Από τις 3 Ιουνίου, ο Προσωπικός Αριθμός (Π.Α.) γίνεται η νέα “ψηφιακή ταυτότητα” για κάθε πολίτη και σταδιακά θα αντικαταστήσει ΑΜΚΑ, αριθμό ταυτότητας και ΑΦΜ. Η έκδοση γίνεται online μέσω myinfo.gov.gr, ενώ από 5 Σεπτεμβρίου όσοι δεν το βγάλουν μόνοι τους θα τον λάβουν αυτόματα.
Ο Προσωπικός Αριθμός μπαίνει και επίσημα από αύριο 3 Ιουνίου στη ζωή μας και σταδιακά θα αντικαταστήσει αριθμό ταυτότητας, ΑΜΚΑ κ.ά.. Μέσα από το myinfo.gov.gr (μπορούν να κατευθυνθούν και μέσω του pa.gov.gr) οι πολίτες θα μπορούν να τον εκδώσουν μόνοι τους και όσοι δεν το κάνουν, θα τους αποδοθεί αυτόματα από τις 5 Σεπτεμβρίου.
Για την έκδοση του προσωπικού αριθμού, οι πολίτες ακολουθούν τα εξής βήματα:
-
Εισέρχονται στην εφαρμογή myinfo.gov.gr με χρήση των κωδικών TaxisNet και χρήση δεύτερου παράγοντα ταυτοποίησης (OTP), που λαμβάνουν στο κινητό που έχουν καταχωρίσει στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας (ΕΜΕπ – emep.gov.gr).
-
Μέσα της εφαρμογής, αποκτούν μια ολοκληρωμένη εικόνα των στοιχείων τους με βάση το Μητρώο Πολιτών και επιβεβαιώνουν τους αναγνωριστικούς αριθμούς που συνδέονται με τα μητρώα:
α) Μητρώο Πολιτών του Υπουργείου Εσωτερικών,
β) Φορολογικό Μητρώο της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.),
γ) Ενιαίο Μητρώο Α.Μ.Κ.Α.-Ε.Μ.Α.Ε.Σ. της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης Κοινωνικής Ασφάλισης (Η.Δ.ΙΚ.Α.) Α.Ε.,
δ) Μητρώο Δελτίων Ταυτότητας Ελλήνων Πολιτών που τηρεί η Ελληνική Αστυνομία (ΕΛ.ΑΣ.),
ε) ΕΜΕπ (emep.gov.gr) που τηρεί η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης. -
Στη συνέχεια, επιλέγουν «Επεξεργασία στοιχείων» και επιβεβαιώνουν, επιλέγοντας «σωστό» και «λάθος» για τα παρακάτω: Ονοματεπώνυμο και ημερομηνία γέννησης, όπως αντλούνται από Δημοτολόγιο, Δήμο στον οποίο είναι εγγεγραμμένος, ΑΜΚΑ, ΑΔΤ, ΑΦΜ, στοιχεία επικοινωνίας (αριθμό κινητού τηλεφώνου, email και διεύθυνση) που μπορούν να μεταβληθούν μόνο μέσω ΕΜΕπ.
-
Σε περίπτωση που επιλέξουν «λάθος» για κάποιο στοιχείο, συμπληρώνουν το διορθωμένο στο αντίστοιχο πεδίο.
-
Ο πολίτης επιβεβαιώνει τα ορθά ονοματεπωνυμικά στοιχεία του και ημερομηνία γέννησης, Δήμο, ΑΜΚΑ και ΑΔΤ και στην συνέχεια ενημερώνονται τα βασικά μητρώα της Δημόσιας Διοίκησης. Σε περίπτωση όμως που τα στοιχεία που υποδεικνύει δεν ταυτίζονται με αυτά στο Μητρώο Πολιτών και ο πολίτης θεωρεί ότι δεν έχουν καταγραφεί εκεί ορθά, θα πρέπει να απευθυνθεί στο Δημοτολόγιο του Δήμου που ανήκει για να τα διορθώσει.
-
Ακολούθως, προκειμένου να εκδώσουν τον Π.Α. επιλέγουν «Έκδοση Π.Α.» και ύστερα διαλέγουν τα δύο πρώτα ψηφία σε αναδυόμενο πεδίο (drop down). Επιλέγουν μεταξύ 24 αλφαριθμητικών ψηφίων, 10 αριθμητικά (0-9) και 14 κεφαλαία γράμματα του ελληνικού αλφαβήτου που έχουν ομόγραφα στο λατινικό αλφάβητο. Το τρίτο κατά σειρά ψηφίο είναι αλφαβητικό και παράγεται αυτόματα και χρησιμοποιείται για τον έλεγχο της εγκυρότητας του Προσωπικού Αριθμού (check digit).
-
Η διαδικασία ολοκληρώνεται με τους πολίτες να επιλέγουν «Έκδοση Π.Α.»
Ο Π.Α. χορηγείται μόνο μία φορά σε κάθε φυσικό πρόσωπο, είναι μοναδικός και δεν μεταβάλλεται. Από 5 Σεπτεμβρίου ο Π.Α. θα αποδοθεί αυτόματα σε όλους τους πολίτες που δεν έχουν μεριμνήσει για την έκδοσή του.
Επιπλέον, οι πολίτες επιβεβαιώνοντας τα στοιχεία τους στην εφαρμογή myinfo.gov.gr, έχουν τη δυνατότητα να ολοκληρώσουν τις διαδικασίες επιβεβαίωσης ή διόρθωσης στοιχείων και έκδοσης Π.Α. και για τα ανήλικα τέκνα τους, εφόσον αυτά διαθέτουν ΑΦΜ.
Οι κάτοικοι του εξωτερικού, που διαθέτουν κωδικούς TaxisNet, εκδίδουν κανονικά Π.Α. μέσω του myinfo.gov.gr. Όσοι δε διαθέτουν κωδικούς TaxisNet ή δεν έχουν ψηφιακές δεξιότητες, όπως για παράδειγμα πολίτες που ανήκουν σε μεγαλύτερες ηλικιακές ομάδες, θα μπορούν να εκδίδουν Π.Α. στα ΚΕΠ, καθώς και στις Προξενικές Αρχές από τις 23 Ιουνίου.
Προσωπικός Αριθμός – Ερωτήσεις & Απαντήσεις (με bold τα κυριότερα):
-
Τι είναι ο Προσωπικός Αριθμός (Π.Α.) και ποιος είναι ο σκοπός του;
Ο Π.Α. είναι ένας μοναδικός αριθμός που πιστοποιεί την ταυτότητα των ατόμων στις συναλλαγές τους με το Δημόσιο, διευκολύνοντας την ασφαλή και αποτελεσματική επικοινωνία. -
Πότε θα μπορούν οι πολίτες να Π.Α.;
Από την Τρίτη 3 Ιουνίου, οι πολίτες θα μπορούν να επισκεφθούν τη σελίδα pa.gov.gr με οδηγίες, και από εκεί θα μεταφέρονται στο myinfo.gov.gr για την έκδοση του Π.Α. -
Μπορεί ένας πολίτης χωρίς ΑΦΜ να εκδώσει Π.Α.;
Όχι. Η έκδοση Π.Α. απαιτεί προηγουμένως την έκδοση ΑΦΜ. -
Πρέπει πρώτα να βγάλει ο πολίτης Π.Α. ή ταυτότητα;
Πρώτα πρέπει να εκδώσει Π.Α. και στη συνέχεια νέα ταυτότητα, εφόσον απαιτείται. -
Χρειάζεται να αντικατασταθεί η ήδη εκδοθείσα νέα ταυτότητα χωρίς Π.Α.;
Όχι, οι παλιές ταυτότητες χωρίς Π.Α. εξακολουθούν να ισχύουν μέχρι την αντικατάστασή τους ή τη λήξη τους. -
Αν κάποιος θέλει νέα ταυτότητα με Π.Α., τι πρέπει να κάνει;
Μπορεί να υποβάλει αίτηση αντικατάστασης, ακολουθώντας τις συνηθισμένες διαδικασίες. -
Πώς μπορεί ένας χωρίς ψηφιακές δεξιότητες (π.χ. ηλικιωμένος) να εκδώσει Π.Α.;
Μέσω ΚΕΠ ή Προξενείων, από τις 23 Ιουνίου. -
Είναι ασφαλής ο Π.Α.;
Ναι. Ο Π.Α. είναι αριθμός ταυτοποίησης και δεν αποτελεί κωδικό πρόσβασης ή πρόσβαση σε μητρώα. -
Τι γίνεται αν διαπιστώσει λάθη στα στοιχεία του ο πολίτης;
Πρέπει να απευθυνθεί στο Δημοτολόγιο για να διορθώσει τυχόν λανθασμένα στοιχεία. -
Μήπως ο Π.Α. αποτελεί εργαλείο συλλογής δεδομένων;
Ούτε κατά διάνοια. Ο Π.Α. εξυπηρετεί την ενιαία ταυτοποίηση και διευκολύνει την αντιμετώπιση λαθών, με αυστηρή προστασία προσωπικών δεδομένων. -
Πόσες φορές χορηγείται ο Π.Α.;
Μόνο μία φορά, και παραμένει σταθερός σε όλη τη ζωή του πολίτη. -
Ποια είναι τα στοιχεία που απαρτίζουν τον Π.Α.;
Ο Π.Α. αποτελείται από 12 χαρακτήρες (τρία αρχικά αλφαριθμητικά στοιχεία και στη συνέχεια τους 9 αριθμούς του ΑΦΜ). -
Πώς και πότε εκδίδεται ο Π.Α.;
Μέσω της πλατφόρμας myinfo.gov.gr, αφού ο πολίτης επιβεβαιώσει τα στοιχεία του. Για τους πρώτους τρεις μήνες, μπορεί να επιλέξει δύο από τα τρία αλφαριθμητικά στοιχεία. Από 5 Σεπτεμβρίου και μετά, ο Π.Α. αποδίδεται αυτόματα σε όσους δεν έχουν ήδη εκδώσει. -
Ποιοι είναι οι διαθέσιμοι τρόποι έκδοσης Π.Α.;
Τρεις επιλογές: Μέσω της πλατφόρμας myinfo.gov.gr, μέσω ΚΕΠ με αυτοπρόσωπη παρουσία, ή μέσω Προξενείου με αυτοπρόσωπη παρουσία. -
Τι χρειάζεται για την πρόσβαση στην υπηρεσία myinfo.gov.gr;
Κωδικούς TAXISnet και επιβεβαίωση μέσω κινητού στο ΕΜΕπ (SMS/OTP). -
Ποιες λειτουργίες προσφέρει η πλατφόρμα myinfo.gov.gr στους πολίτες;
Την ενημέρωση σχετικά με την εμφάνιση των στοιχείων τους στα μητρώα του Δημοσίου, τη δυνατότητα επιβεβαίωσης και διόρθωσης προσωπικών δεδομένων, την έκδοση Π.Α. (με επιλογή δύο από τρία αρχικά στοιχεία) και τη διαχείριση δεδομένων για ανήλικα προστατευόμενα μέλη και άτομα υπό δικαστική επιμέλεια ή προστασία.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ