατικό περιβάλλον και γρήγορα ασχολήθηκε με τη μουσική. Έγινε γνωστός μέσα από το indie rock συγκρότημα Pulp, την εποχή που η britpop μεσουρανούσε στη Βρετανία. Το 1988 έκανε ένα διάλειμμα από τη μουσική για να πάρει πτυχίο από το St. Martin’s College στις Καλές Τέχνες και τον Κινηματογράφο. Εκεί λέγεται πως γνώρισε και τη μούσα που τον ενέπνευσε να γράψει έναν από τους ύμνους της σύγχρονης ποπ. Ανέκαθεν ένα πέπλο μυστηρίου κάλυπτε την ταυτότητα της κοπέλας και ο Jarvis απέφευγε να απαντά σε τέτοιου είδους ερωτήσεις, προστατεύοντας την συμφοιτήτρια του. Είτε προσπαθούσε να θολώσει τα νερά με απαντήσεις του τύπου “Ίσως να μην ήταν Ελληνίδα, ίσως να παράκουσα”, είτε απαντούσε συβυλλικά.
Το 2013 είπε στο περιοδικό ΝΜΕ: “Συνάντησα το κορίτσι του τραγουδιού πολλά χρόνια πριν, όταν ήμουν στο St Martin’s College. Τη γνώρισα σε ένα μάθημα γλυπτικής, αλλά στο St Martin’s υπήρχε ένα πράγμα που ονομαζόταν Crossover Fortnight, όπου έπαιρνες κάποια μαθήματα άλλου τμήματος για λίγες βδομάδες. Εγώ σπούδαζα κινηματογράφο και αυτή πιθανόν να σπούδαζε ζωγραφική, αλλά και οι δυό αποφασίσαμε να ασχοληθούμε με τη γλυπτική για κανά δυό βδομάδες. Δε ξέρω το όνομα της. Πρέπει να ήταν γύρω στο 1988, οπότε αποτελούσε ήδη αρχαία ιστορία όταν έγραψα το τραγούδι (1994-1995).” Άρα η κοπέλα του τραγουδιού δεν σπούδαζε γλυπτική, αλλά ζωγραφική, οπότε η ταύτιση της με τις Στράτου και Κανά είναι άτοπη; Ή μήπως ο Jarvis προσπαθεί γι ακόμη μία φορά να κρύψει την ταυτότητα της πάλαι πότε συμφοιτήτριας του και να εγείρει το σασπένς; Ο Cocker προσπάθησε πάλι να ανασκευάσει τις εντυπώσεις το 2012, όταν και παραδέχτηκε πως ο στίχος “I want to sleep with common people like you” δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα, αφού ο ίδιος ένιωθε έλξη προς την κοπέλα και όχι αυτή, αλλά του την έσπαγαν κάποια στοιχεία του χαρακτήρα της και τον αποθάρρυναν από το να κάνει κάτι παραπάνω.
Απάντηση δεν μπορεί να δώσει κανένας άλλος παρά μόνο ο δημιουργός του. Όπως και να έχει πρέπει να ευχαριστήσουμε αυτή την “ανώνυμη” Ελληνίδα φοιτήτρια που το ενδιαφέρον της για ένα είδος slumming ή την κοινωνική κινητικότητα είχε ως αποτέλεσμα ένα από τα κορυφαία τραγούδια όλων των εποχών. Η επιθυμία της πλούσιας σπουδάστριας σε ένα από τα πλέον αναγνωρίσιμα Κολλέγια Καλών Τεχνών που ήθελε να ζήσει πιο απλά, μακριά από το αστικό της περιβάλλον, όπως “οι συνηθισμένοι άνθρωποι”, η εργατική τάξη- ίσως για να αποτελέσει μία εμπειρία που θα επηρεάσει την τέχνη της, πυροδότησε την έκρηξη του Cocker. Δε μπορούσε παρά μόνο να διακρίνει την ειρωνεία του πράγματος και την αντιφατικότητα, την σύγκρουση δύο εντελώς αντίθετων κόσμων. Ο παιάνας που ακολούθει απαριθμεί τους λόγους που η πλούσια κοπέλα δε θα μπορούσε ποτέ να ζήσει όπως όλοι οι φτωχοί άνθρωποι, γιατί ακόμα και “αν έβλεπε τις κατσαρίδες να σκαρφαλώνουν τον τοίχο του δωματίου της θα ήξερε πως ο μπαμπάς θα μπορούσε να σταματήσει το κακό” (“But still you’ll never get it right/‘Cos when you’re laid in bed at night watching roaches climb the wall/If you call your dad he could stop it all…”). Από τη στιγμή που ξέρει πως υπάρχει η δυνατότητα να επιστρέψει στην πρότερη καλή ζωή και πως όλα μπορούν να αλλάξουν, δε θα ζήσει ποτέ όπως οι άνθρωποι της εργατικής τάξης, δε θα αποτύχει ποτέ, δε θα καταλάβει πως είναι να χάνεις τον έλεγχο της ζωής σου (“You’ll never watch your life slide out of view”). Οι “συνηθισμένοι άνθρωποι”, χάνοντας τον έλεγχο της ζωής τους αποδέχονται την πραγματικότητα, αγκαλιάζουν το αναπόφευκτο και καταλήγουν να “χορεύουν, να πίνουν, να κάνουν σεξ”, αφού τίποτα δε μπορεί να δυσχεράνει την κατάσταση, παρά μόνο να την βελτιώσει (“And then dance and drink and screw/Because there’s nothing else to do”)- αυτός είναι εξάλλου και ο ορισμός που δίνει ο Μαρξ στους προλετάριους, τους ανθρώπους των κατώτερων κοινωνικών στρωμάτων (“Οι Προλετάριοι δεν έχουν να χάσουν τίποτα παρά μόνο τις αλυσίδες τους”).
Ποια είναι άραγε η φοιτήτρια από την Ελλάδα που σπούδαζε στα τέλη της δεκαετίας του 80 στο Λονδίνο; Η Κατερίνα Κανά ή η Δανάη Στράτου; Η Δανάη Στράτου ή η Κατερίνα Κανά; Θα σταματήσω εδώ τις ερωτήσεις σε στυλ Σταύρου Θεοδωράκη. Αν δοθεί τελικά κάποια απάντηση, θα είναι αρκετή για να ξεκαθαρίσει το τοπίο και να λυθεί ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ροκ ιστορίας. Αν πάλι όχι, ο μύθος θα συνεχίσει να προσελκύει το ενδιαφέρον των επίδοξων Πουαρό της ποπ κουλτούρας και οι πιθανές εκδοχές θα αυξηθούν. Μέχρι τότε θα συνεχίσουμε να απολαμβάνουμε το μοναδικό αυτό κομμάτι και θα αναρωτιόμαστε: Πραγματικό γεγονός ή αστικός μύθος;
Αληθινό γεγονός ή άλλος ένας αστικός μύθος; Στην Ελλάδα υπάρχουν πολλές διαμάχες σχετικά με την πατρότητα προϊόντων και ανθρώπων, πχ ο αρχαίος επικός ποιητής Όμηρος κατάγεται εν τέλει από τη Μυτιλήνη, τη Σμύρνη ή την Κω; Ο καφές είναι ελληνικός ή τούρκικος (ή κυπριακός); Ισχυεί ότι το ΟΚ προέρχεται από το Όλα Καλά; Στην προκειμένη περίπτωση όμως δε χρειάζεται να τσακωθούμε για το αν υπάρχει συγγένεια με την Ελλάδα ή όχι. Ο Jarvis Cocker το λέει ξεκάθαρα: “She came from Greece, she had a thirst for knowledge”. Η κοπέλα που ενέπνευσε τον frontman των Pulp να γράψει το κομμάτι-ύμνο των 90’s και της brit-pop είναι Ελληνίδα. Hands down! Άλλο είναι το θέμα: Ποιά είναι άραγε η κοπέλα που σπούδαζε “sculpture” στο St.Martin’s College και γνώρισε εκεί το Cocker; Υπήρξε πράγματι ή είναι αποκύημα της φαντασίας του; Μέχρι σήμερα ένα πέπλο μυστηρίου κάλυπτε το πρόσωπο αυτό. Τον τελευταίο όμως καιρό οι φήμες ολοένα και πληθαίνουν και φαίνεται πως είμαστε ένα βήμα πριν την αποκάλυψη της ταυτότητας εκείνης της φοιτήτριας. Δύο επιφανείς προσωπικότητες (hint, της τέχνης) διεκδικούν την μητρότητας του τίτλου και ο δημιουργός τηρεί σιγή ιχθύος. Το σήριαλ συνεχίζεται παρακάτω:
Λίγες μέρες μετά την νίκη του ΣΥΡΙΖΑ στις εκλογές της 25ης Ιανουαρίου και την ανάληψη του Υπουργείου Οικονομικών από τον Γιάνη Βαρουφάκη, άρχισαν όλοι να ασχολούνται με την προσωπική του ζωή. Φυσικά κανείς δε θα μπορούσε να παραβλέψει την σύζυγο του, Δανάη Στράτου και τα (κιτρινιάρικα τις περισσότερες φορές) έντυπα άρχισαν να σκαλίζουν το παρελθόν της. Κάποιοι γνώστες της ροκ μουσικής εντόπισαν μία σατανική σύμπτωση(;). Η εικαστικός σπούδασε Καλές τέχνες και γλυπτική στο φημισμένο St. Martin’s College στο Λονδίνο. Χμμμ κάτι μας θυμίζει αυτή η σχολή. Στο St. Martin’s College φοίτησε για ένα διάστημα και ο τραγουδιστής των Pulp, στο τμήμα κινηματογράφου. Εκεί λέγεται πως γνώρισε και το κορίτσι που αποτέλεσε το σημείο αναφοράς στο “Common People”, τη μεγάλη επιτυχία της μπάντας. Τα λαγωνικά συνειδητοποίησαν πως το θέμα παρουσίαζε ενδιαφέρον και έψαξαν το θέμα εις βάθος. Και (ταμ ταραμ ταμ ταμ): Οι ημερομηνίες φοίτησης τους συμπίπτουν! Ας λάβουμε υπόψην και το άλλο στοιχείο που ίσως μας βοηθήσει στην διελεύκανση του μυστηρίου, ο πατέρας της φοιτήτριας ήταν “loaded”, δηλαδή ματσωμένος (“She told me that her Dad was loaded”). Καθόλου απίθανο, αφού ο πατέρας της Στράτου, Φαίδων Στράτος, είναι βιομήχανος, οπότε σίγουρα θα υπάρχει κάποια οικονομική επιφάνεια (για να το θέσω κομψά). Και εκεί σταματούν οι αναφορές στην κοπέλα. Από εκεί και πέρα ξεκινούν οι υποθέσεις. Σύμφωνα με τα παραπάνω δεδομένα η Δανάη Στράτου είναι η πρώτη υποψήφια για την θέση του “wanna be common girl”.
Τα media , ελληνικά και διεθνή, έτρεξαν να αναδείξουν το θέμα σε talk of the internet. Και όχι άδικα αφού ο Cocker ήταν πάντα ασαφής σχετικά με ποια ήταν η πλούσια Ελληνίδα που επιθυμούσε διακαώς την λαϊκή ζωή. Μάλιστα οι Βρετανοί δημοσιογράφοι έχουν πάρει το όλο ζήτημα πολύ θερμά, μιάς και το concept του ροκ σταρ υπουργού με την ροκ μούσα των Pulp θα έμοιαζε ειδυλλιακό για τα tabloids, ενώ δεν δίστασαν να ρωτήσουν και τον ίδιο το Βαρουφάκη σχετικά με το αν η σύζυγος του είναι το κορίτσι αυτό. Ο υπουργός αρνήθηκε να απαντήσει συγκεκριμένα και περιορίστηκε στο ότι το μόνο που γνωρίζει είναι πως η Δανάη Στράτου ήταν η μόνη Ελληνίδα φοιτήτρια εκείνη την εποχή στο St. Martin’s. +1 point.
Η δεύτερη υποψήφια είναι η επίσης εικαστικός Κατερίνα Κανά. Η Κανά σπούδασε (ω, τι έκπληξη) στο St. Martin’s College και ισχυρίζεται πως πράγματι γνώρισε τον Jarvis Cocker ένα βράδυ. “Περάσαμε ένα βράδυ μαζί, πίνοντας και συζητώντας. Ήταν καταπληκτικά και, ξαφνικά, μέσα στην κουβέντα του είπα «I wanna live like common people» και αυτό πήρε διαστάσεις μεγαλύτερες απ’ ό,τι είχε συμβεί εκείνο το βράδυ”, δήλωσε στo free press έντυπο LIFO. Όχι όμως σήμερα, ούτε χθές, ούτε καν τις τελευταίες μέρες του Ιανουαρίου όταν και ξεκίνησαν οι “έρευνες” γύρω από την Στράτου. Η εικαστικός παραχώρησε την συνέντευξη το 2012! Τρία χρόνια πριν! Οπότε ουσιαστικά αυτοανακυρήχθηκε στο πολυσυζητημένο κορίτσι του τραγουδιστή του συγκροτήματος, πολύ πριν πέσει η “ανταγωνίστρια” της στα υπόψην. Υποστήριξε πως ο frontman σύχναζε στο κολλέγιο ενώ αυτή σπούδαζε, και έτσι γνωρίστηκαν. Σήμερα συμμετείχε σε μία μεσημεριανή εκπομπή και επανέλαβε όσα ισχυρίστηκε το 2012. Αν κρίνουμε από τα λεγόμενα της στη συνέντευξη, προσπάθησε πράγματι, και μπορούμε να πούμε πως τα κατάφερε, να ζήσει μία μποεμ ζωή, που ταιριάζει με το άπιαστο όνειρο πολλών common people της εργατικής τάξης, όπως ο Cocker.
Ήρθε άραγε η ώρα της απομυθοποίησης; Πολύ πιθανόν. Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Και η αρχή των πάντων είναι ο άνθρωπος που έγραψε το κομμάτι, ο κύριος Jarvis Cocker, που προσπάθησε να δώσει μία γεύση του τι εστί common people’s life στην φοιτήτρια, πηγαίνοντας την σε ένα σούπερ μάρκετ. Ο Cocker γεννήθηκε το 1963 στο Sheffield, ενώ ο πατέρας του εγκατέλειψε την οικογένεια όταν αυτός ήταν 7 ετών. Σαν παιδί μεγάλωσε σε εργατικό περιβάλλον και γρήγορα ασχολήθηκε με τη μουσική. Έγινε γνωστός μέσα από το indie rock συγκρότημα Pulp, την εποχή που η britpop μεσουρανούσε στη Βρετανία. Το 1988 έκανε ένα διάλειμμα από τη μουσική για να πάρει πτυχίο από το St. Martin’s College στις Καλές Τέχνες και τον Κινηματογράφο. Εκεί λέγεται πως γνώρισε και τη μούσα που τον ενέπνευσε να γράψει έναν από τους ύμνους της σύγχρονης ποπ. Ανέκαθεν ένα πέπλο μυστηρίου κάλυπτε την ταυτότητα της κοπέλας και ο Jarvis απέφευγε να απαντά σε τέτοιου είδους ερωτήσεις, προστατεύοντας την συμφοιτήτρια του. Είτε προσπαθούσε να θολώσει τα νερά με απαντήσεις του τύπου “Ίσως να μην ήταν Ελληνίδα, ίσως να παράκουσα”, είτε απαντούσε συβυλλικά.
Το 2013 είπε στο περιοδικό ΝΜΕ: “Συνάντησα το κορίτσι του τραγουδιού πολλά χρόνια πριν, όταν ήμουν στο St Martin’s College. Τη γνώρισα σε ένα μάθημα γλυπτικής, αλλά στο St Martin’s υπήρχε ένα πράγμα που ονομαζόταν Crossover Fortnight, όπου έπαιρνες κάποια μαθήματα άλλου τμήματος για λίγες βδομάδες. Εγώ σπούδαζα κινηματογράφο και αυτή πιθανόν να σπούδαζε ζωγραφική, αλλά και οι δυό αποφασίσαμε να ασχοληθούμε με τη γλυπτική για κανά δυό βδομάδες. Δε ξέρω το όνομα της. Πρέπει να ήταν γύρω στο 1988, οπότε αποτελούσε ήδη αρχαία ιστορία όταν έγραψα το τραγούδι (1994-1995).” Άρα η κοπέλα του τραγουδιού δεν σπούδαζε γλυπτική, αλλά ζωγραφική, οπότε η ταύτιση της με τις Στράτου και Κανά είναι άτοπη; Ή μήπως ο Jarvis προσπαθεί γι ακόμη μία φορά να κρύψει την ταυτότητα της πάλαι πότε συμφοιτήτριας του και να εγείρει το σασπένς; Ο Cocker προσπάθησε πάλι να ανασκευάσει τις εντυπώσεις το 2012, όταν και παραδέχτηκε πως ο στίχος “I want to sleep with common people like you” δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα, αφού ο ίδιος ένιωθε έλξη προς την κοπέλα και όχι αυτή, αλλά του την έσπαγαν κάποια στοιχεία του χαρακτήρα της και τον αποθάρρυναν από το να κάνει κάτι παραπάνω.
Απάντηση δεν μπορεί να δώσει κανένας άλλος παρά μόνο ο δημιουργός του. Όπως και να έχει πρέπει να ευχαριστήσουμε αυτή την “ανώνυμη” Ελληνίδα φοιτήτρια που το ενδιαφέρον της για ένα είδος slumming ή την κοινωνική κινητικότητα είχε ως αποτέλεσμα ένα από τα κορυφαία τραγούδια όλων των εποχών. Η επιθυμία της πλούσιας σπουδάστριας σε ένα από τα πλέον αναγνωρίσιμα Κολλέγια Καλών Τεχνών που ήθελε να ζήσει πιο απλά, μακριά από το αστικό της περιβάλλον, όπως “οι συνηθισμένοι άνθρωποι”, η εργατική τάξη- ίσως για να αποτελέσει μία εμπειρία που θα επηρεάσει την τέχνη της, πυροδότησε την έκρηξη του Cocker. Δε μπορούσε παρά μόνο να διακρίνει την ειρωνεία του πράγματος και την αντιφατικότητα, την σύγκρουση δύο εντελώς αντίθετων κόσμων. Ο παιάνας που ακολούθει απαριθμεί τους λόγους που η πλούσια κοπέλα δε θα μπορούσε ποτέ να ζήσει όπως όλοι οι φτωχοί άνθρωποι, γιατί ακόμα και “αν έβλεπε τις κατσαρίδες να σκαρφαλώνουν τον τοίχο του δωματίου της θα ήξερε πως ο μπαμπάς θα μπορούσε να σταματήσει το κακό” (“But still you’ll never get it right/‘Cos when you’re laid in bed at night watching roaches climb the wall/If you call your dad he could stop it all…”). Από τη στιγμή που ξέρει πως υπάρχει η δυνατότητα να επιστρέψει στην πρότερη καλή ζωή και πως όλα μπορούν να αλλάξουν, δε θα ζήσει ποτέ όπως οι άνθρωποι της εργατικής τάξης, δε θα αποτύχει ποτέ, δε θα καταλάβει πως είναι να χάνεις τον έλεγχο της ζωής σου (“You’ll never watch your life slide out of view”). Οι “συνηθισμένοι άνθρωποι”, χάνοντας τον έλεγχο της ζωής τους αποδέχονται την πραγματικότητα, αγκαλιάζουν το αναπόφευκτο και καταλήγουν να “χορεύουν, να πίνουν, να κάνουν σεξ”, αφού τίποτα δε μπορεί να δυσχεράνει την κατάσταση, παρά μόνο να την βελτιώσει (“And then dance and drink and screw/Because there’s nothing else to do”)- αυτός είναι εξάλλου και ο ορισμός που δίνει ο Μαρξ στους προλετάριους, τους ανθρώπους των κατώτερων κοινωνικών στρωμάτων (“Οι Προλετάριοι δεν έχουν να χάσουν τίποτα παρά μόνο τις αλυσίδες τους”).
Ποια είναι άραγε η φοιτήτρια από την Ελλάδα που σπούδαζε στα τέλη της δεκαετίας του 80 στο Λονδίνο; Η Κατερίνα Κανά ή η Δανάη Στράτου; Η Δανάη Στράτου ή η Κατερίνα Κανά; Θα σταματήσω εδώ τις ερωτήσεις σε στυλ Σταύρου Θεοδωράκη. Αν δοθεί τελικά κάποια απάντηση, θα είναι αρκετή για να ξεκαθαρίσει το τοπίο και να λυθεί ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ροκ ιστορίας. Αν πάλι όχι, ο μύθος θα συνεχίσει να προσελκύει το ενδιαφέρον των επίδοξων Πουαρό της ποπ κουλτούρας και οι πιθανές εκδοχές θα αυξηθούν. Μέχρι τότε θα συνεχίσουμε να απολαμβάνουμε το μοναδικό αυτό κομμάτι και θα αναρωτιόμαστε: Πραγματικό γεγονός ή αστικός μύθος;