Τα τελευταία χρόνια η γραφή συναρπάζει τους ανθρώπους όλων των ηλικιών, από τα μικρά παιδιά, τους γονείς τους μέχρι… τη γιαγιά που επιθυμεί να αποτυπώσει σε χαρτί τις το «απόσταγμα» της διαδρομής και των εμπειριών της!
Η Αλυσίδα Πολιτισμού IANOS πραγματοποιεί και αυτό το φθινόπωρο σεμινάρια δημιουργικής γραφής για όλες τις κατηγορίες γραφής (πεζογραφία μυθιστόρημα, διήγημα-νουβέλα, ποίηση, παιδικό-νεανικό, θεατρική γραφή, σενάριο) που απευθύνονται τόσο σε ενήλικους όσο και σε εφήβους.
Εμείς επιλέξαμε κάποια από αυτά και σας τα παρουσιάζουμε.
Έναρξη μαθημάτων από 18 Νοεμβρίου.
Παιδικό Νεανικό Βιβλίο: Λύνοντας την «κόκκινη κλωστή
με τις Μαρία Αγγελίδου και Ελένη Σβορώνου.
Πραγματοποιείται ζωντανά μέσω zoom.
Στον κύκλο αυτό των δέκα συναντήσεων θα ξετυλίξουμε την κόκκινη κλωστή της παιδικής λογοτεχνίας. Παρέα με την Κοκκινοσκουφίτσα, τον Μικρό Πρίγκηπα, τον Πινόκιο, τον Κοντορεβυθούλη, την Αλίκη και τη Ματίλντα, θα περπατήσουμε στο δάσος του παραμυθιού, λαϊκού και λόγιου, του παιδικού εικονογραφημένου βιβλίου και θα βρούμε το δρόμο μας μέχρι τα σημερινά μυθιστορήματα για μικρούς, που ισορροπούν ανάμεσα στη φαντασία και την πραγματικότητα με τρόπους εντελώς καινούργιους.
Θα διαβάσουμε παιδικά και νεανικά βιβλία όχι για να τα μιμηθούμε αλλά για να μαγευτούμε και να δούμε από πιο κοντά το μαγικό ραβδάκι που μας άγγιξε: αφηγηματικές φόρμες, θεματολογία, πλοκή, ανάλυση χαρακτήρα, ύφος, ρυθμός, χιούμορ, ευαισθησία, ενόραση, τόλμη, λεξιλόγιο…
Θα εντάξουμε τα έργα στον καιρό τους, θα σκεφτούμε σε τι βαθμό ο συγγραφέας είναι παιδί της εποχής του και σε τι βαθμό τη διαμορφώνει, αλλά και πώς αλλάζει η ερμηνεία ενός έργου ανάλογα με την εποχή που διαβάζεται αλλά ταυτόχρονα παραμένει επίκαιρο.
Στο εργαστήριο αυτό θα αγγίξουμε τους κλασικούς ήρωες, θα δούμε από τι είναι φτιαγμένοι, γιατί μάγεψαν και συνεχίζουν να μαγεύουν παιδιά και νέους και θα ερευνήσουμε τι συνιστά τελικά μια καλή ιστορία γι αυτό το απαιτητικό κοινό που είναι τα παιδιά. Θα ανιχνεύσουμε τάσεις στον χώρο σήμερα. Θα σκεφτούμε τι σημαίνουν αυτές για τη δική μας γραφή. Θα βρούμε την κόκκινη κλωστή κάθε ιστορίας και θα μάθουμε να λύνουμε και να δένουμε τους κόμπους της.
Περισσότερες πληροφορίες στο https://www.ianos-seminaria.gr/el/market/product/4983
*Το ίδιο σεμινάριο πραγματοποιείται και μέσω ασύγχρονης πλατφόρμα που δεν σας δεσμεύει συγκεκριμένη ημέρα και ώρα. Περισσότερες πληροφορίες στο https://www.ianos-seminaria.gr/el/market/product/4974
Παιδική και νεανική λογοτεχνία
με την Αλεξάνδρα Μητσιάλη
Πραγματοποιείται ζωντανά μέσω zoom.
Πώς μπορούμε να γράψουμε ένα παραμύθι, μια ιστορία μικρής φόρμας, ένα μυθιστόρημα για παιδιά ή ένα νεανικό μυθιστόρημα;
Εν αρχή ην η λογοτεχνία: Τι σημαίνει γράφω παιδική λογοτεχνία; Πώς αποφεύγουμε τον διδακτισμό και την υπεραπλούστευση, πώς πετυχαίνουμε την έκπληξη και την πρωτοτυπία;
Αφετηρία και συνέχεια: Τι είναι η έμπνευση και τι η τεχνική; Πώς συναντιούνται και πώς αυτές οι δύο μπορούν να συνεργάζονται για να φτιαχτεί μια ιστορία;
Σε επαφή με την πραγματικότητα, με σεβασμό στην παιδική ψυχή: Ποιος είναι ο ρόλος της αλληγορίας και ποιος του ρεαλισμού στη λογοτεχνία για παιδιά; Πώς μιλούμε στα παιδιά για επίκαιρα θέματα κρατώντας την αναγκαία ισορροπία;
Από το ύψος του παιδιού: Τι σημαίνει «μπαίνω στη θέση του παιδιού»; Τι σημαίνει «βλέπω με το βλέμμα» του; Πώς αξιοποιούμε ή χειριζόμαστε το δικό μας ενήλικο «βλέμμα», όταν γράφουμε για παιδιά;
Η αρχή και το τέλος: Ποια είναι η σημασία του τίτλου και πώς κάνουμε εποικοδομητικά πειράματα; Πώς ξεκινάμε και πώς τελειώνουμε μια ιστορία; Οι κορυφώσεις, οι ανατροπές, το μη προβλέψιμο.
Οι πρωταγωνιστές: Πώς επιλέγουμε τα πρόσωπα των ιστοριών μας; Πώς τα διαμορφώνουμε αλλά και πώς ζωντανεύουν και συχνά μας οδηγούν τα ίδια, ανοίγοντας δρόμους μέσα στην πλοκή;
Ταξιδεύοντας στον χωροχρόνο: Πώς χειριζόμαστε τους τόπους και τους χρόνους δίνοντας εικόνα και κίνηση στην ιστορία μας;
Αλλάζοντας βλέμμα: Πώς θα μπορούσαμε να δούμε και να γράψουμε τις ιστορίες μας αλλιώς, ανακαλύπτοντας νέες διαδρομές;
Γράφοντας έμμετρα: Πώς χειριζόμαστε και πώς δουλεύουμε τον έμμετρο λόγο στις ιστορίες για παιδιά; Πότε τον επιλέγουμε ή τον συνδυάζουμε με την πρόζα;
Υπομονή και επιμονή: Πώς βελτιώνουμε τα κείμενά μας και πότε είμαστε έτοιμοι/ες να κάνουμε το επόμενο βήμα;
Το εργαστήρι των συγγραφέων: Πώς και γιατί γνωστοί συγγραφείς επέλεξαν την παιδική και νεανική λογοτεχνία; Ποιοι είναι οι δρόμοι και τα μονοπάτια στο έργο τους;
Στο σεμινάριο μας θα ασχοληθούμε με τα θέματα αυτά μελετώντας βιβλία παιδικής και νεανικής λογοτεχνίας, αναλύοντας χαρακτηριστικούς ήρωες λογοτεχνικών κειμένων, διαφορετικές οπτικές και τρόπους γραφής και αποκρυπτογραφώντας τα μυστικά τους. Θα επικοινωνήσουμε με την έμπνευσή μας, θα την τροφοδοτήσουμε με αφηγηματικές τεχνικές και θα της επιτρέψουμε να μας οδηγήσει για να γράψουμε τις δικές μας ιστορίες. Θα μοιραστούμε τις συγγραφικές δημιουργίες μας και θα επιμεληθούμε τα κείμενά μας. Θα εκμυστηρευτούμε τις αναγνωστικές και συγγραφικές μας περιπέτειες, τα όνειρα, τα σχέδια, τις προοπτικές. Θα ζητήσουμε από τους καταξιωμένους συγγραφείς παιδικής και νεανικής λογοτεχνίας, Σοφία Μαντουβάλου, Σοφία Ζαραμπούκα, Λίλη Λαμπρέλλη, Γιώργο Παναγιωτάκη, να μας μιλήσουν για τον δικό τους λογοτεχνικό κόσμο και να μας αποκαλύψουν τα μυστικά της πένας τους.
Και βέβαια μέσα στην αυλή των θαυμάτων θα απολαύσουμε πάνω απ’ όλα τη μαγεία της γραφής!
Περισσότερες πληροφορίες στο https://www.ianos-seminaria.gr/el/market/product/8653
Δημιουργική Γραφή για μαθητές Γυμνασίου
με τις Μαρία Αγγελίδου και Ελένη Σβορώνου.
Πραγματοποιείται ζωντανά μέσω zoom.
Πώς γεννιέται μια ιστορία; Πως οι σκόρπιες ιδέες συναρμολογούνται σε ένα στέρεο οικοδόμημα αφήγησης;
Αν αγαπάς τις ιστορίες…
Αν σου αρέσει να τις διαβάζεις, να τις βλέπεις, να τις ακούς ή να τις ζεις…
Αν θέλεις να φτιάξεις δικούς σου κόσμους…
Αν σκέψεις, ιδέες και συναισθήματα στριμώχνονται μέσα σου και ζητούν τις λέξεις τους…
Αν έγραψες ποτέ ημερολόγιο, παραμύθι, διήγημα, ποίημα, τραγούδι, στίχους, θεατρικό ή κόμικς και θέλεις να εξελίξεις τις πρώτες σου αφηγηματικές περιπέτειες…
Αν θέλεις να επικοινωνήσεις με συνομιλήκους σου μέσα από παιχνίδια αφηγήσεων…
Κι αν είσαι από 12 έως 17 ετών…
Αυτό το εργαστήριο είναι για σένα!
Στις 10 δίωρες συναντήσεις μας θα γνωρίσουμε βασικά είδη λογοτεχνίας μέσα από την πένα σπουδαίων συγγραφέων και θα δοκιμάσουμε τις δικές μας δυνάμεις σε αυτά. Πιο συγκεκριμένα θα γνωρίσουμε:
- Τις περιπέτειες μυστηρίου
- Τα μυθιστορήματα «φάνταζι»
- Τα μυθιστορήματα επιστημονικής φαντασίας
- Τις αστείες περιπέτειες καθημερινής τρέλας στο σχολείο
- Tο κοινωνικό μυθιστόρημα, τα διηγήματα και τις μικρές ιστορίες
- Το ιστορικό αφήγημα
- Τη βιογραφία
- Το παραμύθι για όλες τις ηλικίες
- Τον μύθο για όλες τις ηλικίες
- Το graphic novel
- Την ποίηση (ξεκινώντας από τα αγαπημένα σας τραγούδια)
Θα παίξουμε και θα μάθουμε πώς:
- Να πλάθουμε πειστικούς ήρωες
- Να χτίζουμε την πλοκή
- Να διατηρούμε το ενδιαφέρον ή και την αγωνία του αναγνώστη
- Να στήνουμε διαλόγους
- Να κρατάμε το μέτρο στη στιχουργική μας
- Να διαλέγουμε βιβλία για να διαβάσουμε ανάλογα με τις ιστορίες που θέλουμε να γράψουμε
Και κυρίως θα διασκεδάσουμε καθώς…
θα διερευνούμε τις πολλαπλές εκδοχές του εαυτού μας μέσα από τους ήρωες και τις ιστορίες μας.
Περισσότερες πληροφορίες στο https://www.ianos-seminaria.gr/el/market/product/8647
Δημιουργική γραφή για εφήβους
Γράφω άρα υπάρχω!
Με την Αλεξάνδρα Μητσιάλη
Πραγματοποιείται ζωντανά μέσω zoom.
Η ανάγνωση και η γραφή είναι διαδικασίες και διεργασίες ανακάλυψης αλλά και αναδημιουργίας του κόσμου και του εαυτού.
Από τη μια πλευρά, μελετώντας το δημιουργικό σύμπαν συγγραφέων της ελληνικής και της παγκόσμιας λογοτεχνίας για νέους, ταξιδεύουμε σε τόπους και κοινωνίες όπου δεν έχουμε ζήσει ακόμα και όπου ίσως να μη ζήσουμε ποτέ, συναντάμε διαφορετικούς και ίσως πρωτόγνωρους ανθρώπινους τύπους, γνωρίζουμε αλλιώτικες ζωές και απρόσμενες ανθρώπινες περιπέτειες. Μέσα σ’ αυτές τις λογοτεχνικές εμπειρίες άλλοτε αναγνωρίζουμε κομμάτια του εαυτού μας όπως υπάρχει στο παρόν ή όπως θα θέλαμε να υπάρξει στο μέλλον, άλλοτε δίνουμε απαντήσεις σε βασανιστικά υπαρξιακά και κοινωνικά ερωτήματα, άλλοτε προβληματιζόμαστε για πράγματα που μέχρι εκείνη τη στιγμή δε μας απασχόλησαν ποτέ. Σε κάθε περίπτωση πάντως αποκτούμε μια πιο πλατιά εικόνα του κόσμου που μας περιβάλλει και του εαυτού μας μέσα σ’ αυτόν.
Από την άλλη πλευρά, όταν μελετούμε ένα λογοτεχνικό έργο αποθησαυρίζουμε τεχνικές γραφής, αποκρυπτογραφούμε τρόπους με τους οποίους οι συγγραφείς κατασκευάζουν τα πρόσωπα των ιστοριών τους, υφαίνουν την πλοκή, διαμορφώνουν το ύφος τους ή τον ρυθμό της αφήγησής τους. Όλους αυτούς τους τρόπους και τις τεχνικές που συλλέγουμε, άλλοτε συνειδητά και άλλοτε ασυνείδητα, μπορούμε να τους αξιοποιήσουμε στα δικά μας κείμενα, μαθαίνοντας να τα βελτιώνουμε όλο και περισσότερο κάθε φορά.
Κυρίως, όμως, η ανάγνωση λογοτεχνικών κειμένων αποτελεί μια ισχυρή έμπνευση για να γράψουμε τις δικές μας ιστορίες, μέσα από τις οποίες μπορούμε να εκφράσουμε τον εαυτό μας έτσι όπως δε θα τον εκφράζαμε μέσα στο οικογενειακό ή το σχολικό περιβάλλον μας, στις παρέες μας, στις άλλες δραστηριότητές μας, τις ευρύτερες κοινωνικές συναναστροφές. Γιατί η λογοτεχνική γραφή δημιουργεί ένα καταδικό μας κόσμο, ένα κόσμο μέσα στον οποίο μπορούμε να κινούμαστε ελεύθερα με τις λέξεις ν’ ακολουθούν διαδρομές κυριολεκτικές ή μεταφορικές-ποιητικές που εκφράζουν τις ανάγκες μας, αποδεσμευμένες από τα «πρέπει» της καθημερινής επικοινωνίας και των κάθε είδους συμβάσεων.
Συνδυάζοντας τη συγγραφική και τη φιλολογική μου ιδιότητα θα εμπνεύσω, θα οργανώσω και θα καθοδηγήσω τη διαδικασία ανάγνωσης και συγγραφής, μαζί με τη δημιουργία μιας ομάδας που θα μπορεί να υπάρχει και να λειτουργεί με αρμονία, σεβασμό, αμοιβαιότητα, δημιουργικό και κριτικό πνεύμα, επ’ ωφελεία όλων.
Οι στόχοι των δέκα (10) δίωρων συναντήσεων.
- Να διαβάσουμε κείμενα σημαντικών λογοτεχνών από την Ελλάδα και τον κόσμο διαφόρων λογοτεχνικών ειδών (λογοτεχνία του φανταστικού, αστυνομική λογοτεχνία, κοινωνικό μυθιστόρημα, graphic novel).
- Να οικειοποιηθούμε σημαντικά λεξιλογικά, συντακτικά και γραμματικά εργαλεία που θ’ ανακαλύψουμε σε αυτά.
- Να ερευνήσουμε τους «τρόπους» και τα «μυστικά» της λογοτεχνικής γραφής (πεζογραφία και ποίηση).
- Να εμπνευστούμε τα δικά μας κείμενα μέσα στα οποία να μπορούμε να εκφράσουμε ακηδεμόνευτα τις σκέψεις, τα συναισθήματα, την αμφισβήτηση, τα όνειρα, τους φόβους, τα ερωτηματικά μας.
- Να εξασκηθούμε στο να «φροντίζουμε» τα κείμενά μας και να τα βελτιώνουμε με μεθοδικότητα.
- Να είμαστε σε θέση με τo τέλος του σεμιναρίου να γράφουμε ένα ολοκληρωμένο κείμενο με αξιώσεις.
- Ν’ απολαύσουμε την ανάγνωση, τη συγγραφή αλλά και τη συνύπαρξη και τη συνεργασία μέσα στην ομάδα.
- Ν’ αγαπήσουμε για πρώτη φορά ή ν’ αγαπήσουμε ακόμα περισσότερο απ’ ό,τι το κάνουμε ήδη τη λογοτεχνία και τη γραφή.
Όλα τα σεμινάρια θα τα δείτε στο https://www.ianos-seminaria.gr/el
Τα τελευταία χρόνια η γραφή συναρπάζει τους ανθρώπους όλων των ηλικιών, από τα μικρά παιδιά, τους γονείς τους μέχρι… τη γιαγιά που επιθυμεί να αποτυπώσει σε χαρτί τις το «απόσταγμα» της διαδρομής και των εμπειριών της!
Η Αλυσίδα Πολιτισμού IANOS πραγματοποιεί και αυτό το φθινόπωρο σεμινάρια δημιουργικής γραφής για όλες τις κατηγορίες γραφής (πεζογραφία μυθιστόρημα, διήγημα-νουβέλα, ποίηση, παιδικό-νεανικό, θεατρική γραφή, σενάριο) που απευθύνονται τόσο σε ενήλικους όσο και σε εφήβους.
Εμείς επιλέξαμε κάποια από αυτά και σας τα παρουσιάζουμε.
Έναρξη μαθημάτων από 18 Νοεμβρίου.
Παιδικό Νεανικό Βιβλίο: Λύνοντας την «κόκκινη κλωστή
με τις Μαρία Αγγελίδου και Ελένη Σβορώνου.
Πραγματοποιείται ζωντανά μέσω zoom.
Στον κύκλο αυτό των δέκα συναντήσεων θα ξετυλίξουμε την κόκκινη κλωστή της παιδικής λογοτεχνίας. Παρέα με την Κοκκινοσκουφίτσα, τον Μικρό Πρίγκηπα, τον Πινόκιο, τον Κοντορεβυθούλη, την Αλίκη και τη Ματίλντα, θα περπατήσουμε στο δάσος του παραμυθιού, λαϊκού και λόγιου, του παιδικού εικονογραφημένου βιβλίου και θα βρούμε το δρόμο μας μέχρι τα σημερινά μυθιστορήματα για μικρούς, που ισορροπούν ανάμεσα στη φαντασία και την πραγματικότητα με τρόπους εντελώς καινούργιους.
Θα διαβάσουμε παιδικά και νεανικά βιβλία όχι για να τα μιμηθούμε αλλά για να μαγευτούμε και να δούμε από πιο κοντά το μαγικό ραβδάκι που μας άγγιξε: αφηγηματικές φόρμες, θεματολογία, πλοκή, ανάλυση χαρακτήρα, ύφος, ρυθμός, χιούμορ, ευαισθησία, ενόραση, τόλμη, λεξιλόγιο…
Θα εντάξουμε τα έργα στον καιρό τους, θα σκεφτούμε σε τι βαθμό ο συγγραφέας είναι παιδί της εποχής του και σε τι βαθμό τη διαμορφώνει, αλλά και πώς αλλάζει η ερμηνεία ενός έργου ανάλογα με την εποχή που διαβάζεται αλλά ταυτόχρονα παραμένει επίκαιρο.
Στο εργαστήριο αυτό θα αγγίξουμε τους κλασικούς ήρωες, θα δούμε από τι είναι φτιαγμένοι, γιατί μάγεψαν και συνεχίζουν να μαγεύουν παιδιά και νέους και θα ερευνήσουμε τι συνιστά τελικά μια καλή ιστορία γι αυτό το απαιτητικό κοινό που είναι τα παιδιά. Θα ανιχνεύσουμε τάσεις στον χώρο σήμερα. Θα σκεφτούμε τι σημαίνουν αυτές για τη δική μας γραφή. Θα βρούμε την κόκκινη κλωστή κάθε ιστορίας και θα μάθουμε να λύνουμε και να δένουμε τους κόμπους της.
Περισσότερες πληροφορίες στο https://www.ianos-seminaria.gr/el/market/product/4983
*Το ίδιο σεμινάριο πραγματοποιείται και μέσω ασύγχρονης πλατφόρμα που δεν σας δεσμεύει συγκεκριμένη ημέρα και ώρα. Περισσότερες πληροφορίες στο https://www.ianos-seminaria.gr/el/market/product/4974
Παιδική και νεανική λογοτεχνία
με την Αλεξάνδρα Μητσιάλη
Πραγματοποιείται ζωντανά μέσω zoom.
Πώς μπορούμε να γράψουμε ένα παραμύθι, μια ιστορία μικρής φόρμας, ένα μυθιστόρημα για παιδιά ή ένα νεανικό μυθιστόρημα;
Εν αρχή ην η λογοτεχνία: Τι σημαίνει γράφω παιδική λογοτεχνία; Πώς αποφεύγουμε τον διδακτισμό και την υπεραπλούστευση, πώς πετυχαίνουμε την έκπληξη και την πρωτοτυπία;
Αφετηρία και συνέχεια: Τι είναι η έμπνευση και τι η τεχνική; Πώς συναντιούνται και πώς αυτές οι δύο μπορούν να συνεργάζονται για να φτιαχτεί μια ιστορία;
Σε επαφή με την πραγματικότητα, με σεβασμό στην παιδική ψυχή: Ποιος είναι ο ρόλος της αλληγορίας και ποιος του ρεαλισμού στη λογοτεχνία για παιδιά; Πώς μιλούμε στα παιδιά για επίκαιρα θέματα κρατώντας την αναγκαία ισορροπία;
Από το ύψος του παιδιού: Τι σημαίνει «μπαίνω στη θέση του παιδιού»; Τι σημαίνει «βλέπω με το βλέμμα» του; Πώς αξιοποιούμε ή χειριζόμαστε το δικό μας ενήλικο «βλέμμα», όταν γράφουμε για παιδιά;
Η αρχή και το τέλος: Ποια είναι η σημασία του τίτλου και πώς κάνουμε εποικοδομητικά πειράματα; Πώς ξεκινάμε και πώς τελειώνουμε μια ιστορία; Οι κορυφώσεις, οι ανατροπές, το μη προβλέψιμο.
Οι πρωταγωνιστές: Πώς επιλέγουμε τα πρόσωπα των ιστοριών μας; Πώς τα διαμορφώνουμε αλλά και πώς ζωντανεύουν και συχνά μας οδηγούν τα ίδια, ανοίγοντας δρόμους μέσα στην πλοκή;
Ταξιδεύοντας στον χωροχρόνο: Πώς χειριζόμαστε τους τόπους και τους χρόνους δίνοντας εικόνα και κίνηση στην ιστορία μας;
Αλλάζοντας βλέμμα: Πώς θα μπορούσαμε να δούμε και να γράψουμε τις ιστορίες μας αλλιώς, ανακαλύπτοντας νέες διαδρομές;
Γράφοντας έμμετρα: Πώς χειριζόμαστε και πώς δουλεύουμε τον έμμετρο λόγο στις ιστορίες για παιδιά; Πότε τον επιλέγουμε ή τον συνδυάζουμε με την πρόζα;
Υπομονή και επιμονή: Πώς βελτιώνουμε τα κείμενά μας και πότε είμαστε έτοιμοι/ες να κάνουμε το επόμενο βήμα;
Το εργαστήρι των συγγραφέων: Πώς και γιατί γνωστοί συγγραφείς επέλεξαν την παιδική και νεανική λογοτεχνία; Ποιοι είναι οι δρόμοι και τα μονοπάτια στο έργο τους;
Στο σεμινάριο μας θα ασχοληθούμε με τα θέματα αυτά μελετώντας βιβλία παιδικής και νεανικής λογοτεχνίας, αναλύοντας χαρακτηριστικούς ήρωες λογοτεχνικών κειμένων, διαφορετικές οπτικές και τρόπους γραφής και αποκρυπτογραφώντας τα μυστικά τους. Θα επικοινωνήσουμε με την έμπνευσή μας, θα την τροφοδοτήσουμε με αφηγηματικές τεχνικές και θα της επιτρέψουμε να μας οδηγήσει για να γράψουμε τις δικές μας ιστορίες. Θα μοιραστούμε τις συγγραφικές δημιουργίες μας και θα επιμεληθούμε τα κείμενά μας. Θα εκμυστηρευτούμε τις αναγνωστικές και συγγραφικές μας περιπέτειες, τα όνειρα, τα σχέδια, τις προοπτικές. Θα ζητήσουμε από τους καταξιωμένους συγγραφείς παιδικής και νεανικής λογοτεχνίας, Σοφία Μαντουβάλου, Σοφία Ζαραμπούκα, Λίλη Λαμπρέλλη, Γιώργο Παναγιωτάκη, να μας μιλήσουν για τον δικό τους λογοτεχνικό κόσμο και να μας αποκαλύψουν τα μυστικά της πένας τους.
Και βέβαια μέσα στην αυλή των θαυμάτων θα απολαύσουμε πάνω απ’ όλα τη μαγεία της γραφής!
Περισσότερες πληροφορίες στο https://www.ianos-seminaria.gr/el/market/product/8653
Δημιουργική Γραφή για μαθητές Γυμνασίου
με τις Μαρία Αγγελίδου και Ελένη Σβορώνου.
Πραγματοποιείται ζωντανά μέσω zoom.
Πώς γεννιέται μια ιστορία; Πως οι σκόρπιες ιδέες συναρμολογούνται σε ένα στέρεο οικοδόμημα αφήγησης;
Αν αγαπάς τις ιστορίες…
Αν σου αρέσει να τις διαβάζεις, να τις βλέπεις, να τις ακούς ή να τις ζεις…
Αν θέλεις να φτιάξεις δικούς σου κόσμους…
Αν σκέψεις, ιδέες και συναισθήματα στριμώχνονται μέσα σου και ζητούν τις λέξεις τους…
Αν έγραψες ποτέ ημερολόγιο, παραμύθι, διήγημα, ποίημα, τραγούδι, στίχους, θεατρικό ή κόμικς και θέλεις να εξελίξεις τις πρώτες σου αφηγηματικές περιπέτειες…
Αν θέλεις να επικοινωνήσεις με συνομιλήκους σου μέσα από παιχνίδια αφηγήσεων…
Κι αν είσαι από 12 έως 17 ετών…
Αυτό το εργαστήριο είναι για σένα!
Στις 10 δίωρες συναντήσεις μας θα γνωρίσουμε βασικά είδη λογοτεχνίας μέσα από την πένα σπουδαίων συγγραφέων και θα δοκιμάσουμε τις δικές μας δυνάμεις σε αυτά. Πιο συγκεκριμένα θα γνωρίσουμε:
- Τις περιπέτειες μυστηρίου
- Τα μυθιστορήματα «φάνταζι»
- Τα μυθιστορήματα επιστημονικής φαντασίας
- Τις αστείες περιπέτειες καθημερινής τρέλας στο σχολείο
- Tο κοινωνικό μυθιστόρημα, τα διηγήματα και τις μικρές ιστορίες
- Το ιστορικό αφήγημα
- Τη βιογραφία
- Το παραμύθι για όλες τις ηλικίες
- Τον μύθο για όλες τις ηλικίες
- Το graphic novel
- Την ποίηση (ξεκινώντας από τα αγαπημένα σας τραγούδια)
Θα παίξουμε και θα μάθουμε πώς:
- Να πλάθουμε πειστικούς ήρωες
- Να χτίζουμε την πλοκή
- Να διατηρούμε το ενδιαφέρον ή και την αγωνία του αναγνώστη
- Να στήνουμε διαλόγους
- Να κρατάμε το μέτρο στη στιχουργική μας
- Να διαλέγουμε βιβλία για να διαβάσουμε ανάλογα με τις ιστορίες που θέλουμε να γράψουμε
Και κυρίως θα διασκεδάσουμε καθώς…
θα διερευνούμε τις πολλαπλές εκδοχές του εαυτού μας μέσα από τους ήρωες και τις ιστορίες μας.
Περισσότερες πληροφορίες στο https://www.ianos-seminaria.gr/el/market/product/8647
Δημιουργική γραφή για εφήβους
Γράφω άρα υπάρχω!
Με την Αλεξάνδρα Μητσιάλη
Πραγματοποιείται ζωντανά μέσω zoom.
Η ανάγνωση και η γραφή είναι διαδικασίες και διεργασίες ανακάλυψης αλλά και αναδημιουργίας του κόσμου και του εαυτού.
Από τη μια πλευρά, μελετώντας το δημιουργικό σύμπαν συγγραφέων της ελληνικής και της παγκόσμιας λογοτεχνίας για νέους, ταξιδεύουμε σε τόπους και κοινωνίες όπου δεν έχουμε ζήσει ακόμα και όπου ίσως να μη ζήσουμε ποτέ, συναντάμε διαφορετικούς και ίσως πρωτόγνωρους ανθρώπινους τύπους, γνωρίζουμε αλλιώτικες ζωές και απρόσμενες ανθρώπινες περιπέτειες. Μέσα σ’ αυτές τις λογοτεχνικές εμπειρίες άλλοτε αναγνωρίζουμε κομμάτια του εαυτού μας όπως υπάρχει στο παρόν ή όπως θα θέλαμε να υπάρξει στο μέλλον, άλλοτε δίνουμε απαντήσεις σε βασανιστικά υπαρξιακά και κοινωνικά ερωτήματα, άλλοτε προβληματιζόμαστε για πράγματα που μέχρι εκείνη τη στιγμή δε μας απασχόλησαν ποτέ. Σε κάθε περίπτωση πάντως αποκτούμε μια πιο πλατιά εικόνα του κόσμου που μας περιβάλλει και του εαυτού μας μέσα σ’ αυτόν.
Από την άλλη πλευρά, όταν μελετούμε ένα λογοτεχνικό έργο αποθησαυρίζουμε τεχνικές γραφής, αποκρυπτογραφούμε τρόπους με τους οποίους οι συγγραφείς κατασκευάζουν τα πρόσωπα των ιστοριών τους, υφαίνουν την πλοκή, διαμορφώνουν το ύφος τους ή τον ρυθμό της αφήγησής τους. Όλους αυτούς τους τρόπους και τις τεχνικές που συλλέγουμε, άλλοτε συνειδητά και άλλοτε ασυνείδητα, μπορούμε να τους αξιοποιήσουμε στα δικά μας κείμενα, μαθαίνοντας να τα βελτιώνουμε όλο και περισσότερο κάθε φορά.
Κυρίως, όμως, η ανάγνωση λογοτεχνικών κειμένων αποτελεί μια ισχυρή έμπνευση για να γράψουμε τις δικές μας ιστορίες, μέσα από τις οποίες μπορούμε να εκφράσουμε τον εαυτό μας έτσι όπως δε θα τον εκφράζαμε μέσα στο οικογενειακό ή το σχολικό περιβάλλον μας, στις παρέες μας, στις άλλες δραστηριότητές μας, τις ευρύτερες κοινωνικές συναναστροφές. Γιατί η λογοτεχνική γραφή δημιουργεί ένα καταδικό μας κόσμο, ένα κόσμο μέσα στον οποίο μπορούμε να κινούμαστε ελεύθερα με τις λέξεις ν’ ακολουθούν διαδρομές κυριολεκτικές ή μεταφορικές-ποιητικές που εκφράζουν τις ανάγκες μας, αποδεσμευμένες από τα «πρέπει» της καθημερινής επικοινωνίας και των κάθε είδους συμβάσεων.
Συνδυάζοντας τη συγγραφική και τη φιλολογική μου ιδιότητα θα εμπνεύσω, θα οργανώσω και θα καθοδηγήσω τη διαδικασία ανάγνωσης και συγγραφής, μαζί με τη δημιουργία μιας ομάδας που θα μπορεί να υπάρχει και να λειτουργεί με αρμονία, σεβασμό, αμοιβαιότητα, δημιουργικό και κριτικό πνεύμα, επ’ ωφελεία όλων.
Οι στόχοι των δέκα (10) δίωρων συναντήσεων.
- Να διαβάσουμε κείμενα σημαντικών λογοτεχνών από την Ελλάδα και τον κόσμο διαφόρων λογοτεχνικών ειδών (λογοτεχνία του φανταστικού, αστυνομική λογοτεχνία, κοινωνικό μυθιστόρημα, graphic novel).
- Να οικειοποιηθούμε σημαντικά λεξιλογικά, συντακτικά και γραμματικά εργαλεία που θ’ ανακαλύψουμε σε αυτά.
- Να ερευνήσουμε τους «τρόπους» και τα «μυστικά» της λογοτεχνικής γραφής (πεζογραφία και ποίηση).
- Να εμπνευστούμε τα δικά μας κείμενα μέσα στα οποία να μπορούμε να εκφράσουμε ακηδεμόνευτα τις σκέψεις, τα συναισθήματα, την αμφισβήτηση, τα όνειρα, τους φόβους, τα ερωτηματικά μας.
- Να εξασκηθούμε στο να «φροντίζουμε» τα κείμενά μας και να τα βελτιώνουμε με μεθοδικότητα.
- Να είμαστε σε θέση με τo τέλος του σεμιναρίου να γράφουμε ένα ολοκληρωμένο κείμενο με αξιώσεις.
- Ν’ απολαύσουμε την ανάγνωση, τη συγγραφή αλλά και τη συνύπαρξη και τη συνεργασία μέσα στην ομάδα.
- Ν’ αγαπήσουμε για πρώτη φορά ή ν’ αγαπήσουμε ακόμα περισσότερο απ’ ό,τι το κάνουμε ήδη τη λογοτεχνία και τη γραφή.
Όλα τα σεμινάρια θα τα δείτε στο https://www.ianos-seminaria.gr/el