Στον κόσμο του βασιλιά του κιτς, υπάρχει πάντα ένταση και ακραίο πάθος, χρώμα και εκκεντρικότητα, σεξ και διαφορετικότητα. Γυναίκες γεμάτες πάθος και τρέλα είναι το αγαπημένο του θέμα. Είναι ολοφάνερο ότι του αρέσει να προκαλεί, μα γι’αυτό σίγουρα υπάρχει λόγος…
Στις ταινίες του κυριαρχούν τα φετίχ, οι τραβεστί, το μελόδραμα, η μετα-Φράνκο Ισπανία και οι ενοχές των συμπατριωτών του, το σεξ, και φυσικά οι γυναίκες!! Λέει ότι συναρπαστικό γι’αυτόν να γράφει για γυναικείους ρόλους, οι γυναίκες κάνουν πάντα πιο ζωντανή και ενδιαφέρουσα μια ταινία!!!
All about his life…
Ο πιο αναγνωρίσιμος Ισπανός σκηνοθέτης, ο Pedro Almodóvar Caballero (Πέδρο Αλμοδόβαρ Καμπαγιέρο), γεννήθηκε στην μικρή πόλη Calzada de Calatrava στις 25 Σεπτεμβρίου 1949. Γονείς του ήταν ο Antonio Almodóvar, οινοποιός και ημιονηγός (σχεδόν αγράμματος), και η Francisca Caballero, που περνούσε τον ελεύθερο χρόνο της διαβάζοντας γράμματα για τους αναλφάβητους γείτονές της. Τα αδέλφια του είναι η Antonia, η María Jesús και ο Agustín, που από το 1986 μοιράζονται την παραγωγή των ταινιών του. Μεγάλωσε σε μια Ισπανία που ο δικτάτορας Franco είχε απόλυτη εξουσία και επιρροή στον λαό του και ο πατέρας του ήταν ένας θεοσεβούμενος απλός άνθρωπος, που φοβόταν πολύ το καθεστώς.
Όταν ήταν 8 ετών οι γονείς του αποφάσισε να μετακομίσουν στην Cáceres, για να ανοίξουν μια κάβα κι ένα βενζινάδικο. Τον προορίζουν για κληρικό και τον στέλνουν στο οικοτροφείο της τοπικής εκκλησίας. Είχε όμορφη φωνή και οι ιερείς τον θαύμαζαν γι’αυτό. Μόνο που αυτός δεν έβρισκε κανένα λόγο να θαυμάζει αυτούς, μιας και ήξερε ότι κακοποιούσαν σεξουαλικά, τα περισσότερα αγόρια του οικοτροφείου. Εκείνος γλίτωσε από αυτό, αλλά ήταν κάτι που τον επηρέασε βαθύτατα, και στην ζωή αλλά και στην τέχνη του. Έχει καταδικάσει ανοιχτά την παιδεραστία στους κόλπους της Καθολικής εκκλησίας. Στο τέλος, κατέληξε να γίνει αγνωστικιστής. Το σενάριο της ταινίας του «La mala educación», που στην πραγματικότητα είναι αυτοβιογραφική ταινία (έκανε 10 χρόνια να την τελειώσει), είναι βασισμένο στην ζωή και στα βιώματα που είχε από τα παιδικά του χρόνια.
O Pedro ήξερε από μικρός ότι ήθελε να γίνει παραμυθάς. Του άρεσε να πηγαίνει στο σινεμά με τις αδελφές του και όταν γυρνούσε σπίτι τους έλεγε ξανά την ιστορία με τον δικό του τρόπο, που τους άρεσε περισσότερο. Παρά την άρνηση του πατέρα του, πηγαίνει στη Μαδρίτη το 1967 για να γίνει σκηνοθέτης. Δεν τον βοηθά να σπουδάσει και εκτός από αυτό, το καθεστώς του Φράνκο είχε «κλείσει» την Εθνική Κινηματογραφική Σχολή. “To να γίνεις σκηνοθέτης στην Ισπανία, ήταν τότε κάτι σαν να είσαι ταυρομάχος στην Ιαπωνία“, έχει πει. Έτσι ο Pedro αποφάσισε να μάθει μόνος του να σκηνοθετεί, παίρνοντας μαθήματα από τις ταινίες των ινδαλμάτων του Buñuel, Hitchcock, Cucor, Bergman και Fellini. Στα νεανικά του χρόνια ήταν διασκεδαστής, τραγουδούσε κι έπαιζε θέατρο στην Μαδρίτη, μάλιστα του άρεσε να είναι στην σκηνή ντυμένος με διχτυωτά καλσόν, μαύρο eyeliner και περούκες… Επίσης, έγραφε άρθρα και δημιουργούσε σατιρικά και προκλητικά κόμικς για διάφορες εφημερίδες και περιοδικά. Είχε μία εβδομαδιαία στήλη στην οποία υπέγραφε ως «η πορνοστάρ Patty Diphusa».
Ο Pedro Almodóvar δεν κρύβει ότι είναι ομοφυλόφιλος. Ο σύντροφός του από το 2012 είναι ο Fernando Iglesias, ηθοποιός και φωτογράφος.
O Pedro και οι γυναίκες
Μεγάλη επιρροή στην ζωή του, από μικρή ηλικία, έπαιξε η μητέρα του, γυναίκα με καλλιτεχνικές ευαισθησίες. Για να ευχαριστήσει την μητέρα του για την στήριξη και την αγάπη της, της έδινε μικρούς ρόλους, μέχρι τον θάνατό της το 1999. Τα πρώτα βήματά του τα έκανε στον χώρο του πειραματικού σινεμά. Η συνεργασία του με μια θεατρική ομάδα, ήταν η αφορμή να γνωριστεί με την Carmen Maura, με την οποία συνεργάστηκε για 10 χρόνια και ήταν η πρωταγωνίστρια του στις «Γυναίκες στα πρόθυρα νευρικής κρίσης».
Μετά ήταν η Victoria Abril και οι Rosie de Palma, Marisa Paredes, Cecilia Roth και φυσικά η Penelope Cruz, που είναι αχώριστοι φίλοι και συνεργάτες από την ταινία “Carne trémula“, και την “Todo sobre mi madre“, που ήταν σταθμός στην καριέρα του, ξέφυγε κάπως από τις παραβατικές, προκλητικές ταινίες και γύριζε πιο σοβαρές. H Cruz οφείλει πάρα πολλά στον Almodovar, αυτός την έκανε σούπερσταρ, κι εκείνη τον βοήθησε να γίνει πιο εμπορικός. Το δέσιμο μεταξύ τους είναι ιδιαίτερο. Ο σκηνοθέτης έχει πει ότι είναι η μόνη γυναίκα για την οποία έχει νιώσει ερωτική έλξη, ιδιαίτερα όταν την κινηματογραφεί.
Εκτός από το σινεμά, λατρεύει την Μαδρίτη, την ισπανική κουζίνα, τις φωτογραφίες, το γράψιμο (είναι και σεναριογράφος), και να βλέπει στην τηλεόραση τα “Homeland” και”Breaking Bad”!
Έχει κερδίσει 2 βραβεία Οscar, 9 Goya Awards, 5 British Academy Film Awards, 2 Golden Globe Awards, 4 βραβεία στο Φεστιβάλ των Καννών, και μερικά από τα άλλα βραβεία είναι: Berlin International Film Festival—Teddy Award, European Film Award for Best Young Film, National Board of Review Award for Best Foreign Language Film, New York Film Critics Circle Award for Best Foreign Language Film, Venice Film Festival—Golden Osella, César Award for Best Foreign Film, César Award for Best Foreign Film, European Film Award for Best Film
Ταινίες του:
1980 Pepi, Luci, Bom y otras chicas del montón
1982 Laberinto de pasiones (Λαβύρινθος του πάθους)
1983 Εntre tinieblas (Αμαρτωλές καλόγριες)
983 Dark Habits, 1984 What Have I Done to Deserve This? (Μια ζωή ταλαιπωρία)
1985 Tráiler para amantes de lo prohibido
1986 Matador, 1987 La ley del deseo (Ο νόμος του πόθου)
1988 Mujeres al borde de un ataque de nervios (Γυναίκες στα πρόθυρα νευρικής κρίσης)
1990 ¡Átame! (Δέσε με), 1991 Tacones lejanos (Ψηλά τακούνια), 1993 Kika (Κίκα)
1995 La flor de mi secreto (Το μυστικό μου λουλούδι), 1997 Carne trémula (Καυτή Σάρκα)
1999 Todo sobre mi madre (Όλα για τη μητέρα μου)
2002 Hable con ella (Μίλα της), 2004 La mala educación, (Κακή εκπαίδευση)
2006 Volver (Γύρνα πίσω), 2009 Los abrazos rotos (Ραγισμένες αγκαλιές)
2011 La Piel Que Habito (Το δέρμα που κατοικώ)
2013 Los amantes pasajeros (Δεν κρατιέμαι), 2016 Julieta, 2019 Dolor y gloria
Βιβλία:
Patty Diphusa, Julieta, Fogo nas Entranhas, Tutto su mia madre, La piel que habito, A Spanish Labyrinth: Films of Pedro Almodóvar, Parla con lei, Volver, Manolo Blahnik: Fleeting Gestures and Obsessions, The Pedro Almodóvar Archives, Mala Educación, Patricia Urquiola: Time to Make a Book, Kuumetta nivusissa, Almodovar’s Gaze, El cielo en movimiento, Entre tinieblas, La mala educación. Guion, Un Cine Visceral, ¡Nueva España!, Filmen Am Rande Des Nervenzusammenbruchs: Gespräche Mit Photographics
https://www.youtube.com/watch?v=C5rVi91TGNw
https://youtu.be/YUWyUE6kqoU