“Με τον Νίκο έχουμε μια σχέση αγάπης, μια στενή συνεργασία την οποία χαρακτηρίζει η απόλυτη καλλιτεχνική ερμηνεία και νοοτροπία με την έννοια ότι ο Νίκος καταλαβαίνει απόλυτα όταν του στέλνεις ένα τραγούδι. Ξέρει πού ακριβώς να επιστήσει την προσοχή, να δώσει και κατευθυντήριες γραμμές. Και αυτό οφείλεται στην ευρεία πνευματικότητά του και στη διεξοδική του σκέψη, πράγμα που τον κάνει να είναι πολυδιάστατος. Δεν είναι μόνο ένας εξαιρετικός στιχουργός με παρελθόν, παρόν και πολύ μέλλον. Είναι ένας άνθρωπος που κάνει πολλά πράγματα. Και για να τα συνδυάσεις όλα αυτά, και για να μην είσαι στον τρελό απομονωμένο κόσμο της καλλιτέχνιας μόνο αλλά να είσαι μέσα στη ζωή, και να επικοινωνείς και να ασκείς και δημοσιογραφία και πολλά άλλα πράγματα, πρέπει να έχεις ένα μυαλό και μια ευφυΐα που να μπορείς να το φέρεις εις πέρας. Και ο Νίκος είναι ένας τέτοιος άνθρωπος! Γράψαμε μαζί πολύ ωραία τραγούδια, αγαπημένα και εύχομαι με το καλό να έχουμε και συνέχεια…” (λόγια του Μιχάλη Χατζηγιάννη από το αφιέρωμα της εκπομπής της ΕΡΤ1 “Στα τραγούδια λέμε ΝΑΙ” στον στιχουργό Νίκο Μωραΐτη, που προβλήθηκε στις 4/5/2019).
Δημοφιλείς καλλιτέχνες, νεότερης και παλαιότερης γενιάς, έχουν ερμηνεύσει τραγούδια που φέρουν τη στιχουργική υπογραφή του. Τραγούδια που όχι μόνο κατάφεραν να γίνουν μεγάλες επιτυχίες αλλά και να μείνουν χαραγμένα στη μνήμη, νικώντας τη φθορά του χρόνου. Αυτήν τη μαγική δύναμη που μόνο μια μορφή Τέχνης μπορεί να έχει, γιατί αναμφίβολα είναι μαγεία να μπορεί κανείς να διαβάζει τα γραμμένα της ψυχής… Όσα με αγώνα κρύβεις πολλές φορές, και έρχεται μια στιγμή που μόνο μερικοί στίχοι ενός τραγουδιού στη διαπασών μπορούν και μιλούν στην καρδιά σου…
Ο στιχουργός και δημοσιογράφος Νίκος Μωραΐτης γεννήθηκε στην Αθήνα στις 30 Απριλίου 1973. Ξεφυλλίζοντας το πλούσιο βιογραφικό του, θα συναντήσουμε σπουδές στη Νομική Αθηνών καθώς και σπουδές μεταπτυχιακού επιπέδου στο Τμήμα Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Πανεπιστημίου Αθηνών.
Ο Νίκος Μωραΐτης έχει απασχοληθεί ως δημοσιογράφος και αρθρόγραφος, όμως στο ευρύ κοινό είναι γνωστός με την ιδιότητα του στιχουργού. Μετρά, επίσης, χρόνια εμπειρίας και στο ραδιόφωνο ξεκινώντας από τον Μελωδία σε πολύ νεαρή ηλικία, ενώ από το 2016 έως σήμερα διευθύνει τον Μέντα 88 fm.
Τον πρώτο του στίχο τον έγραψε όταν σπουδάζε στη Νομική, το 1994.
“Ήμουν 21 και σπούδαζα στη Νομική, το 1994. Δεν ήμουν το παιδί που έγραφε στο σχολείο ποιήματα, όπως κάνουν αρκετά παιδιά σε αυτήν την ηλικία. Απλώς αγαπούσα τόσο το ελληνικό τραγούδι, ώστε κάποια στιγμή βγήκαν στίχοι από μέσα μου.
…Δεν θυμάμαι συγκεκριμένα και ποιος ήταν. Ήταν όμως πρωτόλεια πράγματα. Αν κι είχαν το μέτρο των τραγουδιών, δεν θα μπορούσαν να σταθούν ολοκληρωμένα.” (απόσπασμα από συνέντευξη στην Ηρώ Τζημίκα)
Ο Νίκος Μωραΐτης και η δισκογραφία συναντιούνται, επίσημα, για πρώτη φορά στα τέλη της δεκαετίας του 1990, το 1997 συγκεκριμένα, με το album “Χάρτινα” της Δημήτρας Γαλάνη.
“Την αρχή, όπως λέω και στους νέους στιχουργούς που ζητούν τη γνώμη μου, την κάνεις μόνος. Όπως μόνος είσαι απέναντι στο χαρτί, έτσι μόνος πρέπει να κινηθείς και για να πλησιάσεις καλλιτέχνες και να τους δείξεις τη δουλειά σου. Δεν υπάρχει άλλος δρόμος.
Στη δική μου περίπτωση, το ξεκίνημα έγινε όταν ήμουν 23 χρόνων. Δούλευα στον Μελωδία και έτσι, ως ραδιοφωνικό παραγωγό, με ήξερε η Δήμητρα Γαλάνη. Πήρα το θάρρος, πήγα και της έδωσα 10 στίχους, τους οποίους διάβασε επιτόπου. Η απάντηση που πήρα ήταν: «δεν ξέρω τι και πότε, αλλά αυτούς τους στίχους κάτι θα τους κάνω». Μεσολάβησε ένα διάστημα δυο μηνών, ξαναεπικοινώνησα μαζί της και πήρα την ίδια αφηρημένη απάντηση. Απογοητεύτηκα, γιατί γνώριζα πως η Γαλάνη όταν δει κάτι και αξίζει, βοηθάει. «Άρα δεν αξίζεις», είπα στον εαυτό μου. Ξαφνικά, μήνες αργότερα, με πήρε τηλέφωνο για να με ρωτήσει αν θα μπορούσε να δώσει τα Χάρτινα για να τα μελοποιήσει ο Τάκης Σούκας. Προσπάθησα να είμαι ψύχραιμος στο τηλέφωνο, και μόλις έκλεισα χοροπηδούσα.” (απόσπασμα από συνέντευξη στη Μαρία Σοφιανού)
“ΤΑ ΧΑΡΤΙΝΑ” (1997), σε μουσική Τάκη Σούκα.
“Η αρχή είναι το ήμισυ του παντός” και ο Νίκος Μωραΐτης αντιπροσωπεύει απόλυτα την αρχαία ρήση, καθώς η στιχουργική του πορεία διαγράφεται εξαιρετική και μετράει σπουδαίες μουσικές στιγμές από αυτήν την πρώτη μεγάλη δισκογραφική συνεργασία. Δεν θα είναι υπερβολή να πούμε πως είναι, ίσως, αν όχι σίγουρα, ο μοναδικός στιχουργός που έχει συνεργαστεί με την πλειοψηφία των σημαντικότερων Ελλήνων ερμηνευτών και αριθμεί πάνω από 350 στίχους τραγουδιών…
“Με τον Άγγελο έγιναν όλα ακαριαία. Έγραψα τον στίχο αυτόματα, σε 2-3 λεπτά, τηλεφώνησα στην Άλκηστη αμέσως, εκείνη έδωσε τον στίχο αμέσως στον Στέφανο Κορκολή, εκείνος του έριξε μια ματιά, πήγε στο πιάνο, έκατσε… και το έπαιξε. Δεν είχα καταλάβει τι απήχηση θα είχε αυτό το κομμάτι, ίσως και λόγω της απογοήτευσης των προηγούμενων χρόνων.
Έγινε κάτι μαγικό με τον Άγγελο. Στην πρώτη του παρουσίαση, στο Ηρώδειο, φώναζε το κοινό στην Πρωτοψάλτη στο encore να το ξαναπεί. Ο Άγγελος μου άνοιξε πόρτες κι αμέσως μετά ήρθανε σημαντικές συνεργασίες, όπως με τον Μητροπάνο, με τον Χατζηγιάννη και άλλους πολλούς. Ήταν η στιγμή. Είδα πως οι κόποι τόσων χρόνων άνθιζαν. Η επιθυμία μου δηλαδή. Γιατί αυτό ήταν, μια βαθιά επιθυμία που άρχιζε να γίνεται πραγματικότητα.” (απόσπασμα από συνέντευξη στη Μαρία Σοφιανού)
“Ο ΑΓΓΕΛΟΣ ΜΟΥ”, από το album “Να σε βλέπω να γελάς”(2004), σε μουσική Στέφανου Κορκολή.
“ΣΒΗΣΕ ΤΟ ΦΕΓΓΑΡΙ”, από το album “Πες μου τ’ αληθινά σου” (2005), σε μουσική Στέφανου Κορκολή.
“Όταν βγήκε το Σβήσε το φεγγάρι, ο Μητροπάνος δεν ήταν καλά στην υγεία του. Δεν είχε κάνει ακόμα τη μεταμόσχευση και πήγαινε στο νοσοκομείο δυο με τρεις φορές την εβδομάδα για αιμοκάθαρση. Τότε διοργάνωναν από το Δεύτερο πρόγραμμα αφιερώματα σε στιχουργούς στον ΙΑΝΟ και έκαναν και σ’ εμένα. Σκεφτόμουν: «εντάξει, θα έρθουν η Πρωτοψάλτη, η Γαλάνη, ο Χατζηγιάννης, δεν μπορώ να μην πω στον Μητροπάνο». Δεν ήθελα να τον ταλαιπωρήσω, γνωρίζοντας τι περνούσε με την υγεία του, δεν μπορούσα όμως και να τον παρακάμψω. Και τα δύο έμοιαζαν εξίσου άκομψα. Αποφασίζω λοιπόν και παίρνω τη Βένια Μητροπάνου, τη σύζυγό του, η οποία κανόνιζε όλες του τις δουλειές. Της εξηγώ ότι γνωρίζω την κατάσταση αλλά δεν μπορούσα και να μην την ενημερώσω. Θυμάμαι ότι τον ρώτησε την ίδια στιγμή και μου απάντησε «βεβαίως θα έρθει». Ήρθε, τραγούδησε, ύστερα τον πλησίασα να τον ευχαριστήσω. Τότε μου είπε με το χαρακτηριστικό του λιτό ύφος: «με τέτοιο τραγούδι, να μην ερχόμουνα;». Ο Μητροπάνος ήταν αυτό που λέμε «από τους λίγους». Σπουδαία περίπτωση ανθρώπου, γι’ αυτό και παίρνει ακόμα τόση αγάπη.” (απόσπασμα από συνέντευξη στη Μαρία Σοφιανού)
“ΑΠΟΨΕ ΧΑΣΑΜΕ ΚΙ ΟΙ ΔΥΟ”, από το album “Πες μου τ’αληθινά σου” (2005), σε μουσική Στέφανου Κορκολή.
“ΕΓΩ ΓΙΑ ΣΕΝΑ” (διασκευή του “Ancora Vivo”), από το album “Με το βλέμμα της καρδιάς” (2005), σε μουσική Giovanni Bella/Giulio Rapetti.
“ΔΕ ΦΕΥΓΩ” (2006), σε μουσική Μιχάλη Χατζηγιάννη. Το τραγούδι έντυσε μουσικά την τηλεοπτική σειρά “Κινούμενη Άμμος”.
“ΧΕΡΙΑ ΨΗΛΑ”, από το album “Φίλοι & Εχθροί” (2006), σε μουσική Μιχάλη Χατζηγιάννη.
“ΔΕΝ ΕΧΩ ΠΟΛΛΑ”, από το album “Βροχή των αστεριών” (2006), σε μουσική Μιχάλη Χατζηγιάννη.
“ΟΛΑ ΜΙΛΟΥΝ ΓΙΑ ΣΕΝΑ”, από το album “Με το ‘να πόδι στ’ άστρα… Και τα δυο στην κόλαση” (2007), σε μουσική Μιχάλη Χατζηγιάννη.
“ΣΕ ΘΕΛΩ ΕΔΩ”, από το album “Φως και βγαίνω” (2007), σε μουσική Mauro Mengali.
“ΔΕΣ ΚΑΘΑΡΑ” (διασκευή της μεγάλης επιτυχίας του Γάλλου CALOGERO – “Face A La Mer”), από το album “Δες ξαφνικά” (2007), σε μουσική Calogero Gioacchino. Το τραγούδι χρησιμοποιήθηκε στους τίτλους της τηλεοπτικής σειράς “Αληθινοί Έρωτες”.
“ΔΕ ΜΙΛΩ ΓΙΑ ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ ΕΓΩ”, από το album “Και τα μάτια κι η καρδιά” (2008), παραδοσιακό βαλκανικό.
“ΚΑΙ ΠΑΛΙ ΠΑΙΔΙ”, από το ομότιτλο album (2008), σε μουσική Γιάννη Κότσιρα.
“ΤΟ ΠΟΥΛΑΩ ΤΟ ΣΠΙΤΙ”, από το album “Πού πάμε μετά…” (2008), σε μουσική Γιάννη Χριστοδουλόπουλου.
“ΠΑΡΑΦΟΡΑ”, από το ομότιτλο album (2010), σε μουσική Δημήτρη Κοντόπουλου.
“ΑΝΤΙΚΡΙΣΤΑ”, από το album “Αντικριστά” (2011), σε μουσική Γιώργου Θεοφάνους.
“ΚΛΕΙΣΤΑ ΤΑ ΣΤΟΜΑΤΑ”, από το ομότιτλο album (2011), σε μουσική Βασίλη Γαβριηλίδη.
“ΠΟΣΕΣ ΧΙΛΙΑΔΕΣ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΑ”, από το album #1 (2012), σε μουσική Δημήτρη Κοντόπουλου.
“ΤΑ ΣΑΒΒΑΤΑ”, από το album “Η καρδιά με πηγαίνει εμένα” (2013), σε μουσική Βασίλη Γαβριηλίδη.
“ΤΑ ΣΥΝΟΡΑ” από το album “Τα όνειρα γίνονται πάλι” (2014), σε μουσική Βασίλη Γαβριήλιδη.
“ΣΠΑΣΜΕΝΑ ΚΟΜΜΑΤΙΑ ΤΗΣ ΚΑΡΔΙΑΣ”, από το ομότιτλο album (2016), σε μουσική Γιώργου Σαμπάνη.
Από τις τελευταίες του δισκογραφικές συναντήσεις είναι αυτή με την εξαιρετική Γιώτα Νέγκα και τον Νίκο Μερτζάνο στη σύνθεση.
Τραγούδια του κυκλοφορούν διασκευασμένα στο εξωτερικό, σε χώρες όπως η Ιταλία, η Σερβία και η Τουρκία.
Τον χειμώνα του 2013/14 υπογράφει την απόδοση των στίχων στο “Cabaret” του Κωνσταντίνου Ρήγου που ανεβαίνει στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης.
Τον χειμώνα 2013/14 υπογράφει τους στίχους στην παράσταση “Πινόκιο” σε σκηνοθεσία Βασίλη Μαυρογεωργίου και μουσική Απόλλωνα Ρέτσου.
Και για επίλογο ένα τραγούδι από μια φωνή που αγαπά και αγαπάμε, από τη φωνή που ήταν η αφορμή να τον γνωρίσουμε και να τον αγαπήσουμε. Η αιτία ήταν και θα είναι πάντα οι στίχοι του!!!
Φύγαμε για μια ξεχωριστή “Εκδρομή”… που συνεπαίρνει τις αισθήσεις με τη μελωδία, τον ρυθμό, τον στίχο!
…μια εκδρομή των μυστικών
των φανερών και των χαμένων εαυτών…
Χιλιάδες πρόσωπα εμείς…
Ερμηνεία: Δήμητρα Γαλάνη-Ευστάθιος Δράκος, Στίχοι: Νίκος Μωραΐτης, Μουσική: Ευστάθιος Δράκος