Έφη Μπίρμπα
«Δον Κιχώτης, Βιβλίο 2ο, κεφ. 23ο»
Κάθοδος στον κόσμο των αισθήσεων, των συμβολισμών και των νοημάτων
με πρωταγωνιστή τον Άρη Σερβετάλη
για 3 μόνο streaming προβολές
26, 27, 28 Μαρτίου 2021
«Η θέα της μεταμφιεσμένης μορφής, ως καθαρά αισθητική εμπειρία, μας οδηγεί πέραν του καθημερινού βίου σ’ έναν κόσμο που βασιλεύει κάτι διαφορετικό από το φως της μέρας· μας ξαναφέρνει στον κόσμο του άγριου, του παιδιού και του ποιητή, που είναι ο κόσμος του παιχνιδιού».
Χουϊζίνγκα
O «Δον Κιχώτης, Βιβλίο 2ο , κεφ. 23ο» αναγνωρίστηκε από κοινό και κριτικούς ως η πιο ώριμη δουλειά της Έφης Μπίρμπα, που, μαζί με τον Άρη Σερβετάλη και την ομάδα της, διαρκώς εξελίσσονται και εκπλήσσουν. Η performance «Δον Κιχώτης, Βιβλίο 2ο, Κεφ. 23ο» μετά από τα sold out της σεζόν 2019 επαναλαμβάνεται για τρεις online παραστάσεις στις 26, 27, 28 Μαρτίου 2021. Μαζί της μια εξαιρετική ομάδα διεθνών ερμηνευτών, με επικεφαλής τον Άρη Σερβετάλη και τους Αχιλλέα Χαρίσκο, Ιωάννα Τουμπακάρη, Αλέξανδρο Βαρδαξόγλου, Σοφία Γεωργοβασίλη, Κυριάκο Σαλή.
Στο 23ο κεφάλαιο του 2ου βιβλίου, ο Δον Κιχώτης, ως τραγικό πρόσωπο κι ενσαρκωτής μιας γνήσιας εσωτερικότητας, συλλαμβάνεται να διαγράφει μια κατακόρυφη πορεία προς το εσωτερικό της σπηλιάς του Μοντεσίνου· προς τα βάθη των φαντασιακών αναμετρήσεων. Έχοντας παραμερίσει κάθε κοινό φόβο κι αψηφώντας τον κίνδυνο του καταποντισμού, εισέρχεται σ’ ένα τόπο εμπειρίας εκουσίως με την αμφίεση του περιπλανώμενου ιππότη, όπως εισέρχεται το παιδί σ’ ένα περιβάλλον, που διέπεται από τους ιδιόμορφους κανόνες παιχνιδιού.
Με αφορμή την κατάβαση και την απόκρυφη, ενύπνια περιπλάνηση του Δον Κιχώτη – Homo Ludens, εντός του περιβάλλοντος του σπηλαίου, στην παράσταση παρακολουθούμε μια αλληλουχία επεισοδίων, υπό τους ιδιόμορφους κανόνες, που ορίζει: η τάξη του παιχνιδιού, όπου όλα πολλαπλασιάζονται, καθώς ανακλώνται αδιάκοπα στα κάτοπτρα ενός ιδιωματικού οράματος της πραγματικότητας, όπου όλα συνδέονται μέσω του κατακόρυφου άξονα της κατάβασης με τη μεγαλύτερη ιδέα της ζωής.
Συντελεστές:
Σκηνοθεσία – Δραματουργία – Σκηνογραφία – Κοστούμια: Έφη Μπίρμπα
Κείμενα & Επιμέλεια κειμένων: Μιχαήλα Πλιαπλιά, Effi Rabsilber, Έφη Μπίρμπα
Σχεδιασμός φωτισμού: Γιώργος Καρβέλας
Συνθέτης – Σχεδιασμός ήχου: Constantine Skourlis
Κατασκευή σκηνικών: Σωκράτης Παπαδόπουλος
Κατασκευή κοστουμιών: Δέσποινα Μακαρούνη
Βοηθός σκηνοθέτη: Μαριάννα Έλληνα
Βοηθός σκηνογράφου: Μυρτώ Λάμπρου
Βοηθός ενδυματολόγου: Δάφνη Ηλιοπούλου
Τεχνικός υπεύθυνος: Γιάννης Ψαρρός
Ερμηνευτές: Άρης Σερβετάλης, Αχιλλέας Χαρίσκος, Ιωάννα Τουμπακάρη, Αλέξανδρος Βαρδαξόγλου, Σοφία Γεωργοβασίλη, Δάφνη Αντωνιάδου, Κυριάκος Σαλής
Κινηματογράφηση trailer – Teaser: Γρηγόρης Πανόπουλος | makeyourownfilms.com
Φωτογραφίες: Γιώργος Καπλανίδης
Γραφιστική: Πασχάλης Ζέρβας | wolframgrafik
Εναερίτης – Eκπαιδευτής αναρρίχησης: Βάιος Καραλάιος
Παραγωγή & Εκτέλεση παραγωγής: Rēs Ratio Network
Έγραψαν για την παράσταση
«Τα έργα της Μπίρμπα είναι συραμμένα κεφάλαια ενός φιλοσοφικού θεάτρου, όπου τα πρόσωπα κινούνται εκτός των ορίων της γλώσσας ή έστω στα σύνορά της, στις παρυφές του κόσμου αλλά και στο χείλος της αβύσσου. Στο πηγάδι όπου ελλοχεύει είτε ο τρόμος, όπως στο Ντοστογιέφσκι, η απορία, όπως στο Σαίξπηρ, ή όπως τώρα, στο Θερβάντες, το ιερό». Εφημερίδα των Συντακτών
«Η ιστορία που αφηγούνται τα πρόσωπα στην παράσταση της Έφης Μπίρμπα έχει δομικές αναφορές στην πανανθρώπινη περιπέτεια του ζειν και του παίζειν. Καλούνται σε μια ακολουθία μετέωρων δράσεων μεταξύ ζωής και θανάτου, χωρίς, όμως, την επιθανάτια επίγνωση που θα τους υπενθυμίσει τη ματαιότητα της ύπαρξης». Αrtic
«Μια μεταφυσική εικαστική παράσταση γεμάτη κίνηση και σωματικότητα». Clickatlife
«Η εκδοχή του Δον Κιχώτη που η Έφη Μπίρμπα προτείνει, αφορά σε μια αρχετυπική σύλληψη στη βάση της πρόθεσης να σχολιάσει κοινωνιολογικά αλλά και φιλοσοφικά την ίδια την ανθρώπινη φύση. Επιλέγει το επεισόδιο από την κατάβαση στην σπηλιά του Μοντεσίνου, απογυμνώνοντας τον ήρωα από κάθε συνειδησιακή εμπλοκή. Τον απελευθερώνει από το πραγματικό και τον «σπρώχνει» στο φαντασιακό, στο άνευ ορίων. Φανερώνει έτσι την πρόθεση της να το δοκιμάσει, να τον προβάλει χωρίς την πάνοπλη φορεσιά, χωρίς το άλογο, χωρίς τον πιστό σύντροφο Σάντσο και ρεαλιστή Gracioco τύπο, το μόνο που μπορεί να τον επαναφέρει στην ωμή πραγματικότητα». Αrtic
«Ο Δον Κιχώτης, με τελετουργικές κινήσεις, μεταβαίνει σε ένα περιβάλλον παιχνιδιού, αρκετά μπεκετικό, μέσα στο οποίο συνεχώς μεταμορφώνεται από ιππότη, σε παιδί, ποιητή, φιλόσοφο, ασκητή και ξανά ιππότη. Η Έφη Μπίρμπα, χρησιμοποιώντας βασικά υλικά όπως χώμα και ξύλο, οικοδομεί μια εικαστικά απαράμιλλη και λειτουργική σκηνική σπηλιά, στην οποία ξεχωρίζει ο χωμάτινος λόφος, που αποτελεί μέρος του παιχνιδιού της κατάβασης στη μεγαλύτερη ιδέα της ζωής». ΑΘΗΝΕΑ
«Η ομάδα, που συνετέλεσε σε αυτό την ονειρική ψευδαίσθηση, φαίνεται να βασίζεται σε μια άριστη επιλογή καλλιτεχνών, που δομημένα κλήθηκαν να πειραματιστούν σε ένα διαφορετικό σωματικό εγχείρημα ως εικαστικό σχόλιο περισσότερο παρά ως κλασσική δραματουργία. Αυτό επιβεβαιώνει μια συνέχεια και ένα προσωπικό στυλ της Έφη Μπίρμπα, που μόνο θετικά μας εκπλήσσει από δουλειά σε δουλειά. Ακόμα και αν δεν είναι έτοιμο το θεατρικό κοινό σε τόσο προσωπικά καλλιτεχνικές εκφάνσεις ενός έργου που ξεφεύγουν από το κακοφορμισμένο σύνηθες, θα έπρεπε να νιώθει τυχερό που έχει την ευκαιρία να τις βιώσει σ’ ένα κατά τ’ άλλα στάσιμο καλλιτεχνικά και θεατρικά περιβάλλον, όπως είναι της Ελλάδας». Duduka theater
«Μια μίξη από μεταμοντέρνο θέατρο, θέατρο του παραλόγου, υπερρεαλισμό και αποστασιοποίηση, όχι άναρχα μοιρασμένα, αλλά συζευγμένα έτσι ώστε, ο θεατής να οδηγηθεί σε κριτική σκέψη». Tetartopress
«Στην παράσταση αυτή παρατηρούμε τον ιππότη να επιχειρεί συνεχώς επαναλαμβανόμενες υπέρογκες προσπάθειες επιτυχίας και ισορροπίας ενός κάθε φορά διαφορετικού παιχνιδιού μέχρι την στιγμή της εγκατάλειψης. Η εγκατάλειψη δε συνδέεται με την αποτυχία στην περίπτωση του Δον Κιχώτη. Συνδέεται με κάτι άλλο, μεγαλύτερο και δυνατότερο κάθε φορά. Κάτι που μπορεί ίσως να μοιάζει και στον θάνατο. Ο χώρος που εκτυλίσσονται αυτά τα παιχνίδια θυμίζει κάτεργο που αποτελείται από γήινα υλικά. Χώμα, σxoινί, ξύλο, άνθρωποι». Duduka theater
«Ένα άλλο σύμπαν, ένα άλλο πλανήτη και μια άλλη διάσταση ζωής ονειρεύτηκε η Έφη Μπίρμπα για το Δον Κιχώτη της». Musicity
Πληροφορίες:
Online προβολή – Video on demand
Διαθέσιμη: 26, 27, 28 Μαρτίου 2021
Εισιτήριο: 10€
(Με δυνατότητα παρακολούθησης της παράστασης online οποιαδήποτε στιγμή μέσα στο τριήμερο 26, 27, 28 Μαρτίου 2021 και για διάστημα 4 ωρών από την έναρξη της προβολής).
Προπώληση εισιτηρίων:
Online: www.ticketservices.gr
Έφη Μπίρμπα
«Δον Κιχώτης, Βιβλίο 2ο, κεφ. 23ο»
Κάθοδος στον κόσμο των αισθήσεων, των συμβολισμών και των νοημάτων
με πρωταγωνιστή τον Άρη Σερβετάλη
για 3 μόνο streaming προβολές
26, 27, 28 Μαρτίου 2021
«Η θέα της μεταμφιεσμένης μορφής, ως καθαρά αισθητική εμπειρία, μας οδηγεί πέραν του καθημερινού βίου σ’ έναν κόσμο που βασιλεύει κάτι διαφορετικό από το φως της μέρας· μας ξαναφέρνει στον κόσμο του άγριου, του παιδιού και του ποιητή, που είναι ο κόσμος του παιχνιδιού».
Χουϊζίνγκα
O «Δον Κιχώτης, Βιβλίο 2ο , κεφ. 23ο» αναγνωρίστηκε από κοινό και κριτικούς ως η πιο ώριμη δουλειά της Έφης Μπίρμπα, που, μαζί με τον Άρη Σερβετάλη και την ομάδα της, διαρκώς εξελίσσονται και εκπλήσσουν. Η performance «Δον Κιχώτης, Βιβλίο 2ο, Κεφ. 23ο» μετά από τα sold out της σεζόν 2019 επαναλαμβάνεται για τρεις online παραστάσεις στις 26, 27, 28 Μαρτίου 2021. Μαζί της μια εξαιρετική ομάδα διεθνών ερμηνευτών, με επικεφαλής τον Άρη Σερβετάλη και τους Αχιλλέα Χαρίσκο, Ιωάννα Τουμπακάρη, Αλέξανδρο Βαρδαξόγλου, Σοφία Γεωργοβασίλη, Κυριάκο Σαλή.
Στο 23ο κεφάλαιο του 2ου βιβλίου, ο Δον Κιχώτης, ως τραγικό πρόσωπο κι ενσαρκωτής μιας γνήσιας εσωτερικότητας, συλλαμβάνεται να διαγράφει μια κατακόρυφη πορεία προς το εσωτερικό της σπηλιάς του Μοντεσίνου· προς τα βάθη των φαντασιακών αναμετρήσεων. Έχοντας παραμερίσει κάθε κοινό φόβο κι αψηφώντας τον κίνδυνο του καταποντισμού, εισέρχεται σ’ ένα τόπο εμπειρίας εκουσίως με την αμφίεση του περιπλανώμενου ιππότη, όπως εισέρχεται το παιδί σ’ ένα περιβάλλον, που διέπεται από τους ιδιόμορφους κανόνες παιχνιδιού.
Με αφορμή την κατάβαση και την απόκρυφη, ενύπνια περιπλάνηση του Δον Κιχώτη – Homo Ludens, εντός του περιβάλλοντος του σπηλαίου, στην παράσταση παρακολουθούμε μια αλληλουχία επεισοδίων, υπό τους ιδιόμορφους κανόνες, που ορίζει: η τάξη του παιχνιδιού, όπου όλα πολλαπλασιάζονται, καθώς ανακλώνται αδιάκοπα στα κάτοπτρα ενός ιδιωματικού οράματος της πραγματικότητας, όπου όλα συνδέονται μέσω του κατακόρυφου άξονα της κατάβασης με τη μεγαλύτερη ιδέα της ζωής.
Συντελεστές:
Σκηνοθεσία – Δραματουργία – Σκηνογραφία – Κοστούμια: Έφη Μπίρμπα
Κείμενα & Επιμέλεια κειμένων: Μιχαήλα Πλιαπλιά, Effi Rabsilber, Έφη Μπίρμπα
Σχεδιασμός φωτισμού: Γιώργος Καρβέλας
Συνθέτης – Σχεδιασμός ήχου: Constantine Skourlis
Κατασκευή σκηνικών: Σωκράτης Παπαδόπουλος
Κατασκευή κοστουμιών: Δέσποινα Μακαρούνη
Βοηθός σκηνοθέτη: Μαριάννα Έλληνα
Βοηθός σκηνογράφου: Μυρτώ Λάμπρου
Βοηθός ενδυματολόγου: Δάφνη Ηλιοπούλου
Τεχνικός υπεύθυνος: Γιάννης Ψαρρός
Ερμηνευτές: Άρης Σερβετάλης, Αχιλλέας Χαρίσκος, Ιωάννα Τουμπακάρη, Αλέξανδρος Βαρδαξόγλου, Σοφία Γεωργοβασίλη, Δάφνη Αντωνιάδου, Κυριάκος Σαλής
Κινηματογράφηση trailer – Teaser: Γρηγόρης Πανόπουλος | makeyourownfilms.com
Φωτογραφίες: Γιώργος Καπλανίδης
Γραφιστική: Πασχάλης Ζέρβας | wolframgrafik
Εναερίτης – Eκπαιδευτής αναρρίχησης: Βάιος Καραλάιος
Παραγωγή & Εκτέλεση παραγωγής: Rēs Ratio Network
Έγραψαν για την παράσταση
«Τα έργα της Μπίρμπα είναι συραμμένα κεφάλαια ενός φιλοσοφικού θεάτρου, όπου τα πρόσωπα κινούνται εκτός των ορίων της γλώσσας ή έστω στα σύνορά της, στις παρυφές του κόσμου αλλά και στο χείλος της αβύσσου. Στο πηγάδι όπου ελλοχεύει είτε ο τρόμος, όπως στο Ντοστογιέφσκι, η απορία, όπως στο Σαίξπηρ, ή όπως τώρα, στο Θερβάντες, το ιερό». Εφημερίδα των Συντακτών
«Η ιστορία που αφηγούνται τα πρόσωπα στην παράσταση της Έφης Μπίρμπα έχει δομικές αναφορές στην πανανθρώπινη περιπέτεια του ζειν και του παίζειν. Καλούνται σε μια ακολουθία μετέωρων δράσεων μεταξύ ζωής και θανάτου, χωρίς, όμως, την επιθανάτια επίγνωση που θα τους υπενθυμίσει τη ματαιότητα της ύπαρξης». Αrtic
«Μια μεταφυσική εικαστική παράσταση γεμάτη κίνηση και σωματικότητα». Clickatlife
«Η εκδοχή του Δον Κιχώτη που η Έφη Μπίρμπα προτείνει, αφορά σε μια αρχετυπική σύλληψη στη βάση της πρόθεσης να σχολιάσει κοινωνιολογικά αλλά και φιλοσοφικά την ίδια την ανθρώπινη φύση. Επιλέγει το επεισόδιο από την κατάβαση στην σπηλιά του Μοντεσίνου, απογυμνώνοντας τον ήρωα από κάθε συνειδησιακή εμπλοκή. Τον απελευθερώνει από το πραγματικό και τον «σπρώχνει» στο φαντασιακό, στο άνευ ορίων. Φανερώνει έτσι την πρόθεση της να το δοκιμάσει, να τον προβάλει χωρίς την πάνοπλη φορεσιά, χωρίς το άλογο, χωρίς τον πιστό σύντροφο Σάντσο και ρεαλιστή Gracioco τύπο, το μόνο που μπορεί να τον επαναφέρει στην ωμή πραγματικότητα». Αrtic
«Ο Δον Κιχώτης, με τελετουργικές κινήσεις, μεταβαίνει σε ένα περιβάλλον παιχνιδιού, αρκετά μπεκετικό, μέσα στο οποίο συνεχώς μεταμορφώνεται από ιππότη, σε παιδί, ποιητή, φιλόσοφο, ασκητή και ξανά ιππότη. Η Έφη Μπίρμπα, χρησιμοποιώντας βασικά υλικά όπως χώμα και ξύλο, οικοδομεί μια εικαστικά απαράμιλλη και λειτουργική σκηνική σπηλιά, στην οποία ξεχωρίζει ο χωμάτινος λόφος, που αποτελεί μέρος του παιχνιδιού της κατάβασης στη μεγαλύτερη ιδέα της ζωής». ΑΘΗΝΕΑ
«Η ομάδα, που συνετέλεσε σε αυτό την ονειρική ψευδαίσθηση, φαίνεται να βασίζεται σε μια άριστη επιλογή καλλιτεχνών, που δομημένα κλήθηκαν να πειραματιστούν σε ένα διαφορετικό σωματικό εγχείρημα ως εικαστικό σχόλιο περισσότερο παρά ως κλασσική δραματουργία. Αυτό επιβεβαιώνει μια συνέχεια και ένα προσωπικό στυλ της Έφη Μπίρμπα, που μόνο θετικά μας εκπλήσσει από δουλειά σε δουλειά. Ακόμα και αν δεν είναι έτοιμο το θεατρικό κοινό σε τόσο προσωπικά καλλιτεχνικές εκφάνσεις ενός έργου που ξεφεύγουν από το κακοφορμισμένο σύνηθες, θα έπρεπε να νιώθει τυχερό που έχει την ευκαιρία να τις βιώσει σ’ ένα κατά τ’ άλλα στάσιμο καλλιτεχνικά και θεατρικά περιβάλλον, όπως είναι της Ελλάδας». Duduka theater
«Μια μίξη από μεταμοντέρνο θέατρο, θέατρο του παραλόγου, υπερρεαλισμό και αποστασιοποίηση, όχι άναρχα μοιρασμένα, αλλά συζευγμένα έτσι ώστε, ο θεατής να οδηγηθεί σε κριτική σκέψη». Tetartopress
«Στην παράσταση αυτή παρατηρούμε τον ιππότη να επιχειρεί συνεχώς επαναλαμβανόμενες υπέρογκες προσπάθειες επιτυχίας και ισορροπίας ενός κάθε φορά διαφορετικού παιχνιδιού μέχρι την στιγμή της εγκατάλειψης. Η εγκατάλειψη δε συνδέεται με την αποτυχία στην περίπτωση του Δον Κιχώτη. Συνδέεται με κάτι άλλο, μεγαλύτερο και δυνατότερο κάθε φορά. Κάτι που μπορεί ίσως να μοιάζει και στον θάνατο. Ο χώρος που εκτυλίσσονται αυτά τα παιχνίδια θυμίζει κάτεργο που αποτελείται από γήινα υλικά. Χώμα, σxoινί, ξύλο, άνθρωποι». Duduka theater
«Ένα άλλο σύμπαν, ένα άλλο πλανήτη και μια άλλη διάσταση ζωής ονειρεύτηκε η Έφη Μπίρμπα για το Δον Κιχώτη της». Musicity
Πληροφορίες:
Online προβολή – Video on demand
Διαθέσιμη: 26, 27, 28 Μαρτίου 2021
Εισιτήριο: 10€
(Με δυνατότητα παρακολούθησης της παράστασης online οποιαδήποτε στιγμή μέσα στο τριήμερο 26, 27, 28 Μαρτίου 2021 και για διάστημα 4 ωρών από την έναρξη της προβολής).
Προπώληση εισιτηρίων:
Online: www.ticketservices.gr