26ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας
Το μεγάλο αφιέρωμα του 26ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας
«A dream within a dream: Το σινεμά ονειρεύεται»
«Όλα όσα βλέπουμε ή ό,τι φαινόμαστε, όνειρο είναι μονάχα μέσα σε όνειρο»
Έντγκαρ Άλαν Πόε
«Το μόνο που επιθυμώ και θέλω να μοιράζομαι με το κοινό», είχε εξομολογηθεί κάποτε ο Ντέιβιντ Λιντς στο περιοδικό ΣΙΝΕΜΑ, «είναι να μπαίνω στην αίθουσα, να βλέπω τα φώτα να σβήνουν και την αυλαία να τραβιέται και να βυθίζομαι σε έναν άλλο κόσμο, που μου είναι ολοκληρωτικά άγνωστος. Είναι κάτι απίστευτα όμορφο».
Αν το σινεμά είναι η εμπειρία τού να ονειρεύεσαι με ανοιχτά μάτια, ανάμεσα σε άλλους «ονειροπόλους» θεατές, έτοιμους να μεταβούν όλοι προς μια άλλη διάσταση, τότε την περίοδο της καραντίνας αυτό που στερηθήκαμε περισσότερο ήταν η δυνατότητα να ονειρευόμαστε. Η μαγική συνθήκη της αίθουσας, της παρακολούθησης ταινιών ως συλλογική εμπειρία, της μαζικής υποβολής μπροστά στην οθόνη άφησαν δυσαναπλήρωτα κενά την περίοδο του εγκλεισμού. Ως άτυπο «παιδί» της καραντίνας, το μεγάλο φετινό αφιέρωμα του 26ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας προέκυψε από μια ανάγκη και από μια παραδοχή: την ανάγκη να βρεθούμε ξανά στα σινεμά και την παραδοχή της μοναδικής ικανότητας που έχει ο κινηματογράφος να αντικρίζει τον κόσμο γύρω του και να το μεταλλάσσει. Να το μεταμορφώνει σε ποίημα, σε παραμύθι, σε θρησκευτική εμπειρία.
Από την απευθείας σύνδεση με το υποσυνείδητο, που επιχείρησαν σκηνοθέτες όπως ο Ρενέ («Πέρσι στο Μαρίενμπαντ»), ο Μπέργκμαν («Η Ώρα του Λύκου») και ο Λιντς («Οδός Μαλχόλαντ»), μέχρι φαντασμαγορικές αναπαραστάσεις της πραγματικότητας, όπως το «Χρώμα του Ροδιού» του Παρατζάνοφ και η «Βάλερι στην Εβδομάδα των Θαυμάτων» του Γιρές, ονειρώδεις αποτυπώσεις του υπαρκτού μας κόσμου («Κογιανισκάτσι» και «Υγρός Ουρανός»), τρισδιάστατες περιπλανήσεις του μυαλού (το εκθαμβωτικό «Μεγάλο Ταξίδι της Μέρας στη Νύχτα» του Μπι Γκαν, στην πολυαναμενόμενη Ελληνική του πρεμιέρα σε σινεμά και σε 3D), παραισθησιογόνα τριπ με την κάμερα ως το ύστατο ψυχοτροπικό («Enter the Void» του Γκασπάρ Νοέ) και μεταμοντέρνοι στοχασμοί για τη ναρκωτική και μεταφυσική υπόσταση του κινηματογραφικού μέσου (όπως η μυθική «Έκσταση» του Ιβάν Θουλουέτα, που θα προβληθεί επίσης για πρώτη φορά στη χώρα μας), το φετινό αφιέρωμα προσκαλεί το κοινό σε έναν αλλοπαρμένο εορτασμό: μια αποθέωση του ονειρικού και του γοητευτικά απόκοσμου, της κινηματογραφικής αποπλάνησης και της ομορφιάς, που δε θα μπορούσε να χωρέσει σε καμία μικρότερη οθόνη, σε καμία online συνθήκη, παρά μόνο σε αίθουσα – στο υπέρτατο καταφύγιο από τον έξω κόσμο, στο μέρος όπου το δικαίωμα στο όνειρο θα παραμένει πάντα το μόνο αναφαίρετο δικαίωμα. Λουκάς Κατσίκας
Οι ταινίες του αφιερώματος:
Η Πανδώρα και ο Ιπτάμενος Ολλανδός / Pandora and the Flying Dutchman (1951) του Άλμπερτ Λιούιν
Πέρσι στο Μάριενμπαντ / Last Year at Marienbad (1961) του Αλέν Ρενέ
Το χειρόγραφο της Σαραγόσα/ The Saragossa Manuscript (1965) του Βόιτσεκ Χας
Η ώρα του Λύκου / Hour of the Wolf (1968) του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν
Το Χρώμα του Ροδιού / The Color of Pomegranates (1969) του Σεργκέι Παρατζάνοφ
Η Βάλερι και η Εβδομάδα των Θαυμάτων / Valerie and her Week of Wonders (1970) του Γιάρομιλ Γιρές
Το Iερό Bουνό / The Holy Mountain (1973) του Αλεχάνδρο Χοδορόφσκι
Καρδιά από γυαλί / Heart Of Glass (1976) του Βέρνερ Χέρτσογκ
Έκσταση / Arrebato (1979) του Ιβάν Θουλουέτα
Κογιανισκάτσι / Koyaanisqatsi (1982) του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο
Υγρός Ουρανός / Liquid Sky (1982) του Σλάβα Τσούκερμαν
Αλίκη / Alice (1988) του Γιάν Σβανκμάγιερ
Μπάρτον Φινκ / Barton Fink (1991) των Τζόελ και Ίθαν Κοέν
Οδός Μαλχόλαντ / Mulholland Drive (2001) του Ντέιβιντ Λιντς
Αθωότητα / Innocence (2004) της Λουσίλ Χατζιχαλίλοβιτς
Enter the Void (2009) του Γκασπάρ Νοέ
Το μεγάλο ταξίδι της μέρας στη νύχτα 3D / Long day’s journey into night 3D (2018) του Μπι Γκαν
Το 26ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας θα πραγματοποιηθεί από τις 23 Σεπτεμβρίου έως τις 4 Οκτωβρίου 2020, στους φυσικούς του χώρους, τις αίθουσες ΙΝΤΕΑΛ, Δαναός 1 και Όπερα 1, ενώ, ειδικά φέτος, στο πλαίσιο του υβριδικού, ασφαλούς σχεδιασμού του οι προβολές μας θα φιλοξενηθούν και στα θερινά σινεμά Λαΐς –Ταινιοθήκη της Ελλάδας, Ριβιέρα, Τριανόν,Στέλλα και στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων.
To πλήρες πρόγραμμα της φετινής διοργάνωσης θα ανακοινωθεί στη Συνέντευξη Τύπου η οποία θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 16 Σεπτεμβρίου, στο θερινό κινηματογράφο Αίγλη Ζαππείου (ώρα 20:30) και θα μεταδοθεί με live streaming στα social media του Φεστιβάλ.
Για διαρκή ενημέρωση και περισσότερες πληροφορίες, συντονιστείτε στα sites του aiff.gr και του cinemagazine.gr και στις σχετικές σελίδες στα social media: Facebook AIFF, Instagram, Twitter.
Το 26ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας πραγματοποιείται υπό την αιγίδα και με την οικονομική υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού.
26ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας
Το μεγάλο αφιέρωμα του 26ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας
«A dream within a dream: Το σινεμά ονειρεύεται»
«Όλα όσα βλέπουμε ή ό,τι φαινόμαστε, όνειρο είναι μονάχα μέσα σε όνειρο»
Έντγκαρ Άλαν Πόε
«Το μόνο που επιθυμώ και θέλω να μοιράζομαι με το κοινό», είχε εξομολογηθεί κάποτε ο Ντέιβιντ Λιντς στο περιοδικό ΣΙΝΕΜΑ, «είναι να μπαίνω στην αίθουσα, να βλέπω τα φώτα να σβήνουν και την αυλαία να τραβιέται και να βυθίζομαι σε έναν άλλο κόσμο, που μου είναι ολοκληρωτικά άγνωστος. Είναι κάτι απίστευτα όμορφο».
Αν το σινεμά είναι η εμπειρία τού να ονειρεύεσαι με ανοιχτά μάτια, ανάμεσα σε άλλους «ονειροπόλους» θεατές, έτοιμους να μεταβούν όλοι προς μια άλλη διάσταση, τότε την περίοδο της καραντίνας αυτό που στερηθήκαμε περισσότερο ήταν η δυνατότητα να ονειρευόμαστε. Η μαγική συνθήκη της αίθουσας, της παρακολούθησης ταινιών ως συλλογική εμπειρία, της μαζικής υποβολής μπροστά στην οθόνη άφησαν δυσαναπλήρωτα κενά την περίοδο του εγκλεισμού. Ως άτυπο «παιδί» της καραντίνας, το μεγάλο φετινό αφιέρωμα του 26ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας προέκυψε από μια ανάγκη και από μια παραδοχή: την ανάγκη να βρεθούμε ξανά στα σινεμά και την παραδοχή της μοναδικής ικανότητας που έχει ο κινηματογράφος να αντικρίζει τον κόσμο γύρω του και να το μεταλλάσσει. Να το μεταμορφώνει σε ποίημα, σε παραμύθι, σε θρησκευτική εμπειρία.
Από την απευθείας σύνδεση με το υποσυνείδητο, που επιχείρησαν σκηνοθέτες όπως ο Ρενέ («Πέρσι στο Μαρίενμπαντ»), ο Μπέργκμαν («Η Ώρα του Λύκου») και ο Λιντς («Οδός Μαλχόλαντ»), μέχρι φαντασμαγορικές αναπαραστάσεις της πραγματικότητας, όπως το «Χρώμα του Ροδιού» του Παρατζάνοφ και η «Βάλερι στην Εβδομάδα των Θαυμάτων» του Γιρές, ονειρώδεις αποτυπώσεις του υπαρκτού μας κόσμου («Κογιανισκάτσι» και «Υγρός Ουρανός»), τρισδιάστατες περιπλανήσεις του μυαλού (το εκθαμβωτικό «Μεγάλο Ταξίδι της Μέρας στη Νύχτα» του Μπι Γκαν, στην πολυαναμενόμενη Ελληνική του πρεμιέρα σε σινεμά και σε 3D), παραισθησιογόνα τριπ με την κάμερα ως το ύστατο ψυχοτροπικό («Enter the Void» του Γκασπάρ Νοέ) και μεταμοντέρνοι στοχασμοί για τη ναρκωτική και μεταφυσική υπόσταση του κινηματογραφικού μέσου (όπως η μυθική «Έκσταση» του Ιβάν Θουλουέτα, που θα προβληθεί επίσης για πρώτη φορά στη χώρα μας), το φετινό αφιέρωμα προσκαλεί το κοινό σε έναν αλλοπαρμένο εορτασμό: μια αποθέωση του ονειρικού και του γοητευτικά απόκοσμου, της κινηματογραφικής αποπλάνησης και της ομορφιάς, που δε θα μπορούσε να χωρέσει σε καμία μικρότερη οθόνη, σε καμία online συνθήκη, παρά μόνο σε αίθουσα – στο υπέρτατο καταφύγιο από τον έξω κόσμο, στο μέρος όπου το δικαίωμα στο όνειρο θα παραμένει πάντα το μόνο αναφαίρετο δικαίωμα. Λουκάς Κατσίκας
Οι ταινίες του αφιερώματος:
Η Πανδώρα και ο Ιπτάμενος Ολλανδός / Pandora and the Flying Dutchman (1951) του Άλμπερτ Λιούιν
Πέρσι στο Μάριενμπαντ / Last Year at Marienbad (1961) του Αλέν Ρενέ
Το χειρόγραφο της Σαραγόσα/ The Saragossa Manuscript (1965) του Βόιτσεκ Χας
Η ώρα του Λύκου / Hour of the Wolf (1968) του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν
Το Χρώμα του Ροδιού / The Color of Pomegranates (1969) του Σεργκέι Παρατζάνοφ
Η Βάλερι και η Εβδομάδα των Θαυμάτων / Valerie and her Week of Wonders (1970) του Γιάρομιλ Γιρές
Το Iερό Bουνό / The Holy Mountain (1973) του Αλεχάνδρο Χοδορόφσκι
Καρδιά από γυαλί / Heart Of Glass (1976) του Βέρνερ Χέρτσογκ
Έκσταση / Arrebato (1979) του Ιβάν Θουλουέτα
Κογιανισκάτσι / Koyaanisqatsi (1982) του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο
Υγρός Ουρανός / Liquid Sky (1982) του Σλάβα Τσούκερμαν
Αλίκη / Alice (1988) του Γιάν Σβανκμάγιερ
Μπάρτον Φινκ / Barton Fink (1991) των Τζόελ και Ίθαν Κοέν
Οδός Μαλχόλαντ / Mulholland Drive (2001) του Ντέιβιντ Λιντς
Αθωότητα / Innocence (2004) της Λουσίλ Χατζιχαλίλοβιτς
Enter the Void (2009) του Γκασπάρ Νοέ
Το μεγάλο ταξίδι της μέρας στη νύχτα 3D / Long day’s journey into night 3D (2018) του Μπι Γκαν
Το 26ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας θα πραγματοποιηθεί από τις 23 Σεπτεμβρίου έως τις 4 Οκτωβρίου 2020, στους φυσικούς του χώρους, τις αίθουσες ΙΝΤΕΑΛ, Δαναός 1 και Όπερα 1, ενώ, ειδικά φέτος, στο πλαίσιο του υβριδικού, ασφαλούς σχεδιασμού του οι προβολές μας θα φιλοξενηθούν και στα θερινά σινεμά Λαΐς –Ταινιοθήκη της Ελλάδας, Ριβιέρα, Τριανόν,Στέλλα και στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων.
To πλήρες πρόγραμμα της φετινής διοργάνωσης θα ανακοινωθεί στη Συνέντευξη Τύπου η οποία θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 16 Σεπτεμβρίου, στο θερινό κινηματογράφο Αίγλη Ζαππείου (ώρα 20:30) και θα μεταδοθεί με live streaming στα social media του Φεστιβάλ.
Για διαρκή ενημέρωση και περισσότερες πληροφορίες, συντονιστείτε στα sites του aiff.gr και του cinemagazine.gr και στις σχετικές σελίδες στα social media: Facebook AIFF, Instagram, Twitter.
Το 26ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας πραγματοποιείται υπό την αιγίδα και με την οικονομική υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού.