Το πρωί της Τρίτης 12/3 το αμαξοστάσιο της ΟΣΥ ΑΕ στου Ρέντη υποδέχτηκε την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την παρουσίαση του ηλεκτρικού λεωφορείου.
Στο πλαίσιο της ανανέωσης του στόλου των λεωφορείων, η Ελλάδα προχωρά σε σημαντικά βήματα προς την υιοθέτηση της ηλεκτροκίνησης. Ο υπουργός Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, ανακοίνωσε ότι συνολικά 250 νέα ηλεκτρικά λεωφορεία θα κινούνται στους δρόμους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης από τα τέλη Απριλίου. Αυτό αποτελεί ένα θετικό βήμα προς τη μείωση της ρύπανσης και την προστασία του περιβάλλοντος.
Ωστόσο, υπήρξαν ορισμένες προκλήσεις στη διαδικασία. Οι σταθμοί φόρτισης αντιμετώπισαν εμπλοκή στον διαγωνισμό, καθώς οι όροι του διαγωνισμού ήταν προβληματικοί. Επιπλέον, η απαίτηση για συγκεκριμένη εμπειρία των υποψηφίων περιόρισε τον ανταγωνισμό, ενώ δεν προηγήθηκε έρευνα αγοράς για συγκεκριμένα είδη εξοπλισμού.
«Με τα 140 ηλεκτρικά λεωφορεία στην Αθήνα και τα 110 στη Θεσσαλονίκη κάνουμε πράξη μία ακόμη δέσμευση της Κυβέρνησής μας καθώς η ηλεκτροκίνηση αποτελεί το μέλλον της αυτοκίνησης», ανέφερε μεταξύ άλλων η @xrisalex στην ίδια εκδήλωση. pic.twitter.com/aFLXnPiOw0
— Υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών (@ypomeofficial) March 12, 2024
Ο υπουργός Μεταφορών συγκεκριμένα ανέφερε:
«Η αλήθεια είναι ότι υπήρχε και υπάρχει ανάγκη σημαντικής ανανέωσης του στόλου σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Αυτή η ανάγκη είναι μια πραγματικότητα και προέκυψε μέσα από τη μακρά περίοδο της χρηματοοικονομικής κρίσης που πέρασε η χώρα μας. Αυτή η ανάγκη εδράζεται σε δύο πυλώνες:
α) στον γερασμένο στόλο που έχουμε στην Ελλάδα και ο οποίος, ουσιαστικά, συνοδεύεται από τις συχνές βλάβες, άρα την ανάγκη επισκευής αυτών. Υπενθυμίζω ότι ο μέσος όρος ηλικίας των λεωφορείων στην Ελλάδα είναι 19 έτη, όταν ο μέσος όρος ηλικίας στην Ευρώπη είναι 13 έτη, αλλά και
β) από μία οδυνηρή πραγματικότητα που απαντά στον προβληματισμό ότι το 39% του στόλου των λεωφορείων στην Αθήνα δεν είναι προσβάσιμο για τα ΑΜΕΑ.
Αυτή είναι μια πραγματικότητα, η οποία έπρεπε και πρέπει να αλλάξει. Πιάνοντας λοιπόν, το νήμα από εκεί που το άφησε η προηγούμενη Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, δουλέψαμε συλλογικά και συνεκτικά ως πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, σε συνεργασία με την Ο.ΣΥ., ώστε να αντιμετωπίσουμε αυτό το πρόβλημα.
Και παρά το γεγονός ότι κατά καιρούς έχουμε διαβάσει και έχουμε ακούσει αρκετά, θα είμαστε συνεπείς απέναντι σε αυτό που δεσμευτήκαμε στην ελληνική κοινωνία την 1η Σεπτεμβρίου του 2023, όταν μαζί με την κα Αλεξοπούλου παρουσιάσαμε τον σχεδιασμό της ανανέωσης του στόλου των λεωφορείων στο Υπουργικό Συμβούλιο.
Όπως είχαμε πει και τότε, τέλος Απριλίου του 2024 εκτιμούμε ότι τα λεωφορεία θα είναι στους δρόμους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης. Εκεί θα αξιολογηθούμε. Είμαστε, λοιπόν, στην ευχάριστη θέση να υποστηρίξουμε ότι τα λεωφορεία βρίσκονται στην Ελλάδα. Όπως και οι φορτιστές βρίσκονται στην Ελλάδα και εκτιμούμε ότι θα είμαστε συνεπείς στα χρονοδιαγράμματα που ανέδειξα.
Ταυτόχρονα, όμως, η ανανέωση του στόλου των λεωφορείων με 250 ηλεκτρικά οχήματα δεν αντιμετωπίζει το πρόβλημα. Χρειάζονται πολλές, περισσότερες, πρόσθετες πρωτοβουλίες. Γι’ αυτό και το τελευταίο χρονικό διάστημα έχουμε υπογράψει, και εκτιμούμε ότι τις επόμενες ημέρες θα υπογράψουμε ακόμη μία σύμβαση με δύο εταιρείες, έτσι ώστε να προσθέσουμε στην Αθήνα 300 λεωφορεία, 18 και 12 μέτρων φυσικού αερίου τα οποία αναμένεται να έχουν έρθει μέχρι το τέλος του 2025. Άρα θα έχουμε μία σημαντική ανανέωση του στόλου των λεωφορείων με 550 νέα λεωφορεία στην Αθήνα, πρωτίστως, αλλά και στη Θεσσαλονίκη το επόμενο χρονικό διάστημα.
Συμπληρωματικά και συνδυαστικά, όμως, εκτός αυτών των 550 λεωφορείων, σε συνεργασία με τον ΟΑΣΑ και με τον ΟΣΕΘ «έτρεξαν» και «τρέχουν» διαγωνισμοί, ώστε να υπάρξει συμπληρωματικό έργο με καλύτερο, νεότερο στόλο, στην Αθήνα ήδη και στη Θεσσαλονίκη το επόμενο χρονικό διάστημα. Συμπληρωματικό στόλο σε αυτό που κάνει σήμερα και παράγει η Ο.ΣΥ., αλλά και ο ΟΑΣΘ.
Εκτός αυτού, το επόμενο χρονικό διάστημα θα ολοκληρωθούν οι διαδικασίες για έναν πρόσθετο διαγωνισμό νέων 750 λεωφορείων αντιρρυπαντικής προστασίας, ώστε να πετύχουμε τον μεγάλο στόχο που είχαμε θέσει από την αρχή της θητείας μας, την ανανέωση ή τη δρομολόγηση ανανέωσης 1.300 νέων λεωφορείων μέχρι το τέλος του 2027. Άρα νομίζω, ότι με μεθοδικότητα και συνέπεια υλοποιούμε, εντός χρονοδιαγραμμάτων, κάθε στόχο που έχουμε θέσει για την πραγματική αναγκαιότητα ανανέωσης του στόλου σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
Θα ήθελα δημόσια για ακόμη μία φορά, πέρα από θριαμβολογίες, αλλά και κινδυνολογίες, να ευχαριστήσω όλους και όλες που συνέβαλαν για την επίτευξη αυτών των στόχων. Και προφανώς να κλείσω την τοποθέτησή μου με ένα σχόλιο: Αρκετές φορές, αντικείμενο προβληματισμού είναι το που κατευθύνονται οι πόροι του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Το γεγονός ότι οι πολίτες της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης θα κινούνται με νέα λεωφορεία, με καινούριο στόλο, δείχνει που πηγαίνουν τα χρήματα των Ευρωπαίων, αλλά και των Ελλήνων πολιτών. Το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας χρηματοδότησε αυτήν την ανανέωση στόλου, που τελικά είναι για τους πολλούς, είναι για αυτούς που έχουν περισσότερη ανάγκη. Και αυτό είναι το πρόσταγμα της σημερινής Κυβέρνησης».