Την Τετάρτη 30 Δεκεμβρίου, ο Γιάννης Νταλιάνης διαβάζει τη νουβέλα του Φιόντορ Ντοστογιέφσκι, «Η Ήμερη», στο δεύτερο κύκλο της διαδικτυακής ηχητικής σειράς «Αναγνώσεις» του ΚΠΙΣΝ.
Ο δεύτερος κύκλος των Αναγνώσεων, της διαδικτυακής ηχητικής σειράς του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ), είναι αφιερωμένος σε εμβληματικά κείμενα της παγκόσμιας λογοτεχνίας των τελευταίων δύο αιώνων, που αφηγούνται ιστορίες από τις ζωές «καθημερινών ηρώων», από εποχές που έχουν παρέλθει. Διακεκριμένοι, Έλληνες ηθοποιοί επιχειρούν να ταξιδέψουν το διαδικτυακό κοινό του ΚΠΙΣΝ σε σπουδαίες, για τη λογοτεχνική τους αξία και το καλλιτεχνικό τους βάθος, εκδοχές της ανθρώπινης περιπέτειας, υπό τη σκηνοθετική επιμέλεια της Ιώς Βουλγαράκη.
Μετά τον Ουίλλιαμ Φώκνερ και το «Ένα ρόδο για την Έμιλυ», που παρουσιάστηκε το Νοέμβριο, το Δεκέμβριο σειρά έχουν ο Τόμας Μαν και η νουβέλα «Ο μικρός κύριος Φρίντεμαν», σε ανάγνωση της Μαρίας Κεχαγιόγλου (9/12), καθώς και «Η Ήμερη» του Φιόντορ Ντοστογιέφσκι, σε ανάγνωση του Γιάννη Νταλιάνη (30/12).
Η σειρά «#snfccAtHome Πρόσωπα του Ήρωα: Αναγνώσεις», όπως και όλο το ψηφιακό πρόγραμμα του ΚΠΙΣΝ, πραγματοποιείται, χάρη στη δωρεά προγραμματισμού του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ).
Φιόντορ Ντοστογιέφσκι, «Η Ήμερη»
Στην αριστουργηματική νουβέλα του Φιόντορ Ντοστογιέφσκι, «Η Ήμερη» (1876), ένας άνδρας σε απόγνωση προσπαθεί, μέσα από ένα καταιγιστικό μονόλογο σε πρώτο πρόσωπο, να ξετυλίξει το κουβάρι των αναμνήσεών του. Η γυναίκα του έχει μόλις αφαιρέσει τη ζωή της. Στο μυαλό του σαραντάχρονου άνδρα οι σκέψεις διαδέχονται η μια την άλλη, με πυρετώδη τρόπο. Ένα βασανιστικό ερώτημα στοιχειώνει το νου του: «Γιατί;». Η λογική μπερδεύεται με το συναίσθημα κι εκείνος πασχίζει να ξεδιαλύνει τι δεν πήγε καλά στο αρχικό σχέδιό του: παντρεύτηκε μια δεκαεξάχρονη κοπέλα, απλοϊκή, ήρεμη και ευγενική, με σκοπό να τη μεταμορφώσει στην ιδανική σύζυγο, που θα μοιραζόταν το μέλλον της μαζί του. Όμως, ύστερα από λίγο καιρό, το σχέδιο αρχίζει να καταρρέει και ο γάμος διαλύεται. Τη στιγμή που είναι πια πολύ αργά, ο άνδρας αναρωτιέται: «Δύο τη νύχτα. Τα μποτινάκια της εκεί, πλάι στο κρεβάτι, λες και την περιμένουν… Όχι, σοβαρά, αύριο όταν την πάρουν, τι θ’ απογίνω;».
«Έγκλημα και τιμωρία», «Αδελφοί Καραμάζοφ», «Ο Hλίθιος», «Οι δαιμονισμένοι», «Ο Παίκτης» είναι μόνο πέντε από τους πιο διάσημους τίτλους της κλασικής λογοτεχνίας, με την υπογραφή του Φιόντορ Μιχαήλοβιτς Ντοστογιέφσκι (1821 – 1881), ενός από τους σημαντικότερους μυθιστοριογράφους όλων των εποχών, ο οποίος επηρέασε αποφασιστικά κορυφαίους συγγραφείς του 19ου και 20ού αιώνα (Έσσε, Κάφκα, Νίτσε, Τζόυς, Τολστόι, Χέμινγουεϊ, Γουλφ) καθώς και τα κινήματα του υπερρεαλισμού και του υπαρξισμού, ενώ θεωρείται πρόδρομος του ρωσικού συμβολισμού και του εξπρεσιονισμού. Στα έργα του, τα οποία έχουν μεταφραστεί σχεδόν σε όλες τις γλώσσες του κόσμου, ο Ντοστογιέφσκι ανατέμνει την κοινωνία της εποχής του με ακρίβεια, δίνοντας έμφαση, μέσα από τις ρεαλιστικές – ενίοτε κυνικές – αφηγήσεις του, στην εξαθλιωμένη ζωή και στους καθημερινούς αγώνες των φτωχών και ταπεινών ανθρώπων. Ο ίδιος, άλλωστε, είχε υποστεί εξευτελιστικούς βασανισμούς, όταν καταδικάστηκε και φυλακίστηκε από το τσαρικό καθεστώς, ως συνωμότης και υποστηρικτής φιλελεύθερων πεποιθήσεων υπέρ του ουτοπικού σοσιαλισμού.
Η «Ήμερη» παρουσιάζεται στη μετάφραση του Λευτέρη Βογιατζή και της Ειρήνης Λεβίδη, που έγινε για την ομώνυμη, ιστορική πλέον, παράσταση της Νέας Σκηνής στο «Θέατρο της Οδού Κυκλάδων». Η παράσταση ανέβηκε το 2007, σε σκηνοθεσία και ερμηνεία Λευτέρη Βογιατζή.