Η τραγωδία του Ευριπίδη «Βάκχες», ένα από τα κορυφαία κείμενα της αρχαίας ελληνικής γραμματείας, παρουσιάζεται σε σκηνοθεσία Νικαίτης Κοντούρη στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου στις 13, 14 & 15 Αυγούστου από την Εταιρεία Τέχνης «Αrs Aeterna» και το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Ιωαννίνων. Ο Άκης Σακελλαρίου στο ρόλο του Διόνυσου, ο Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος στο ρόλο του Πενθέα και η Ιωάννα Παππά στο ρόλο του Τειρεσία, επικεφαλής ενός πολυπληθούς θιάσου εξαιρετικών ηθοποιών, σε μια παράσταση που κυριαρχεί το πάθος, η σύγκρουση, η τελετουργία, οδηγούμενα από την πρωτότυπη μουσική των Θράξ Πάνκc. Το μουσικό σχήμα με καταγωγή από τη Θράκη, που συνδυάζει την παράδοση με σύγχρονα μουσικά ακούσματα συμμετέχει ζωντανά στις τρεις παραστάσεις της Επιδαύρου.
Η προπώληση για όλες τις παραστάσεις έχει ξεκινήσει.
Για την Επίδαυρο:
Στις «Βάκχες», ο Θεός Διόνυσος είναι ο πρωταγωνιστής. Ο γνωστός αγαθός Θεός του κρασιού, της μέθης και του Θεάτρου, «ενδύεται» το αρχέγονο, και αινιγματικό του πρόσωπο, που είναι εξαιρετικά σύνθετο και σκοτεινό.
Διόνυσος σημαίνει δύο φορές γεννημένος. Είναι γιος του Δία και της Σεμέλης. Ο μύθος λέει, πως ενώ το γεννούσε πρόωρα η μάνα του, ο Δίας τον διέσωσε φτιάχνοντας στο μηρό του μια δεύτερη μήτρα και τον έστειλε να δει το φως στη μακρινή Ασία. Οι «Βάκχες» γράφτηκαν το 406-405 π.Χ. ενώ ο Ευριπίδης βρισκόταν αυτοεξόριστος στο παλάτι του Αρχέλαου στη Μακεδονία.
Η υπόθεση
Ο Διόνυσος καταφθάνει στη Θήβα, την πατρίδα της μητέρας του, έχοντας μαζί του τις πιστές του ακολούθους, για να επιβάλει τη δική του θρησκεία και να τιμωρήσει όλους όσοι είναι εμπόδιο στο δρόμο του, τολμώντας να τον αμφισβητήσουν. Διαβρώνει ακόμα και την ιερή σχέση μάνας-γιού, εμφυσώντας τη θεϊκή του μανία στις γυναίκες της Θήβας. Με τη βίαιη επιβολή της νέας θρησκείας, επιφέρεται η ισοπέδωση του βασιλικού οίκου της πόλης των Θηβών. Οι εναπομείναντες ήρωες της τραγωδίας αναγκάζονται να πάρουν το δρόμο της εξορίας.
Ύβρις – Τιμωρία – Κάθαρση
Ο Ευριπίδης συνθέτει τις «Βάκχες», μια εμφανώς τελετουργική μιμητική διαδικασία, όπου χρησιμοποιούνται όλα τα μέσα της Θεατρικής πράξης: μεταμόρφωση, παρενδυσία, δραματική ειρωνεία, ελευθεριότητα,ακραίες συμπεριφορές, αφήγηση, αθέατες εγκληματικές πράξεις κ.α. Μέσα από μια ποικιλία ρυθμών, ήχων συγκρούσεων και γεγονότων εντός και εκτός σκηνής, βιώνουμε την ένθεη τρέλα που έχει καταλάβει τις γυναίκες της Θήβας, το σπαραγμό ζώων και ανθρώπων και τη διαταραχή της φύσης που συναινεί στην αγριότητα των πράξεων των κοινών θνητών. Οι άνθρωποι γίνονται αγέλη που θα κατασπαράξει τα ίδια της τα παιδιά, όταν διαταραχθεί η ισορροπία της κυρίαρχης θεάς φύσης, από την αλόγιστη συμπεριφορά τους.
Ο ισχυρός εκρηκτικός μηχανισμός του δραματουργού, απαντά στην ύβρη με τιμωρία, αποδίδει δικαιοσύνη και οδηγεί στην κάθαρση.
Ταυτότητα παράστασης:
Μετάφραση: Γιώργος Χειμωνάς
Σκηνοθεσία: Νικαίτη Κοντούρη
Σκηνικά – Κοστούμια: Λουκία Μινέτου
Μουσική σύνθεση – Διδασκαλία: Θράξ Πάνκc
Επιμέλεια κίνησης: Ανδρονίκη Μαραθάκη
Φωτισμοί: Νίκος Σωτηρόουλος
Δραματουργία: Μάνος Λαμπράκης, Νίκος Μαθιουδάκης, Νικαίτη Κοντούρη
Φωτογραφίες: Ελίνα Γιουνανλή
Μακιγιάζ: Αχιλλέας Χαρίτος
Artwork: Ιφιγένεια Βασιλείου
Βοηθός σκηνοθέτη: Θάλεια Γρίβα
Επιστημονική σύμβουλος: Κατερίνα Διακουμοπούλου
Διεύθυνση παραγωγής: Σταμάτης Μουμουλίδης
Παραγωγή: Ars Aeterna, ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Ιωαννίνων, 5η Εποχή Τέχνης
Ερμηνεύουν:
Άκης Σακελλαρίου: Διόνυσος
Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος: Πενθέας
Ιωάννα Παππά: Τειρεσίας
Κωνσταντίνα Τάκαλου: Αγαύη
Δημήτρης Πετρόπουλος: Κάδμος
Κωνσταντίνος Ασπιώτης: Αγγελιοφόρος
Χορός ( αλφαβητικά):
Ιουλία Γεωργίου, Θάλεια Γρίβα, Σμαράγδα Κακκίνου, Σοφία Κουλερα, Φραγκίσκη Μουστάκη, Ελένη Στεργίου, Ιωάννα Τζίκα