Μετά από την επιτυχημένη πρεμιέρα στο Θέατρο Πέτρας, την συγκινητική εξάντληση όλων των δελτίων εισόδου μέσα σε 24 ώρες για το Θέατρο της Ρεματιάς, η «Φαίδρα», σε σκηνοθεσία του Μάνου Καρατζογιάννη, ετοιμάζεται να ανέβει στο Θέατρο Βράχων για το τελευταίο ραντεβού με το θεατρόφιλο αθηναϊκό κοινό, την Τετάρτη 28 Ιουλίου, ενώ, ταυτόχρονα, ξεκινά την προετοιμασία για το ταξίδι της στη Σουηδία στις αρχές Σεπτεμβρίου, μετά από πρόσκληση σ’ ένα από τα μεγαλύτερα εθνικά θέατρα της περιφέρειας, το Östgötateatern.
Μια δυναμική και ιδιαίτερη σκηνική σύνθεση από τα κορυφαία κείμενα της αρχαίας ελληνικής και ευρωπαϊκής γραμματείας «Ιππόλυτος» του Ευριπίδη και «Φαίδρα» του Ρακίνα στη μετάφραση του Στρατή Πασχάλη, που αφηγούνται επί σκηνής η αισθαντική ερμηνεύτρια Σαβίνα Γιαννάτου στο ρόλο της θεάς Αφροδίτης, η πολύπειρη ηθοποιός Μίνα Αδαμάκη στο ρόλο της Τροφού, καθώς και η Ραφίκα Σαουίς, με διεθνείς διακρίσεις στο ενεργητικό της στο χώρο της περφόρμανς, στο ρόλο της Φαίδρας, καθώς επίσης και ο Σπύρος Περδίου στο ρόλο του Θησέα και ο ανερχόμενος Δημήτρης Τσίκλης στο ρόλο του Ιππόλυτου.
Τη σκηνοθεσία της παράστασης υπογράφει ένας από τους εκπροσώπους της νεότερης γενιάς με συνεχόμενη και αξιόλογη παρουσία στη θεατρική σκηνή, ο Μάνος Καρατζογιάννης. Τη μουσική της παράστασης ντύνει ο καταξιωμένος συνθέτης Δημήτρης Μαραμής.
Έγραψαν για την παράσταση:
«Όλη η συρραφή των σκηνών έχει γίνει με μελέτη και αυτό προκύπτει από το άριστο αποτέλεσμα. Σπονδυλωτά και σταδιακά οδηγείται η παράσταση σε μια μόνη πλοκή χρησιμοποιώντας τον αρχικό μύθο και τις παραλλαγές του. Όλα δείχνουν μια μετάβαση του θεάτρου στο ελισαβετιανό θέατρο, το θέατρο που κλυδωνίζεται από τα πάθη και το θάνατο». Μαρία Μαρή
«Το όλο εγχείρημα επέτυχε, χάρη στη συνεκτικότητα και τη λακωνικότητά του. Είχε ρυθμό, ερμηνευτικές απόπειρες αξιοθαύμαστες, αξιοθαύμαστο αφαιρετικό σκηνικό (εν πολλοίς φυσικό, εμπλουτισμένο με θραύσματα πλακών) και ελάχιστα requisites (τα άκρως απαραίτητα). Υπάρχει σύγχρονο θερινό θέατρο και εκτός Επιδαύρου». Κωνσταντίνος Μπούρας
«Ο Μάνος Καρατζογιάννης κατάφερε άλλη μια φορά να σκηνοθετήσει μια άρτια παράσταση καθόλα έχοντας στην ομάδα του εκλεκτούς καλλιτέχνες που απογείωσαν τον κάθε ρόλο. Η μεγάλη εμπειρία της κορυφαίας ηθοποιού Μίνας Αδαμάκη και η μαεστρία της μεγάλης κυρίας Σαβίνας Γιαννάτου συνυπήρξαν αρμονικά με το νέο αίμα και έδωσαν χώρο στο Σπύρο Περδίου, τη Ραφίκα Σαουίς και το Δημήτρη Τσίκλη. Η Ραφίκα Σαουίς ταυτίστηκε συλλήβδην με την πολύπαθη ηρωίδα της και μας χάρισε μια ερμηνεία καταλυτική και συγκίνηση περίσσια στο σπάσιμο της σιωπής της τρεις φορές». Ρένα Παπακωνσταντίνου
Σημείωμα σκηνοθέτη:
Το τραγούδι του Μάνου Χατζιδάκι, με τους στίχους του Παντελή Πρεβελάκη από το «Μεγάλο Ερωτικό» (1972), μου ερχόταν συνέχεια στο στόμα κατά τη διάρκεια των προβών. «Κάποια κατάρα είναι Θεού»… «σε χτύπησε οργή Θεάς»… «Μιας θεϊκής εκδίκησης άμοιρος στόχος»… «Σαν μέλι με φαρμάκι…», «Μα τα δεσμά της αγάπης πρέπει να είναι χαλαρά».
Ότε ο Θησέας ήλθε εις την Τροιζήνα, σημειώνει στην «Ελληνική Μυθολογία» ο Στέφανος Κομμητάς, με τη γυναίκα του Φαίδρα, δια να καθαρισθεί – τότε η Φαίδρα ηγάπησε τον Ιππόλυτον. Και επειδή δεν ηδυνήθη να τον ελκύσει εις το θέλημα της, τον κατηγόρησεν ότι την εβίασεν. «Όλα είναι μύθοι κι εμείς παραδέρνουμε».
Σύμφωνα με το Στάθη Δρομάζο, ο Ευριπίδης γράφοντας τον «Ιππόλυτο», ο οποίος παρουσιάστηκε κατά το τρίτο έτος του Πελοποννησιακού Πολέμου, έχει κατά νου «τον άνθρωπο που έχει δικαίωμα να ζήσει με τα πάθη του και να καεί μέσα σ’ αυτά».
Ακολούθησαν αιώνες μετά ο Σενέκας, ο Ρακίνας και πολύ πρόσφατα η Σάρα Κέιν. Τα όρια της επιθυμίας ήταν βέβαια υπό διαπραγμάτευση, ήδη από την εποχή του Αισχύλου.
Γράφει στο ποιήμά του «Προμηθέας Δεσμώτης» ο Λεωνίδας Πολυδεύκης:
Ω, στην αφθονία μας χανόμαστε!
Και ποιός την αφθονία να συνδράμει;
Αλήθεια! Ό,τι απ’ το όριό του ξεφεύγει
πάει, σκορπάει, χύνεται χάμου, χάνεται
Ακόμα κι ο θεός! ακόμα κι η αγάπη…
Διανομή:
ΜίναΑδαμάκη (Τροφός)
Σαβίνα Γιαννάτου (Θεά Αφροδίτη)
Σπύρος Περδίου (Θησέας/ Ιππόλυτος)
Ραφίκα Σαουίς (Φαίδρα)
Δημήτρης Τσίκλης (Ιππόλυτος/ ξωτικό)
Συντελεστές:
Μετάφραση: Στρατής Πασχάλης
Σκηνοθεσία: Μάνος Καρατζογιάννης
Μουσική: Δημήτρης Μαραμής
Κίνηση: Φρόσω Κορρού
Φωτισμοί: Άννα Σμπώκου
Σκηνικά: Όλγα Μπρούμα
Ενδύματα: Parthenis
Sound design: Μανώλης Μανουσάκης
Βοηθός σκηνοθέτη: Θώμη Πλιάτσικα
Διεύθυνση παραγωγής: Λευτέρης Κώτσης
Φωτογραφίες promo: Δημήτρης Λιάκος
Στίχοι του χορικού του έρωτα: Σωτήρης Τριβιζάς
Πληροφορίες παράστασης:
Τετάρτη 28 Ιουλίου 2021: Θέατρο Βράχων «Μελίνα Μερκούρη», στις 21:00
Προπώληση εισιτηρίων: www.viva.gr
Γενική είσοδος: 10€
Facebook page: www.facebook.com
Μετά από την επιτυχημένη πρεμιέρα στο Θέατρο Πέτρας, την συγκινητική εξάντληση όλων των δελτίων εισόδου μέσα σε 24 ώρες για το Θέατρο της Ρεματιάς, η «Φαίδρα», σε σκηνοθεσία του Μάνου Καρατζογιάννη, ετοιμάζεται να ανέβει στο Θέατρο Βράχων για το τελευταίο ραντεβού με το θεατρόφιλο αθηναϊκό κοινό, την Τετάρτη 28 Ιουλίου, ενώ, ταυτόχρονα, ξεκινά την προετοιμασία για το ταξίδι της στη Σουηδία στις αρχές Σεπτεμβρίου, μετά από πρόσκληση σ’ ένα από τα μεγαλύτερα εθνικά θέατρα της περιφέρειας, το Östgötateatern.
Μια δυναμική και ιδιαίτερη σκηνική σύνθεση από τα κορυφαία κείμενα της αρχαίας ελληνικής και ευρωπαϊκής γραμματείας «Ιππόλυτος» του Ευριπίδη και «Φαίδρα» του Ρακίνα στη μετάφραση του Στρατή Πασχάλη, που αφηγούνται επί σκηνής η αισθαντική ερμηνεύτρια Σαβίνα Γιαννάτου στο ρόλο της θεάς Αφροδίτης, η πολύπειρη ηθοποιός Μίνα Αδαμάκη στο ρόλο της Τροφού, καθώς και η Ραφίκα Σαουίς, με διεθνείς διακρίσεις στο ενεργητικό της στο χώρο της περφόρμανς, στο ρόλο της Φαίδρας, καθώς επίσης και ο Σπύρος Περδίου στο ρόλο του Θησέα και ο ανερχόμενος Δημήτρης Τσίκλης στο ρόλο του Ιππόλυτου.
Τη σκηνοθεσία της παράστασης υπογράφει ένας από τους εκπροσώπους της νεότερης γενιάς με συνεχόμενη και αξιόλογη παρουσία στη θεατρική σκηνή, ο Μάνος Καρατζογιάννης. Τη μουσική της παράστασης ντύνει ο καταξιωμένος συνθέτης Δημήτρης Μαραμής.
Έγραψαν για την παράσταση:
«Όλη η συρραφή των σκηνών έχει γίνει με μελέτη και αυτό προκύπτει από το άριστο αποτέλεσμα. Σπονδυλωτά και σταδιακά οδηγείται η παράσταση σε μια μόνη πλοκή χρησιμοποιώντας τον αρχικό μύθο και τις παραλλαγές του. Όλα δείχνουν μια μετάβαση του θεάτρου στο ελισαβετιανό θέατρο, το θέατρο που κλυδωνίζεται από τα πάθη και το θάνατο». Μαρία Μαρή
«Το όλο εγχείρημα επέτυχε, χάρη στη συνεκτικότητα και τη λακωνικότητά του. Είχε ρυθμό, ερμηνευτικές απόπειρες αξιοθαύμαστες, αξιοθαύμαστο αφαιρετικό σκηνικό (εν πολλοίς φυσικό, εμπλουτισμένο με θραύσματα πλακών) και ελάχιστα requisites (τα άκρως απαραίτητα). Υπάρχει σύγχρονο θερινό θέατρο και εκτός Επιδαύρου». Κωνσταντίνος Μπούρας
«Ο Μάνος Καρατζογιάννης κατάφερε άλλη μια φορά να σκηνοθετήσει μια άρτια παράσταση καθόλα έχοντας στην ομάδα του εκλεκτούς καλλιτέχνες που απογείωσαν τον κάθε ρόλο. Η μεγάλη εμπειρία της κορυφαίας ηθοποιού Μίνας Αδαμάκη και η μαεστρία της μεγάλης κυρίας Σαβίνας Γιαννάτου συνυπήρξαν αρμονικά με το νέο αίμα και έδωσαν χώρο στο Σπύρο Περδίου, τη Ραφίκα Σαουίς και το Δημήτρη Τσίκλη. Η Ραφίκα Σαουίς ταυτίστηκε συλλήβδην με την πολύπαθη ηρωίδα της και μας χάρισε μια ερμηνεία καταλυτική και συγκίνηση περίσσια στο σπάσιμο της σιωπής της τρεις φορές». Ρένα Παπακωνσταντίνου
Σημείωμα σκηνοθέτη:
Το τραγούδι του Μάνου Χατζιδάκι, με τους στίχους του Παντελή Πρεβελάκη από το «Μεγάλο Ερωτικό» (1972), μου ερχόταν συνέχεια στο στόμα κατά τη διάρκεια των προβών. «Κάποια κατάρα είναι Θεού»… «σε χτύπησε οργή Θεάς»… «Μιας θεϊκής εκδίκησης άμοιρος στόχος»… «Σαν μέλι με φαρμάκι…», «Μα τα δεσμά της αγάπης πρέπει να είναι χαλαρά».
Ότε ο Θησέας ήλθε εις την Τροιζήνα, σημειώνει στην «Ελληνική Μυθολογία» ο Στέφανος Κομμητάς, με τη γυναίκα του Φαίδρα, δια να καθαρισθεί – τότε η Φαίδρα ηγάπησε τον Ιππόλυτον. Και επειδή δεν ηδυνήθη να τον ελκύσει εις το θέλημα της, τον κατηγόρησεν ότι την εβίασεν. «Όλα είναι μύθοι κι εμείς παραδέρνουμε».
Σύμφωνα με το Στάθη Δρομάζο, ο Ευριπίδης γράφοντας τον «Ιππόλυτο», ο οποίος παρουσιάστηκε κατά το τρίτο έτος του Πελοποννησιακού Πολέμου, έχει κατά νου «τον άνθρωπο που έχει δικαίωμα να ζήσει με τα πάθη του και να καεί μέσα σ’ αυτά».
Ακολούθησαν αιώνες μετά ο Σενέκας, ο Ρακίνας και πολύ πρόσφατα η Σάρα Κέιν. Τα όρια της επιθυμίας ήταν βέβαια υπό διαπραγμάτευση, ήδη από την εποχή του Αισχύλου.
Γράφει στο ποιήμά του «Προμηθέας Δεσμώτης» ο Λεωνίδας Πολυδεύκης:
Ω, στην αφθονία μας χανόμαστε!
Και ποιός την αφθονία να συνδράμει;
Αλήθεια! Ό,τι απ’ το όριό του ξεφεύγει
πάει, σκορπάει, χύνεται χάμου, χάνεται
Ακόμα κι ο θεός! ακόμα κι η αγάπη…
Διανομή:
ΜίναΑδαμάκη (Τροφός)
Σαβίνα Γιαννάτου (Θεά Αφροδίτη)
Σπύρος Περδίου (Θησέας/ Ιππόλυτος)
Ραφίκα Σαουίς (Φαίδρα)
Δημήτρης Τσίκλης (Ιππόλυτος/ ξωτικό)
Συντελεστές:
Μετάφραση: Στρατής Πασχάλης
Σκηνοθεσία: Μάνος Καρατζογιάννης
Μουσική: Δημήτρης Μαραμής
Κίνηση: Φρόσω Κορρού
Φωτισμοί: Άννα Σμπώκου
Σκηνικά: Όλγα Μπρούμα
Ενδύματα: Parthenis
Sound design: Μανώλης Μανουσάκης
Βοηθός σκηνοθέτη: Θώμη Πλιάτσικα
Διεύθυνση παραγωγής: Λευτέρης Κώτσης
Φωτογραφίες promo: Δημήτρης Λιάκος
Στίχοι του χορικού του έρωτα: Σωτήρης Τριβιζάς
Πληροφορίες παράστασης:
Τετάρτη 28 Ιουλίου 2021: Θέατρο Βράχων «Μελίνα Μερκούρη», στις 21:00
Προπώληση εισιτηρίων: www.viva.gr
Γενική είσοδος: 10€
Facebook page: www.facebook.com