SCROLL DOWN FOR ENGLISH.
Επιστολή εκ μέρους ιδιοκτητών σχολών χορού στον πρωθυπουργό και τους αρμόδιους υπουργούς για επαναλειτουργία των επιχειρήσεών τους.
Βρισκόμαστε για δεύτερη φορά αντιμέτωποι με ένα επιλεκτικό “lock down”, όπου γεμάτα super-market και κατάμεστα ΜΜΜ κρίνονται ως απόλυτα ασφαλή, αλλά θέατρα, σκηνές και δομές καλλιτεχνικής εκπαίδευσης αποτελούν “ωρολογιακή βόμβα”, παρ’ όλο που, σύμφωνα με τα επίσημα δεδομένα, όσο παρέμειναν ανοιχτά δεν παρουσίασαν κανένα κρούσμα. Η περίοδος χάριτος των σχολών χορού και πληθώρας άλλων δραστηριοτήτων του πολιτιστικού τομέα έληξε άδοξα τον Νοέμβριο του 2020 και έκτοτε καμία εξέλιξη δεν φαίνεται να πλησιάζει. Δεκάδες μικροί μαθητές, παρ’ όλο που επιστρέφουν στα θρανία με μηδαμινές προφυλάξεις (εκτός από τις μάσκες-αερόστατα και τα παγουρίνο-μπρελόκ, φυσικά) καθώς στοιβάζονται 20-20 σε κάθε τάξη, δεν μπορούν να επιστρέψουν στην αγαπημένη τους ασχολία γιατί θεωρείται επικίνδυνη (!) Όσο για τους μεγαλύτερους μαθητές, αυτοί στερούνται και την σχολική και την καλλιτεχνική τους εκπαίδευση, καθώς δεν επέστρεψαν καν ακόμη στα θρανία. Φοιτητές ανώτατων και ανώτερων επαγγελματικών και ερασιτεχνικών σχολών χορού, παρακολουθούν θεωρία από τις οθόνες των υπολογιστών τους και η πράξη περιορίζεται στην ταράτσα και το υπνοδωμάτιο, όταν και εφόσον οι περιστάσεις το επιτρέπουν. Έχουν χάσει ήδη μια ολόκληρη χρονιά και εκφράζουν φόβους ότι θα χάσουν και δεύτερη. Όμως υπάρχουν σχολές χορού (αναγνωρισμένες και μη) που έκαναν τα πάντα για να κρατήσουν τους μαθητές τους ασφαλείς. Τήρησαν όλες τις οδηγίες της κυβέρνησης με μάσκες σε εκπαιδευτές και εκπαιδευόμενους, αντισηπτικά σε όλους τους χώρους, συχνό αερισμό, καταγραφή εισερχομένων για ιχνηλάτηση πιθανών κρουσμάτων. μείωση των ατόμων στην αίθουσα ανά διδακτική ώρα… Κι όμως, θεωρούνται ακόμα επικίνδυνες. Όσο για την οικονομική στήριξη των εργαζομένων στον κλάδο του χορού αυτή είναι σαφέστατα ελλιπής και ανεπαρκής για επιχειρήσεις που στην ουσία έχουν λειτουργήσει κανονικά περίπου 2,5 μήνες όλο το έτος!
Πληθώρα επαγγελματικών και ερασιτεχνικών σχολών χορού μέσω επιστολής τους στον πρωθυπουργό και τους αρμόδιους υπουργούς ζητούν από την πολιτεία να κάνει επιτέλους τα αυτονόητα: Να στηρίξει τον κλάδο του πολιτισμού όπως όλους τους κλάδους ισότιμα. Παρακάτω το κείμενο της επιστολής, το οποίο κοινοποίησε μέσω του προσωπικού λογαριασμού της στο Facebook η κυρία Βασιλική Μαρούλη, ιδιοκτήτρια της Ερασιτεχνική και Ανώτερη Επαγγελματική Σχολή Χορού Βασιλικής Μαρούλη:
“Αθήνα,18/1/2021
Κοινοποίηση:
1. Γραφείο Πρωθυπουργού κ. Κυριάκου Μητσοτάκη.
2. Γενική Διεύθυνση Σύγχρονου Πολιτισμού, υπ’ όψιν προϊσταμένου κ. Κωστάκη Μάριου.
3. Διεύθυνση Καλλιτεχνικής Εκπαίδευσης υπ’ όψιν προϊσταμένης κας Σγούρα Αγγελικής.
4. Τμήμα Εκπαίδευσης Θεάτρου και χορού Υπ’ όψιν προϊσταμένου Μαρτσάκη Βασίλειου.
5. Διεύθυνση Πολιτισμού-Αθλητισμού, Περιφέρεια Αττικής υπ’ όψιν κας Αλεξοπούλου.
Αξιότιμε κ. Πρωθυπουργέ,
Η Παιδεία προστατεύεται από το Σύνταγμα στο άρθρο 16 και με τη μορφή ατομικών δικαιωμάτων, που απορρέουν από τους εκπαιδευτικούς θεσμούς. Σύμφωνα δε με το άρθρο 14 του Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, κάθε πρόσωπο έχει δικαίωμα στην εκπαίδευση και στην πρόσβαση στην επαγγελματική κατάρτιση. Από την άλλη, εξαιτίας της πανδημίας, «δικαιολογούνται μέτρα περιορισμού συγκεκριμένων δικαιωμάτων, όπως της θέσης σε καραντίνα ή μέτρα που περιορίζουν την ελευθερία της κίνησης, αλλά θα πρέπει να δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στα ανθρώπινα δικαιώματα όπως της μη διάκρισης, της διαφάνειας, της προστασίας της ανθρώπινης αξιοπρέπειας».
Είναι εμφανές ότι οι μαθητές-σπουδαστές οι οποίοι ανήκουν στη λεγόμενη «Καλλιτεχνική Εκπαίδευση» στον τομέα του Χορού, έχουν υποστεί μία βαναύσως άνιση μεταχείριση εκ μέρους της Πολιτείας, η οποία φτάνει έως την πλήρη εξαφάνιση και ακύρωση των επαγγελματικών τους σχεδίων. Τόσο στη Βασική-Γενική Εκπαίδευση (Δημοτικά – Γυμνάσια – Λύκεια) όσο και στην Ανώτατη, δόθηκε η λύση των online μαθημάτων, ως λύση ανάγκης. Στον Χορό, μπορούν τα online μαθήματα να αναπληρώσουν ή να πλησιάσουν έστω τη διά ζώσης διδασκαλία;
Η απάντηση είναι κατηγορηματικά «όχι», ειδικά όταν μιλάμε για τεράστια διαστήματα δύο και πλέον μηνών συνεχόμενης καραντίνας. Περιορίζονται τα online μαθήματα σε απλά μαθήματα ενδυνάμωσης, μέσα σε ακατάλληλους αλλά και επικίνδυνους για την σωματική ακεραιότητα των μαθητών χώρους .
Κλασικό μπαλέτο και σύγχρονος χορός σε πλήρη καραντίνα. Νεαροί υποψήφιοι χορευτές και χορεύτριες, οι οποίοι θυσίασαν χρόνια από τη ζωή τους προκειμένου να φτάσουν σε ένα υψηλό επίπεδο τεχνικής, βλέπουν τα όνειρά τους να γκρεμίζονται. Όσο για τους σπουδαστές των Ανώτερων Επαγγελματικών Σχολών Χορού, αυτοί απλώς είναι σαν να μην υπάρχουν. Καταστρατηγείται το δικαίωμά τους στην εκπαίδευση τους, ακυρώνεται το μέλλον τους, την στιγμή που οι ποδοσφαιριστές συνεχίζουν τις προπονήσεις τους και αθλητές-μέλη Ολυμπιακών ομάδων προπονούνται κανονικά. Οι χορευτές δεν είναι πρωτ-αθλητές; Τα πρακτικά τους μαθήματα, Μπαλέτο, Σύγχρονος χορός, Ιστορικοί χοροί ή Character, Χορογραφία, Αυτοσχεδιασμός, Ρυθμική, Διδασκαλία, απλώς είναι αδύνατον να γίνουν. Τα δε θεωρητικά, διδάσκονται on line, εάν και εφόσον η κάθε Σχολή το προβλέπει!!!
Σε ένα εκπαιδευτικό σύστημα λοιπόν που σέβεται τον εαυτό του και δεν αυτοαναιρείται, οι σπουδαστές των Επαγγελματικών Σχολών Χορού θα έπρεπε ήδη να έχουν χάσει την χρονιά τους! Η αναπλήρωση των μαθημάτων μετά από σχεδόν τρίμηνο lockdown είναι αδύνατον να γίνει, εκτός αν οι Σχολές λειτουργήσουν το Πάσχα, Ιούλιο και όλο τον Αύγουστο συνεχόμενα. Και αυτό, εφ όσον οι σπουδαστές επιστρέψουν στα μαθήματα τους άμεσα! Υπάρχει ασφαλώς και η λύση του να κάνουμε τα “στραβά μάτια”, αποσαθρώνοντας την ήδη προβληματική εκπαιδευτική διαδικασία και τελικά καταργώντας νόμους και διατάξεις, προκειμένου να περάσουμε την δύσκολη περίοδο, στρουθοκαμηλίζοντας και κάνοντας ότι δεν βλέπουμε. Τελικά απαξιώνοντας όλοι μαζί, Πολιτεία- καθηγητές- Διευθυντές Σπουδών, αλλά βεβαίως και Σχολάρχες, έτι περαιτέρω, την ίδια την τέχνη του χορού. Ασφαλώς, εδώ δεν επιχειρείται να υποβαθμιστεί το υπαρκτό πρόβλημα της πανδημίας, αλλά να αναδειχθεί το επίσης υπαρκτό πρόβλημα της διαχείρισής της από τους αρμόδιους φορείς, της μέριμνας για τους αυριανούς χορευτές, του στοιχειώδους ενδιαφέροντος από όλα τα εμπλεκόμενα όργανα. Οσο για την δικαιολογημένη ανησυχία όλων μας, αυτή θα μπορούσε να λυθεί με αυστηρά μέτρα λειτουργίας των Σχολών χορού, μέτρα τα οποία ούτως η άλλως είχαν εφαρμοστεί κατά τη μικρή περίοδο λειτουργίας τους κατά τους μήνες: Ιούνιο- Σεπτέμβριο και Οκτώβριο, ούτως ώστε οι αυριανοί χορευτές μας να μην υφίστανται την κατάφωρα αντισυνταγματική διάκριση εις βάρος τους.
Δεν νομιμοποιείται κανείς πιστεύουμε, να εξαιρεί από την Εκπαιδευτική διαδικασία μαθητές και σπουδαστές Ερασιτεχνικών και Επαγγελματικών Σχολών Χορού, επικαλούμενος έκτακτες συνθήκες για τόσο μεγάλα διαστήματα. Η πολιτεία οφείλει ακόμη και σε αυτές τις συνθήκες, να εξασφαλίζει το συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα όλων στην Εκπαίδευση . Αποτελεί η παρούσα υγειονομική κρίση, ικανό λόγο για να ακυρωθούν κόποι και όνειρα νέων παιδιών, χωρίς τουλάχιστον προσπάθεια εκ μέρους μας δημιουργίας ασφαλών προϋποθέσεων για την εκπαίδευσή τους; Η απάντηση δεν μπορεί παρά να είναι «όχι». Ασφαλώς υπάρχει και η παράμετρος των σοβαρότατων οικονομικών συνεπειών για τις επιχειρήσεις, από το παρατεταμένο lockdown. Οι Σχολές Χορού είναι με κρατική εντολή κλειστές από αρχές Μαρτίου έως 18 Μαΐου του 2020 και από τον Νοέμβριο του 2021 έως τώρα. Το καλοκαίρι δεν λειτούργησαν διότι εκ της φύσεως του επαγγέλματος είναι κλειστές.
Δηλαδή σε διάστημα 10 μηνών, λειτούργησαν 2,5 μήνες !
Όσο για την οικονομική ενίσχυση που λαμβάνουν από το κράτος, αυτή δεν καλύπτει παρά ένα πολύ μικρό μέρος των πάγιων εξόδων, καθιστώντας τες προβληματικές και ασύμφορες.
Με αυτά λοιπόν τα δεδομένα ζητούμε:
-
Την άμεση επαναλειτουργία των αναγνωρισμένων από το κράτος Σχολών Χορού, Ερασιτεχνικών και Ανώτερων Επαγγελματικών, με μέτρα ασφαλείας τέτοια τα οποία να μπορούν να περιορίσουν τον κίνδυνο διασποράς του κορωνοϊού. Αυτά, θα μπορούσαν να είναι τα μέτρα τα οποία ίσχυαν στις Σχολές Χορού τον Σεπτέμβριο – Οκτώβριο του 2020 (χρήση μάσκας από το διδακτικό προσωπικό, μη παρουσία γονέων εντός των Σχολών, χρήση μάσκας στα αποδυτήρια, απολύμανση χώρων κ.λ.π) και επιπροσθέτως, αν κρίνεται αναγκαίο, η χρήση μάσκας στα μαθήματα από τους μαθητές αλλά και τους σπουδαστές. Να σημειώσουμε εδώ, ότι η χρήση μάσκας έχει υιοθετηθεί από πολλές Σχολές, Ακαδημίες Χορού αλλά και ομάδες στο εξωτερικό, προκειμένου να μπορούν με ασφάλεια να συνεχίζουν τα μαθήματα.
-
Την οικονομική ενίσχυση των επιχειρήσεων μας και την ένταξή τους σε όλα τα προγράμματα χρηματοδότησης έως το τέλος Ιουνίου, οπότε και λήγει η Σχολική περίοδος.Τούτο, διότι είναι δεδομένο ότι οι Σχολές θα επαναλειτουργήσουν με μειωμένο δραματικά τον αριθμό των μαθητών τους, τόσο λόγω της οικονομικά δυσχερούς θέσης στην οποία έχουν περιέλθει πολλές οικογένειες, όσο και λόγω της μακράς περιόδου αποχής των παιδιών και απομάκρυνσης τους από ένα αντικείμενο το οποίο απαιτεί συχνή ή και καθημερινή επαφή.
-
Την απαλλαγή μας από την υποχρέωση καταβολής ασφαλιστικών εισφορών του ταμείου μας για τους μήνες κατά τους οποίους ήμασταν, με κρατική εντολή το τονίζουμε, κλειστά. Εδώ να σημειώσουμε, ότι το κράτος οφείλει να καλύψει όλα τα πάγια έξοδα της επιχείρησης την οποία αυτό κλείνει, διότι διαφορετικά την οδηγεί με καταχρηστικό τρόπο και αντίθετα με κάθε έννοια ισονομίας- ισοπολιτείας και ατομικών δικαιωμάτων, σε μια πορεία προβληματική, για την οποία όμως η ίδια δεν ευθύνεται.
-
Την άμεση επιστροφή των μαθητών – σπουδαστών στα μαθήματα τους, να πάψει η καταφανώς αντισυνταγματική διάκριση εις βάρος τους, να διευθετηθεί το θέμα της κάλυψης των μαθημάτων των σπουδαστών Επαγγελματικών Σχολών Χορού και μάλιστα με τρόπο ο οποίος δεν θα απαξιώνει και δεν θα υποβιβάζει την ίδια την έννοια των σπουδών.
Ανήκουμε σε μια τέχνη, η οποία δεν έχει την “τύχη” να μπορεί να διδαχθεί “on line”.
Είμαστε διατεθειμένοι και πρόθυμοι, να συμβάλλουμε με όλες τις δυνάμεις μας στην ασφαλή επαναφορά των παιδιών στις αίθουσες χορού, υπενθυμίζοντας παράλληλα ότι ανήκουμε στην Καλλιτεχνική Εκπαίδευση και όχι διασκέδαση.
Περιμένουμε την άμεση ανταπόκριση αλλά και απάντησή σας.
Με εκτίμηση,
[ Ενδεικτικά από όλη την Ελλάδα οι κατωτέρω Σχολές ] :”
Missive to the prime minister on behalf of Greek dance school owners about reopening their businesses.
Greece is once again dealing with a kind of selective “lock down”, where full super-markets and stores and public transport packed with people everyday are considered safe, but theaters, stages and art education are closed and considered extremely dangerous, even though, according to the official data, they didn’t have a single case of covid, while they where open. Happy days for dance schools and a bunch of other operations appertaining to the arts industry, are officially over from November 2020 and we don’t have any updates until now. Dozens of young students are going back to school (since kindergartens and elementary schools are now open) with zero precautions, since they are still having classes in groups of 20-25, but not back to their dance schools, since it is still considered dangerous. As for the older students, they are being deprived of both their school and their art education. Students of professional and amateur dance schools, attend their theory classes from their computer screens, and the practice is confined to the terrace and bedroom, as far as circumstances permit. They have already lost an entire year and are expressing fears that they will lose a second. But there are dance schools (recognized and not) that did everything to keep their students safe. They followed all government instructions, with masks to trainers and trainees, antiseptics in all rooms, frequent airing, listing of incoming students to trace possible cases, reduction of people in the room per teaching hour… And yet, they are still considered dangerous. As for the financial support for workers in the dance industry, it is definitely insufficient for companies that have actually been operating normally for about 2.5 months throughout the year and are now dealing with unbearable debts…
A plethora of professional and amateur dance schools, through their missive to the prime minister and the relevant ministers, ask the state to finally do the self-evident: to support the culture industry just like every other branch. Below you can read the content of the epistle, which was communicated by Mrs. Vasiliki Marouli, owner of the “Amateur and Professional dance school Vasiliki Marouli”, through her personal social media account:
“Athens, 18/1/2021
1. Prime Minister’s office Mr. Kyriakos Mitsotakis
2. Directorate of Contemporary Culture, FAO Mr Kostakis Marios.
3. Director of artistic education FAO Mrs. Sgoura Angeliki.
4. Department of theatre and dance education FAO Martsakis Vassilios.
5. Directorate of Culture-Sports, region of Attica in consideration of Ms. Alexopoulou.
Dear Prime Minister,
Education is protected by the Constitution, (Article 16) and in the form of individual rights, arising from educational institutions. In accordance with Article 14 of the Charter of Fundamental Rights of the European Union, every person has the right to education and access to professional training. On the other hand, due to the pandemic, “measures restricting specific rights, such as quarantine or measures restricting freedom of movement, are justified, but special emphasis should be placed on human rights such as non-discrimination, transparency, the protection of human dignity”.
It is obvious, that the students who are part of the so-called “artistic education” in the field of Dance, have been subjected to a brutally unequal treatment on the part of the state, which reaches to the complete disappearance and cancellation of their professional plans. Both in General Education (Primary-Secondary-High Schools) and in Higher Education, the solution of online courses was given as a solution of need. When it comes to dance, online courses can replace or even approach the in-person teaching; The answer of course is “no”, especially when we are talking about huge intervals of two and more months of continuous quarantine. Online courses are limited to simple empowerment courses, in places unsuitable and dangerous for the physical integrity of students.
Classical ballet and modern dance in complete quarantine. Young aspiring dancers, who sacrificed years of their lives in order to reach a high level of technique, see their dreams shattered. As for the students of higher professional dance schools, they simply are as if they do not exist. Their right to education is violated, their future is canceled, while the football players continue their workouts and athletes-members of Olympic teams train normally. Aren’t dancers considered athletes; Their practical lessons, ballet, contemporary dance, historical dances, or Character, choreography, improvisation, Rhythmics, teaching, are now impossible to happen. As for theoritical subjects, they are being taught online, only in case a school can provide remote teaching!!!
In a self-respecting and self-reliant educational system, students of professional dance schools have certainly lost this season! The substitution of classes after three months of lockdown is an impossible thing to do, unless the schools are open during Easter holiday, July and August continuously. And this, as long as the students return to their courses directly! There is certainly the solution of “turning a blind eye”, disintegrating the already problematic educational process and eventually abolishing laws and provisions, in order to get through the difficult period, pretending that we’re not aware of the situation… Finally, we are all discrediting, even further, the very art of dance. Of course, there is no attempt here to downplay the real problem of the pandemic, but to highlight the equally real problem of its management by the competent bodies, the state’s care for tomorrow’s dancers, the elementary interest from all the institutions involved. As for the legitimate concern of all of us, it could be solved by taking strict measures concerning the operation of dance schools, measures which were in any case implemented during their short period of operation in the months: June – September and October, so that our tomorrow’s dancers do not suffer the blatantly unconstitutional discrimination against them.
It is not legitimate for anyone to exclude students of amateur and professional dance schools from the educational process, citing exceptional conditions for such long periods. The state ought, even in these circumstances, to secure the constitutionally guaranteed right to education. Is the current health crisis a sufficient reason to cancel the labors and dreams of young children, without at least an effort on our part to create safe conditions for their education? The answer can only be “no”. There is also the very serious economic consequences for businesses of the prolonged lockdown. Dance schools are by state order closed from early March to May 18, 2020 and from November 2021 until now. During summer they didn’t work, because, by the nature of the profession, they are closed.
This means that, for over 10 months, they actually worked for 2.5 months!
As for the financial support they receive from the state, it covers only a very small part of the fixed costs, making them problematic and unprofitable.
So with this data we ask:
• The immediate reopening of state-recognized dance schools, amateur and higher professional, with security measures that reduce the risk of spreading the coronavirus. These could be the measures that were implemented in dance schools during September-October 2020 (use of masks by teaching staff, non-presence of parents in schools, use of masks in changing rooms, disinfection of spaces etc) and in addition, if necessary, the use of masks in classes by students and students. It should be noted here that the use of masks has been adopted by many schools, dance academies and groups abroad, in order to be able to continue the lessons safely.
• The financial support of our businesses and their inclusion in all funding programs until the end of June, when the school period ends. This, because it is assumed that the schools will reopen with a dramatically reduced number of students, both because of the financially difficult position in which many families have found themselves, and because of the long period of abstinence of children and their removal from an object that requires frequent or even daily contact.
• Our exemption from the obligation to pay insurance contributions from our fund for the months in which we were, by government order, closed. Here we should note that the state must cover all the fixed costs of the company which it closes, because otherwise it leads the company in a problematic course, for which, however, is not responsible.
• The immediate return of students to their courses, so as to stop the obviously unconstitutional discrimination against them, to settle the issue of substitutioning the courses of professional dance schools students, and in a way that does not devalue or degrade the very concept of studies.
We belong to an art that does not have the “luck” to be taught “online”.
We are willing to contribute with all our forces to the safe return of children to the ballrooms, while reminding ourselves that we offer Artistic Education, not amusement.
We are waiting for your immediate response.
Yours sincerely,
[Indicatively from all over Greece the following schools ] :”