Ο Θοδωρής Βουρνάς συνεχίζει να αναμετριέται με το κείμενο του Osborne για μία ακόμη φορά με νέα διανομή. Εικάζουμε πως το έργο αυτό «μίλησε» στην ψυχή του σκηνοθέτη και θέλει να το μεταδώσει και στο θεατρόφιλο κοινό ότι αυτό συνεπάγεται.
Τον Μάιο του 1956 το Look Back in Anger κάνει πρεμιέρα στο Royal Court Theatre στο Λονδίνο. Η πλειονότητα των κριτικών της εποχής χαρακτηρίζουν το κείμενο ως «ανάξιο λόγου» ενώ κάποιοι θεωρούν ότι αποτελεί «τη φωνή της νεολαίας».
Τρεις νέοι άνθρωποι συγκατοικούν σε ένα μικρό διαμέρισμα. Ο Jimmy και η Alison Porter μαζί με τον φίλο του Jimmy, Cliff. Το έργο αφηγείται τη ζωή των τριών μία συνηθισμένη Κυριακή. Ο Jimmy φανερά απογοητευμένος από τον τρόπο ζωής τους, τα βάζει με όλους και με όλα: από τις πανομοιότυπες βιβλιοκριτικές των εφημερίδων μέχρι την αριστοκρατική καταγωγή της γυναίκας του. Εκείνη παρά τους εξευτελισμούς που δέχεται, παραμένει δίπλα του, καθώς την υποστηρίζει ο ήρεμος και ευγενικός Cliff. Η εμφάνιση της Helena, φίλη της Alison, αλλάζει τα δεδομένα. Η εγκυμονούσα Alison επιστρέφει στο πατρικό της, χωρίς να έχει πει στον Jimmy ότι είναι έγκυος. Η Helena παίρνει τη θέση της χωρίς μεγάλη δυσκολία, ο Cliff αποχωρεί για να φτιάξει τη δική του ζωή, η Alison επιστρέφει με πολύ κακή ψυχολογική διάθεση, αφού έχει χάσει το μωρό. Ο αρχικά ψυχρός και αδιάφορος Jimmy, μετά και από την αποχώρηση της Helena γίνεται μία αγκαλιά ελπίδας και τρυφερότητας. Αυτό που παρατηρούμε είναι ότι τα πρόσωπα του έργου Alison, Cliff και Helena δεν έχουν τη δική τους ανεξάρτητη ζωή, αλλά είναι δορυφόροι του Jimmy.
Αυτό το τελευταίο φαίνεται πως το έχει ασπαστεί και ο σκηνοθέτης και στήνει την όλη παράσταση γύρω από τον εκρηκτικά θυμωμένο Jimmy. Παρακολουθεί τους ήρωες του Osborne μέσα από κινηματογραφικούς φακούς και φίλτρα. Η σκηνοθετική γραμμή πετυχαίνει να εγκλωβίσει τη νεαρή παρέα σε μία κατάσταση ραθυμίας, αρνητικής στάσης απέναντι σε οποιαδήποτε αντίδραση για ένα καλύτερο αύριο. Ο Θοδωρής Βουρνάς στο εγχείρημα του έχει σημαντική βοήθεια από τη μετάφραση της Μαργαρίτας Δαλαμάγκα-Καλογήρου, η οποία χειρίζεται με ευγένεια την ελληνική γλώσσα χωρίς πομπώδεις εκφράσεις δίνοντας ροή, αμεσότητα και ψήγματα τρυφερότητας στο κείμενο.
Ο Θάνος Κρομμύδας είναι ο κυνικός Jimmy· πετυχαίνει τις έντονες συναισθηματικές αλλαγές δίνοντας προσοχή στα σημεία που πρέπει να μιλήσει με την ψυχή και όχι με το σώμα. Τον Cliff υποδύεται ο Αναστάσιος Χριστοφιλόπουλος που μας έδωσε την εντύπωση πως έχει δουλέψει με τον εαυτόν του για να κατανοήσει τον ιδιαίτερο αυτόν χαρακτήρα. Οι νεαρές κυρίες, Μανταλένα Παπαδάτου (Alison) και Έλενα Σαλαμπάση (Helena) έκαναν το καλύτερο που μπορούσαν λαμβάνοντας υπόψη το μικρό χρονικό διάστημα των προβών. Η Παπαδάτου (Alison) «φωνάζει» πόσο ευαίσθητη ψυχή είναι, αλλά κάποιες στιγμές χάνεται μέσα στην ίδια της την ηρεμία, δείχνει σαν να παραιτείται από την όποια αντίδραση, αλλά ίσως και να είναι έτσι η σκηνοθετική διδασκαλία. Η Σαλαμπάση (Helena) είναι δυναμική και άνετη στις κινήσεις και τις εκφράσεις της, όμως υπήρξαν στιγμές που έδειχνε κάπως μουδιασμένη. Ας μην ξεχνάμε πως οι νεαρές ηθοποιοί κάνουν τα πρώτα τους καλλιτεχνικά βήματα και δείχνουν πως έχουν τα προσόντα να πετύχουν πάρα πολλά. Ο Χρυσοβαλάντης Κωστόπουλος εμφανίζεται για μερικά λεπτά, υποδυόμενος τον πατέρα της Alison, Ταγματάρχη Redfern, αλλά δίνει το στίγμα του με σοβαρότητα, φειδωλές κινήσεις, αποτελεί την προσωποποίηση του χάσματος ανάμεσα στις γενιές.
Τη σκηνογραφία της παράστασης υπογράφει η Αρετή Μουστάκα, η οποία έχει και την επιμέλεια των κουστουμιών, πετυχαίνει να δημιουργήσει ένα μίζερο περιβάλλον χωρίς να παραλείψει να δώσει πινελιές ξεγνοιασιάς. Οι φωτιστικοί σχεδιασμοί του Γιώργου Αγιαννίτη ακολουθούν το κινηματογραφικό μάτι του σκηνοθέτη τονίζοντας τους εσωτερικούς κραδασμούς των χαρακτήρων. Σημαντική είναι και η μουσική επιμέλεια του Γιώργου Αντωνίου που ταιριάζει με την υπόθεση του έργου.
Το Look Back in Anger, αν και έχει γραφτεί αρκετές δεκαετίες πριν, θίγει θέματα που απασχολούν και τον σύγχρονο άνθρωπο, όπως η πάλη των τάξεων, η φτώχεια, η απληστία των οικονομικά ισχυρών, η θρησκεία, η πολιτική, το σεξ, ο έρωτας. Θέτει ερωτήματα στον θεατή που θα επιλέξει να δει την παράσταση και του δίνει το ερέθισμα να αναζητήσει αλλαγή ή και αλλαγές στην καθημερινότητά του. Καλή σας θέαση!
Στην ΤΡΙΤΗ ανανεωμένη παράσταση του ΑΓΓΕΛΩΝ ΒΗΜΑ, τους ρόλους των τεσσάρων «οργισμένων νέων» παίζουν οι εξής ηθοποιοί:
Τζίμμυ: Θάνος Κρομμύδας
Άλισον: Μανταλένα Παπαδάτου
Κλίφφ: Αναστάσιος Χριστοφιλόπουλος
Έλενα: Έλενα Σαλαμπάση
Στον ρόλο του Ταγματάρχη Ρέντφερν, πατέρα της Άλισον, ο Χρυσοβαλάντης Κωστόπουλος
Επιλογή Δραματολογίου-Μετάφραση: Μαργ. Δαλαμάγκα-Καλογήρου
Σκηνοθεσία: Θοδωρής Βουρνάς
Βοηθός σκηνοθέτη: Στέλλα Καράπτη
Κινησιολόγος: Ντέπυ Γοργογιάννη
Σκηνικά-Κοστούμια: Αρετή Μουστάκα
Σχεδιασμός Φωτισμών: Γιώργος Αγιαννίτης
Μουσική επιμέλεια-σχεδιασμός ήχου: Γιώργος Αντωνίου
Kάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 20.30
Διάρκεια: 80 λεπτά (χωρίς διάλειμμα)
Τιμές εισιτηρίων: 14,00 Ευρώ (Κανονικό) – 10,00 Ευρώ (Μειωμένο) – 5,00 Ευρώ (Ατέλεια)
ΚΡΑΤΗΣΕΙΣ – ΑΓΟΡΑ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ στο ταμείο του θεάτρου (τηλ. 210-5242211), στο www.aggelonvima.gr και στο viva.gr
ΑΓΓΕΛΩΝ ΒΗΜΑ -ΤΟΠΟΣ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗΣ ΑΝΑΤΟΛΗΣ-ΔΥΣΗΣ Α.Μ.Κ.Ε
Σατωβριάνδου 36, Ομόνοια (πίσω από το Εθνικό Θέατρο Τσίλλερ) Τηλ.: 210-5242211 | http://www.aggelonvima.gr|info@aggelonvima.gr
Το ΑΓΓΕΛΩΝ ΒΗΜΑ στο σύνολό του είναι χώρος COVID FREE, δέχεται άτομα εμβολιασμένα ή νοσήσαντα με αντίστοιχα πιστοποιητικά και δελτία ταυτότητος και τηρεί αυστηρά όλα τα Πρωτόκολλα Υγειονομικής Προστασίας, με γνώμονα την προστασία κοινού και προσωπικού από την εξάπλωση του κορωνοϊού (COVID – 19).