No Result
View All Result
  • Login
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΝΕΑ
    • Κόσμος
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
    • Νέα τραγούδια
      • Ελληνικές κυκλοφορίες
      • Ξένες κυκλοφορίες
      • Official lyric videos
      • Remixes
      • Ost
      • Ορχηστρική μουσική
      • Χριστουγεννιάτικα τραγούδια
      • Τραγούδια θεατρικών παραστάσεων
      • Τηλεοπτικά soundtracks
    • Video clip
      • Ελληνικά video clip
      • Ξένα video clip
    • Ατζέντα
      • Θεατρικές παραστάσεις
      • Μουσικοθεατρικές παραστάσεις
      • Χορός
      • Παρουσιάσεις βιβλίων
      • Εκθέσεις – Μουσεία
      • Τέχνες & εικαστικά
      • Μουσικές σκηνές
      • Φεστιβάλ
      • Συναυλίες
      • Νυχτερινά κέντρα
      • Clubs
      • Parties
      • Χορηγός επικοινωνίας
    • Θέατρο
      • Θεατρικά νέα
      • Κριτικές θεάτρου
    • Βιβλίο
      • Κριτικές βιβλίων
      • Προτάσεις βιβλίων
    • Media
      • Δηλώσεις
      • Ελληνικές σειρές
    • Σινεφίλ
      • Κινηματογραφικά νέα
      • Κινηματογραφικές κριτικές
      • Ταινίες προσεχώς!
    • Αφιερώματα
  • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
  • ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
  • ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ
No Result
View All Result

«Ο πεθαμένος και η ανάσταση» στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ: Η νέα όπερα του Νικόλα Τζώρτζη ζωντανεύει το σύμπαν του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη

by MikrofwnoTEAM
Φεβ 20, 2025
in Θεατρικά νέα, Θεατρικές παραστάσεις, Θέατρο, Πολιτισμός
Reading Time: 1 min read
Μοιράσου το στο FacebookΜοιράσου το στο Twitter

Δείτε και αυτό

Η «Κασσάνδρα» των Πάβλο Ορτίς και Σέρχιο Μπλάνκο σε πρώτη πανελλήνια παρουσίαση στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ

Η «Κασσάνδρα» των Πάβλο Ορτίς και Σέρχιο Μπλάνκο σε πρώτη πανελλήνια παρουσίαση στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ

Σεπ 12, 2024
Διαγωνισμός: Κερδίστε διπλές προσκλήσεις για το μιούζικαλ «The Last Five Years» του Τζέισον Ρόμπερτ Μπράουν στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ

Διαγωνισμός: Κερδίστε διπλές προσκλήσεις για το μιούζικαλ «The Last Five Years» του Τζέισον Ρόμπερτ Μπράουν στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ

Μάι 1, 2024
«Ο αποτυχημένος» βασισμένος στο μυθιστόρημα του Τόμας Μπέρνχαρντ σε πανελλήνια πρώτη στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ

«Ο αποτυχημένος» βασισμένος στο μυθιστόρημα του Τόμας Μπέρνχαρντ σε πανελλήνια πρώτη στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ

Μαρ 13, 2024
Κάντε share!
         
      

Για πρώτη φορά, ένα έργο του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη εισέρχεται στον κόσμο του λυρικού θεάτρου, με το πεζογράφημα «Ο πεθαμένος και η ανάσταση» να μετατρέπεται σε σύγχρονη όπερα.

Μια νέα σύγχρονη όπερα, το έργο «Ο πεθαμένος και η ανάσταση», ανάθεση της Εναλλακτικής Σκηνής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στον συνθέτη Νικόλα Τζώρτζη, ζωντανεύει επί σκηνής το συνειρμικό, αινιγματικό και νεωτερικό σύμπαν του σπουδαίου λογοτέχνη και εικαστικού Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη.

Η νέα παραγωγή σε λιμπρέτο του Νικόλα Τζώρτζη βασισμένο στο ομώνυμο πεζογράφημα του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη, που αποτελεί έργο-σταθμό για την ελληνική λογοτεχνία, και σε σκηνοθεσία της έμπειρης Αναστασίας Κουμίδου, θα παρουσιαστεί σε πανελλήνια πρώτη στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ στο ΚΠΙΣΝ από τις 14 έως και τις 23 Μαρτίου 2025. Συμμετέχει εξαμελές μουσικό σύνολο που αποτελείται από διεθνώς εδραιωμένους σολίστ εξειδικευμένους στον κώδικα της σύγχρονης μουσικής.

Μια ιδεατή συμφιλίωση του θανάτου με τη ζωή, το πεζογράφημα «Ο πεθαμένος και η ανάσταση» μιλάει για έναν συγγραφέα που ετοιμάζεται να γράψει ένα βιβλίο για έναν νέο που αγωνιά, ερωτεύεται, απελπίζεται, αυτοκτονεί και τελικά ανασταίνεται. Το κείμενο του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη καταπιάνεται με τον έρωτα, την απογοήτευση, τη θρησκευτικότητα, την αναζήτηση του εαυτού, καθώς και την πορεία προς την καλλιτεχνική δημιουργία, μέσα από τη σχέση του παλιού με το νέο.

Διαφυλάσσοντας τη λογική του εσωτερικού μονολόγου, η όπερα οδηγεί τη γλώσσα του μουσικού θεάτρου στα όριά της και τολμά να επεκταθεί σε ανεξερεύνητα πεδία μέσα από την εξαιρετικά απαιτητική μουσική γραφή του Νικόλα Τζώρτζη, η οποία προϋποθέτει ιδιαίτερη δεξιοτεχνία από τους ερμηνευτές. Το πρωτοποριακό αυτό έργο λειτουργεί σαν μια διαδρομή χωρίς αφετηρία ή σαφή προορισμό. Μια περιπλάνηση μέσα σε έναν λαβύρινθο συνειρμών, όπου ο θεατής καλείται να χαράξει τον δικό του δρόμο.

© Α. Σιμόπουλος

Ο Πεθαμένος και η ανάσταση έκρυβε μέσα του μια όπερα

Ο Θεσσαλονικιός πεζογράφος, ποιητής και αυτοδίδακτος ζωγράφος Νίκος Γαβριήλ Πεντζίκης (1908-1993) υπήρξε μια από τις πιο πολυσχιδείς και καινοτόμες μορφές της ελληνικής λογοτεχνίας. Το έργο του διακρίνεται για τον μοναδικό συγκερασμό της νεωτερικής γραφής με αυτοβιογραφικά στοιχεία, ενώ παράλληλα αντλεί βαθιά πνευματικότητα από τη βυζαντινή γραμματεία.

Το πεζογράφημά του «Ο πεθαμένος και η ανάσταση», που γράφτηκε το 1938 και εκδόθηκε για πρώτη φορά το 1944, αποτελεί ορόσημο στην εξέλιξη της ελληνικής πεζογραφίας. Στο συγκεκριμένο έργο, ο εσωτερικός μονόλογος, ο οποίος είχε ήδη εισαχθεί στην ελληνική λογοτεχνία από τις αρχές της δεκαετίας του 1930, αποκτά στην περίπτωση του Πεντζίκη μια ιδιαίτερη, διαφοροποιημένη και πιο εξελιγμένη μορφή, επιβεβαιώνοντας τη μοναδική του συμβολή στη διαμόρφωση ενός νέου αφηγηματικού ύφους.

Για πρώτη φορά, ένα έργο του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη εισέρχεται στον κόσμο του λυρικού θεάτρου, με το πεζογράφημα «Ο πεθαμένος και η ανάσταση» να μετατρέπεται σε σύγχρονη όπερα μέσα από τις εξάρσεις και τις εντυπώσεις που συναντά στην πορεία του ο Νέος, ήρωας τόσο του έργου του Πεντζίκη όσο και της όπερας. Η σκέψη του συγγραφέα απλώνεται, είναι ένα διαρκώς εκεί-και-τότε-και-πάντοτε που καταλαμβάνει το μουσικό έργο, δημιουργώντας ένα δίγλωσσο λεκτικό γεωγραφικό τοπίο, με τους μουσικούς του ενόργανου συνόλου να συμμετέχουν ενεργά στην αφήγηση. Ο Νικόλας Τζώρτζης υπογράφει τη μουσική και το λιμπρέτο της νέας όπερας, που χωρίζεται σε δώδεκα σκηνές, έχοντας ως βασικό στόχο να δημιουργήσει ένα έργο χωρίς «ραφές», ώστε να αποτυπωθεί μουσικά η ροή του λόγου του Πεντζίκη.

© Α. Σιμόπουλος

«Ήθελα οι καταστάσεις να διαδέχονται η μια την άλλη με τρόπο “μαγικό”, να μην είναι ποτέ απόλυτα σαφές το πέρασμα. Όπως στο βιβλίο το ίδιο, ένιωθα πως δεν υπήρχαν τομές, γιατί κι αυτές ακόμα που υπήρχαν αναφέρονταν σε ένα επίπεδο της αφήγησης, της δράσης, ενώ τα υπόλοιπα επίπεδα συνέχιζαν ανεπηρέαστα. Σαν σημείο αναφοράς για μένα λειτούργησε η ταινία Birdman ή (Η απρόσμενη αρετή της αφέλειας) του Αλεχάντρο Γκονσάλες Ινιάρριτου, με τον τρόπο που δημιουργεί την ψευδαίσθηση πως είναι γυρισμένη όλη χωρίς μοντάζ, σαν ένα συνεχές πλάνο από μια κάμερα που ίπταται. Αυτή η αίσθηση της συνέχειας ήταν για μένα ένα από τα πρωταρχικά ζητούμενα. Εν συνεχεία προσπάθησα να βρω τις “σκηνές” του έργου, να δημιουργήσω την αφηγηματική κλωστή πάνω στην οποία θα βασιζόμουν για τη δόμηση της μουσικής, κάτι που αποτέλεσε και οδηγό για τη συγγραφή του λιμπρέτου. Όσο πέρναγε ο καιρός, τόσο σαφέστερη γινόταν η όπερα που έκρυβε μέσα του το κείμενο: η ερωτική άρια, η άρια της απελπισίας του πρωταγωνιστή, το ντουέτο γυναίκα – άνδρας, το lamento της μάνας, το ρετσιτατίβο του αφηγητή, όλα στοιχεία που συναντάμε στις παραδοσιακές όπερες, παρά την αποσπασματική και αποστασιοποιημένη (ενίοτε και ακυρωτική) αφήγηση του Πεντζίκη», σημειώνει ο συνθέτης.

© Α. Σιμόπουλος

Δώδεκα σκηνές σε μία σκηνή

Μια λούπα λέξεων, ήχων, αφηγήσεων, ηχητικών ξεσπασμάτων και αδιόρατων μελωδιών συνθέτουν τον καμβά της όπερας Ο πεθαμένος και η ανάσταση, μέσα από δώδεκα σκηνές. Τη σκηνοθεσία ανέλαβε η Αναστασία Κουμίδου στην πρώτη της αναμέτρηση με σύγχρονο οπερατικό έργο: «Στη συνεργασία μου αυτή με την Εναλλακτική Σκηνή, ο χρόνος ανακυκλώθηκε καθώς διαπίστωσα ότι οι περισσότεροι συνεργάτες είναι Θεσσαλονικείς. Όταν μου έγινε η πρόταση να σκηνοθετήσω την όπερα του Νικόλα Τζώρτζη “Ο πεθαμένος και η ανάσταση”, ενώθηκε το έρμα, ένας αδιόρατος ομφάλιος λώρος με την προσωπική μου διαδρομή, το έργο του συγγραφέα και τη γενέτειρά μου. Η πολύμηνη επεξεργασία της σκηνοθετικής σύλληψης πήρε σάρκα και οστά μέσα από μια αδιάλειπτη συνεργασία με τον συνθέτη Νικόλα Τζώρτζη και τους υπέροχους συνεργάτες αυτής της πρωτότυπης όπερας, μια δημιουργική διαδικασία αλληλεπίδρασης και ώσμωσης. Δημιουργήθηκε ένα σκηνοθετικό hypertext, ένας εικαστικός και υποκριτικός γεωγραφικός τόπος και χρόνος που κινείται παράλληλα, μέσα από αντανακλάσεις, διαθλάσεις, με προβεβλημένο το στοιχείο της αφήγησης καθώς αυτό εμπλέκεται στη μουσική και λειτουργεί ζωτικά, ενεργά, άλλοτε έντονα συγκρουσιακά και άλλοτε υποδόρια», υπογραμμίζει η σκηνοθέτρια.

© Α. Σιμόπουλος
© Α. Σιμόπουλος

Η μουσική διεύθυνση είναι του Κορνήλιου Σελαμσή, το σκηνικό, τα κοστούμια και τον σχεδιασμό του βίντεο υπογράφει ο Γιάννης Κατρανίτσας, ενώ τον σχεδιασμό φωτισμών ο Νίκος Σωτηρόπουλος.

Τους απαιτητικούς ρόλους του έργου ερμηνεύουν οι Νίκη Λαδά (υψίφωνος), Νικόλαος Κύρτσος (βαρύτονος) και Αναστάσης Ροϊλός (ηθοποιός).

Το εξαμελές μουσικό σύνολο αποτελούν οι εξειδικευμένοι στη σύγχρονη μουσική σολίστ Βενσάν Νταούντ (σαξόφωνο), Αλεξαντρά Γκρεφέν-Κλεν (βιολί, βιόλα), Φρεντερίκ Μπαλντασσάρε (βιολοντσέλο, βιόλα ντα γκάμπα), Θοδωρής Βαζάκας (κρουστά), Στέφανος Θωμόπουλος (πιάνο) και Αγγελίνα Τκάτσεβα (τσίμπαλουμ).

Η παράσταση «Ο ΠΕΘΑΜΕΝΟΣ ΚΑΙ Η ΑΝΑΣΤΑΣΗ» ανήκει στην ενότητα του προγραμματισμού της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ με τον τίτλο «ΗΜΕΡΕΣ ΜΟΥΣΙΚΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ» που εντάσσεται στην Πράξη «ΦΕΣΤΙΒΑΛΙΚΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΗΣ ΣΚΗΝΗΣ ΤΗΣ ΕΛΣ 2024-2025» (MIS 6002467) με κωδικό 2024ΕΠ08570049 (Προτεραιότητα «Προώθηση της περιφερειακής κοινωνικής συνοχής μέσα από την ενίσχυση των μηχανισμών και υποδομών για τη στήριξη της απασχόλησης, της εκπαίδευσης, της υγειονομικής περίθαλψης και της κοινωνικοοικονομικής ένταξης» του προγράμματος «Αττική 2021-2027») και συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ) και από Εθνικούς Πόρους.

Συντελεστές:

Μουσική: Νικόλας Τζώρτζης
Λιμπρέτο: Νικόλας Τζώρτζης, βασισμένο στο ομώνυμο πεζογράφημα του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη
Μουσική διεύθυνση: Κορνήλιος Σελαμσής
Σκηνοθεσία: Αναστασία Κουμίδου
Σκηνικό, κοστούμια, σχεδιασμός βίντεο: Γιάννης Κατρανίτσας
Σχεδιασμός φωτισμών: Νίκος Σωτηρόπουλος

Νίκη Λαδά, υψίφωνος
Νικόλαος Κύρτσος, βαρύτονος
Αναστάσης Ροϊλός, ηθοποιός

Βενσάν Νταούντ σαξόφωνο, Αλεξαντρά Γκρεφέν-Κλεν βιολί, βιόλα, Φρεντερίκ Μπαλντασσάρε βιολοντσέλο, βιόλα ντα γκάμπα, Θοδωρής Βαζάκας κρουστά, Στέφανος Θωμόπουλος πιάνο, Αγγελίνα Τκάτσεβα τσίμπαλουμ

Εισιτήρια:

Τιμές εισιτηρίων: 15€, 20€ • Φοιτητικό, παιδικό: 10€

Σημεία προπώλησης:
Ταμεία Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ΚΠΙΣΝ (τηλ.: 213 0885700, καθημερινά 9:00-21:00) www.nationalopera.gr | Ομαδικές πωλήσεις: 213 0885742

www.ticketservices.gr & Εκδοτήρια Ticket Services (Πανεπιστημίου 39)


Κάντε share!
         
      
Tags: Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣΝικόλας ΤζώρτζηςΝίκος Γαβριήλ ΠεντζίκηςΟ πεθαμένος και η ανάσταση
Ακολούθησε το mikrofwno.gr στο Google News, στο Facebook, στο Instagram και στο Twitter για να ενημερώνεσαι για τελευταία νέα σε πολιτισμό και lifestyle.
Previous Post

Διαγωνισμός: Κερδίστε το νέο βιβλίο του Διονύση Σαββόπουλου «Γιατί τα χρόνια τρέχουν χύμα» από τις Εκδόσεις Πατάκη

Next Post

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2025: Ulrich Rasche, Ουαζντί Μουαουάντ, Ζιλιέτ Μπινός και Θεόδωρος Κουρεντζής ανάμεσα στα ονόματα του φετινού προγράμματος

MikrofwnoTEAM

MikrofwnoTEAM

Related Posts

Κώστας Ορφανίδης: Τα «Επικίνδυνα Φιλιά» του είναι αυτά που είχαμε ανάγκη

Κώστας Ορφανίδης: Τα «Επικίνδυνα Φιλιά» του είναι αυτά που είχαμε ανάγκη

Ιούν 8, 2025
Sabrina Carpenter: Το νέο της single “Manchild” γίνεται viral με βίντεο-έκρηξη στη μέση της ερήμου!

Sabrina Carpenter: Το νέο της single “Manchild” γίνεται viral με βίντεο-έκρηξη στη μέση της ερήμου!

Ιούν 7, 2025
Legends 2004: Θρυλική βραδιά ποδοσφαίρου και συγκίνησης στην Τούμπα (Φωτογραφίες)

Legends 2004: Θρυλική βραδιά ποδοσφαίρου και συγκίνησης στην Τούμπα (Φωτογραφίες)

Ιούν 7, 2025

Ο Trannos μας ταξιδεύει στα «Νησιά»

Ιούν 7, 2025
Next Post
Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2025: Ulrich Rasche, Ουαζντί Μουαουάντ, Ζιλιέτ Μπινός και Θεόδωρος Κουρεντζής ανάμεσα στα ονόματα του φετινού προγράμματος

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2025: Ulrich Rasche, Ουαζντί Μουαουάντ, Ζιλιέτ Μπινός και Θεόδωρος Κουρεντζής ανάμεσα στα ονόματα του φετινού προγράμματος

No Result
View All Result

Categories

Facebook Twitter Youtube Instagram

Τελευταίες αναρτήσεις

  • GNTM 6: Ο Έντι Γαβριηλίδης φέρνει νέο αέρα στον διαγωνισμό – Όσα είπε για την εμπειρία του στο ριάλιτι (vid)
  • Κώστας Ορφανίδης: Τα «Επικίνδυνα Φιλιά» του είναι αυτά που είχαμε ανάγκη
  • Καθαρίστε το κλιματιστικό σας σαν επαγγελματίας – Ο πλήρης οδηγός για ένα δροσερό και καθαρό καλοκαίρι
  • Γιώργος Μαργαρίτης: «Για μένα τα μπουζούκια είναι πολιτισμός» — Απάντηση στις δηλώσεις Νταλάρα για τη νυχτερινή διασκέδαση
  • Η Υρώ Μανέ συγκλονίζει: «Με την Καίτη έφυγε ένα κομμάτι της νιότης μου»

Kατηγορίες

Φεβρουάριος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
2425262728  
« Ιαν   Μαρ »

© 2017 - 2023 | Με την επιφύλαξη κάθε νόμιμου δικαιώματος.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΝΕΑ
    • Κόσμος
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
    • Νέα τραγούδια
      • Ελληνικές κυκλοφορίες
      • Ξένες κυκλοφορίες
      • Official lyric videos
      • Remixes
      • Ost
      • Ορχηστρική μουσική
      • Χριστουγεννιάτικα τραγούδια
      • Τραγούδια θεατρικών παραστάσεων
      • Τηλεοπτικά soundtracks
    • Video clip
      • Ελληνικά video clip
      • Ξένα video clip
    • Ατζέντα
      • Θεατρικές παραστάσεις
      • Μουσικοθεατρικές παραστάσεις
      • Χορός
      • Παρουσιάσεις βιβλίων
      • Εκθέσεις – Μουσεία
      • Τέχνες & εικαστικά
      • Μουσικές σκηνές
      • Φεστιβάλ
      • Συναυλίες
      • Νυχτερινά κέντρα
      • Clubs
      • Parties
      • Χορηγός επικοινωνίας
    • Θέατρο
      • Θεατρικά νέα
      • Κριτικές θεάτρου
    • Βιβλίο
      • Κριτικές βιβλίων
      • Προτάσεις βιβλίων
    • Media
      • Δηλώσεις
      • Ελληνικές σειρές
    • Σινεφίλ
      • Κινηματογραφικά νέα
      • Κινηματογραφικές κριτικές
      • Ταινίες προσεχώς!
    • Αφιερώματα
  • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
  • ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
  • ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ

© 2017 - 2023 | Με την επιφύλαξη κάθε νόμιμου δικαιώματος.