Έμπνευση, πρωτοπορία, πάθος για την δημιουργία και αριστοκρατική φινέτσα είναι μερικά από τα χαρακτηριστικά του ανθρώπου που άλλαξε την ελληνική μόδα.
Σαν σήμερα, 30 Ιανουαρίου, συμπληρώνεται ένας χρόνος, από την στιγμή που άφησε την τελευταία του πνοή, σε ηλικία 82 χρόνων, ο σχεδιαστής, Γιάννης Τσεκλένης. Ποιος ήταν, όμως, ο σπουδαίος σχεδιαστής που σφράγισε με την εμβληματική του προσωπικότητα τον χώρο της μόδας;
Γεννημένος το Νοέμβριο του 1937, στον Πύργο Ηλείας, και με καταγωγή από την Αθήνα, ο Γιάννης Τσεκλένης, μεγάλωσε στην Αθήνα, και, συγκεκριμένα, στην περιοχή του Ψυχικού, φοιτώντας, στην αρχή, στο Κολλέγιο Αθηνών, και, στην συνέχεια, από την Σχολή Μωραΐτη, από την οποία και αποφοίτησε. Το όνομά του είναι συνυφασμένο με την ιστορία της ελληνικής μόδας, στην οποία ξεχωριστό κεφάλαιο αποτελούν οι δημιουργίες “TSEKLENIS”.
Εναρκτήριο λάκτισμα στην ενασχόληση του κορυφαίου σχεδιαστή με τη μόδα, αποτέλεσε το κατάστημα υφασμάτων, που διατηρούσε ο πατέρας του, στην οδό Ερμού. Από νωρίς, τα ενδιαφέροντα του επικεντρώνονταν στις δημιουργίες μόδας, και η οικογενειακή επιχείρηση μετατρέπεται σε σημείο δημιουργίας. Στα 18 του, μάλιστα, όπως θα εξομολογηθεί ο ίδιος, πολύ αργότερα, ορμώμενος από τις ιδέες που του προσφέρουν τα εντυπωσιακά σχέδια της Vogue, αξιοποίησε τα πλούσια αποθέματα υφασμάτων της οικογενειακής επιχείρησης, ξεκινώντας να παρέχει συμβουλές μόδας στους πελάτες. Σύντομα, ο πατέρας του αντιλήφθηκε την καλή ματιά του γιού του στους συνδυασμούς υφασμάτων και χρωμάτων, επισημαίνοντάς του το γεγονός αυτό με κάθε ευκαιρία. Σύμφωνα με προσωπική ομολογία του ίδιου, αρωγός στην καλλιτεχνική του δραστηριότητα με την μόδα, είναι το ένστικτο του.
Στα χρόνια που ακολουθούν, ο νεαρός, τότε, Γιάννης Τσεκλένης, εισέρχεται στον χώρο της διαφήμισης. Το 1961 ιδρύει την διαφημιστική εταιρεία Spectra, και εγκαινιάζει συνεργασίες με τις εταιρείες, Μεταξάς, Αιγαίον, Τιτάν, Opel, των οποίων αναλαμβάνει να σχεδιάσει τις διαφημιστικές καμπάνιες. Ο Τσεκλένης, χάρη στην δημιουργικότητά και τις ιδέες του, διαπρέπει στην διαφήμιση, με αποτέλεσμα να είναι περιζήτητος. Συγχρόνως, αφιερώνει χρόνο στον σχεδιασμό των δικών του πρωτότυπων υφασμάτων, αντλώντας θέματα από τον ελληνικό πολιτισμό, τον οποίο και καθιέρωσε ως μόδα στο εξωτερικό. Αφορμή για την διεθνή καριέρα του στο εξωτερικό, στάθηκε η συνεργασία του με τον Ντίμη Κρίτσα, τον οποίο και γνώρισε ως πελάτη του καταστήματος υφασμάτων. Μαζί, αποφασίζουν να συμμετάσχουν στο Φεστιβάλ Λαμπράκη που διοργάνωνε, τότε, το περιοδικό Μόδα, με την συλλογή “Κύματα-Waves”, η οποία αποτελείται από ρούχα από υφάσματα, σχεδιασμένα από τον Τσεκλένη, και ραμμένα από τον Κρίτσα. Η παρουσίαση αυτής, στο St.Regis της Νέας Υόρκης, αμέσως, κλέβει τις εντυπώσεις, και μονοπωλεί το ενδιαφέρον του Τύπου. Μέσα σε 48 ώρες, ο διάσημος οίκος μόδας, Elizabeth Arden, αγοράζει την συλλογή και παραγγέλνει 5.000 μέτρα ύφασμα σχεδιασμένο από τον Γιάννη Τσεκλένη. Ακολουθεί, συνεργασία με την Puritan Fashion Cooperation, -τον οργανισμό που περιλαμβάνει 16 εταιρείες-, εκπρόσωποι της οποίας αναθέτουν στον Τσεκλένη, την δημιουργία της καμπάνιας Greek Fashion Odyssey, με κόστος ενός εκατομμυρίου δολαρίων. Ύστερα από την συνεργασία αυτή, ο Τσεκλένης αυτονομείται από τον Κρίτσο. Ξεκινάει τις δικές του συλλογές, ανοίγοντας την δική του μπουτίκ στην Ελλάδα. Την επιτυχία του πρώτου του εμπορικού καταστήματος διαδέχεται μία αλυσίδα μπουτίκ, σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, ενώ οι συνεργασίες με βιομηχανίες και καταστήματα, συγκεκριμένα, της Βρετανίας και της Γερμανίας, από τα οποία προμηθεύεται υλικά για τις δημιουργίες του και εξάγει τα προϊόντα του, αντίστοιχα.
Έτσι άρχισε να χτίζεται η αυτοκρατορία του σχεδιαστή Τσεκλένη, του οποίου το όνομα αποδόθηκε στο brand «Tseklenis». Στο μεταξύ, η παραχώρηση άδειας χρήσης των σχεδίων του (licensing) σε μεγάλες εταιρείες της Αμερικής, της Αγγλίας, της Γερμανίας και άλλων χωρών, για την προώθηση των συλλογών του, απογείωσε την επαγγελματική του πορεία. Την ίδια στιγμή, τα μεγαλύτερα περιοδικά της Αμερικής, όπως το Vanity Fair, η Vogue και το Elle φιλοξενούν, στα εξώφυλλα τους, τις δημιουργίες του. Το 1972, σχεδιάζει τις στολές για τις αεροσυνοδούς της Ολυμπιακής Αεροπορίας, και συνεργάζεται για πρώτη φορά με τον Αριστοτέλη Ωνάση. Ορόσημο στην καριέρα του, αποτέλεσε η συλλογή από σχολικές ποδιές που κυκλοφόρησε με μεγάλη επιτυχία.
Σε κάθε ιστορία υπάρχουν δυσκολίες και δράκοι. Κάτι παρόμοιο συνέβη και στην ζωή του Γιάννη Τσεκλένη. Η οικονομική πτώση, ως επακόλουθο της κατάργησης των σχολικών ποδιών στην επιχείρησή του, καθώς και η αναμέτρησή του με τον καρκίνο, χτύπησαν τον σχεδιαστή. Δεν ήταν, όμως, αρκετά για να επισκιάσουν τα όσα κατάφερε να κατακτήσει μέσα στην πολύχρονη επιτυχημένη πορεία του στον χώρο της μόδας. Μεγάλη αγάπη του καταξιωμένου σχεδιαστή ήταν πάντα η σύζυγός του Έφη Μελά.