Η Helenita Vargas, την ιστορία της οποίας παρακολουθούμε καθημερινά μέσα από τη σειρά Φωνή Ελευθερίας, Ελενίτα Βάργκας στην ΕΤ3, ήταν μία καλλιτέχνις που αγαπήθηκε όσο λίγες στην χώρα της, την Κολομβία. Μία γυναίκα που πάλεψε για το όνειρό της κόντρα στις αναστολές της οικογένειάς της και το συντηρητισμό της εποχής και βγήκε νικήτρια ακολουθώντας μια λαμπρή καριέρα και κατακτώντας τις καρδιές του κόσμου.
Γέννηση και νεανική ηλικία
Η Sofia Helena Vargas Marulanda γεννήθηκε στην πόλη Puerto Tejada της Κολομβίας στις 3 Μαρτίου του 1934 και πέθανε στο Κάλι την 7η Φεβρουαρίου το 2011. Θεωρείται μία από τις σημαντικότερες κολομβιανές τραγουδίστριες και πρότυπο χάρη στο φιλελεύθερο πνεύμα και την τόλμη να κυνηγήσει το όνειρό της παλεύοντας κόντρα στο κατεστημένο, σε μια εποχή που η γυναικεία ανεξαρτησία ήταν απλώς ένα όνειρο.
Ήταν το τέταρτο παιδί της οικογένειας Vargas και φοίτησε σε οικοτροφείο θηλέων. Έδειξε από πολύ μικρή ηλικία το καλλιτεχνικό της δαιμόνιο αφού πριν καλά καλά μάθει να διαβάζει, είχε ξεκινήσει να μαθαίνει τραγούδια. Έχοντας χάσει χρονιές αλλά και με την είδηση του θανάτου του αδελφού της Alberto, η Helena παράτησε το σχολείο χωρίς να ολοκληρώσει ποτέ τη φοίτησή της.
Στα 14 της εγγράφεται σε ωδείο από όπου όμως, σύμφωνα με την μαρτυρία της αδελφής της Alicia, αποβλήθηκε λίγες μέρες αργότερα γιατί αρνούνταν να μελετήσει θεωρία μουσικής. Δυσφορούσε με την ανάμειξη της θεωρίας και των μαθηματικών στη μουσική κι έτσι έμαθε να παίζει κιθάρα και πιάνο με το αυτί. Η κόρη της Pilar μάλιστα αναφέρει ότι κάποτε ένας δάσκαλος συμβούλευσε τους παππούδες της να σταματήσουν να σπαταλούν λεφτά για το ωδείο αφού “η Ελενίτα παράκουγε τους καθηγητές της και έκανε ό,τι ήθελε”.
Έκανε τα πρώτα της βήματα στο τραγούδι στα 16 της, δίπλα στον διακεκριμένο Μεξικανό μουσικό Agustin Lara. Ο ίδιος εντυπωσιάστηκε από το ταλέντο της νεαρής και εκείνη επισφράγισε με αυτή την εμφάνιση την αγάπη της για τα ραντσέρας και τα μπολέρος. Η Ελένα άρχισε να γίνεται γνωστή στην πόλη της, και μαζί με την κιθάρα της, όπου σταθεί κι όπου βρεθεί τραγουδά. Μάλιστα το 1951 συμμετείχε και στα εθνικά καλλιστεία, γεγονός που την βοήθησε να αντιληφθεί πόσο αρεστή είναι στο κοινό.
Ο πρώτος γάμος και η γέννηση της κόρης της
Σε ηλικία 17 ετών ερωτεύεται τον χήρο πατέρα της κολλητής της φίλης, τον 41χρονο Hernan Ibarra (στην σειρά εμφανίζεται ως Χερμάν Ινκαπιέ), και το ζευγάρι παντρεύεται κρυφά στις 28 Δεκεμβρίου 1951 με πλαστά χαρτιά που την παρουσίαζαν ως ενήλικη. Οι γονείς της δυσαρεστήθηκαν και αιφνιδιάστηκαν με το τόλμημα της κόρης τους με αποτέλεσμα για χρόνια οι σχέσεις τους να ψυχρανθούν. Ο Ibarra ήταν διακεκριμένος δικηγόρος και γερουσιαστής, ένας άνθρωπος έξυπνος αλλά ακατάλληλος για σύζυγος. Στο πλευρό του η Βάργκας πέρασε δύσκολα αφού την κακομεταχειριζόταν λεκτικά και ψυχολογικά, την απατούσε και διαφωνούσε με το όνειρό της να γίνει τραγουδίστρια γιατί κάτι τέτοιο θα έβλαπτε την πολιτική του καριέρα. Μετά από 5 χρόνια ατυχούς γάμου και δύο αποβολές, επέστρεψε στο πατρικό της ενώ ήταν έγκυος. Το κλίμα στο σπίτι δεν ήταν ευνοϊκό όμως η γέννηση της μοναχοκόρης της Pilar το 1958 την γέμισε χαρά και κουράγιο ώστε να αντιμετωπίσει τόσο τις επικρίσεις της τοπικής κοινωνίας όσο και την αυστηρότητα της μητέρας της.
Trivia: Στην Κολομβία υπάρχει οδός με το όνομα του Hernan Ibarra.
Η νέα ζωή με τον πραγματικό Alvaro Jose
Η Helenita γνώρισε δύο μεγάλους έρωτες στη ζωή της: τη μουσική και τον δεύτερο σύζυγό της, Gonzalo Zafra (στη σειρά τον βλέπουμε με το όνομα Αλβάρο Χοσέ Σάλας). Γνωρίστηκαν το 1964 και έζησαν 20 χρόνια ευτυχισμένου γάμου μέχρι τον θάνατό του το 1984. Το 1960 η Helenita και ο Gonzalo -που ήταν επίσης διαζευγμένος- εγκατέλειψαν το Κάλι για να παντρευτούν με πολιτικό γάμο και να αποφύγουν τη λογοκρισία της τοπικής κοινωνίας (καθώς η Vargas νομικά θεωρούνταν παντρεμένη με τον πρώτο της σύζυγο) , επιστρέφοντας όμως λίγα χρόνια αργότερα. Παρόλο που η Pilar ήταν κόρη της Helenita από τον πρώτο της γάμο, ο Gonzalo την αγάπησε σαν παιδί του κι εκείνη αντίστοιχα σαν πατέρα της.
Η καταξίωση
Με την αμέριστη υποστήριξη του συζύγου της, ξεκίνησε η ανέλιξή της στο μουσικό στερέωμα. Το 1968, εκπρόσωπος της δισκογραφικής Sonolux ταξίδεψε από το Μεντεγίν στο Κάλι προτείνοντας στην Ελενίτα να κυκλοφορήσει το πρώτο της ολοκληρωμένο album με τίτλο La fabulosa Helenita Vargas (Η υπέροχη Ελενίτα Βάργκας). Ο δίσκος γίνεται χρυσός και ανοίγει το δρόμο σε μια μακρόχρονη και σπουδαία καριέρα. Την ίδια χρονιά ο Κουβανός δημοσιογράφος José Pardo Llada απένειμε στην Ελενίτα τον τίτλο “La ronca de oro” (=βραχνάδα από χρυσάφι), ένα προσωνύμιο που την ακολούθησε σε ολόκληρη την μετέπειτα πορεία της. Η Ελενίτα Βάργκας εδραιώνεται στο μουσικό γίγνεσθαι της Κολομβίας υπηρετώντας τα αγαπημένα της rancheras και οργώνοντας τη χώρα με εμφανίσεις. Έγινε η αγαπημένη τόσο των απλών ανθρώπων όσο και μεγάλων πολιτικών προσωπικοτήτων. Παρά τον αντίλογο γύρω από το όνομά της με κάποιους να επικρίνουν το μουσικό της στυλ, άλλους να θεωρούν ότι η φωνή της δεν είναι ιδιαίτερη και τα media να της χρεώνουν ερωτικές σχέσεις πότε με πολιτικούς άρχοντες και πότε με συναδέλφους της, τίποτα δεν στάθηκε ικανό να ανακόψει την άνοδό της και να αποτρέψει την ανάδειξή της στην σημαντικότερη ερμηνεύτρια των rancheras.
Η σειρά: μεταξύ αλήθειας και μυθοπλασίας
Η Helenita δεν αγαπούσε τις βιογραφίες. Μόνο λίγο πριν το τέλος της πείστηκε από την κόρη της να κυκλοφορήσει ένα βιβλίο με φωτογραφίες από τη ζωή της όμως τον Φεβρουάριο του 2011 ο θάνατος την προλαβαίνει. Το 2014 η πρόταση για τη σειρά της εταιρείας παραγωγής Caracol συμπίπτει με την προσπάθεια της Pilar να οργανώσει το φωτογραφικό υλικό που υπήρχε στο σπίτι, έτσι το εγχείρημα την βρίσκει σύμφωνη οδηγώντας στη δημιουργία της σειράς La ronca de Oro, που αρίθμησε 6 εκατομμύρια τηλεθεατές στην Κολομβία.
Η σειρά δεν είναι μια πιστή βιογραφία της Ελενίτα Βάργκας αλλά ένας συνδυασμός πραγματικότητας και μυθοπλασίας. Οι σεναριογράφοι βρίσκονταν σε στενή επαφή με την Pilar, την αδερφή της Helenita και τον αδερφό του Gonzalo προκειμένου να αντλήσουν πληροφορίες και έμπνευση. Τα ονόματα όλων παραλλάχθηκαν εκτός από της ίδιας της Helenita φυσικά, της Pilar και της στιχουργού Graciela Arango de Tobon. Ας δούμε λοιπόν συνοπτικά ποια γεγονότα δεν είναι πραγματικά, πώς παραποιήθηκαν και ποια είναι η αλήθεια!
- Το ψευδώνυμο Rozita Linares που είδαμε στο 1ο επεισόδιο είναι αληθινό και η Helenita το χρησιμοποιούσε όταν συμμετείχε στις σχολικές γιορτές.
- Η μητέρα της Helena ήταν αρκετά αυστηρή όχι όμως τόσο σκληρή όσο παρουσιάστηκε στη σειρά.
- Ο γάμος της Ελενίτα με τον πραγματικό ‘Hincapie’ ήταν μια αποτυχία. Ο Ibarra, όπως και ο Ινκαπιέ της σειράς ήταν κακός σύζυγος που μάλιστα την παράτησε την πρώτη κιόλας νύχτα του γάμου τους για να συνευρεθεί με μια άλλη γυναίκα (όπως ακριβώς συνέβη και στη σειρά)! Η Pilar ποτέ δεν ήρθε κοντά με τον βιολογικό της πατέρα, μεγαλώνοντας ουσιαστικά με τον δεύτερο σύντροφο της μητέρας της.
- Και εδώ έρχεται η μεγάλη ανατροπή καθώς αιτία για να συναντήσει η Ελένα τον έρωτα της ζωής της υπήρξε η μοναχοκόρη της! Η ιστορία είναι εξαιρετικά ενδιαφέρουσα, καθώς η 3χρονη ζωηρή Πιλάρ κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού χτύπησε σοβαρά σπάζοντας το σαγόνι της. Στο νοσοκομείο, ο γιατρός που τη θεράπευσε δεν ήταν άλλος από τον Zafra, ο άνθρωπος που θεράπευσε και την πληγωμένη καρδιά της Ελένα! Συνεπώς, η Pilar μεγάλωσε μαζί του από πολύ μικρή ηλικία και εκείνος αντικατέστησε το κενό της πατρικής παρουσίας στη ζωή της. H Helenita και ο Gonzalo δεν χώρισαν ποτέ ούτε υπήρξαν ζητήματα απιστίας ανάμεσά τους πέρα από ανάλαφρες έριδες καθώς αυτή ήταν fan των rancheras ενώ εκείνος της salsa.
- Η τηλεοπτική Helenita συνήθιζε να φωνάζει τον αγαπημένο της ‘Valo’ ή ‘Valito’ και το χαϊδευτικό είναι υπαρκτό αφού και η πραγματική φώναζε τον Gonzalo ‘Zalo’ ή ‘Chalito’!
- Οι τηλεοπτικοί φίλοι της Βιρχίνια, Μαρίτζα και Εστρέγια είναι χαρακτήρες που αντιπροσωπεύουν τους καλούς φίλους που είχε στη ζωή της η Helena, και ήταν πράγματι πολλοί! Η Helenita ήταν άτομο αισιόδοξο, προσγειωμένο και αυθεντικό που ουδέποτε φέρθηκε σαν ντίβα, παρ’όλη τη δόξα που απέκτησε και την αγάπη του κόσμου.
- Η αντίζηλος της Helenita, Clarisa de las Americas εικάζεται ότι είναι η Claudia de Colombia.
- Το τραγούδι Señor που αποτελεί και soundtrack της σειράς η Helenita το κυκλοφόρησε όταν είχε ήδη καθιερωθεί και όχι με αφορμή κάποια απιστία του συζύγου της.
- Τέλος, από τα μυθοπλαστικά στοιχεία της σειράς δυσαρεστήθηκε η πραγματική ‘Σεσίλια’ (κόρη του ‘Hincapie’), κατά κόσμον Ana Milena Ibarra καθώς όχι μόνο δεν φέρθηκε άσχημα στην φίλη της Helenita επειδή παντρεύτηκε τον πατέρα της, αλλά αντίθετα η φιλία τους συνεχίστηκε και μετά τον χωρισμό της τραγουδίστριας!
Trivia: Τα τραγούδια της Helenita που ακούγονται στη σειρά έχουν ηχογραφηθεί εκ νέου από τις ηθοποιούς που την ενσαρκώνουν. Μάλιστα, η ηθοποιός Majida Issa με κίνητρο την επιτυχία της σειράς κυκλοφόρησε δίσκο με rancheras το 2017!
Έτσι λοιπόν, αν και βιογραφική η σειρά η προσέγγισή της είναι πιο ελεύθερη, συμπεριλήφθηκαν σε αυτή και κάποιες ανατροπές ώστε η πλοκή να διεγείρει το ενδιαφέρον μιας και η ζωή της Helenita μετά τον γάμο της με τον Gonzalo ήταν ήρεμη και ευτυχισμένη. Ωστόσο, ο χαρακτήρας και η καλλιτεχνική της πορεία παραμένουν αναλλοίωτα όπως και η ουσία της σειράς και της ζωής της: Οι αγώνες της για να καταφέρει να γίνει τραγουδίστρια σε μία οπισθοδρομική κοινωνία όπου οι ραντσέρες θεωρούνταν τραγούδια χαμηλού επιπέδου, και η δυνατή ιστορία αγάπης με τον Gonzalo/’Alvaro Jose’. Ξεπερνώντας τα εμπόδια των κοινωνικών επιταγών και τις προσωπικές της αποτυχίες έκανε το όνειρό της πραγματικότητα και έβαλε τα rancheras της ακόμα και μέσα στο Προδερικό Μέγαρο, ζώντας παράλληλα μια ευτυχισμένη οικογενειακή ζωή με απλότητα και εκλεκτούς φίλους.
Φινάλε μιας σπουδαίας φωνής
Η Helenita ήταν ένα πνεύμα ελέυθερο, που δεν το έβαζε κάτω και ο περίγυρός της την αγαπούσε τόσο πολύ επειδή “ήταν χαρισματική και απλή”, σύμφωνα με τα λεγόμενα του πολύ καλού της φίλου Raul Fernandez de Soto. Παρά την επιτυχία της παρέμεινε ένας άνθρωπος αυθεντικός που δεν ακολουθούσε πλάγιες μεθόδους και τακτικές παρά μόνο την πίστη της και την αγάπη για τη μουσική. Θα πίστευε κανείς ότι ήταν μια femme fatale, με πολυάριθμες σχέσεις αλλά αντίθετα υπήρξε αφοσιωμένη σύζυγος και μητέρα και πιστή φίλη.
Πριν από κάθε εμφάνισή της η Ελενίτα συνήθιζε να ρωτά την κόρη της αν το κοινό που είχε μαζευτεί ήταν αρκετό κι δήλωνε πως “θα σταματούσε να τραγουδά μόνο όταν δεν θα την άκουγε πια κανείς“, κάτι που φυσικά δεν συνέβη ποτέ. Ιδανικά, θα ήθελε να εμφανίζεται στη σκηνή μέχρι το τέλος της ζωής της, όμως σοβαρά προβλήματα υγείας την κράτησαν μακριά από το τραγούδι.
Στα εφηβικά της χρόνια είχε καθηλωθεί στο κρεβάτι εξαιτίας μιας παράλυσης προερχόμενης από το σύνδρομο Crest. Πρόκειται για ένα αυτοάνοσο νόσημα που διαγνώστηκε χρόνια αργότερα και οδήγησε την Βάργκας σε κίρρωση του ήπατος. Το 2009 υποβλήθηκε σε μεταμόσχευση αλλά ο οργανισμός της δεν ανταποκρίθηκε και η υγεία της επιδεινώθηκε. Ηχογράφησε τα τελευταία της τραγούδια το 2010 και πέθανε στη γενέτειρά της το 2011 εξαιτίας μιας μόλυνσης που της προκάλεσε αναπνευστικά προβλήματα.
Μέσα από τη σειρά La ronca de oro, βασισμένη στη ζωή της, η αείμνηστη καλλιτέχνις αναγεννάται και μας υποδεικνύει ότι ο δρόμος του ονείρου δεν είναι δύσβατος αν τον ακολουθήσεις.
Usted es un mal hombre, sin nombre, Señor… “Είσαι ένας κακός άνθρωπος, χωρίς όνομα, Κύριε… ένα ποτήρι που έχει μέσα δηλητήριο αντί για ποτό… ένας εγωιστής και προδότης… Και το χειρότερο είναι ότι εγώ σε αγαπώ!” μας τραγουδά η Helenita σε ένα από τα γνωστότερα τραγούδια της.
Η Helenita Vargas, την ιστορία της οποίας παρακολουθούμε καθημερινά μέσα από τη σειρά Φωνή Ελευθερίας, Ελενίτα Βάργκας στην ΕΤ3, ήταν μία καλλιτέχνις που αγαπήθηκε όσο λίγες στην χώρα της, την Κολομβία. Μία γυναίκα που πάλεψε για το όνειρό της κόντρα στις αναστολές της οικογένειάς της και το συντηρητισμό της εποχής και βγήκε νικήτρια ακολουθώντας μια λαμπρή καριέρα και κατακτώντας τις καρδιές του κόσμου.
Γέννηση και νεανική ηλικία
Η Sofia Helena Vargas Marulanda γεννήθηκε στην πόλη Puerto Tejada της Κολομβίας στις 3 Μαρτίου του 1934 και πέθανε στο Κάλι την 7η Φεβρουαρίου το 2011. Θεωρείται μία από τις σημαντικότερες κολομβιανές τραγουδίστριες και πρότυπο χάρη στο φιλελεύθερο πνεύμα και την τόλμη να κυνηγήσει το όνειρό της παλεύοντας κόντρα στο κατεστημένο, σε μια εποχή που η γυναικεία ανεξαρτησία ήταν απλώς ένα όνειρο.
Ήταν το τέταρτο παιδί της οικογένειας Vargas και φοίτησε σε οικοτροφείο θηλέων. Έδειξε από πολύ μικρή ηλικία το καλλιτεχνικό της δαιμόνιο αφού πριν καλά καλά μάθει να διαβάζει, είχε ξεκινήσει να μαθαίνει τραγούδια. Έχοντας χάσει χρονιές αλλά και με την είδηση του θανάτου του αδελφού της Alberto, η Helena παράτησε το σχολείο χωρίς να ολοκληρώσει ποτέ τη φοίτησή της.
Στα 14 της εγγράφεται σε ωδείο από όπου όμως, σύμφωνα με την μαρτυρία της αδελφής της Alicia, αποβλήθηκε λίγες μέρες αργότερα γιατί αρνούνταν να μελετήσει θεωρία μουσικής. Δυσφορούσε με την ανάμειξη της θεωρίας και των μαθηματικών στη μουσική κι έτσι έμαθε να παίζει κιθάρα και πιάνο με το αυτί. Η κόρη της Pilar μάλιστα αναφέρει ότι κάποτε ένας δάσκαλος συμβούλευσε τους παππούδες της να σταματήσουν να σπαταλούν λεφτά για το ωδείο αφού “η Ελενίτα παράκουγε τους καθηγητές της και έκανε ό,τι ήθελε”.
Έκανε τα πρώτα της βήματα στο τραγούδι στα 16 της, δίπλα στον διακεκριμένο Μεξικανό μουσικό Agustin Lara. Ο ίδιος εντυπωσιάστηκε από το ταλέντο της νεαρής και εκείνη επισφράγισε με αυτή την εμφάνιση την αγάπη της για τα ραντσέρας και τα μπολέρος. Η Ελένα άρχισε να γίνεται γνωστή στην πόλη της, και μαζί με την κιθάρα της, όπου σταθεί κι όπου βρεθεί τραγουδά. Μάλιστα το 1951 συμμετείχε και στα εθνικά καλλιστεία, γεγονός που την βοήθησε να αντιληφθεί πόσο αρεστή είναι στο κοινό.
Ο πρώτος γάμος και η γέννηση της κόρης της
Σε ηλικία 17 ετών ερωτεύεται τον χήρο πατέρα της κολλητής της φίλης, τον 41χρονο Hernan Ibarra (στην σειρά εμφανίζεται ως Χερμάν Ινκαπιέ), και το ζευγάρι παντρεύεται κρυφά στις 28 Δεκεμβρίου 1951 με πλαστά χαρτιά που την παρουσίαζαν ως ενήλικη. Οι γονείς της δυσαρεστήθηκαν και αιφνιδιάστηκαν με το τόλμημα της κόρης τους με αποτέλεσμα για χρόνια οι σχέσεις τους να ψυχρανθούν. Ο Ibarra ήταν διακεκριμένος δικηγόρος και γερουσιαστής, ένας άνθρωπος έξυπνος αλλά ακατάλληλος για σύζυγος. Στο πλευρό του η Βάργκας πέρασε δύσκολα αφού την κακομεταχειριζόταν λεκτικά και ψυχολογικά, την απατούσε και διαφωνούσε με το όνειρό της να γίνει τραγουδίστρια γιατί κάτι τέτοιο θα έβλαπτε την πολιτική του καριέρα. Μετά από 5 χρόνια ατυχούς γάμου και δύο αποβολές, επέστρεψε στο πατρικό της ενώ ήταν έγκυος. Το κλίμα στο σπίτι δεν ήταν ευνοϊκό όμως η γέννηση της μοναχοκόρης της Pilar το 1958 την γέμισε χαρά και κουράγιο ώστε να αντιμετωπίσει τόσο τις επικρίσεις της τοπικής κοινωνίας όσο και την αυστηρότητα της μητέρας της.
Trivia: Στην Κολομβία υπάρχει οδός με το όνομα του Hernan Ibarra.
Η νέα ζωή με τον πραγματικό Alvaro Jose
Η Helenita γνώρισε δύο μεγάλους έρωτες στη ζωή της: τη μουσική και τον δεύτερο σύζυγό της, Gonzalo Zafra (στη σειρά τον βλέπουμε με το όνομα Αλβάρο Χοσέ Σάλας). Γνωρίστηκαν το 1964 και έζησαν 20 χρόνια ευτυχισμένου γάμου μέχρι τον θάνατό του το 1984. Το 1960 η Helenita και ο Gonzalo -που ήταν επίσης διαζευγμένος- εγκατέλειψαν το Κάλι για να παντρευτούν με πολιτικό γάμο και να αποφύγουν τη λογοκρισία της τοπικής κοινωνίας (καθώς η Vargas νομικά θεωρούνταν παντρεμένη με τον πρώτο της σύζυγο) , επιστρέφοντας όμως λίγα χρόνια αργότερα. Παρόλο που η Pilar ήταν κόρη της Helenita από τον πρώτο της γάμο, ο Gonzalo την αγάπησε σαν παιδί του κι εκείνη αντίστοιχα σαν πατέρα της.
Η καταξίωση
Με την αμέριστη υποστήριξη του συζύγου της, ξεκίνησε η ανέλιξή της στο μουσικό στερέωμα. Το 1968, εκπρόσωπος της δισκογραφικής Sonolux ταξίδεψε από το Μεντεγίν στο Κάλι προτείνοντας στην Ελενίτα να κυκλοφορήσει το πρώτο της ολοκληρωμένο album με τίτλο La fabulosa Helenita Vargas (Η υπέροχη Ελενίτα Βάργκας). Ο δίσκος γίνεται χρυσός και ανοίγει το δρόμο σε μια μακρόχρονη και σπουδαία καριέρα. Την ίδια χρονιά ο Κουβανός δημοσιογράφος José Pardo Llada απένειμε στην Ελενίτα τον τίτλο “La ronca de oro” (=βραχνάδα από χρυσάφι), ένα προσωνύμιο που την ακολούθησε σε ολόκληρη την μετέπειτα πορεία της. Η Ελενίτα Βάργκας εδραιώνεται στο μουσικό γίγνεσθαι της Κολομβίας υπηρετώντας τα αγαπημένα της rancheras και οργώνοντας τη χώρα με εμφανίσεις. Έγινε η αγαπημένη τόσο των απλών ανθρώπων όσο και μεγάλων πολιτικών προσωπικοτήτων. Παρά τον αντίλογο γύρω από το όνομά της με κάποιους να επικρίνουν το μουσικό της στυλ, άλλους να θεωρούν ότι η φωνή της δεν είναι ιδιαίτερη και τα media να της χρεώνουν ερωτικές σχέσεις πότε με πολιτικούς άρχοντες και πότε με συναδέλφους της, τίποτα δεν στάθηκε ικανό να ανακόψει την άνοδό της και να αποτρέψει την ανάδειξή της στην σημαντικότερη ερμηνεύτρια των rancheras.
Η σειρά: μεταξύ αλήθειας και μυθοπλασίας
Η Helenita δεν αγαπούσε τις βιογραφίες. Μόνο λίγο πριν το τέλος της πείστηκε από την κόρη της να κυκλοφορήσει ένα βιβλίο με φωτογραφίες από τη ζωή της όμως τον Φεβρουάριο του 2011 ο θάνατος την προλαβαίνει. Το 2014 η πρόταση για τη σειρά της εταιρείας παραγωγής Caracol συμπίπτει με την προσπάθεια της Pilar να οργανώσει το φωτογραφικό υλικό που υπήρχε στο σπίτι, έτσι το εγχείρημα την βρίσκει σύμφωνη οδηγώντας στη δημιουργία της σειράς La ronca de Oro, που αρίθμησε 6 εκατομμύρια τηλεθεατές στην Κολομβία.
Η σειρά δεν είναι μια πιστή βιογραφία της Ελενίτα Βάργκας αλλά ένας συνδυασμός πραγματικότητας και μυθοπλασίας. Οι σεναριογράφοι βρίσκονταν σε στενή επαφή με την Pilar, την αδερφή της Helenita και τον αδερφό του Gonzalo προκειμένου να αντλήσουν πληροφορίες και έμπνευση. Τα ονόματα όλων παραλλάχθηκαν εκτός από της ίδιας της Helenita φυσικά, της Pilar και της στιχουργού Graciela Arango de Tobon. Ας δούμε λοιπόν συνοπτικά ποια γεγονότα δεν είναι πραγματικά, πώς παραποιήθηκαν και ποια είναι η αλήθεια!
- Το ψευδώνυμο Rozita Linares που είδαμε στο 1ο επεισόδιο είναι αληθινό και η Helenita το χρησιμοποιούσε όταν συμμετείχε στις σχολικές γιορτές.
- Η μητέρα της Helena ήταν αρκετά αυστηρή όχι όμως τόσο σκληρή όσο παρουσιάστηκε στη σειρά.
- Ο γάμος της Ελενίτα με τον πραγματικό ‘Hincapie’ ήταν μια αποτυχία. Ο Ibarra, όπως και ο Ινκαπιέ της σειράς ήταν κακός σύζυγος που μάλιστα την παράτησε την πρώτη κιόλας νύχτα του γάμου τους για να συνευρεθεί με μια άλλη γυναίκα (όπως ακριβώς συνέβη και στη σειρά)! Η Pilar ποτέ δεν ήρθε κοντά με τον βιολογικό της πατέρα, μεγαλώνοντας ουσιαστικά με τον δεύτερο σύντροφο της μητέρας της.
- Και εδώ έρχεται η μεγάλη ανατροπή καθώς αιτία για να συναντήσει η Ελένα τον έρωτα της ζωής της υπήρξε η μοναχοκόρη της! Η ιστορία είναι εξαιρετικά ενδιαφέρουσα, καθώς η 3χρονη ζωηρή Πιλάρ κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού χτύπησε σοβαρά σπάζοντας το σαγόνι της. Στο νοσοκομείο, ο γιατρός που τη θεράπευσε δεν ήταν άλλος από τον Zafra, ο άνθρωπος που θεράπευσε και την πληγωμένη καρδιά της Ελένα! Συνεπώς, η Pilar μεγάλωσε μαζί του από πολύ μικρή ηλικία και εκείνος αντικατέστησε το κενό της πατρικής παρουσίας στη ζωή της. H Helenita και ο Gonzalo δεν χώρισαν ποτέ ούτε υπήρξαν ζητήματα απιστίας ανάμεσά τους πέρα από ανάλαφρες έριδες καθώς αυτή ήταν fan των rancheras ενώ εκείνος της salsa.
- Η τηλεοπτική Helenita συνήθιζε να φωνάζει τον αγαπημένο της ‘Valo’ ή ‘Valito’ και το χαϊδευτικό είναι υπαρκτό αφού και η πραγματική φώναζε τον Gonzalo ‘Zalo’ ή ‘Chalito’!
- Οι τηλεοπτικοί φίλοι της Βιρχίνια, Μαρίτζα και Εστρέγια είναι χαρακτήρες που αντιπροσωπεύουν τους καλούς φίλους που είχε στη ζωή της η Helena, και ήταν πράγματι πολλοί! Η Helenita ήταν άτομο αισιόδοξο, προσγειωμένο και αυθεντικό που ουδέποτε φέρθηκε σαν ντίβα, παρ’όλη τη δόξα που απέκτησε και την αγάπη του κόσμου.
- Η αντίζηλος της Helenita, Clarisa de las Americas εικάζεται ότι είναι η Claudia de Colombia.
- Το τραγούδι Señor που αποτελεί και soundtrack της σειράς η Helenita το κυκλοφόρησε όταν είχε ήδη καθιερωθεί και όχι με αφορμή κάποια απιστία του συζύγου της.
- Τέλος, από τα μυθοπλαστικά στοιχεία της σειράς δυσαρεστήθηκε η πραγματική ‘Σεσίλια’ (κόρη του ‘Hincapie’), κατά κόσμον Ana Milena Ibarra καθώς όχι μόνο δεν φέρθηκε άσχημα στην φίλη της Helenita επειδή παντρεύτηκε τον πατέρα της, αλλά αντίθετα η φιλία τους συνεχίστηκε και μετά τον χωρισμό της τραγουδίστριας!
Trivia: Τα τραγούδια της Helenita που ακούγονται στη σειρά έχουν ηχογραφηθεί εκ νέου από τις ηθοποιούς που την ενσαρκώνουν. Μάλιστα, η ηθοποιός Majida Issa με κίνητρο την επιτυχία της σειράς κυκλοφόρησε δίσκο με rancheras το 2017!
Έτσι λοιπόν, αν και βιογραφική η σειρά η προσέγγισή της είναι πιο ελεύθερη, συμπεριλήφθηκαν σε αυτή και κάποιες ανατροπές ώστε η πλοκή να διεγείρει το ενδιαφέρον μιας και η ζωή της Helenita μετά τον γάμο της με τον Gonzalo ήταν ήρεμη και ευτυχισμένη. Ωστόσο, ο χαρακτήρας και η καλλιτεχνική της πορεία παραμένουν αναλλοίωτα όπως και η ουσία της σειράς και της ζωής της: Οι αγώνες της για να καταφέρει να γίνει τραγουδίστρια σε μία οπισθοδρομική κοινωνία όπου οι ραντσέρες θεωρούνταν τραγούδια χαμηλού επιπέδου, και η δυνατή ιστορία αγάπης με τον Gonzalo/’Alvaro Jose’. Ξεπερνώντας τα εμπόδια των κοινωνικών επιταγών και τις προσωπικές της αποτυχίες έκανε το όνειρό της πραγματικότητα και έβαλε τα rancheras της ακόμα και μέσα στο Προδερικό Μέγαρο, ζώντας παράλληλα μια ευτυχισμένη οικογενειακή ζωή με απλότητα και εκλεκτούς φίλους.
Φινάλε μιας σπουδαίας φωνής
Η Helenita ήταν ένα πνεύμα ελέυθερο, που δεν το έβαζε κάτω και ο περίγυρός της την αγαπούσε τόσο πολύ επειδή “ήταν χαρισματική και απλή”, σύμφωνα με τα λεγόμενα του πολύ καλού της φίλου Raul Fernandez de Soto. Παρά την επιτυχία της παρέμεινε ένας άνθρωπος αυθεντικός που δεν ακολουθούσε πλάγιες μεθόδους και τακτικές παρά μόνο την πίστη της και την αγάπη για τη μουσική. Θα πίστευε κανείς ότι ήταν μια femme fatale, με πολυάριθμες σχέσεις αλλά αντίθετα υπήρξε αφοσιωμένη σύζυγος και μητέρα και πιστή φίλη.
Πριν από κάθε εμφάνισή της η Ελενίτα συνήθιζε να ρωτά την κόρη της αν το κοινό που είχε μαζευτεί ήταν αρκετό κι δήλωνε πως “θα σταματούσε να τραγουδά μόνο όταν δεν θα την άκουγε πια κανείς“, κάτι που φυσικά δεν συνέβη ποτέ. Ιδανικά, θα ήθελε να εμφανίζεται στη σκηνή μέχρι το τέλος της ζωής της, όμως σοβαρά προβλήματα υγείας την κράτησαν μακριά από το τραγούδι.
Στα εφηβικά της χρόνια είχε καθηλωθεί στο κρεβάτι εξαιτίας μιας παράλυσης προερχόμενης από το σύνδρομο Crest. Πρόκειται για ένα αυτοάνοσο νόσημα που διαγνώστηκε χρόνια αργότερα και οδήγησε την Βάργκας σε κίρρωση του ήπατος. Το 2009 υποβλήθηκε σε μεταμόσχευση αλλά ο οργανισμός της δεν ανταποκρίθηκε και η υγεία της επιδεινώθηκε. Ηχογράφησε τα τελευταία της τραγούδια το 2010 και πέθανε στη γενέτειρά της το 2011 εξαιτίας μιας μόλυνσης που της προκάλεσε αναπνευστικά προβλήματα.
Μέσα από τη σειρά La ronca de oro, βασισμένη στη ζωή της, η αείμνηστη καλλιτέχνις αναγεννάται και μας υποδεικνύει ότι ο δρόμος του ονείρου δεν είναι δύσβατος αν τον ακολουθήσεις.
Usted es un mal hombre, sin nombre, Señor… “Είσαι ένας κακός άνθρωπος, χωρίς όνομα, Κύριε… ένα ποτήρι που έχει μέσα δηλητήριο αντί για ποτό… ένας εγωιστής και προδότης… Και το χειρότερο είναι ότι εγώ σε αγαπώ!” μας τραγουδά η Helenita σε ένα από τα γνωστότερα τραγούδια της.