Ας τα πάρουμε ένα – ένα. Αρχικά γιατί υπάρχουν εταιρείες – αγοραστές;
Οι επιχειρήσεις Hipgnosis Songs Fund και Primary Wave διαταράσσουν σε μεγάλο βαθμό τον τρόπο που λειτουργεί η βιομηχανία. Τα δικαιώματα κυκλοφορίας συνήθως παραμένουν με τους εκδότες και τους τραγουδοποιούς και τα δικαιώματα ηχογράφησης ανήκουν στις δισκογραφικές και στους ερμηνευτές. Τους τελευταίους μήνες, όμως, αυτές οι δύο startups έχουν αποσπάσει τα προαναφερθέντα δικαιώματα που σχετίζονται με καλλιτέχνες όπως οι Fleetwood Mac, Neil Young, Shakira, John Lennon και Dire Straits. Σαν αποτέλεσμα, αυτές οι εταιρείες συγκεντρώνουν χρήματα από συμβάντα εκμετάλλευσης, αδειοδοτήσεις, προσφορές επωνυμίας και διάφορες ροές εσόδων που θα μπορούσαν να έχουν φτάσει στους καλλιτέχνες.
Οι μετοχές της Hipgnosis διαπραγματεύονται στο Χρηματιστήριο του Λονδίνου και η Primary Wave υποστηρίζεται από επενδυτικούς θεσμούς, συμπεριλαμβανομένων των γραφείων της BlackRock. Παρατηρώντας, λοιπόν, ότι η αξία των μουσικών περιουσιακών στοιχείων είναι σταθερή ή ακόμη και αυξανόμενη χάρη στις πλατφόρμες streaming και στις αγορές δίσκων, οι εταιρίες επωφελήθηκαν σημαντικά.
Ο Ελληνοκαναδός Merck Mercuriadis, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Hipgnosis, έξυπνα το έθεσε: «Αν ο Donald Trump έκανε κάτι τρελό, η τιμή του χρυσού και του λαδιού επηρεάζεται ενώ τα τραγούδια δεν… ».
Επιπλέον, ο δανειοδοσία είναι ιδιαίτερα φθηνή τώρα, αφού τα ιστορικά χαμηλά επιτόκια θα μείνουν μέχρι το 2023 λόγω του εύθραυστου οικονομικού τοπίου που δημιουργήθηκε από την πανδημία.
Και υπάρχει ένας ακόμα παράγοντας: οι παραδοσιακοί γίγαντες της μουσικής βιομηχανίας, δεν πρόκειται να αφήσουν τόσο εύκολα νεοσύστατες εταιρείες όπως η Hipgnosis να τρυπώσουν στα πιο πολύτιμα περιουσιακά τους στοιχεία χωρίς μάχη. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η Universal Music Group πλήρωσε περίπου 400 εκατομμύρια δολάρια για να αποκτήσει ολόκληρο τον κατάλογο τραγουδιών του Bob Dylan στα τέλη του 2020.
Αφού τα ξεκαθαρίσαμε αυτά. Γιατί οι καλλιτέχνες πουλάνε;
Ο Covid-19 είναι ο πρωταρχικός παράγοντας. Όχι περιοδείες σημαίνει όχι εισόδημα από live εμφανίσεις. Πως θα πληρώσουν και αυτοί τους λογαριασμούς τους; Κάποια ακόμα οφέλη είναι:
- Φορολογικά οφέλη
Ένα ωφέλιμο φορολογικό παραθυράκι στις Ηνωμένες Πολιτείες κλείνει γρήγορα. Τα φορολογικά σχέδια του Joe Biden περιλαμβάνουν την τροποποίηση του φόρου υπεραξίας των ΗΠΑ, έτσι ώστε να συμβαδίζει με τον φόρο εισοδήματος για οποιαδήποτε πώληση περιουσιακού στοιχείου άνω του 1 εκατομμυρίου $.
- Προσωπικές περιστάσεις
Οικογενειακά πλάνα, ολόκληρες περιουσίες ακόμα και νομικά θέματα με το κράτος μπορούν να προκύψουν όταν μιλάμε για τόσο μεγάλα ποσά.
- Προβλέψεις για την βιομηχανία αλλά και για τη δική τους κληρονομιά
Σύμφωνα με μια πρόσφατη έκθεση επενδυτή Hipgnosis, η εταιρεία πληρώνει σε καλλιτέχνες και τραγουδοποιούς ένα μέσο όρο ιστορικών ετήσιων εσόδων που πολλαπλασιάζεται με 14,76. Αυτό σημαίνει τα προπληρώνουν τον δημιουργό τα προβλεπόμενα κέρδη για τα επόμενα 14,76 έτη και παίρνουν τον κατάλογο του. Όσο δημοφιλέστερος είναι ο σούπερ σταρ, τόσο μεγαλύτερο είναι το πολλαπλάσιο: Η Universal πιστεύεται ότι πλήρωσε τον Bob Dylan ένα ποσό που υπερβαίνει τις προβλέψεις για 25 έτη.
Για να καταλάβετε πόσοι έχουν πουλήσει τους καταλόγους τους, ορίστε μία μικρή λίστα:
- Skrillex
- 50 Cent
- Nelly
- Bob Dylan
- Timbaland
- Stevie Nicks
- Imagine Dragons
- Blondie
- Shakira
- Mark Ronson
- Rick James
- Calvin Harris
- Taylor Swift
- The Killers
Και θα γίνουν ακόμα περισσότεροι… Ερώτηση; Εδώ στην Ελλάδα τι γίνεται;