Το ραδιοφωνικό θέατρο είναι ένα είδος μαγικό, με το οποίο γαλουχήθηκαν μεταπολεμικά γενιές και γενιές. Μέσα από το ραδιόφωνο, γνωρίσαμε τους μεγαλύτερους δραματουργούς του 20ού αιώνα με όχημα εμβληματικές φωνές ηθοποιών υπό τη μπαγκέτα σημαντικών σκηνοθετών του Ελληνικού Θεάτρου. Παντρεύοντας τη σκηνική πράξη με τη μοναχική ακρόαση και το θεατρικό λόγο με τη φωνή, το θέατρο στο ραδιόφωνο έχει την αρετή να υπερβαίνει περιορισμούς τόπου και χρόνου.
Σε μια συγκυρία κατά την οποία η θεατρική πράξη αντιμετωπίζει συνεχιζόμενους περιορισμούς και ανυπέρβλητα εμπόδια, το Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου δίνει νέα πνοή στο ραδιοφωνικό θέατρο. Τον ερχόμενο Δεκέμβριο, το Open Plan εμπλουτίζεται με το πρόγραμμα των Radio Plays, μια νέα πρωτοβουλία του Φεστιβάλ, σε καλλιτεχνική σύλληψη της Κατερίνας Ευαγγελάτου. Πέντε ξεχωριστοί δημιουργοί, καταξιωμένοι και ανερχόμενοι, ο Γιάννης Χουβαρδάς, o Δημήτρης Καταλειφός, ο Αργύρης Ξάφης, η Μαρία Μαγκανάρη και ο Γιώργος Κουτλής, αναλαμβάνουν τη σκηνοθεσία αντίστοιχων ραδιοφωνικών έργων, βασισμένων σε ελληνικά αστυνομικά διηγήματα, τα οποία ζωντανεύουν φωνές αγαπημένων ηθοποιών απ’ όλες τις γενιές του θεάτρου μας. Ταυτόχρονα, κορυφαίοι εκπρόσωποι της ελληνικής τζαζ σκηνής ερμηνεύουν συνθέσεις ειδικά γραμμένες για τα έργα αυτά. Όλα τα ονόματα των καλλιτεχνών που συμμετέχουν στα Radio Plays θα ανακοινωθούν σε λίγες μέρες.
Το πρόγραμμα των Radio Plays απαντά στην ανάγκη στήριξης του σύγχρονου καλλιτεχνικού δυναμικού του ελληνικού θεάτρου, που πλήττεται από την πανδημία, και ταυτόχρονα προσφέρει νέο πεδίο δράσης σε σκηνοθέτες, ηθοποιούς, μουσικούς, πεδίο δράσης που ευνοεί τη γέννηση νέων έργων και την ανανέωση του ίδιου του θεατρικού λόγου. Συγχρόνως, ανοίγει ένα νέο δίαυλο επικοινωνίας μεταξύ του Φεστιβάλ και του ευρύτερου θεατρικού κοινού, παρασύροντάς μας σ’ ένα κόσμο μυστηρίου με όχημα τις πιο δυνατές πένες της αστυνομικής λογοτεχνίας στην Ελλάδα.
Τα Radio Plays θα μεταδίδονται από την ιστοσελίδα του Φεστιβάλ με δωρεάν ακρόαση για όλους.
Ραδιοφωνικό Θέατρο και Αστυνομική Λογοτεχνία
Το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου με αυτό το νέο εγχείρημα συνδυάζει το ραδιοφωνικό θέατρο με την αστυνομική λογοτεχνία και τη τζαζ μουσική, δημιουργώντας νέα ακουστικά έργα. Ανεξιχνίαστες δολοφονίες, ερωτικά πάθη και επαγγελματικές αντιζηλίες, εκβιασμοί και οικονομικές δολοπλοκίες, ιδιόρρυθμοι ντεντέκτιβ και ψυχολογικά ασταθείς ήρωες, γοητευτικές περσόνες που κρύβουν αθέατες, σκοτεινές πλευρές. Όλα όσα συνθέτουν το παζλ ενός κόσμου που ακροβατεί πάνω στο καλό και στο κακό, ενός κόσμου περίπλοκου που φωτίζεται δημιουργικά από την πένα πέντε ταλαντούχων Ελλήνων συγγραφέων.
«Μετεξελίσσοντας την παράδοση του ραδιοφωνικού θεάτρου, επιλέξαμε να δημιουργήσουμε ένα κύκλο έργων, που στηρίζονται στην αστυνομική λογοτεχνία υπό τον ήχο της τζαζ. Είναι μυστήριο, αλλά αγάπησα την αστυνομική λογοτεχνία από παιδί. Η πρόωρη αυτή έλξη ξεκίνησε με παιδικά αστυνομικά μυθιστορήματα, και πολύ γρήγορα, προχώρησε στην Άγκαθα Κρίστι, ενώ στη συνέχεια το ενδιαφέρον μου μετατοπίστηκε στους σύγχρονους – ευρωπαίους κυρίως – συγγραφείς αστυνομικής λογοτεχνίας. Ταυτόχρονα, η μαγεία του ακουστικού θεάτρου, από το ραδιόφωνο μέχρι τους δίσκους βινυλίου, έδινε χώρο στη φαντασία μου να πετάξει σε ένα σύμπαν ελευθερίας, με αφηγήσεις και πρόσωπα που χαράχτηκαν στη μνήμη μου. Μέσα σε αυτή τη δύσκολη συγκυρία, αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε έργα που θα μπορούν να φτάσουν σε κάθε σπίτι ,για να διεγείρουν την φαντασία και να ερεθίσουν το ενδιαφέρον του κοινού, μετακινώντας το επίκεντρο από την εικόνα στον ήχο. Λόγος και ζωντανή, πρωτότυπη μουσική, ειδικά γραμμένη για τα έργα αυτά, ενεργοποιούν μια πλειάδα καλλιτεχνών για τη δημιουργία ολοκληρωμένων ακουστικών έργων που ελπίζουμε ότι θα απολαύσετε».
Κατερίνα Ευαγγελάτου
Τα έργα που θα μεταδοθούν
«Ο ξένος» της Αθηνάς Κακούρη
Σκηνοθεσία: Μαρία Μαγκανάρη
Ο αγαπημένος ήρωας της Κακούρη, Αστυνόμος Γεράκης, προσπαθεί εδώ να διαλευκάνει το θάνατο ενός μετανάστη, που βρίσκεται νεκρός κάτω από ένα υδατόπυργο στην ελληνική επαρχία. Πρωταγωνιστές στην έρευνα του αστυνόμου είναι η δυναμική και αντιπαθής εργοδότριά του, Θεανώ Πετρομανώλη, και η ψυχολογικά ασταθής κόρη της, Νεφέλη. Θα μπορέσει ο Γεράκης να ανακαλύψει αν ο Ξένος δολοφονήθηκε ή αν η πτώση του ήταν απλά «ένα ατύχημα»;
«Οι κορυδαλλοί της πλατείας Αμερικής» του Φίλιππου Φιλίππου
Σκηνοθεσία: Δημήτρης Καταλειφός
Στους Κορυδαλλούς της πλατείας Αμερικής πρωταγωνιστεί ο δημοσιογράφος Τηλέμαχος Λεοντάρης, κεντρικός ήρωας σε πολλά μυθιστορήματα του συγγραφέα («Η κόρη του εφοπλιστή», «Το χαμόγελο της Τζοκόντας», «Αντίο», «Θεσσαλονίκη», «Ο άντρας που αγαπούσαν οι γυναίκες»). Ο Λεοντάρης ξυπνάει ένα πρωί μαθαίνοντας πως η γειτόνισσά του, Μάρθα Λύτρα, έχει βρεθεί δολοφονημένη στο διαμέρισμά της. Σπρωγμένος από το ανεκπλήρωτο ερωτικό του ενδιαφέρον για τη Μάρθα και από το δημοσιογραφικό του δαιμόνιο, αποφασίζει να διαλευκάνει το φόνο της γειτόνισσάς του. Στην αναζήτησή του συνεισφέρουν οι γείτονες της πολυκατοικίας που, με κάθε πληροφορία, συμπληρώνουν το ψηφιδωτό του εγκλήματος, όπως και διάφοροι ύποπτοι από το ευρύτερο περιβάλλον του θύματος. Φαίνεται, όμως, πως είναι πολλοί εκείνη που αναζητούν την αλήθεια. Κι όταν τελικά αυτή αποκαλυφθεί, θα επαναφέρει το κελάηδισμα των κορυδαλλών στην πλατεία του κέντρου της Αθήνας.
«Θα σε δω στην κόλαση, γλυκιά μου» του Βασίλη Δανέλλη
Σκηνοθεσία: Γιάννης Χουβαρδάς
Στο διήγημα του Βασίλη Δανέλλη που δημοσιεύτηκε με τον τίτλο «Εις το επανιδείν, γλυκιά μου», ο αναγνώστης αφήνεται να παρασυρθεί στο σκοτεινό περιβάλλον του jazz club «Blue Hell». Η ακαταμάχητη Αλεξάνδρα, που εργάζεται στην υποδοχή του μαγαζιού, ακροβατεί ανάμεσα στο φλερτ του επιχειρηματία Δημήτρη Σίμογλου και του συνεσταλμένου νεαρού Μάριου. Λίγο αφού η Αλεξάνδρα υποκύψει στο φλερτ του Σίμογλου, αποκαλύπτονται και τα πραγματικά της κίνητρα. Η συμπαθής κατά τα άλλα ηρωίδα δεν είναι παρά μια συστηματική και αδίστακτη εκβιάστρια. Πολύ γρήγορα όμως φαίνεται πως έχει υπερεκτιμήσει τις δυνάμεις της και οδηγείται σε μια παγίδα που παλεύει αγωνιωδώς να αποφύγει.
«Το μέλλον της ελληνικής αστυνομικής λογοτεχνίας» του Νεοκλή Γαλανόπουλου
Σκηνοθεσία: Αργύρης Ξάφης
Το μέλλον της ελληνικής αστυνομικής λογοτεχνίας ξεκινά από το ραντεβού μεταξύ δύο συγγραφέων του είδους. Ο νεόκοπος Ντίνος Πρωτονάριος, που ακόμα δεν έχει εκδώσει κάποιο έργο του, καταφέρνει να συναντήσει το ίνδαλμά του: τον πατριάρχη της αστυνομικής λογοτεχνίας, Περικλή Δημούλη. Ξεπερνώντας το τρακ του, του παρουσιάζει δύο διηγήματα, για να ζητήσει την άποψή του. Παρακολουθούμε, μαζί με το Δημούλη, δύο ξεχωριστές περιπέτειες: εκείνη του εγκληματία που εξαφανίστηκε από ένα κλειδωμένο διαμέρισμα κι εκείνη του δολοφόνου που δραπέτευσε από ένα επτασφράγιστο κελάρι. Θα καταφέρει ο Δημούλης, κι εμείς ως ακροατές, να βρούμε τη λύση των μυστηρίων; Και κυρίως, θα καταφέρουν οι ιστορίες του νεαρού συγγραφέα να εντυπωσιάσουν τον καταξιωμένο συνάδελφό του;
«Ανθρώπινη συμπύκνωση» της Αμάντας Μιχαλοπούλου
Σκηνοθεσία: Γιώργος Κουτλής
Ο «διαπλεκόμενος» εκδότης και διευθυντής εφημερίδας Σταύρος Παναγιωτόπουλος βρίσκεται νεκρός στο γραφείο του την ώρα του πρωινού καφέ. Η έρευνα για το ποιος μπορεί να τον σκότωσε, αφήνοντας το πτώμα με γυρισμένη την πλάτη να κοιτάζει το χιόνι που πέφτει από το παράθυρο, έχει να αντιμετωπίσει πολλά εμπόδια. Η ελκυστική και έμπειρη Αστυνόμος που αναλαμβάνει να διαλευκάνει την υπόθεση τυχαίνει να έχει μεγαλώσει μέσα στην εφημερίδα, ως κόρη ενός παλαίμαχου, απολυμένου από τον νεκρό, αστυνομικού συντάκτη. Μέσα από το διεισδυτικό της βλέμμα, παρακολουθούμε το γαϊτανάκι των σχέσεων εξουσίας γύρω από την καρέκλα του διευθυντή, τα προσωπικά συμφέροντα, τις μυστικές συμμαχίες, τον αναβρασμό φιλοδοξιών και ματαιώσεων στο υπέδαφος του εργασιακού περιβάλλοντος. Όμως, απ’ όλους όσοι έχουν αδικηθεί από τον Παναγιωτόπουλο, ποιος είναι αυτός που τόλμησε να το σκοτώσει;