Μπορεί ο θνητός να αγγίξει το θείο; Μπορεί ο άνθρωπος να γίνει Θεός; Αναμένουμε την εμφάνιση του επερχόμενου διάδοχού μας, του Homo Deus; Ο Yuval Noah Harari, ένας από τους πιο συναρπαστικούς ιστορικούς και φιλοσόφους της εποχής μας, καταγράφει στο βιβλίο του «21 μαθήματα για τον 21ο αιώνα», μια σειρά από στοχασμούς για την πορεία της ανθρωπότητας. Το πασίγνωστο αυτό βιβλίο αποτέλεσε την έμπνευση για το έργο «(R)Evolution» των Yael Ronen και Dimitrij Schaad.
To «(R)evolution», σε σκηνοθεσία του Γιάννη Παναγόπουλου, θα ανοίξει στα τέλη Νοεμβρίου το πρόγραμμα του Θεάτρου Φιλίπ (που κι αυτό αποτελεί το προϊόν μιας εξελικτικής διαδικασίας: μετά από πολλά χρόνια λειτουργίας ως σινεμά, έγινε θέατρο από την Olympia Culture). Οι συντελεστές συναποτελούν μια δυναμική νεανική ομάδα. Παίζουν οι Νατάσσα Εξηνταβελώνη, Κώστας Νικούλι, Σπύρος Σταμούλης, Χρήστος Σταθούσης, Λυδία Τζανουδάκη.
Το έργο:
Η ψηφιακή επανάσταση κάνει τη ζωή μας ευκολότερη και γεμάτη υποσχέσεις. Στο κοντινό μας μέλλον είναι πράγματι πιθανό να έχουμε πρόσβαση σε εμφυτεύματα με τη δυνατότητα να ανιχνεύσουν ασθένειες, ακόμα και τον καρκίνο, την πρώτη ημέρα που εμφανίζονται στο σώμα μας. Ταυτόχρονα, η ίδια τεχνολογία μπορεί να οδηγήσει σε ψηφιακές δικτατορίες, στις οποίες τα δεδομένα μας γίνονται εργαλείο στα χέρια λίγων, αλγόριθμοι ορίζουν την αγορά εργασίας, άνθρωποι βιώνουν συμβιωτικές σχέσεις με τεχνητή νοημοσύνη και εικονικές πραγματικότητες. Τι μπορεί να σημαίνουν όλα αυτά για την «ελεύθερη βούληση»; Είναι πλέον σίγουρο πως γύρω μας δημιουργείται ένας καινούργιος κόσμος στον οποίο καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις του και να καταλάβουμε τις ουτοπικές αλλά και τις δυστοπικές του διαστάσεις.
Μέσα σ’ αυτή τη συνθήκη, οι σκέψεις του Yuval Noah Harari γίνονται το σημείο εκκίνησης για τη θεατρική αποτύπωση σκηνών από ένα πιθανό άμεσο μέλλον. Τέσσερις ιστορίες που μπλέκονται μεταξύ τους
Ένα ζευγάρι θέλει να αποκτήσει ένα γενετικά τροποποιημένο παιδί και επισκέπτεται ένα Ινστιτούτο Ευγονικής.
Ένας επιστήμονας, εργαζόμενος στο Ινστιτούτο, αντιμετωπίζει προβλήματα με το σύντροφό του.
Μια γυναίκα βιώνει την απόλυτη μοναξιά σε έναν κόσμο που αλλάζει.
Και ενορχηστρωτές όλων: οι υπολογιστές, η τεχνολογία, η ψηφιακή πραγματικότητα.
Οι συγγραφείς:
Η Yael Ronen, γεννημένη στην Ιερουσαλήμ το 1976, είναι θεατρική σκηνοθέτις και συγγραφέας. Είναι γνωστή για την πρωτότυπη και χιουμοριστικά προκλητική εξέταση των σημερινών αντιπαραθέσεων. Στις πολυβραβευμένες θεατρικές της παραστάσεις αντικατοπτρίζει αμφιλεγόμενα παγκόσμια πολιτικά ζητήματα, ιστορικές ή πολιτισμικές συγκρούσεις μπλέκοντάς τα με τις προσωπικές εμπειρίες των ηθοποιών της. Σταθερή συνεργάτις και σκηνοθέτις του θεάτρου Maxim Gorki του Βερολίνου, έχει κληθεί τα τελευταία χρόνια στο Αμβούργο για τα έργα «Common Ground», «The Situation» και «Winterreise». Το «(R)Evolution» είναι η πρώτη της δουλειά με το ensemble του Thalia Theatre.
Το 2017 έλαβε το βραβείο του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου στο πλαίσιο του φεστιβάλ «Theater der Welt 2017» και ανέβασε το «Winter reise رحلة الشتاء» στο Θέατρο Maxim Gorki με το νεοϊδρυθέν Exil Ensemble. Την ίδια χρονιά, η Yael Ronen έλαβε το Βραβείο του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου και το 14ο “Βραβείο Ευρώπης για τις Θεατρικές Πραγματικότητες” και προσκλήθηκε στις Ημέρες Θεατρικών Συγγραφέων 2017 στο Deutsches Theatre με την παραγωγή της «Point of noReturn» (Münchner Kammerspiele).
Ο Dimitrij Schaad γεννήθηκε στο Καζακστάν το 1985. Από το 2005 έως το 2009 σπούδασε στη Βαυαρική Ακαδημία Θεάτρου August Everding και στην Ακαδημία Θεάτρου της Αγίας Πετρούπολης. Υπήρξε μέλος του ensemble του Θέατρο του Μπόχουμ την περίοδο 2010-13. Έχει συνεργαστεί με σκηνοθέτες όπως οι Roger Vontobel, Sebastian Nübling, Jan Klata και Jan Neumann. Το 2011 τιμήθηκε με το «Βραβείο Θεάτρου Μπόχουμ», ενώ βραβεύτηκε στο φεστιβάλ «NRW Theatretreffen» με το βραβείο του καλύτερου νέου ηθοποιού. Την περίοδο 2013-2019 υπήρξε μέλος του ensmble του Θεάτρου Gorki του Βερολίνου. Το 2014, οι κριτικοί στην ετήσια έρευνα του περιοδικού «Theaterheute» τον επέλεξαν ως το νέο ηθοποιό της χρονιάς. Στο ρεπερτόριο το θεάτρου Gorki παίζει, μεταξύ άλλων, στα DER RUSSE IST EINER DER BIRKEN LIEBT (Όλοι οι Ρώσοι αγαπούν τις σημύδες), DAS KOHLHAAS-PRINZIP, THE SITUATION (The Kohlhaas Principle), THE SITUATION and DeNIAL, όλα σε σκηνοθεσία Yael Ronen, έχει τον πρωταγωνιστικό ρόλο στην προσαρμογή Fallada του Hakan Savaş Mican KLEINER MANN – WAS NUN;, καθώς και στο GET DEUTSCH OR DIE TRYIN’ του Necati Öziri, σε σκηνοθεσία Sebastian Nübling. Μαζί με τη Yael Ronen εκτός από το «(R)Εvolution», έχουν γράψει και το έργο OPERATION MIND FUCK – BASED ON A TRUE STORY BUT NOT REALLY.
Ο σκηνοθέτης:
Γιάννης Παναγόπουλος
Απόφοιτος της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και του Μεταπτυχιακού Προγράμματος του τμήματος Θεατρικών Σπουδών (Καλών Τεχνών): “Σκηνική Πρακτική: Διδακτική και Κοινωνικές Εφαρμογές” του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου.
Διετέλεσε καλλιτεχνικός επιμελητής στις Τελετές Έναρξης και Λήξης των Special Olympics 2011 στην Αθήνα, αναπληρωτής καλλιτεχνικός διευθυντής για τη διεκδίκηση του Μεσολογγίου της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας Ευρώπης 2021. Έχει εργαστεί ως ηθοποιός και σκηνοθέτης στο Εθνικό Θέατρο, στο Φεστιβάλ Επιδαύρου και Αθηνών, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, στο Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν, στο Δημοτικό Μουσικό Θέατρο “Ολύμπια- Μαρία Κάλλας και στο Θέατρο Θησείον. Εργάστηκε ως συνεργάτης σκηνοθέτης του Εθνικού Θεάτρου στην παράσταση “Ο ορφανός Τζάο”, σε σκηνοθεσία του Ουάν Σιαογίν, στο πλαίσιο της διμερούς διακρατικής συμφωνίας των Εθνικών Θεάτρων της Ελλάδας και της Κίνας.
Την περίοδο 2016-2017 σκηνοθέτησε τις παραστάσεις “Θουκυδίδης Δραματικός, Τα περί Πλάταιαν και άλλα δεινά” και “Θουκυδίδης Δραματικός. Πολέμου Ειρωνείες: Τα εν Πύλω και εν Ιθώμη Δράματα” στο πλαίσιο του σπουδαστικού προγράμματος “Θουκυδίδης Δραματικός” το οποίο απευθυνόταν σε σπουδαστές και αποφοίτους Δραματικών Σχολών και Κλασικών Γραμμάτων της Ελλάδας και του εξωτερικού. Οι παραστάσεις παρουσιάστηκαν στο Θέατρο της Αρχαίας Μεσσήνης, στο Αρχαίο Θέατρο της Δωδώνης, στο Φεστιβάλ Αισχυλείων στην Ελευσίνα, στο Θέατρο Τέχνης – Κάρολος Κουν και στο θέατρο του Ιδρύματος Β.&Μ. Θεοχαράκη.
Από το 2019 διδάσκει το μάθημα της Υποκριτικής – Αυτοσχεδιασμού στη Δραματική Σχολή του Πειραϊκού Συνδέσμου.
Τέλος, είναι υπεύθυνος της Αναβάθμισης της Δραματικής Σχολή του Εθνικού Θεάτρου.
Συντελεστές:
Κείμενο: Yael Ronen και Dimitrij Schaad
Εμπνευσμένο από τα έργα του Yuval Noah Harari
Μετάφραση – Σκηνοθεσία: Γιάννης Παναγόπουλος
Μουσική/ Sound design: Ελντίνα Παπαναστασίου
Σκηνογραφία/ Ενδυματολογία: Δήμος Κλιμενώφ
Κινησιολογία: Κατερίνα Φώτη
Σχεδιασμός φωτισμών: Εβίνα Βασιλακοπούλου
Video art/ Video mapping: Χρήστος Συμεωνίδης
Βοηθός σκηνοθέτη: Ζωή Μυλωνά
Ηθοποιοί (με αλφαβητική σειρά): Νατάσα Εξηνταβελώνη, Κώστας Νικούλι, Σπύρος Σταμούλης, Χρήστος Σταθούσης, Λυδία Τζανουδάκη
Έναρξη: Παρασκευή 25 Νοεμβρίου
Παραστάσεις: Πέμπτη, Παρασκευή και Σάββατο ώρα 21:00
Κυριακή ώρα 19:00
Θέατρο Φιλίπ, Θάσου 11, Κυψέλη
Διάρκεια παράστασης: 90’
Τιμές εισιτηρίων: 17€, 14€, 10€
Early birds έως 20 Νοεμβρίου: 10€
Εισιτήρια: givemetickets.gr