Οι Φιλμ Νουάρ δεν είναι ένα ακόμα ελληνόφωνο punk rock συγκρότημα. Με την πρώτη κυκλοφορία τους, “Αστική Ραψωδία” εισαγάγουν κάτι καινούργιο στην εγχώρια σκηνή: έναν συνδυασμό concept album και ταινίας μυστηρίου, που ξεδιπλώνει όλες του τις χάρες όσο εξελίσσεται η πλοκή. Παρακάτω μιλήσαμε με τους Σαλονικιούς μουσικούς για το είδος που εκπροσωπούν, τις επιρροές, τους στόχους τους, τη μαγεία της πόλης, τις γυναίκες, τα μελλοντικά πλάνα και, φυσικά, για φιλμ νουάρ.
Χαιρετίζω! Ας περάσουμε για αρχή στις συστάσεις. Είστε οι και παίζετε…;
Είμαστε οι Φιλμ Νουάρ, μια τετραμελής μπάντα από τη Θεσσαλονίκη και παίζουμε punk/garage rock, ή όπως το λέμε εμείς, cinematic punk.
Τι είναι ακριβώς το cinematic punk;
Ένας μάλλον αδόκιμος όρος, που απλά το χρησιμοποιούμε για να περιγράψουμε εν συντομία το ύφος των κομματιών μας. Είναι ένα μείγμα punk και garage ήχου με την ατμόσφαιρα ταινιών μυστηρίου.
Το ντεμπούτο σας φέρει τον τίτλο «Αστική Ραψωδία» και, για να είμαι ειλικρινής, μου θύμισε τα απογεύματα που παίζουμε Cluedo με την παρέα. Πώς προέκυψε η ιδέα της δημιουργίας ενός «αστυνομικού» άλμπουμ;
Έξω από τα πλαίσια της μπάντας, έχουμε ελάχιστα κοινά ενδιαφέροντα. Ανάμεσα σε αυτά είναι τα αστυνομικά films και τα film noir. Επιπλέον, δε θέλαμε οι Φιλμ Νουάρ να είναι μια από τα ίδια. Θέλαμε να δημιουργήσουμε κάτι πρωτότυπο κι επειδή γενικότερα είμαστε λίγο μυστήριοι χαρακτήρες (ή έτσι θέλουμε να λέμε – γέλια), ένα “ακουστικό” film noir σε rock φόρμες μας φάνηκε ωραία ιδέα και κινηθήκαμε προς αυτή την κατεύθυνση.
Είναι ένα concept πρωτότυπο και διασκεδαστικό, με στοιχεία πράγματι δυσεύρετα στην ελληνική μουσική. Υπήρχε εξαρχής αυτό το πλάνο ή προέκυψε στην πορεία, μέσα από τις ηχογραφήσεις;
Εξαρχής θέλαμε κάτι πρωτότυπο. Θέλαμε να ιντριγκάρουμε τους ακροατές, παλιούς και καινούργιους και επειδή μουσικά δε θέλαμε να πάμε σε πολύπλοκες ή μεγάλες συνθέσεις, προσπαθήσαμε να το πετύχουμε μέσω του concept της «Αστικής Ραψωδίας». Ακόμα και τα fun στοιχεία που υπάρχουν στο σενάριο ήταν στοχευμένα. Ο δίσκος, βέβαια, πέρασε από αρκετά στάδια δημιουργίας και ωρίμανσης για να φτάσει σε αυτό που ακούει κάποιος σήμερα.
Προσωπικά έχω κολλήσει με το «Κι Ας Χαθώ» από τη στιγμή που το άκουσα -το θεωρώ highlight του άλμπουμ. Η συνάντηση με την περίεργη κυρία βοήθησε καθοριστικά ως προς τη λύση της υπόθεσης; Έλυσε, αντίστοιχα, κάποια αιθέρια ύπαρξη και τα δικά σας ατομικά μουσικά κολλήματα;
Ξεκάθαρα ναι, η περίεργη κυρία παίζει καταλυτικό ρόλο στην ιστορία. Δεν είναι κάτι νέο η ιδέα της femme fatale και τη χρειάζεσαι για να έχεις ένα σωστό φιλμ νουάρ. Ο Αριστοτέλης Ωνάσης είχε πει πως «αν δεν υπήρχαν οι γυναίκες, όλα τα λεφτά του κόσμου δε θα είχαν σημασία» κι ένα φιλμ νουάρ πάντα έχει να κάνει με έγκλημα, άρα με λεφτά και άρα με κάποια γυναίκα. Στα πλαίσια της «Αστικής Ραψωδίας», ο Δημήτρης κι εγώ αναλάβαμε το αφηγηματικό σενάριο και είχαμε συμφωνήσει για τα χαρακτηριστικά της femme fatale της Solaris City, αλλά θα μου επιτρέψετε να μην τα αποκαλύψω. Είναι ωραίο ο καθένας να τη φαντάζεται όπως το προτιμά. Τώρα, σε ό,τι αφορά τον καθένα από εμάς ξεχωριστά, νομίζω όλοι έχουμε επηρεαστεί σε κάποιο βαθμό από κάποια (ή κάποιες) μοιραίες υπάρξεις.
Εμπνευσμένοι στίχοι από το αστικό χάος, την ίδια στιγμή που πολλοί εξιδανικεύουν τη φύση και τη βουκολικότητα. Θα συμφωνήσω όσον αφορά τη γοητεία της πόλης. Τι είναι αυτό το οποίο κέντρισε το ενδιαφέρον των Φιλμ Νουάρ;
Με τους περισσότερους να ζουν σε αστικά κέντρα και μέσα στους ρυθμούς που αυτά επιβάλουν, είναι λογικό και επόμενο να σκεφτόμαστε τη φύση και την ωραία εικόνα ορεινών όγκων ή της θάλασσας. Ένα αχανές αστικό τοπίο είναι διαφορετικό, αλλά εξίσου μαγευτικό. Οι εικόνες των μεγαλουπόλεων πάντα μας κέντριζαν την προσοχή. Νομίζω δεν είμαστε οι μόνοι. Ας πάρουμε για παράδειγμα τη Gotham City του Batman. Το ατέλειωτο γκρι και τα πανύψηλα κτήρια γοητεύουν το κοινό. Ίσως απλά να συμβαίνει υποσυνείδητα.
Η Solaris City μοιάζει περισσότερο με τη Θεσσαλονίκη, την Αθήνα ή κάποια μητρόπολη των ΗΠΑ, όπως Σικάγο ή Νέα Υόρκη;
Ξεκάθαρα με τη Νέα Υόρκη, σε μια πιο φτωχή και βρώμικη εκδοχή της.
Τα video clips ακολουθούν την ιστορία του δίσκου;
Και ναι και όχι. Υπάρχουν κάποια στοιχεία για όποιον μπορεί να τα βρει, αλλά η σύνδεση μεταξύ τους και με το δίσκο συνολικά είναι χαλαρή. Ας μην ξεχνάμε πως ζούμε στη Θεσσαλονίκη
Ποιες είναι οι βασικές επιρροές των Φιλμ Νουάρ, μουσικά, λογοτεχνικά, κινηματογραφικά;
Είμαστε τέσσερις στη μπάντα, οπότε η ερώτηση αυτή έχει τέσσερις διαφορετικές απαντήσεις. Μπορώ να σκεφτώ κάποια που αρέσουν σε όλους μας, ενδεικτικά οι Tom Robbins και George Lois, οι ταινίες Chinatown, Reservoir Dogs, Night and the City, Driver, Sin City, οι Bad Religion, οι Clash, οι Ramones, οι Iron Maiden.
Αν μπορούσατε να επιλέξετε το ιδανικό lineup, ποιους μουσικούς θα θέλατε να σας πλαισιώσουν;
Οι Bad Religion, οι Bad Movies, οι Xάσμα, ο Παύλος Παυλίδης, ο Παύλος Σιδηρόπουλος.
Ας φτιάξουμε ένα υποθετικό σενάριο. «Αστική Ραψωδία»: Η ταινία. Ποιος θα σκηνοθετούσε;
Μάλλον ο Δημήτρης, σε συνεργασία με την τριπλέτα του Sin City (Miller, Tarantino, Rodriguez)
Το σενάριο ποιος λογοτέχνης μυστηρίου θα το επιμελούνταν;
Δύσκολη ερώτηση, νομίζω προσωπικά θα επέλεγα τον James Patterson.
Ποιους ηθοποιούς θα επιλέγατε για τους πρωταγωνιστικούς ρόλους;
Την Christina Hendricks, τον Javier Bardem και τον Edward Norton
Κάμερα στατική ή εν κινήσει στο χέρι;
Πάμε σε προχωρημένες ερωτήσεις, μήπως έχεις budget έτοιμο να το γυρίσουμε; (γέλια) Και τα δύο, αλλά περισσότερο εν κινήσει για να έχει περισσότερη αδρεναλίνη.
Η ελληνόφωνη punk έχει τεράστια δυναμική και το αποτύπωμα μένει ανεξίτηλο μέχρι τις μέρες μας. Με ποιο σκεπτικό καταλήξατε στη μητρική μας γλώσσα και δε κινηθήκατε προς πιο «διεθνείς» οδούς, με αγγλικά φωνητικά;
Αρχικά νιώσαμε ότι μας ταιριάζει περισσότερο ο ελληνικός στίχος και ότι θα αποδίδαμε στο 100% αυτό που είχαμε στο νου μας. Συν τις άλλοις, μιλάμε για ένα album που περιλαμβάνει και αφηγηματικά κομμάτια, οπότε τα αγγλικά δεν εξυπηρετούσαν το πλάνο.
Οι Bootstroke βάλανε αθλητική και οπαδική νότα, οι Χάσμα και οι Γενιά του Χάους ήταν ατόφια πολιτικοποιημένοι, οι Αντί… έπαιζαν synth punk. Το ελληνικό punk κάποτε άκμασε και πλέον έχει κυρίως σποραδικές underground αναλαμπές. Οι Φιλμ Νουάρ με πιο «μυστηριώδεις» ροπές ήρθαν να αναστήσουν την «υποκουλτούρα» της καρδιάς μας;
Αυτός είναι ο στόχος μας. Δε θέλουμε να λέμε μεγάλα λόγια, είναι δύσκολο να ξεχωρίσει μια μπάντα στις μέρες μας και απαιτεί πολλή δουλειά. Εκτός αυτού, υπάρχουν κι άλλες μπάντες που κρατάνε ακόμα τη σημαία του punk στον ιστό της, όπως οι The Coreys, οι Bad Movies, κ.ά.
Επόμενα σχέδια; Νέο υλικό, κάποιο live στην ελληνική επικράτεια;
Μόλις τελειώσαμε το μοντάζ για το κλιπ του “Le Bonbon”, του τελευταίου κομματιού της «Αστικής Ραψωδίας» και πολύ σύντομα θα το κυκλοφορήσουμε. Ετοιμαζόμαστε για lives σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα μέσα στο επόμενο δίμηνο και εννοείται κοιτάμε και άλλες πόλεις. Νέο υλικό θα έχουμε κάποια στιγμή μέσα στο 2019, αλλά είναι ακόμα νωρίς για να πούμε κάτι πιο συγκεκριμένο.
Για το τέλος, το καλύτερο. Θα θέλατε να μοιραστείτε ένα μήνυμα με τους αναγνώστες του «Μικροφώνου;» Ευχαριστώ πολύ! Καλοτάξιδος ο δίσκος και εύχομαι ό,τι καλύτερο.
Να αφιερώνουν λίγο από το χρόνο τους στο να ακούν μουσική. Νομίζω πως οι περισσότεροι πλέον το κάνουν παράλληλα με κάτι άλλο κι αυτό αφαιρεί από την εμπειρία. Και βεβαίως ελπίζουμε να σας δούμε όλους σε κάποιο από τα lives που θα ανακοινώσουμε σύντομα.
Το video clip για το “Le Bonbon” θα κυκλοφορήσει στις 5/10. Τα γυρίσματα έγιναν, για πρώτη φορά, στην Αθήνα και πιο συγκεκριμένα στα Εξάρχεια και στην Ακρόπολη. Την κινηματογράφηση, τη σκηνοθεσία και το μοντάζ τα επιμελήθηκαν ο Θάνος Λυμπερόπουλος και ο Γιώργος Κασσάκος της TΑΛΙΜΠΑΝ Productions.
Δείτε ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΕΣ φωτογραφίες από το clip:
Οι Φιλμ Νουάρ δεν είναι ένα ακόμα ελληνόφωνο punk rock συγκρότημα. Με την πρώτη κυκλοφορία τους, “Αστική Ραψωδία” εισαγάγουν κάτι καινούργιο στην εγχώρια σκηνή: έναν συνδυασμό concept album και ταινίας μυστηρίου, που ξεδιπλώνει όλες του τις χάρες όσο εξελίσσεται η πλοκή. Παρακάτω μιλήσαμε με τους Σαλονικιούς μουσικούς για το είδος που εκπροσωπούν, τις επιρροές, τους στόχους τους, τη μαγεία της πόλης, τις γυναίκες, τα μελλοντικά πλάνα και, φυσικά, για φιλμ νουάρ.
Χαιρετίζω! Ας περάσουμε για αρχή στις συστάσεις. Είστε οι και παίζετε…;
Είμαστε οι Φιλμ Νουάρ, μια τετραμελής μπάντα από τη Θεσσαλονίκη και παίζουμε punk/garage rock, ή όπως το λέμε εμείς, cinematic punk.
Τι είναι ακριβώς το cinematic punk;
Ένας μάλλον αδόκιμος όρος, που απλά το χρησιμοποιούμε για να περιγράψουμε εν συντομία το ύφος των κομματιών μας. Είναι ένα μείγμα punk και garage ήχου με την ατμόσφαιρα ταινιών μυστηρίου.
Το ντεμπούτο σας φέρει τον τίτλο «Αστική Ραψωδία» και, για να είμαι ειλικρινής, μου θύμισε τα απογεύματα που παίζουμε Cluedo με την παρέα. Πώς προέκυψε η ιδέα της δημιουργίας ενός «αστυνομικού» άλμπουμ;
Έξω από τα πλαίσια της μπάντας, έχουμε ελάχιστα κοινά ενδιαφέροντα. Ανάμεσα σε αυτά είναι τα αστυνομικά films και τα film noir. Επιπλέον, δε θέλαμε οι Φιλμ Νουάρ να είναι μια από τα ίδια. Θέλαμε να δημιουργήσουμε κάτι πρωτότυπο κι επειδή γενικότερα είμαστε λίγο μυστήριοι χαρακτήρες (ή έτσι θέλουμε να λέμε – γέλια), ένα “ακουστικό” film noir σε rock φόρμες μας φάνηκε ωραία ιδέα και κινηθήκαμε προς αυτή την κατεύθυνση.
Είναι ένα concept πρωτότυπο και διασκεδαστικό, με στοιχεία πράγματι δυσεύρετα στην ελληνική μουσική. Υπήρχε εξαρχής αυτό το πλάνο ή προέκυψε στην πορεία, μέσα από τις ηχογραφήσεις;
Εξαρχής θέλαμε κάτι πρωτότυπο. Θέλαμε να ιντριγκάρουμε τους ακροατές, παλιούς και καινούργιους και επειδή μουσικά δε θέλαμε να πάμε σε πολύπλοκες ή μεγάλες συνθέσεις, προσπαθήσαμε να το πετύχουμε μέσω του concept της «Αστικής Ραψωδίας». Ακόμα και τα fun στοιχεία που υπάρχουν στο σενάριο ήταν στοχευμένα. Ο δίσκος, βέβαια, πέρασε από αρκετά στάδια δημιουργίας και ωρίμανσης για να φτάσει σε αυτό που ακούει κάποιος σήμερα.
Προσωπικά έχω κολλήσει με το «Κι Ας Χαθώ» από τη στιγμή που το άκουσα -το θεωρώ highlight του άλμπουμ. Η συνάντηση με την περίεργη κυρία βοήθησε καθοριστικά ως προς τη λύση της υπόθεσης; Έλυσε, αντίστοιχα, κάποια αιθέρια ύπαρξη και τα δικά σας ατομικά μουσικά κολλήματα;
Ξεκάθαρα ναι, η περίεργη κυρία παίζει καταλυτικό ρόλο στην ιστορία. Δεν είναι κάτι νέο η ιδέα της femme fatale και τη χρειάζεσαι για να έχεις ένα σωστό φιλμ νουάρ. Ο Αριστοτέλης Ωνάσης είχε πει πως «αν δεν υπήρχαν οι γυναίκες, όλα τα λεφτά του κόσμου δε θα είχαν σημασία» κι ένα φιλμ νουάρ πάντα έχει να κάνει με έγκλημα, άρα με λεφτά και άρα με κάποια γυναίκα. Στα πλαίσια της «Αστικής Ραψωδίας», ο Δημήτρης κι εγώ αναλάβαμε το αφηγηματικό σενάριο και είχαμε συμφωνήσει για τα χαρακτηριστικά της femme fatale της Solaris City, αλλά θα μου επιτρέψετε να μην τα αποκαλύψω. Είναι ωραίο ο καθένας να τη φαντάζεται όπως το προτιμά. Τώρα, σε ό,τι αφορά τον καθένα από εμάς ξεχωριστά, νομίζω όλοι έχουμε επηρεαστεί σε κάποιο βαθμό από κάποια (ή κάποιες) μοιραίες υπάρξεις.
Εμπνευσμένοι στίχοι από το αστικό χάος, την ίδια στιγμή που πολλοί εξιδανικεύουν τη φύση και τη βουκολικότητα. Θα συμφωνήσω όσον αφορά τη γοητεία της πόλης. Τι είναι αυτό το οποίο κέντρισε το ενδιαφέρον των Φιλμ Νουάρ;
Με τους περισσότερους να ζουν σε αστικά κέντρα και μέσα στους ρυθμούς που αυτά επιβάλουν, είναι λογικό και επόμενο να σκεφτόμαστε τη φύση και την ωραία εικόνα ορεινών όγκων ή της θάλασσας. Ένα αχανές αστικό τοπίο είναι διαφορετικό, αλλά εξίσου μαγευτικό. Οι εικόνες των μεγαλουπόλεων πάντα μας κέντριζαν την προσοχή. Νομίζω δεν είμαστε οι μόνοι. Ας πάρουμε για παράδειγμα τη Gotham City του Batman. Το ατέλειωτο γκρι και τα πανύψηλα κτήρια γοητεύουν το κοινό. Ίσως απλά να συμβαίνει υποσυνείδητα.
Η Solaris City μοιάζει περισσότερο με τη Θεσσαλονίκη, την Αθήνα ή κάποια μητρόπολη των ΗΠΑ, όπως Σικάγο ή Νέα Υόρκη;
Ξεκάθαρα με τη Νέα Υόρκη, σε μια πιο φτωχή και βρώμικη εκδοχή της.
Τα video clips ακολουθούν την ιστορία του δίσκου;
Και ναι και όχι. Υπάρχουν κάποια στοιχεία για όποιον μπορεί να τα βρει, αλλά η σύνδεση μεταξύ τους και με το δίσκο συνολικά είναι χαλαρή. Ας μην ξεχνάμε πως ζούμε στη Θεσσαλονίκη
Ποιες είναι οι βασικές επιρροές των Φιλμ Νουάρ, μουσικά, λογοτεχνικά, κινηματογραφικά;
Είμαστε τέσσερις στη μπάντα, οπότε η ερώτηση αυτή έχει τέσσερις διαφορετικές απαντήσεις. Μπορώ να σκεφτώ κάποια που αρέσουν σε όλους μας, ενδεικτικά οι Tom Robbins και George Lois, οι ταινίες Chinatown, Reservoir Dogs, Night and the City, Driver, Sin City, οι Bad Religion, οι Clash, οι Ramones, οι Iron Maiden.
Αν μπορούσατε να επιλέξετε το ιδανικό lineup, ποιους μουσικούς θα θέλατε να σας πλαισιώσουν;
Οι Bad Religion, οι Bad Movies, οι Xάσμα, ο Παύλος Παυλίδης, ο Παύλος Σιδηρόπουλος.
Ας φτιάξουμε ένα υποθετικό σενάριο. «Αστική Ραψωδία»: Η ταινία. Ποιος θα σκηνοθετούσε;
Μάλλον ο Δημήτρης, σε συνεργασία με την τριπλέτα του Sin City (Miller, Tarantino, Rodriguez)
Το σενάριο ποιος λογοτέχνης μυστηρίου θα το επιμελούνταν;
Δύσκολη ερώτηση, νομίζω προσωπικά θα επέλεγα τον James Patterson.
Ποιους ηθοποιούς θα επιλέγατε για τους πρωταγωνιστικούς ρόλους;
Την Christina Hendricks, τον Javier Bardem και τον Edward Norton
Κάμερα στατική ή εν κινήσει στο χέρι;
Πάμε σε προχωρημένες ερωτήσεις, μήπως έχεις budget έτοιμο να το γυρίσουμε; (γέλια) Και τα δύο, αλλά περισσότερο εν κινήσει για να έχει περισσότερη αδρεναλίνη.
Η ελληνόφωνη punk έχει τεράστια δυναμική και το αποτύπωμα μένει ανεξίτηλο μέχρι τις μέρες μας. Με ποιο σκεπτικό καταλήξατε στη μητρική μας γλώσσα και δε κινηθήκατε προς πιο «διεθνείς» οδούς, με αγγλικά φωνητικά;
Αρχικά νιώσαμε ότι μας ταιριάζει περισσότερο ο ελληνικός στίχος και ότι θα αποδίδαμε στο 100% αυτό που είχαμε στο νου μας. Συν τις άλλοις, μιλάμε για ένα album που περιλαμβάνει και αφηγηματικά κομμάτια, οπότε τα αγγλικά δεν εξυπηρετούσαν το πλάνο.
Οι Bootstroke βάλανε αθλητική και οπαδική νότα, οι Χάσμα και οι Γενιά του Χάους ήταν ατόφια πολιτικοποιημένοι, οι Αντί… έπαιζαν synth punk. Το ελληνικό punk κάποτε άκμασε και πλέον έχει κυρίως σποραδικές underground αναλαμπές. Οι Φιλμ Νουάρ με πιο «μυστηριώδεις» ροπές ήρθαν να αναστήσουν την «υποκουλτούρα» της καρδιάς μας;
Αυτός είναι ο στόχος μας. Δε θέλουμε να λέμε μεγάλα λόγια, είναι δύσκολο να ξεχωρίσει μια μπάντα στις μέρες μας και απαιτεί πολλή δουλειά. Εκτός αυτού, υπάρχουν κι άλλες μπάντες που κρατάνε ακόμα τη σημαία του punk στον ιστό της, όπως οι The Coreys, οι Bad Movies, κ.ά.
Επόμενα σχέδια; Νέο υλικό, κάποιο live στην ελληνική επικράτεια;
Μόλις τελειώσαμε το μοντάζ για το κλιπ του “Le Bonbon”, του τελευταίου κομματιού της «Αστικής Ραψωδίας» και πολύ σύντομα θα το κυκλοφορήσουμε. Ετοιμαζόμαστε για lives σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα μέσα στο επόμενο δίμηνο και εννοείται κοιτάμε και άλλες πόλεις. Νέο υλικό θα έχουμε κάποια στιγμή μέσα στο 2019, αλλά είναι ακόμα νωρίς για να πούμε κάτι πιο συγκεκριμένο.
Για το τέλος, το καλύτερο. Θα θέλατε να μοιραστείτε ένα μήνυμα με τους αναγνώστες του «Μικροφώνου;» Ευχαριστώ πολύ! Καλοτάξιδος ο δίσκος και εύχομαι ό,τι καλύτερο.
Να αφιερώνουν λίγο από το χρόνο τους στο να ακούν μουσική. Νομίζω πως οι περισσότεροι πλέον το κάνουν παράλληλα με κάτι άλλο κι αυτό αφαιρεί από την εμπειρία. Και βεβαίως ελπίζουμε να σας δούμε όλους σε κάποιο από τα lives που θα ανακοινώσουμε σύντομα.
Το video clip για το “Le Bonbon” θα κυκλοφορήσει στις 5/10. Τα γυρίσματα έγιναν, για πρώτη φορά, στην Αθήνα και πιο συγκεκριμένα στα Εξάρχεια και στην Ακρόπολη. Την κινηματογράφηση, τη σκηνοθεσία και το μοντάζ τα επιμελήθηκαν ο Θάνος Λυμπερόπουλος και ο Γιώργος Κασσάκος της TΑΛΙΜΠΑΝ Productions.
Δείτε ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΕΣ φωτογραφίες από το clip: