Δισκογραφικά τους γνωρίσαμε πριν τρία χρόνια περίπου, όταν κυκλοφόρησε το πρώτο τους single «Για σένα άλλαξα θεό». Η πορεία των «Πλέγμα» μέσα σε αυτήν την τριετία αποτελεί έκπληξη και για το κοινό αλλά και για τα ίδια τα μέλη αυτής της ξεχωριστής καλλιτεχνικής κολλεκτίβας. Μουσικό «παιδί», καλλιτεχνική έμπνευση του Παντελή Κυραμαργιού (γνωστός από τις «Μέλισσες») οι Πλέγμα «συμπλέκουν» διαφορετικές πτυχές της τέχνης με μοναδικό σκοπό το ζητούμενο και ιδανικό, δηλαδή την επικοινωνία.
Πότε και πώς ξεκίνησε το δισκογραφικό της ταξίδι η καλλιτεχνική κολλεκτίβα «Πλέγμα»;
Λίγο πριν φύγει το 2014 κυκλοφόρησε το πρώτο μας τραγούδι με τίτλο “Για σένα άλλαξα Θεό”. Ήταν πολύ νωρίς να μιλήσουμε ακόμα για ολοκληρωμένη δουλειά μιας και τα τραγούδια και το διήγημα βρίσκονταν ακόμα σε πρώιμο στάδιο αλλά το συγκεκριμένο κομμάτι το είχαμε ξεχωρίσει και ανυπομονούσαμε να βγει στον αέρα.
Ειδοποιός διαφορά των «Πλέγμα» στα μουσικά δρώμενα είναι η πολυμορφία, καθώς τα μέλη του προέρχονται από διαφορετικά πεδία, ο καθένας με το δικό του ξεχωριστό ρόλο. Πείτε μας λίγα λόγια.
Σκοπός της τέχνης πέρα από την έκφραση είναι και η επικοινωνία. Η μαγεία μέσα στις καλλιτεχνικές ομάδες είναι ότι ανακαλύπτεις εντελώς διαφορετικές πλευρές και ερμηνείες του έργου σου. Όταν ένα τραγούδι γίνεται πίνακας ζωγραφικής αλλάζει και η μουσική στα αυτιά σου. Δεν ακούς ποτέ ξανά το ίδιο… Αυτό συμβαίνει κι όταν ένα πεζό κείμενο ζωντανέψει μπροστά σου σε μια παράσταση. Γι’ αυτό αγαπάμε και επιδιώκουμε την αλληλεπίδραση και τη χρήση όλων των εκφραστικών μέσων που διαθέτουμε. Οι τέχνες είναι συγκοινωνούντα δοχεία. Καθένας από εμάς ρίχνει μέσα στο δοχείο του μια σταγόνα του εαυτού του και η πορεία που θα ακολουθήσει το μίγμα είναι μια έκπληξη για όλους.
Παντελή, είσαι ο ιδρυτής αυτής της καλλιτεχνικής κολλεκτίβας. Όμως σε γνωρίζουμε από τη θητεία σου στις Μέλισσες, ένα νεανικό συγκρότημα με τεράστια απήχηση στο κοινό από το ξεκίνημά του. Πώς συνδυάζεται το ποπ με το έντεχνο που εκπροσωπούν οι «Πλέγμα»;
Το ”Πλέγμα” γεννήθηκε απο μία βαθιά εσωτερική μου ανάγκη. Στριφογύριζαν στο μυαλό μου τραγούδια που δεν ταίριαζαν στο ύφος που έχουν οι Μέλισσες και φυσικά θα μπέρδευαν το κοινό τους. Επέλεξα λοιπόν να είμαι συνεπής με τον εαυτό μου τη δεδομένη χρονική στιγμή και να καταγράψω τις φωνές που άκουγα.. Αυτό δεν σημαίνει ότι είμαι προστάτης των τειχών που χωρίζουν τα είδη της μουσικής. Ίσα ίσα, θεωρώ ότι αυτές οι ταμπέλες εξυπηρετούν μονάχα επικοινωνιακές ανάγκες. Διαχωρίζω το καλό απο το κακό τραγούδι με βάση τα δικά μου αισθητικά κριτήρια αλλά ποτέ με βάση την ταμπέλα που του καρφίτσωσε η αγορά. Από εκεί και πέρα την απάντηση στην ερώτηση “πώς συνδυάζεται το έντεχνο με το ποπ” μπορούν να σου τη δώσουν όλοι οι καλλιτέχνες που πρεσβεύουν το έντεχνο και το χρησιμοποιούν συχνά σαν ασπίδα ενώ φλερτάρουν έντονα με το ποπ.
Σημαντικές στιγμές της πρώτης σας δισκογραφικής δουλειάς, «Ως την άκρη της κλωστής», είναι οι συμμετοχές σε τρία τραγούδια της Γλυκερίας, του Θοδωρή Κοτονιά και της Σοφίας Κουρτίδου. Τι αίσθηση σου άφησε αυτή η πρώτη δισκογραφική κίνηση, ως εμπνευστής των «Πλέγμα»;
Ο Θοδωρής Κοτονιάς και η Σοφία Κουρτίδου είναι αγαπημένοι μου τραγουδοποιοί και η Γλυκερία μία απο τις σπουδαιότερες φωνές του τόπου μας. Οι συμμετοχές τους ήταν πραγματικά πολύ τιμητικές και μου έδωσαν μεγάλη χαρά. Θα μπορούσα να μιλάω ώρες για τον καθέναν τους και για όσα κέρδισα από τη γνωριμία μαζί τους. Θα αρκεστώ όμως σε ένα ειλικρινές “ευχαριστώ”. Είμαι απόλυτα ικανοποιημένος από το αισθητικό αποτέλεσμα σε ό,τι αφορά το “ως την άκρη της κλωστής”. Ήταν ό,τι ακριβώς είχα στον νου μου εκείνο το διάστημα που το δουλεύαμε με τα άλλα παιδιά της κολεκτίβας και όσους μουσικούς συμμετείχαν.
Ποιες είναι οι μουσικές σου επιρροές και εμπνεύσεις;
Όλες οι μουσικές που έχω ακούσει μέχρι σήμερα με έχουν επηρεάσει κι ας μην είναι φανερό και ξεκάθαρο. Αποδεικνύεται όμως, με την πάροδο των ετών, ότι την ισχυρότερη επίδραση την είχαν όσα άκουγονταν στο σπίτι, όταν ήμουν μικρός. Οι μεγάλοι μας συνθέτες, το ρεμπέτικο, το νέο κύμα, οι τραγουδοποιοί των δεκαετιών του ογδόντα και του ενενήντα. Όλα αυτά δηλαδή που άκουγαν οι γονείς μου. Έτσι εξηγείται η κατάληξη στο ”πλέγμα” ύστερα απο μια μέταλ εφηβεία, ροκ φοιτητικά χρόνια και εν συνεχεία συμμετοχή σε ποπ μπάντα….
Η «Αρετή», είναι o προάγγελος του επερχόμενου album σας που θα κυκλοφορήσει από την Panik. Θα ήθελα να μας πεις λίγα λόγια γι’ αυτό το πρώτο single από το δεύτερο δισκογραφικό βήμα της κολλεκτίβας.
Η ”Αρετή” είναι πολύ ιδιαίτερο τραγούδι για μένα γιατί είναι και η πρώτη φορά που τραγουδάω ο ίδιος. Μέχρι τώρα δεν τολμούσα να τραγουδήσω ούτε σε ντέμο. Υφολογικά απέχει από τα τραγούδια του πρώτου άλμπουμ, ταιριάζει όμως με αυτά που θα ακολουθήσουν. Προσπάθησα να της δώσω ένα άρωμα Κρήτης μιας και η ιστορία που θα συνοδεύει την επερχόμενη δουλειά εκτυλίσσεται στο νησί. Συνεργάστηκα με σπουδαίους μουσικούς όπως τον Θανάση Βασιλόπουλο, τον Μπάμπη Μαρκουλή και την Κατερίνα Μητροπούλου. Ελπίζω να αγαπήσετε την Αρετή όσο κι εμείς και να με συγχωρέσετε που την τραγούδησα!
Το «Ως την άκρη της κλωστής», απέκτησε και θεατρική διάσταση σημειώνοντας μεγάλη επιτυχία σε Αθήνα και Πειραιά. Ποιο είναι το καλλιτέχνικο όραμα για τη νέα χρονιά μέσα από την καινούρια δισκογραφική δουλειά που αναμένεται το ερχόμενο διάστημα;
Είχαμε τη χαρά να παρουσιάσουμε την μουσικοθεατρική παράσταση “Ως την άκρη της κλωστής” στην Αθηναΐδα και στο Κρεμλίνο του Πειραιά. Είναι εξαιρετικά νωρίς να σχεδιάσουμε μια καινούρια παράσταση. Το καινούριο διήγημα είναι σε εμβρυικό στάδιο. Προς το παρόν υπάρχει ο σκελετός της ιστορίας και ατέλειωτες σκόρπιες σκέψεις. Στα τραγούδια έχουμε προχωρήσει αρκετά. Είναι πολλά από αυτά ήδη έτοιμα και θα υπάρχουν και σε αυτό το άλμπουμ πολύ σημαντικές συμμετοχές. Θα έχουμε μέσα στη χρονιά ακόμα δυο τρεις κυκλοφορίες κομματιών από την εταιρεία μας, την Panik Platinum, και αρκετές live εμφανίσεις για να γνωριζόμαστε σιγά σιγά με περισσότερο κόσμο.
Αυτό το διάστημα κάνετε το opening act στη συναυλία του Παντελή Θαλασσινού στον Πειραιά. Δυο λόγια γι’ αυτή τη μουσική συνάντηση επί σκηνής με έναν από τους σπουδαιότερους σύγχρονους καλλιτέχνες και τραγουδοποιούς.
Ο Παντελής Θαλασσινός εκτός από σπουδαίος δημιουργός είναι ένας εξαιρετικά ευγενικός και γλυκός άνθρωπος. Πάντα στηρίζει νέες προσπάθειες και έτσι έκανε και με εμάς. Δεν είχε καμία αντίρρηση να ανοίξουμε τις συναυλίες του στο Κρεμλίνο και μας βοηθά και ο ίδιος αλλα και οι συνεργάτες του σε ό,τι έχει να κάνει με τον ήχο και την εικόνα μας στα συγκεκριμένα live. Δεν είναι καθόλου τυχαίο το γεγονός οτι εκτός απο τον θαυμασμό έχει κερδίσει και την αγάπη του κόσμου.
Πώς σου φαίνεται ο Χρήστος Μάστορας ως κριτής στο Rising Stars; Ζήτησε τη γνώμη σας για να συμμετάσχει στο συγκεκριμένο talent show; Το παρακολουθείς;
Ο Χρήστος είχε και πριν από αυτό το παιχνίδι αντίστοιχες προτάσεις. Περίμενε την κατάλληλη στιγμή και το κατάλληλο show και νομίζω τα βρήκε. Του πάει πολύ αυτός ο ρόλος, είναι ο ευτός του 100%, αυθόρμητος και άνετος και φυσικά είναι ικανότατος στο να κρίνει και να καθοδηγήσει παρά το νεαρό της ηλικίας του. Το παρακολούθησα καποιες Κυριακές που ήμουν σπίτι.
Τι είναι εκείνο που θεωρείς πως παρακινεί όλο και περισσότερους να δηλώνουν συμμετοχή σε παρόμοια talent shows; Κατά τη γνώμη σου, υπάρχει χώρος σήμερα για νέα ταλέντα με προοπτική καριέρας;
Ο λόγος που δηλώνει πολύς κόσμος συμμετοχή είναι φυσικά η άμεση και τεράστια προβολή. Χώρος υπάρχει για όλους. Η μουσική δεν είναι ανταγωνισμός. Αν δεν είναι κανείς ματαιόδοξος και άπληστος και κάνει αυτό που αγαπά με συνέπεια και ειλικρίνεια πιστεύω ότι βρίσκει αργά ή γρήγορα τη θέση του.
Κλείνοντας, και όντας μέλος συνόλου, ποιο ή ποια θεωρείς βασικά χαρακτηριστικά επιβίωσης ενός συγκροτήματος;
Μέσα σε ένα γκρουπ, όπως και σε κάθε διαπροσωπική σχέση, πρέπει οι άνθρωποι να μην καταπιέζονται και να αισθάνονται χαρούμενοι, δημιουργικοί και ασφαλείς. Οποτεδήποτε παρουσιάζεται ένας προβληματισμός καλό είναι να κουβεντιάζεται πριν δημιουργήσει μη διαχειρίσιμες εντάσεις. Καλή διάθεση και όλα λύνονται!
Που θα εμφανιστείτε προσεχώς;
Την Πέμπτη 2 Μαρτίου θα παίξουμε στο Blue Bear, στην πλατεία Εξαρχείων. Θέλουμε το live να μοιάζει με ταξίδι. Γι’ αυτό θα περάσουμε από κάθε γωνιά της Ελλάδας και όχι μόνο. Η είσοδος θα είναι ελεύθερη.