Το νέο έργο που υλοποιείται παρουσιάστηκε αναλυτικά στη Συνέντευξη Τύπου με θέμα «Αποπεράτωση και εκσυγχρονισμός των κτιριακών εγκαταστάσεων του Ωδείου Αθηνών. Το Ωδείο Αθηνών στη νέα εποχή».
Το Ωδείο Αθηνών κλείνοντας φέτος τα 150 χρόνια λειτουργίας του βαδίζει σε μια νέα εποχή, καθώς βρίσκονται σε εξέλιξη οι διαδικασίες για την αποπεράτωση και τον εκσυγχρονισμό των κτιριακών του εγκαταστάσεων. Στη διαδικτυακή εκδήλωση -Συνέντευξη Τύπου του Ωδείου Αθηνών που πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 21 Απριλίου με θέμα «Αποπεράτωση και εκσυγχρονισμός των κτιριακών εγκαταστάσεων του Ωδείου Αθηνών. Το Ωδείο Αθηνών στη νέα εποχή», παρουσιάστηκε αναλυτικά το νέο έργο που υλοποιείται το διάστημα αυτό στο χώρο του Ωδείου Αθηνών και εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ μέσω των Περιφερειακών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων (ΠΕΠ) Αττικής.
Το Ωδείο Αθηνών, ένα εκπαιδευτικό ίδρυμα αφιερωμένο στη μουσική, στο θέατρο και, τελευταία, στο χορό, κλείνει φέτος 150 χρόνια αδιάκοπης λειτουργίας υψηλού επιπέδου (1871 – 2021). Από το 1976 στεγάζεται στο κέντρο της Αθήνας, στο εμβληματικό αλλά σήμερα ακόμα ημιτελές κτίριο που σχεδίασε γι’ αυτό ο μεγάλος αρχιτέκτονας Ιωάννης Δεσποτόπουλος. Το συγκρότημα του Ωδείου αποτελείται από ισόγειο, όροφο και υπόγεια. Περιλαμβάνει ένα μοναδικό συνδυασμό πολλαπλών χώρων διδασκαλίας της μουσικής, του θεάτρου και του χορού, βιβλιοθήκη, πολλαπλές αίθουσες καλλιτεχνικών εκδηλώσεων και συγκεντρώσεων, αίθρια και στούντιο. Πρόκειται για ένα ιδιαίτερα σημαντικό έργο που με την ολοκλήρωσή του το Ωδείο Αθηνών βαδίζει σε μια νέα εποχή κάνοντας μεγάλο άνοιγμα στη νέα γενιά δημιουργών.
Την εκδήλωση χαιρέτησαν με μαγνητοσκοπημένο μήνυμά τους η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη, ο Υφυπουργός Σύγχρονου Πολιτισμού Νικόλας Γιατρομανωλάκης, ο Περιφερειάρχης Αττικής Γιώργος Πατούλης και ο Δήμαρχος Αθηναίων Κώστας Μπακογιάννης.
Συντονίστρια ήταν η δημοσιογράφος της Καθημερινής Μαργαρίτα Πουρνάρα και συμμετείχαν με ομιλίες τους ο Πρόεδρος του Ωδείου Αθηνών Νίκος Τσούχλος, η αρχιτέκτων και Διευθύνουσα Σύμβουλος του γραφείου μελετών «Θύμιος Παπαγιάννης και Συνεργάτες ΑΕΜ» Ήβη Νανοπούλου. Μαγνητοσκοπημένη τοποθέτηση έκανε και η κυρία Παμέλα Βάσσου, εκπρόσωπος της αναδόχου κατασκευαστικής εταιρίας ΕΤΒΟ Α.Τ.Ε.
Ο Νίκος Τσούχλος, Πρόεδρος του Ωδείου, αναφέρθηκε εκτενώς στην ομιλία του στο άνοιγμα αυτό λέγοντας: «Υπάρχουν πλέον οι κατάλληλες πολιτιστικές υποδομές, οι οποίες μπορεί να είναι πάρα πολύ χρήσιμες, με πρώτη προτεραιότητα τους νέους καλλιτέχνες. Τα παιδιά τα οποία σπουδάζουν είτε εδώ είτε αλλού και τα οποία μετά την ολοκλήρωση ιδίως των σπουδών τους, μέχρι την ένταξή τους στην ‘αγορά του πολιτισμού’ περνάνε ένα μεγαλύτερο ή μικρότερο διάστημα, «περάσματος της ερήμου», κατά ένα τρόπο, κατά το οποίο, συνήθως, κάνουν τα χειρότερα και τα καλύτερα πράγματα που θα κάνουν στη ζωή τους. Η στόχευση όλης αυτής της πρωτοβουλίας, είναι μια τεράστια υποδομή 14.000 τμ, που μπορεί να υποδέχεται αυτή τη νεανική δημιουργικότητα.
Θεωρούμε ότι είναι υποχρέωσή μας να κρατάμε το χέρι των νέων. Θεωρούμε ότι το μεγάλο δώρο του κτιρίου αυτού είναι ακριβώς αυτή του η στόχευση. Και αυτό είναι μία δέσμευση, κρατάς το χέρι στο νέο καλλιτέχνη για να το βοηθήσεις στα πρώτα του βήματα και του δίνεις επίσης και τις προϋποθέσεις για να αντιμετωπίσει την πραγματικότητα σε μία αγορά, ελληνική ή διεθνή, που είναι πάρα πολύ ανταγωνιστική και η οποία, επιπλέον, αλλάζει διαρκώς με τα νέα μέσα τα οποία σήμερα βλέπουμε να επικρατούν παγκοσμίως.
Να συμπληρώσω ότι η φιλόδοξη αυτή πρωτοβουλία δε θα είχε καταστεί εφικτή χωρίς τη συμπαράσταση μιας σειράς χορηγών και δωρητών που στήριξαν το φορέα μας στο στάδιο των μελετών και της προετοιμασίας που προηγήθηκε της ένταξης στις χρηματοδοτήσεις του ΠΕΠ Αττικής. Συγκεκριμένα, αναφέρομαι στο Ίδρυμα Shwarz και την κυρία Χιόνα Ξανθοπούλου Schwarz, στo Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, στην κυρία Nina von Maltzahn, στο Ίδρυμα Λάτση, στο Ίδρυμα Λεβέντη, στο Ίδρυμα Μποδοσάκη, στο Σύλλογο οι Φίλοι της Μουσικής, στο Ίδρυμα Χορν και στο Ίδρυμα Κωστοπούλου, φορείς και άτομα στα οποία το Ωδείο Αθηνών εκφράζει την ευγνωμοσύνη του».
Η Λίνα Μενδώνη, Υπουργός Πολιτισμού, από την πλευρά της τόνισε στο μήνυμά της την ιδιαίτερα σημαντική θέση του Ωδείου Αθηνών στο κέντρο της Αθήνας, «πολύ κοντά στην Εθνική Πινακοθήκη, το Μουσείο Μπενάκη, το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, σε μικρή απόσταση από το Μέγαρο Μουσικής και σε άμεση γειτνίαση με το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Αθηνών και το Λύκειο του Αριστοτέλους, το Ωδείο Αθηνών αποτελεί έναν πολύτιμο κρίκο στο πολιτιστικό δίκτυο που υπάρχει και αναπτύσσεται στο κέντρο της πρωτεύουσας. Ένα δίκτυο το οποίο πλουτίζει και ψυχαγωγεί, με την αρχαία σημασία της λέξης, τους Αθηναίους και τους επισκέπτες της πρωτεύουσας».
Ο Νικόλας Γιατρομανωλάκης, Υφυπουργός Σύγχρονου Πολιτισμού, δήλωσε: «Είμαστε σε πολύ ευχάριστη θέση να μοιραστούμε μαζί με το Ωδείο και όλους τους σπουδαστές αλλά και αποφοίτους τη χαρά, ότι πλέον αυτό το ιστορικό κτίριο ολοκληρώνεται, αποπερατώνεται και παράλληλα εκσυγχρονίζεται, χάρη στην γενναιόδωρη προσφορά πολλών φίλων του Ωδείου αλλά χάρη και στα Ευρωπαϊκά προγράμματα που κατέστησαν αυτό το έργο δυνατό.»
Ενώ και ο Κώστας Μπακογιάννης, Δήμαρχος Αθηναίων, σημείωσε τη σημασία της συνεργασίας για να γίνει το έργο πραγματικότητα «… χάρη στη συνεργασία, έγινε επειδή πολλοί, διαφορετικοί άνθρωποι, πολλές, διαφορετικές δυνάμεις, ενωθήκανε, γίνανε ένα, ιδρύματα, ιδιώτες, η αυτοδιοίκηση, το κράτος, όλοι μαζί. Βεβαίως με τον καταλυτικό ρόλο της νέας διοίκησης, η οποία αξίζει θερμά συγχαρητήρια κατάφεραν να φτάσουν σε αυτό το αποτέλεσμα».
Ο Γιώργος Πατούλης, Περιφερειάρχης Αττικής, αναφέρθηκε επίσης στο συνολικό ύψος του έργου που υλοποιείται και στη νέα επέκταση της χρηματοδότησης η οποία υπεγράφη τις προηγούμενες ημέρες κατά την επίσκεψή του στο Ωδείο Αθηνών. «Σήμερα μετά από ενάμιση αιώνα προσφοράς, το παλαιότερο ίδρυμα παραστατικών τεχνών στην Ελλάδα, τα Βαλκάνια περνάει σε μια νέα εποχή, η Περιφέρεια Αττικής είναι εδώ, παρούσα, για να στηρίξει με κάθε δυνατό τρόπο τα βήματα προς ένα λαμπρό μέλλον. Σε αυτό το πλαίσιο, η διοίκηση της Περιφέρειας μας αποφάσισε να χρηματοδοτήσει με περισσότερα από 7 εκ. το έργο εκσυγχρονισμού των κτιριακών εγκαταστάσεων του Ωδείου επιλύοντας με αυτό τον τρόπο μια μακροχρόνια εκκρεμότητα που δεν επέτρεπε την πλήρη αξιοποίηση των δυνατοτήτων ενός τόσο εμβληματικού κτηρίου στην καρδιά της πόλης.»
«Παράλληλα εγκρίναμε και την πρόσθετη χρηματοδότηση αυτού του έργου ύψους 790 χιλιάδων ευρώ με στόχο την ψηφιοποίηση και αρχειοθέτηση του πολύτιμου ιστορικού αρχείου του Ωδείου. Μέσα από τις 830 χιλιάδες σελίδες του η ιστορία της μουσικής δημιουργίας στην Ελλάδα διασώζεται και διαχέεται στο ευρύ κοινό περνώντας με αυτό τον τρόπο στη σύγχρονη ψηφιακή εποχή.»