Δύο ταλαντούχοι καλλιτέχνες από τη Θεσσαλονίκη ήρθαν να ενώσουν Δύση και Ανατολή. Ο λόγος για το συνθέτη Χάρη Γκατζόφλια και το στιχουργό Λάζαρο Αντωνιάδη. Η αμοιβαία αγάπη τους για τη μουσική γέννησε την πρώτη τους, από κοινού, δουλειά με τίτλο “Στων Άγιων τα Νερά”, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μετρονόμος. Λίγο πριν την παράσταση του project τους στην Αθήνα, μιλήσαμε για την εξελικτική πορεία της μουσικής, την έμπνευση, τη συναισθηματική βαρβαρότητα, τους “Άγιους” και τα “νερά” τους.
Έχει περάσει σχεδόν μισός χρόνος από την κυκλοφορία του «Στων Άγιων τα Νερά». Πώς προέκυψε η μεταξύ σας συνεργασία;
Χ.Γ.: Μέσα από τη συχνότητα του ραδιοφώνου. Προσκάλεσα το Λάζαρο να έρθει στο ραδιόφωνο μου ως παραγωγός, αφού γνώριζα την πορεία του στα ραδιόφωνα κι έτσι καταλήξαμε να μιλάμε για την άλλη αγάπη μας. Τη μουσική και τους στίχους.
Μουσικά η δουλειά σας κινείται σε πολλά επίπεδα. Προσωπικά είμαι της άποψης πως η αρμονία προκύπτει από τη σύνθεση αντιφατικών στοιχείων, οπότε οφείλω να σας συγχαρώ για την εύστοχη ανάμειξη τους. Ποιους καλλιτέχνες θα ορίζατε ως βασικές επιρροές;
Χ.Γ.: Τα ακούσματα μου από παιδί, αλλά και σε μεγαλύτερη ηλικία όσο σπούδαζα στο Αριστοτέλειο ήταν το πάντρεμα της Ανατολής και της Δύσης. Επιρροές που με γαλούχησαν ως συνθέτη, έτσι ώστε όταν έγραψα τις πρώτες μουσικές μου για το θέατρο και τον κινηματογράφο να έχω, αν θέλεις μέσα μου αυτές τις δύο καταγωγές. Αυτό ακριβώς επιδίωξα και στο άλμπουμ μας. Ο συνδυασμός αυτών των δύο.
Στο άλμπουμ υπάρχουν νύξεις τζαζ, μπουρλέσκ και πιο upbeat μουσικών μέχρι αισθαντικές μπαλάντες και κομμάτια από την παραδοσιακή ελληνική μουσική. Αν και οι ταμπέλες πρέπει να αποφεύγονται, δε μπορώ να μη ρωτήσω: πώς θα βαφτίζατε τον ήχο σας;
Χ.Γ.: Η μουσική, με την ευρύτερη έννοια, πιθανότατα να μην μπαίνει σε καλούπια, αλλά τα στυλ της μουσικής υπάρχουν για να τα καθορίζουμε μέσα από τις φόρμες. Η μουσική μου έχει ένα στόχο. Να μπορέσει να διαπραγματευτεί τις συχνότητες της μνήμης μου και του χρόνου που με καθόρισε η σύνθεση. Αυτό που ανέφερα και παραπάνω. Ένα πάντρεμα του Κόσμου της Ανατολής, αλλά και της Δύσης.
Η εποχή σχεδόν επιβάλλει τον πειραματισμό και στο όνομα του πολλές φορές χάνεται κάθε αυθεντικότητα. Μήπως ήρθε η στιγμή να βάλουμε την κλασική ή παραδοσιακή μουσική εκ νέου στο παιχνίδι;
Χ.Γ.: Αν εννοείτε, πως υπάρχει μια εξελικτική πορεία. Σαφώς, δεν ξέρω, αν είμαι ο μόνος που τόλμησε να κάνει παντρέψει αυτό το σχήμα, αλλά είναι μια ακολουθία την οποία ως καλλιτέχνες κυρίως έχουμε την ανάγκη στον πειραματισμό. Αν και υπάρχουν στοιχεία με μια καθαρότητα, ως επί το πλείστων επιζητώ αυτή την ανάμειξη.
Έχετε συνεργαστεί με πολλούς εξαιρετικούς νέους ερμηνευτές. Τι σας οδήγησε στις συγκεκριμένες επιλογές;
Λ.Α.: Τα ίδια τα τραγούδια μας οδήγησαν. Δε θα μπορούσαμε να έχουμε άλλους. Σαν να γράφτηκαν για τους συγκεκριμένους ερμηνευτές. Με τον Πάνο Ζώη γνωριζόμαστε καιρό πριν από τη συνεργασία μου με το Χάρη, οπότε κι έτσι έγινε η πρώτη αρχή μας. Από την άλλη, το Θοδωρή τον γνώρισα από την 4η Ακρόαση της Μικρής Άρκτου. Και το ένα έφερε το άλλο. Μια ομάδα ανθρώπων από τη Θεσσαλονίκη με τις ίδιες ανησυχίες και επιλογές για τη μουσική που θέλουμε να ακολουθήσουμε. Το βιβλίο cd άλλωστε είχε αυτό το στόχο.
Πώς γράφτηκε ο δίσκος; Εννοώ, προηγήθηκε η σύνθεση, οι στίχοι ή έγιναν ταυτόχρονα;
Χ.Γ.: Γράφουμε με συγκεκριμένο τρόπο. Διαβάζω τους στίχους του Λάζαρου και γράφω μουσική σε ό,τι με συγκινεί. Επειδή, γράφει δύσκολα προσπαθώ να βρω τρόπους να ξεκλειδώνομαι. Ή απλά να επιλέξω κάτι που δε θα περάσει ασυγκίνητο. Μου αρέσουν οι όμορφες λέξεις και το εκάστοτε νόημα που διατηρήσει την ευαισθησία μου σε κάθε χρονική στιγμή.
Αλήθεια, τι περιλαμβάνει το βιβλίο που κυκλοφορεί μαζί με το cd;
Λ.Α.: Παρότι, δεν είναι μια ποιητική συλλογή ή ένα λογοτεχνικό κείμενο, δε ήταν αδύνατο να παρουσιαστεί διαφορετικά η δουλειά μας. Το βιβλίο συμπεριλαμβάνει τους στίχους, ιδιαίτερες φωτογραφίες από τη φωτογράφηση στην Άνω Πόλη, στιγμές από τις ηχογραφήσεις και όλες τις πληροφορίες ενός κανονικού δίσκου. Ο τρόπος με τον οποίο παρουσιάζεται είναι χειροποίητος. Μια δουλειά που χαίρεσαι να τη βλέπεις, εκτός από να την ακούς. Στο σημείο αυτό θα ήθελα να σας πω πως το εικαστικό και όλες οι φωτογραφίες ανήκουν στον Ζαχαρία – Ραφαήλ Σεφερίδη.
Οι στίχοι περιστρέφονται κυρίως γύρω από θέματα σουρεαλιστικά, ή καλύτερα μαγικά ρεαλιστικά. Πώς προέκυψαν οι συγκεκριμένοι άξονες κατά την στιχουργική διαδικασία;
Λ.Α.: Οι στίχοι συνήθως σε βρίσκουν σε ανύποπτες στιγμές. Και το κυνήγι βέβαια λειτουργεί, αλλά κυρίως πιάσανε θήραμα. Τα τραγούδια που έγραψε ο Χάρης μουσική έχουν μια 7ετία. Μια εξελικτική πορεία. Το ’10, ήταν μια καθοριστική χρονιά που προσπάθησα να προσεγγίσω κομμάτια από τη σουρεαλιστική πλευρά. Ένα κίνημα που βρίσκω τον εαυτό μου και αφήνω την καρδιά μου και τις ιδέες μου να ακολουθούν τα ένστικτα του συνειδητού, αλλά και του ασυνείδητου.
Χρειαζόμαστε σήμερα τη «μαγεία» για να οξύνουμε επιτέλους την ευαισθησία μας απέναντι στην ομορφιά, που καθημερινά θεωρείται δεδομένη;
Λ.Α.: Τα συναισθήματα του ανθρώπου μένουν σταθερά στους χρόνους. Τα ίδια προβλήματα σε όλα τα επίπεδα αντιμετώπιζαν και αντιμετωπίζουν οι άνθρωποι, αλλά η διαφορά ανά τους τους αιώνες είναι η παρατήρηση και η εξέλιξη. Τα βασικά, όμως θέματα του ψυχισμού είναι τα ίδια. Αλλάζουν σε στιγμές και σε χαρακτήρες. Η Τέχνη έρχεται, για να σου θυμίσει αυτές τις στιγμές. Γιατί η καθημερινότητα είναι τόσο σκληρή που προσπερνάμε κάθε μας ευαισθησία. Σε λογικά πλαίσια, μας ενδιαφέρει ή μη, μας απασχολεί μόνο η στιγμή της επιβίωσης. Από τη δουλειά ή την τροφή μέχρι τον έρωτα ή το σεξ. Διαπραγματευόμαστε το εγώ μας σ’ ένα παζάρι κοινωνικής αποστείρωσης.
Ποιοι είναι τελικά οι «άγιοι» και ποια τα «νερά» τους;
Χ.Γ.: Οι «Άγιοι» για μένα είναι οι φίλοι, οι γονείς, οι σύντροφοι της ζωής μας, είναι οι δάσκαλοι, είναι οι παρέες, είναι όλοι αυτοί που έχουμε συζητήσει και έχουμε ανταλλάξει μια κουβέντα, έστω και μια φορά γύρω από ένα τραπέζι, σε ένα μπαρ, σε μια σύναξη, σε μια γιορτή, σε μια ανύποπτη στιγμή. Είναι αυτοί που έχουμε συμβουλέψει και μας έχουν συμβουλέψει. Και τα νερά είναι το μαγικό στοιχείο, οι λόγοι δηλαδή που συνέβησαν όλα αυτά με όλους αυτούς τους ανθρώπους.
Λ.Α.: Συμφωνώ απόλυτα με το Χάρη, συμπληρώνοντας στα νερά τους λόγους της κάθαρσης, του στοιχείου της επιβίωσης και του παράγοντα της εξάρτησης. Το νερό ως τροφοδότης για τη ζωή και την ύπαρξη του εντός μας.
Στις 25 κατεβαίνετε στην Αθήνα για την παρουσίαση του δίσκου και στις 26 είστε live στο Cabaret Voltaire. Τι να περιμένουμε από αυτή την εμφάνιση;
Χ.Γ.: Στην παρουσίαση στον Ιανό θα ακούσετε ζωντανά όλα τα τραγούδια του βιβλίου cd και στο live επιμεληθήκαμε με τον Λάζαρο ένα πρόγραμμα βασισμένο σε αυτό. Οφείλουμε να τονίζουμε τους εξαιρετικούς μουσικούς σ’ αυτό το ταξίδι εμπειρία Αντώνη Μαυρουδή, Στέλλα Τέμπρελη, Βαγγέλης Μεντεσόπουλο. Καθώς και τον Θάνο Σταυρίδη που είχαμε και τη χαρά να συμμετέχει στο άλμπουμ σε 5 τραγούδια. Οι φωνές στο live είναι ο Πάνος Ζώης και η Κική Τσαλίκη. Και στην παρουσίαση, εκτός από τα παιδιά θα εμφανιστούν ο Θοδωρής Βουτσικάκης, η Κωνσταντίνα Πάλλα, η Μέλα Γεροφώτη και η Νόνικα Μαλκουτζή.
Ένα καταληκτικό μήνυμα προς τους αναγνώστες του «Μικροφώνου»;
Λ.Α.: Ας αφήσουμε τη γνώση να γίνει το πανό της εξέλιξης μας.
Χ.Γ: όλοι οι αναγνώστες σας να ταξιδεύουν με ωραίες μουσικές
Ευχαριστώ πολύ για το χρόνο σας. Καλοτάξιδη η κυκλοφορία σας και εύχομαι οι παραστάσεις να πάνε όπως επιθυμείτε!