Υπό τη μουσική διεύθυνση του αρχιμουσικού Γιώργου Πέτρου και τη σκηνοθετική ματιά του Θάνου Παπακωνσταντίνου.
Tο έργο του ανανεωτή της όπερας, Christoph Willibald Gluck, η «Ιφιγένεια εν Ταύροις» παρουσιάζεται στο Θέατρο Παλλάς στις 18 και 19 Μαρτίου από το Δήμο Αθηναίων σε διοργάνωση του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας Δήμου Αθηναίων.
Η παράσταση αρχικά είχε προγραμματιστεί να παρουσιαστεί στο Ολύμπια, Δημοτικό Μουσικό Θέατρο «Μαρία Κάλλας», υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση του Olivier Descotes, στο πλαίσιο του εορτασμού των 100 χρόνων από τη γέννηση της ντίβας του λυρικού τραγουδιού.
Ένα καστ λυρικών καλλιτεχνών, η Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ και η Χορωδία Δήμου Αθηναίων θα παρουσιάσουν την όπερα που σφράγισε με την ερμηνεία της η Μαρία Κάλλας, υπό τη μουσική διεύθυνση του αρχιμουσικού, Γιώργου Πέτρου και τη σκηνοθετική ματιά του Θάνου Παπακωνσταντίνου.
Με τα σκηνικά και κοστούμια της Νίκης Ψυχογιού, ο αρχαίος μύθος θα ζωντανέψει στη σκηνή του Παλλάς μέσα από την έντονα δραματική μουσική του Gluck, η οποία αποτυπώνει εύγλωττα την ιδιαίτερη ψυχοσύνθεση των χαρακτήρων του δράματος. Στην παράσταση συμμετέχουν και οι σπουδαστές της Κρατικής Σχολής Ορχηστικής Τέχνης.
Μια εξωτική τοποθεσία, μια χαμένη αδελφή, ένας τρελός αδελφός, ανθρωποθυσία, αγωνία, κίνδυνος, θεϊκή παρέμβαση: αυτά τα χαρακτηριστικά σίγουρα συνθέτουν μια συναρπαστική τραγωδία. Η όπερα «Ιφιγένεια εν Ταύροις» του C.W. Gluck, βασισμένη στην ομώνυμη τραγωδία του Ευριπίδη, αφηγείται το σημείο τομής και την κατάληξη των μύθων της Ιφιγένειας και του Ορέστη.
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Ολύμπια, Δημοτικό Μουσικό Θέατρο «Μαρία Κάλλας», Olivier Descotes σημειώνει πως: «Αν και η Κάλλας ερμήνευσε για μια και μοναδική φορά την “Ιφιγένεια εν Ταύροις” στη Σκάλα του Μιλάνο το 1957, η παράσταση αυτή υπήρξε ωστόσο μια λαμπρή στιγμή στην καριέρα της. Στο πλαίσιο των εορτασμών των 100 χρόνων από τη γέννησή της, την τιμούμε με τον κατεξοχήν ελληνικό ρόλο που την ανέδειξε ως τραγωδό και την ταύτισε με το αριστούργημα του μεταρρυθμιστή Gluck.
Το 1941, η Κάλλας έκανε την εμφάνισή της ως Βεατρίκη στο έργο “Boccaccio” του Franz von Suppé στο τότε κινηματοθέατρο Παλλάς και ένα χρόνο μετά επέστρεψε στο ιστορικό κτίριο για τη συμμετοχή της στο αφιέρωμα για τα 150 χρόνια από τη γέννηση του Rossini. Η ιστορία λέει ότι το 1941, το Εθνικό Θέατρο έπρεπε να κλείσει για λόγους ασφαλείας και ο θίασος τελικά μετακόμισε στο κινηματοθέατρο Παλλάς για την παραγωγή του “Boccaccio”. Σήμερα, η μεταφορά της “Ιφιγένειας εν Ταύροις” από το Θέατρο Ολύμπια, όπου έκανε το ντεμπούτο της, στο θέατρο Παλλάς, ένας χώρος όπου η μνήμη της είναι ακόμα παρούσα, ξαναζωντανεύει με διαφορετικό τρόπο την ιστορία».
Με τη σειρά του, ο διεθνούς ακτινοβολίας αρχιμουσικός, Γιώργος Πέτρου συμπληρώνει πως: «Η “Ιφιγένεια εν Ταύροις” είναι το μεγαλύτερο μουσικό/ δραματικό επίτευγμα του Gluck και μια σημαντική κληρονομιά για τις μελλοντικές γενιές συνθετών. Η πυκνότητα της μουσικής δραματουργίας της, η βαθιά επινόηση και ο βαθύς συναισθηματικός αντίκτυπος στον ακροατή, αποτέλεσαν έμπνευση για συνθέτες, όπως ο Μότσαρτ, ο Χάυντν, ο Μπετόβεν και ακόμη και ο Βάγκνερ».
Τέλος, ο σκηνοθέτης Θάνος Παπακωνσταντίνου καταλήγει λέγοντας πως: «Η όπερα ξεκινάει με μια από τις πιο εμβληματικές σκηνές καταιγίδας στην παγκόσμια ιστορία του είδους. Στην έναρξη αυτή βρίσκεται συμπυκνωμένη ολόκληρη η δραματουργία της τραγωδίας αυτής: μια καταιγίδα που ησυχάζει. Πράγματι, στη σκηνική αφήγηση της παράστασής μας, όλα τα επιμέρους κομμάτια της σύνθεσης οδηγούνται από την ταραχή στην ηρεμία, από την αγριότητα στην εξημέρωση, από τον αρχικό ζόφο στο τελικό φως: η ξενιτεμένη Ιφιγένεια θα αναγνωρίσει στο πρόσωπο του παρ ολίγον θύματός της, τον αδελφό της Ορέστη.
Ο φυγάς και κυνηγημένος από τις Ερινύες Ορέστης, θα βρει τη χαμένη αδελφή του και θα επιστρέψει μαζί της στην πατρίδα τους, καθαρός πια από το μίασμα του φόνου της μητέρας τους. Οι έφηβες πιστές της θεάς επιτελούν τη διάβαση προς την ενηλικίωσή τους. Η θρησκεία της θεάς Άρτεμης ξεπερνά το βάρβαρο στάδιο των ανθρωποθυσιών και επιτελεί τη διάβαση προς την εξημέρωσή της».
Συντελεστές:
Μουσική διεύθυνση: Γιώργος Πέτρου
Σκηνοθεσία: Θάνος Παπακωνσταντίνου
Σκηνικά / Κοστούμια: Νίκη Ψυχογιού
Σχεδιασμός κίνησης: Νάντη Γώγουλου
Σχεδιασμός φωτισμών: Χριστίνα Θανάσουλα
Διδασκαλία χορωδίας: Σταύρος Μπερής
Βοηθός μαέστρος: Νίκος Λαάρης
Βοηθός σκηνοθέτης: Κωνσταντίνα Ψωμά
Μουσική προετοιμασία: Δημήτρης Γιάκας
Βοηθός σκηνογράφου – Ενδυματολόγου: Σοφία Μπαμπανιώτη
Κατασκευή μάσκας: Νικόλας Τσουλής
Διανομή:
Ιφιγένεια: Σούλα Παρασίδη
Ορέστης: Philippe-Nicolas Martin
Πυλάδης: Juan Francisco Gatell
Θόας: Γιάννης Σελητσανιώτης
Άρτεμις / Πρώτη Ιέρεια: Maria Novella Malfatti
Μια Ελληνίδα / Δεύτερη Ιέρεια: Χρυσάνθη Σπιτάδη
Ένας Σκύθης / Ένας Λειτουργός: Florent Leroux-Roche
Με τη συμμετοχή σπουδαστών της Κρατικής Σχολής Ορχηστικής Τέχνης.
Εισιτήρια:
Τιμές:
VIP ζώνη: 70€
Διακεκριμένη ζώνη: 60€
Α’ ζώνη: 50€
Β’ ζώνη: 35€
Γ’ ζώνη: 25€
Δ’ ζώνη: 15€
Μειωμένη ορατότητα: 12€
Προπώληση εισιτηρίων: ticketservices.gr
Οι θεατές που έχουν ήδη προμηθευτεί εισιτήρια με αναγραφόμενο χώρο διεξαγωγής το Θέατρο Ολύμπια, μπορούν να τα αντικαταστήσουν με εισιτήρια της ίδιας τιμής σε μια από τις δύο νέες παραστάσεις στο Θέατρο Παλλάς, ή να τα ακυρώσουν και να τους επιστραφεί το αντίτιμο της αξίας τους. Για την αντικατάσταση ή την επιστροφή των εισιτηρίων μπορείτε να επικοινωνήσετε με την Ticket Services στο τηλέφωνο 210 7234567.