«Τα τραγούδια της δεν παίζονται στο ραδιόφωνο», «Οι δίσκοι της δεν πουλάνε», «Τα τηλεοπτικά της δεν είχαν τηλεθέαση», «Οι “Δαίμονες” ήταν επανάληψη» κ.ο.κ. Είναι μερικά από τα σχόλια που εισπράττω ως fan της Άννας, από όσους βλέπουν ως εξώφυλλο στο προφίλ μου στο Facebook τη φωτογραφία της μαζί μου από την εκδήλωση παρουσίασης του λευκώματος. Θα έπρεπε, βέβαια, να είχα συνηθίσει τα τελευταία… 20 χρόνια; Είναι ίδιον των σταρ να αναζητείται η αφορμή για να ειπωθεί το… «απέτυχαν»!
Σάββατο, 5 Μαΐου 2018, ήταν η αυλαία της τρίτης συνεχόμενης σεζόν στο «Hotel Ερμού». Φέτος, προσωπικοί λόγοι με έκαναν να απέχω πλήρως από κάθε είδους νυχτερινή διασκέδαση. Πώς να απουσιάσω όμως από το φινάλε; Είχα καιρό να τη δω στη σκηνή και κάθε κρίση θα ήταν αυστηρότερη… Πόσο άλλαξε, πόσο ο χρόνος επηρέασε τη φωνή και την εμφάνισή της;
Επιστρέφω στις κακές γλώσσες. Τους απαντώ πάντα λακωνικά αυτό που πιστεύω, χωρίς τις συνήθεις φιοριτούρες που υπεκφεύγουν: «Με εξαίρεση τη Μαρινέλλα, καμία άλλη τραγουδίστρια στην Ελλάδα δεν έχει τέτοια διάρκεια στον χρόνο. Και καμία άλλη δεν έχει αυτήν την ερμηνευτική γκάμα».
Αν ένας επισκέπτης από άλλον πλανήτη προσγειωνόταν στη χώρα της Γης που λέγεται Ελλάδα, μην έχοντας κανένα άλλο στοιχείο για να αξιολογήσει τους ερμηνευτές πέραν του μη αμφισβητήσιμου των πωλήσεων προσωπικών άλμπουμ, θα κατέφευγε στην IFPI. Από έναν κατάλογο με τους ευπώλητους, θα μάθαινε ότι στην πρώτη θέση βρίσκεται ένας κορυφαίος ερμηνευτής του έντεχνου λαϊκού τραγουδιού. Αν όμως προσπαθούσε να παρακολουθήσει συναυλία του, κινδύνευε με τα… σκάγια από γιαούρτια των θεατών. Προχωρώντας στη δεύτερη θέση, θα αναζητούσε τον πιο ερωτικό τραγουδιστή της Ελλάδας. Δυστυχώς, όμως, ούτε στους δίσκους του δεν θα άκουγε πλέον τίποτα που να θυμίζει τη μελίρρυτη φωνή που έκανε όλους τους Έλληνες να δακρύσουμε. Ακολουθώντας την τρίτη θέση, θα έψαχνε την αγαπημένη ερμηνεύτρια του έντεχνου που ένα αιμάτωμα στις φωνητικές χορδές την έχει οδηγήσει ουσιαστικά πλέον εκτός ενεργού δράσης, με απειροελάχιστες πιθανότητες επιστροφής.
Στην τέταρτη θέση, ένα ακόμα γυναικείο όνομα. Εν αντιθέσει με όλα τα προηγούμενα, αληθινό και όχι ψευδώνυμο. Το ίδιο ακριβώς επώνυμο που θα διάβαζε και στην ταυτότητά της. Μια αυθεντικότητα εξ απαλών ονύχων…
Η ταυτότητα θα πρόδιδε και τη χρονολογία γέννησης. Οπότε, σίγουρα, θα στοιχημάτιζε ότι κι αυτή η τραγουδίστρια, στην έβδομη δεκαετία της ζωής της, δεν μπορεί παρά να είναι… τελειωμένη.
Κι όμως! Κατηφορίζοντας στο κέντρο της πρωτεύουσας τις ημέρες που οι πολίτες αυτής της χρεοκοπημένης χώρας εξακολουθούν να αναζητούν την αγωγή της ψυχής τους, θα έβλεπε την επί σκηνής πραγματικότητα να τον διαψεύδει.
Ω, τι έκπληξη! Η ξανθιά γκόμενα με σώμα και κίνηση 20άρας στο κέντρο της μουσικής σκηνής είναι η άγνωστή του 60άρα. Αυτή που κατέχει την τέταρτη θέση στη λίστα με τους πιο εμπορικούς τραγουδιστές, ανεξαρτήτως φύλου, όλων των εποχών σ’ αυτήν τη γωνιά του πλανήτη που φέρει τη φήμη της κοιτίδας του πολιτισμού…
Υστερόγραφο: Για την ακρίβεια, η γενέτειρά της είναι το ακριτικό νησί της Κύπρου, του οποίου η ελληνικότητα αμφισβητείται από αιώνες από επίβουλους γείτονες και ξένους κατακτητές. Με τη δισύλλαβου επωνύμου Ελληνοκύπρια που άδει περιπαθώς να αποδεικνύει ότι το νησί της Αφροδίτης γεννάει σχεδόν αποκλειστικά συμπατριώτες μας…
Ναι, εντάξει, η φωνή της δεν μπορεί να έχει τη δροσιά και την καθαρότητα της νιότης της, αλλά παραμένει εύηχη. Ως σύνολο, απέχει παρασάγγας από το να γίνει παρωδία. Να χαρακτηριστεί έτσι ακόμα και από τους φανατικότερους εχθρούς της, αυτούς που ακολουθούν αφεύκτως τους αυθεντικούς σταρ.
Αυτή είναι η μεγαλύτερή της κατάκτηση. Όταν οι δεκαετίες φορτώνονται στην πλάτη σου, οι θρίαμβοι του παρελθόντος να μην αποτελούν… «περασμένα μεγαλεία και διηγώντας τα να κλαις».
Κανείς δεν ξέρει πόσο θα κρατήσει αυτό το οιονεί θαύμα. Είναι άγνωστο αν ο πανδαμάτωρ χρόνος τής χαρίστηκε ή αν εκείνη κατάφερε να τον δαμάσει τραγουδώντας του το «Δώδεκα», χωρίς μικρόφωνο και α καπέλα, όταν πάλευαν… Μάλλον man κι όχι woman to man. Αφού, παρά το ασθενές της φύλο, επέδειξε ατσαλένια νεύρα αρσενικής φύσεως. Σ’ αυτόν τον άνισο αγώνα που κατάφερε να φέρει στα ίσια…
Στέλιος Κοντέας