Θεωρείται από τους πιο «ωραίους» καλλιτέχνες της hip-hop σκηνής, έχει γράψει αμέτρητες επιτυχίες τόσο για το συγκρότημά του όσο και για άλλους καλλιτέχνες, χαρισματικός και με πολύ χιούμορ, ο αγαπημένος τραγουδιστής του νεανικού κοινού, Πέτρος Δινάλης, δημιουργός και τραγουδιστής των Master Tempo, παραχώρησε στο MIKROFWNO.GR και την συντάκτρια Γιώτα Μπαντέ μια «εφ’ όλης της ύλης» αποκλειστική συνέντευξη.
Μίλησε τόσο για εκείνον και τα πράγματα που τον απασχολούν στις μέρες μας, όσο και τα επόμενα επαγγελματικά του σχέδια.
Ο Πέτρος αυτό το διάστημα ετοιμάζεται για μια μεγάλη περιοδεία στην Αμερική μαζί με τον Λευτέρη Πανταζή, την Βασιλική Νταντά και την Κόνι Μεταξά, ενώ ταυτόχρονα ετοιμάζεται να βγάλει νέα κυκλοφορία και να εστιάσει στα δισκογραφικά του σχέδια.
Λοιπόν Πέτρο καλωσόρισες και επίσημα στο Μικρόφωνο.gr, ευχαριστούμε πάρα πολύ που βρίσκεσαι μαζί μας.
Καταρχήν ευχαριστώ για την πρόσκληση! Έχω δει ότι προσέχετε και ενημερώνετε τον κόσμο για τις κυκλοφορίες των καλλιτεχνών, τι κάνουμε, που τραγουδάμε. Είναι πάρα πολύ σημαντικό να υπάρχουν τέτοια portal και sites να βοηθούν και την δική μας δουλειά.
Ευχαριστούμε πάρα πολύ για τα λόγια σου. Θα στηριχτώ στο «Master Tempo». Θα ήθελα να μου πεις ποια ήταν η ιδέα πάνω σε αυτό το όνομα, πως δημιουργήθηκε αυτή η ιδέα.
Ήμουν DJ για αρκετά χρόνια πριν αποφασίσω να ασχοληθώ με το τραγούδι. Παίζοντας μουσική κάποια στιγμή ένιωσα ότι ήθελα να κάνω το επόμενο βήμα, να δημιουργήσω μουσική. Παλαιότερα λοιπόν είχαν βγει κάποια επαγγελματικά συστήματα, τα οποία είχαν μια λειτουργία που λέγεται master tempo. Ξεκινώντας αυτό το project, υπήρχε ένα debate μεταξύ φίλων και συνεργατών για το πώς να το ονομάσω και η λύση δόθηκε από τον τότε συνεργάτη μου και πολύ καλό μου φίλο DJ Δημήτρη Κουρουκερέζη. Aυτός είχε την ιδέα και ευτυχώς γιατί τελικά ήταν ένα φοβερά εύηχο όνομα και ιδιαίτερο, από τότε “έμεινε” στον κόσμο και ο τρόπος που το λέω, με σταματάνε στο δρόμο και μου λένε με το ίδιο στυλ “MASTER TEMPO”!
Θα στηριχτώ στην τελευταία σου κυκλοφορία με τον Λευτέρη Πανταζή με τίτλο «Σηκώνω τα χέρια ψηλά». Θέλω να μου πεις μερικά λόγια για αυτή την συνεργασία σου, για το τραγούδι και πότε εσύ «σηκώνεις τα χέρια ψηλά». (είτε θετικά είτε αρνητικά).
Το τραγούδι αυτό το έχω γράψει μαζί με τον Κώστα Μηλιωτάκη, ο οποίος είναι ένας συνεργάτης και «αδελφός», μαζί έχουμε γράψει επίσης το Χαμός θα γίνει καθώς και άλλα τραγούδια για άλλους καλλιτέχνες. Όταν τον ρώτησα ποιος καλλιτέχνης θα ταίριαζε ηχητικά σε αυτό το τραγούδι μου είπε αμέσως “ο Πανταζής”. Ήταν σαν να το ακούω ήδη στο μυαλό μου μου άρεσε πολύ η ιδέα. Τον Λευτέρη τον ήξερα γιατί έχω γράψει τραγούδια για αυτόν παλιά, έχουμε κάνει μαζί και το Πάντα ζεις που είχε γίνει πολύ μεγάλη επιτυχία, και όντως δοκίμασε το τραγούδι του άρεσε και το κάναμε μαζί. Φοβερή εμπειρία ήταν το κομμάτι της προώθησης του τραγουδιού, κάναμε μια φοβερή καμπάνια μαζί στα social media με πολύ χιούμορ!
Όσον αφορά το τι είναι αυτό που με κάνει να σηκώνω τα χέρια ψηλά, η απάντηση αρχικά είναι…πολλά! Και σε προσωπικό/ερωτικό αλλά σαφώς με αυτά που ζούμε στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια και σε κοινωνικό-πολιτικό επίπεδο. Οι καλλιτέχνες που υπηρετούμε την πιο “ποπ” με την ευρύτερη έννοια πλευρά της Ελληνικής μουσικής κατά κανόνα αποφεύγουμε να μιλήσουμε για κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα κλπ είτε σε συνεντεύξεις είτε στα τραγούδια μας γιατί ο κόσμος από εμάς περιμένει κυρίως να τον κάνουμε να ξεφύγει και να ξεχαστεί από αυτά. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν μας προβληματίζουν έντονα.
Μου δίνεις την ευκαιρία να περάσω σε μια επόμενη ερώτηση. Η κρίση (οικονομική-πολιτική-ηθική) πως επηρεάζει εσένα σαν άνθρωπο αλλά και σαν καλλιτέχνη;
Αρχικά μου αρέσει που μέσα στις «κρίσεις» αναφέρεις και την ηθική. Νομίζω πως ίσως είναι και η κρίση στην Ελλάδα που προηγείται και από την οικονομική. Πιστεύω πως η ηθική είτε κατάπτωση είτε ας πούμε κρίση μας έχει φέρει στο σημείο που βρισκόμαστε. Εμείς οι καλλιτέχνες προσπαθούμε να δώσουμε στο κοινό μια ωραία εικόνα, όμως και για εμάς είναι πολύ δύσκολα πλέον. Η κρίση έχει επηρεάσει και εμάς, την διασκέδαση, την μουσική, όλα τα καλλιτεχνικά πολύ έντονα. Την τελευταία δεκαετία καταστράφηκαν οι φυσικές πωλήσεις, οι ξένες δισκογραφικές εταιρίες στην Ελλάδα έκλεισαν και οι Ελληνικές είναι σε πολύ κακή οικονομική κατάσταση και δεν βοηθούν. Παράλληλα μειώθηκαν δραστικά οι χώροι, οι μέρες που δουλεύουν καθώς και τα έσοδα των χώρων διασκέδασης. Αυτό είναι τεράστιο θέμα για έναν καλλιτέχνη και πλέον είναι λίγες οι περιπτώσεις αυτών που μπορούν να ζουν έχοντας το τραγούδι ως επάγγελμα και απειροελάχιστες οι περιπτώσεις όπου κάποιος μπορεί να βάλει και κάτι στην άκρη. παράλληλα να πούμε ότι λόγω όλων αυτών, έχουν περιέλθει και όλα τα έξοδα μιας κυκλοφορίας σε εμάς. Προτιμώ σαν Πέτρος να κάνω μια οποιαδήποτε άλλη δουλειά, ακόμα και να γίνω μετανάστης, παρά να φέρω το προϊόν μου ως Master Tempo σε σημείο που να μην με εκφράζει και να μην έχει το αποτέλεσμα που έχω δώσει μέχρι τώρα στο κοινό. Έχω κάνει κάποια βίντεο κλιπ και τραγούδια για τα οποία είμαι περήφανος, θέλω να συνεχίσω να είμαι περήφανος και για τα επόμενα. Ούτε μπορώ να κυνηγήσω την επιτυχία μέσω τραγουδιών που θα βρίζουν ή θα δίνουν λάθος πρότυπα σε μία νέα γενιά που με ακούει.
Θα περάσω στο θέμα talent shows. Πιστεύεις ότι μπορούν να αναδειχθούν «πραγματικά» ταλέντα; Επιπλέον, οι μουσικές σπουδές είναι απαραίτητες για έναν καλλιτέχνη ώστε να πετύχει στην δουλειά του;
Αρχικά χωρίς να θέλω να μειώσω ένα προϊόν, δεν παρακολουθώ καθόλου talent shows. Ποιοτικά και παραγωγικά υπάρχουν είναι σίγουρα κάποια από αυτά πολύ καλές τηλεοπτικές παραγωγές. Δεν παρακολουθώ γιατί στεναχωριέμαι για τα παιδιά που βλέπω και συνειδητοποιώ ότι δεν υπάρχει καμία περίπτωση να αναδειχθούν από εκεί. Είναι απλά άλλο ένα γρανάζι στην μηχανή δημιουργίας προγράμματος για την τηλεόραση. Ο θεατής όταν το παρακολουθεί μπορεί να το ευχαριστηθεί, εγώ όμως που είμαι καλλιτέχνης στεναχωριέμαι για αυτά τα ταλέντα.
Όσο αφορά το αν μπορεί ένα παιδί να αναδειχθεί και να κάνει μια αξιόλογη καριέρα, αυτό έχει να κάνει πάλι με την προηγούμενη απάντηση μου για την οικονομική κρίση που επηρεάζει τις εταιρείες που θα προσελκύσουν τα νέα παιδιά. Με λίγα λόγια στην Ελλάδα δεν υπάρχει «artist development». Και αν υπάρχει είναι ελάχιστο, όπως και τα budget. Μπορεί να έχουν περάσει παιδιά με φοβερές φωνές αλλά να μην μπορούν να κάνουν το επόμενο βήμα εύκολα. Πιστεύω ότι ένα παιδί που θα ήθελε να κάνει πραγματική καριέρα, δεν θα πρέπει να πάει σε ένα τέτοιο παιχνίδι. Τα τηλεοπτικά παιχνίδια δημιουργούν μια προδιάθεση που μπορεί να είναι αρνητική για το επόμενο βήμα και μπορεί τελικά να μην αποτελούν το μέσο για την ανάδειξη νέων ταλέντων.
Το ενδεχόμενο της συμμετοχής σου ως κριτής σε ένα talent show το έχεις σκεφτεί;
Φυσικά και το έχω σκεφτεί. Τα τηλεοπτικά προϊόντα είναι πάρα πολύ καλά οργανωμένα και έχουν καλούς συντελεστές, οπότε εγώ μπαίνοντας ως κριτής σε ένα παιχνίδι θα βοηθούσα σίγουρα την καριέρα μου. Γιατί μέσα από την συνεχόμενη προβολή σου δίνεται η ευκαιρία να έρθεις κοντά σε πολύ περισσότερο κόσμο. Το να είμαι εκεί εμένα θα με βοηθούσε πολύ και θα έκανα πάρα πολύ καλά την δουλειά μου απέναντι στα παιδιά. Αλλά και μετά το παιχνίδι σαν Master Tempo θα με ένοιαζε να προσπαθήσω να βοηθήσω τα παιδιά που έχουν το «κάτι». Θα πήγαινα ως κριτής αλλά όχι για διαγωνιζόμενος.
Θα στηριχτώ στα talent shows και θα περάσω στα ριάλιτι επιβίωσης. Εσύ λοιπόν θα έπαιρνες μέρος σε μια τέτοια παραγωγή;
Εγώ έχω πρόβλημα «επιβίωσης» σε ένα ριάλιτι επιβίωσης. Σαν Πέτρος έχω φέρει τον εαυτό μου μέχρι το σημείο που πεθαίνω στις διατροφές και στην γυμναστική γιατί είναι κάτι που με ενδιαφέρει για την δουλειά μου, για να έχω καλή φυσική κατάσταση αφού “χτυπιέμαι” δύο ώρες και πάνω στην σκηνή σε κάθε μου live. Αλλά το να έρθω στο σημείο να πεινάσω, να βρωμίσω κτλ. για να βοηθήσω την καριέρα μου, νιώθω ότι δεν είμαι διατεθειμένος, δεν μπορώ και θα με κουράσει φοβερά κάτι τέτοιο. επίσης στην Ελλάδα, οι τυχεροί είναι οι πρώτοι. Αν πεις για παράδειγμα Big Brother, θα θυμηθείς Γιώργο Τσάκα και Πρόδρομο Καθηνιώτη, αν πεις survivor πάντα θα θυμάσαι ότι ο Ντάνος μπόρεσε και τα κατάφερε σε αυτό το πράγμα. Δεν έχω φτάσει στο απόλυτο σημείο ανάγκης να κάνω κάτι τέτοιο για να βοηθήσω την καριέρα μου. Κάποιος άλλος μπορεί να τον ιντριγκάρει η όλη η φάση και να γουστάρει να πάει. Στο μέλλον μπορεί αυτή η αναγνωσιμότητα από το παιχνίδι να χάνεται. Όμως σίγουρα κάποιους τους βοήθησε, όπως για παράδειγμα τον Bo που είναι καλλιτεχνάρα και είναι και φίλος μου. Γενικότερα ο κόσμος μέσα από τα ριάλιτι θέλει να αναδείξει τους ανθρώπους της ‘’διπλανής πόρτας’’ και ο Ντάνος το πέτυχε αυτό. Στον τηλεθεατή νομίζω αρέσει να μπορεί να προβάλει τον εαυτό του στον νικητή του reality. Σε έναν καλλιτέχνη νομίζω ότι μπορεί να γυρίσει ανάποδα, να του κάνει και κακό.
Θα στηριχτώ πάλι μέσα από την απάντησή σου, μου μίλησες για την φυσική κατάσταση και την γυμναστική. Ποια είναι λοιπόν η σχέση σου με την γυμναστική και τι είδους γυμναστική έχεις επιλέξει και σου αρέσει;
Δυστυχώς εγώ δεν αθλούμουν όταν έπρεπε, που το σώμα δημιουργούσε «μνήμη», οπότε τώρα πρέπει να προσπαθώ κάθε μέρα για να είμαι σε καλή φυσική κατάσταση. Οπότε η σχέση μου με την γυμναστική είναι δυστυχώς για εμένα εξαναγκαστική, υπό την έννοια ότι κυνηγώντας το όνειρο μου να ασχοληθώ επαγγελματικά με την μουσική, επειδή είμαι και απίστευτος workaholic , πάντα δεν άφηνα χρόνο ούτε για την προσωπική μου ζωή ούτε για γυμναστική κλπ. Έχω αρχίσει τα τελευταία 3 χρόνια και ασχολούμαι, όπου πάλι κακώς άλλες φορές ασχολούμαι εντατικά και άλλες για πολύ καιρό όχι. Για παράδειγμα έχουμε συναυλίες, ετοιμάζουμε τραγούδι, δουλεύω πάρα πολλές ώρες την ημέρα, προσπαθώ λοιπόν πάρα πολύ να βάλω τον εαυτό μου να μην το χάνει ποτέ. Αυτή την περίοδο γυμνάζομαι αρκετά έως πολύ και κάνω και έντονη διατροφή γιατί πάνω απ’ όλα βλέπω τεράστια διαφορά στον εαυτό μου όταν τραγουδάω, είχα την ίδια αντοχή αλλά κουραζόμουν, ενώ τώρα όλο αυτό βγαίνει εντελώς διαφορετικά.
Μου έδωσες πάλι την πάσα και μου είπες ότι από τα 14 ασχολείσαι με την μουσική ως dj. Πριν την μουσική, σαν παιδί με τι σκεφτόσουν να ασχοληθείς επαγγελματικά;
Από μικρός πάντα ήθελα να ασχοληθώ με τη μουσική. Στα 14 άρχισα να δουλεύω επαγγελματικά dj. Πιο μικρός, στα 12 πήγαινα την μουσική στα σχολικά πάρτι! Είχα πάθος με αυτό το πράγμα και είχα μεγάλη τύχη να βρω την κλίση μου από μικρός, γιατί υπάρχουν πολλά παιδιά, και είναι λογικό, που μέχρι μια μεγάλη ηλικία δεν έχουν αποφασίσει με τι θέλουν να ασχοληθούν. Αν λοιπόν κάποιο παιδί ξέρει από μικρή ηλικία τι θέλει να κάνει, είναι πιο εύκολο να βάλει από νωρίς στόχους και να τους πετύχει.
Πως ξεκίνησες τα πρώτα βήματά σου στην μουσική επαγγελματικά;
Ο τρόπος με τον οποίο ξεκίνησα να δουλεύω επαγγελματικά έχει πολύ πλάκα. Νοίκιαζα με δικά μου χρήματα, το χαρτζιλίκι της μαμάς, μηχανήματα για να παίξω dj σε πάρτι. Δηλαδή έπαιζα όχι μόνο τζάμπα, έμπαινα μέσα κι όλας! Κάποια στιγμή με πιάνει αυτός που μου τα νοίκιαζε και μου λέει ‘’έχω αυτή την εταιρεία που χρειάζεται έναν άνθρωπο να παίζει μουσική σε ένα παιδικό πάρτι’’. Του απάντησα, την θυμάμαι αυτή την στιγμή σαν χθες, ‘’εννοείται, και χωρίς χρήματα θέλω να πάω..’’. και μου είπε “δωρεάν δεν σε στέλνω, μόνο αν θα πληρωθείς”! Έτσι ξεκίνησα να παίζω επαγγελματικά και πρέπει να ευχαριστήσω την μητέρα μου, που μόνο με αυτή έχω μεγαλώσει, γιατί καταλαβαίνω πόσο δύσκολο πρέπει να ήταν και για εκείνη το γεγονός ότι από τόσο μικρός δούλευα. Αλλά πέρα από αυτό δημιουργείται ένα άγχος στον γονιό για το αν το παιδί θα παρατήσει το σχολείο, με τι παρέες θα μπλέξει και αν θα παρατήσει τις σπουδές του. Εγώ τελείωσα το σχολείο χωρίς προβλήματα, χωρίς να μείνω ποτέ σε μάθημα γιατί εκτίμησα την προσπάθεια της. Αν μου είχε αρνηθεί την ευκαιρία αυτή μπορεί να μην μου έπαιρνες τώρα συνέντευξη! Έχω στεναχωρηθεί μόνο που δεν έχω μάθει να παίζω κάποιο όργανο. Όσο και αν μαθαίνεις μουσική εμπειρικά πάνω στην παραγωγή, αν ξέρεις κάποιο όργανο σε βοηθά πολύ.
Αναφέρθηκες σε μια περιοδεία που ξεκινά από αρχές Οκτώβρη, θέλω να μου αναφέρεις λίγους σταθμούς της περιοδείας.
Βεβαίως. Αναχωρούμε από Ελλάδα 17 Οκτωβρίου Λευτέρης Πανταζής MASTER TEMPO Βασιλική Νταντά και Κόνι Μεταξά για μια μεγάλη περιοδεία σε Αμερική και Καναδά. Θα κάνουμε 12 συναυλίες, θα λείπουμε για 40+ μέρες! Είχα την χαρά και την τιμή να έχω ταξιδέψει στην Αμερική και μόνος μου για συναυλίες πολλές φορές και αυτό το θεωρώ μεγάλη επιτυχία για εμένα ως καλλιτέχνη. Η αγάπη του κόσμου στο εξωτερικό για εμένα και αυτό που κάνω είχε ως αποτέλεσμα να δω μέρη σε Ευρώπη Αμερική Αυστραλία κ.α. που μπορεί αλλιώς να μην έβλεπα ποτέ. Πιστεύω φέτος με αυτό το φοβερό team που ήμαστε όλοι και πολύ του “χαβαλέ” και της πλάκας θα περάσουμε τέλεια και ο κόσμος άλλο τόσο τέλεια μαζί μας!
Αφού επιστρέψεις από την Αμερική και ολοκληρωθεί η περιοδεία , ποια είναι τα επόμενα επαγγελματικά σου σχέδια; Κάποιο σχήμα που θα είσαι, δισκογραφικά αν ετοιμάζεις κάτι, νέο τραγούδι, τι να περιμένουμε από εσένα;
Συζητάμε για κάποια σχήματα και μαγαζιά μετά την περιοδεία Δεκέμβρη ή Γενάρη αλλά δεν μπορώ να πω κάτι γιατί είναι ακόμα στον ‘’αέρα’’, δεν έχει κλείσει. Θα ήθελα να κάνω κάτι σε ένα σχήμα, έχω καιρό να κάνω τέτοιου είδους εμφανίσεις, προτιμώ συνήθως τις συναυλίες γιατί μου αρέσει η επαφή με τον κόσμο μέσα από αυτές. Γενικά δεν είμαι καλλιτέχνης που ψάχνει να είναι σε κάποιο σχήμα “με το ζόρι”, με ενδιαφέρει να κάνω μια συνεργασία ώστε να δώσω κάτι καλλιτεχνικά προς τον κόσμο και να το ευχαριστηθώ και εγώ. Ήταν ιδιαίτερες πχ οι εμφανίσεις που έχω κάνει με τον Πάνο Κιάμο στο Posidonio.
Όσο αφορά κάποιο τραγούδι, έχω ένα πάρα πολύ όμορφο τραγούδι που έχω γράψει μέσα από την καρδιά μου και είμαι στην διαδικασία του με ποιόν καλλιτέχνη θα το πω, αν θα προλάβει να κυκλοφορήσει πριν το ταξίδι στην Αμερική ή μετά. Είναι ένα τραγούδι που είναι πολύ ιδιαίτερο για εμένα, μου θυμίζει σαν το Υπάρχουνε στιγμές, μια μεγάλη επιτυχία μου, το οποίο το είχα γράψει μετά από ένα χωρισμό που μου είχε στοιχήσει πάρα πολύ. Αντίστοιχα τώρα έχω εμπνευστεί από την αρχή μιας σχέσης και τα όμορφα συναισθήματα με τα οποία αυτή με πλημμύρισε. Όλα τα τραγούδια μου είναι “παιδιά” μου, οπότε γενικά προσέχω πως θα τα προβάλλω στον κόσμο. Ο κόσμος καταλαβαίνει όταν ένα τραγούδι είναι γραμμένο “από καρδιάς” και πιστεύω θα το αγαπήσει πολύ.
Θέλω να μου πεις ποιο είναι το αγαπημένο σου τραγούδι αυτή την περίοδο, που το βάζεις στο replay συνέχεια.
Υπάρχει μια έκφραση που λέει ‘’στο σπίτι του υδραυλικού δεν τρέχει νερό’’! Ασχολούμαι τόσο έντονα με την μουσική ως δουλειά που στην προσωπική μου ζωή πολύ δύσκολα θα πω “α, έχω χρόνο να χαλαρώσω ας ακούσω λίγη μουσική”! Ακούω μουσική για να δω τι συμβαίνει στις τάσεις, γιατί θέλω πάντα να είμαι ενημερωμένος, για να πάρω ιδέες . Πηγαίνω στο εξωτερικό ακόμα και όταν δεν έχω συναυλίες, σίγουρα μια φορά τον χρόνο στο Λονδίνο και βλέπω μιούζικαλ και συναυλίες. Είδα τον Φαρέλ Γουίλιαμς, είδα τον will.i.am, καλλιτέχνες που είναι κορυφαίοι σε αυτό που κάνουν, για να δω πως το κάνουν και τι μπορώ από τις ιδέες τους να μεταφέρω και εγώ στα live μου. Όταν λοιπόν έχω ελεύθερο χρόνο, η ‘’αρρώστια’’ μου είναι οι ταινίες, το σπίτι μου έπρεπε απέξω να έχει επιγραφή τύπου πχ «Αθήναιον» γιατί είναι κυριολεκτικά δύο αίθουσες σινεμά! Πέρα από αυτό για κάποιο λόγο έφαγα φέτος κόλλημα με το «Move to Miami» του Enrique. και έχοντας πάει στο Miami, πιστεύω κάθε λέξη των στίχων! Στο τραγούδι συμμετέχει και ο Πιτμπουλ που με έχει επηρεάσει και ως καλλιτέχνη γιατί ήταν ο πρώτος στο εξωτερικό που άρχισε να δένει διαφορετικά είδη μουσικής με το ραπ.
Αν σου έδιναν την ευκαιρία να επιλέξεις έναν καλλιτέχνη του εξωτερικού για να συνεργαστείτε μαζί, ποιος θα ήταν αυτός;
Κοίτα, να μην λέμε ψέματα αυτό είναι κάτι πολύ δύσκολο για εμένα γιατί εγώ έχω κάνει καριέρα καθαρά με ελληνική μουσική, αν και είχε μουσικά και παραγωγικά στοιχεία ξένα, ο στίχος ήταν πάντα ελληνικός. Εγώ δεν μπήκα στην διαδικασία να κυκλοφορήσω τραγούδι μου και σε ξένη έκδοση ή οτιδήποτε τέτοιο, οπότε νιώθω ότι ως Master Tempo είναι δύσκολο να περάσω στον κόσμο ότι θα κάνω ένα ξένο τραγούδι. Αν θεωρήσουμε ότι θα έκανα κάτι στο εξωτερικό για το ξένο κοινό, πρώτο πράγμα που θα ήθελα θα ήταν να δουλέψω με τον παραγωγό-δημιουργό τον Max Martin. Είναι κορυφαίος στον τομέα του και θα ήθελα να δω ηχητικά που θα φτάναμε μαζί. Το πιο σημαντικό για εμένα θα ήταν να δουλέψω με καταξιωμένους παραγωγούς του εξωτερικού. Αν πρέπει να βάλουμε και έναν καλλιτέχνη μέσα στο mix, ψηφίζω πάλι τον φίλο μου τον Πιτμπουλ!
Καλώς ή κακώς υπάρχουν και οι άνθρωποι στους οποίους δεν αρέσει μουσική σου και η δουλειά σου. Τι θα απαντούσες στους λεγόμενους «haters» ;
Καταρχήν νομίζω δεν υπάρχει καλλιτέχνης ο οποίος να αρέσει σε όλους, αυτό εννοείται. Είμαστε στην Ελλάδα, στην Ελλάδα θα ‘’λατρευτούν’’ καθολικά σχεδόν μόνο οι τοπ λαϊκοί καλλιτέχνες. Ασχέτως του ότι εγώ έχω κάνει τεράστια επιτυχία καίμε λαϊκά τραγούδια και είμαι ο πρώτος που το συνδύασε με την ραπ μουσική, ο κόσμος σαφώς και με βλέπει σαν κάτι το πιο pop. Προσπαθώ να μιλάω με τα τραγούδια μου και αυτό που θέλω να κάνω από όταν ξεκίνησα και θα συνεχίσω μέχρι να σταματήσω, είναι ότι ποτέ τα τραγούδια μου δεν θα βγάζουν μια εικόνα την οποία εγώ δεν μπορώ να υποστηρίξω. Εγώ πάντα είμαι και θα είμαι ο εαυτός μου. Αν ‘’πονάω’’ θα γράψω ότι πονάω, αν περνάω καλά θα γράψω αντίστοιχα και αν είμαι ερωτευμένος θα μιλήσω για αυτόν τον έρωτα. Θα δείξω αυτό που είμαι, σε όποιον αρέσει θα αρέσει, όποιος με το ζόρι θέλει να κράξει θα είναι πάντα hater, δεν του αλλάζεις γνώμη. H ανωνυμία στο διαδίκτυο διευκολύνει πολλούς να “βγάλουν το άχτι τους” μάλλον με την δικιά τους ζωή κράζοντας άλλους! Εγώ είμαι από τους καλλιτέχνες που δεν σβήνουν κανένα σχόλιο, εκτός εάν κάποιος το παρακάνει. Μια στο τόσο απαντάω κιόλας αλλά όχι σε όλα γιατί μετά θα γίνει χαμός!
Μίλησες για διαφορετικές φάσεις της ζωής σου. Τώρα σε τι φάση σε πετυχαίνουμε στα προσωπικά σου;
«It’s complicated» που έλεγε και το facebook! Εγώ καλώς ή κακώς δεν έχω μπει στην διαδικασία να βγάλω στη φόρα τα προσωπικά μου για να βοηθήσω. την καλλιτεχνική καριέρα μου. Τα θεωρώ 2 διαφορετικά πράγματα. Τα media βέβαια αυτό ψάχνουν συνήθως. Αν και πάντα αποφεύγω τέτοιες ερωτήσεις, σε εσάς θα απαντήσω γιατί εκτιμώ ότι για το site σας η καλλιτεχνική πλευρά έχει πρώτο λόγο.
Εμένα το μεγαλύτερο πρόβλημα στα προσωπικά μου είναι ο ίδιος μου ο εαυτός. Είμαι εργασιομανής και αυτό λίγοι άνθρωποι μπορούν να το αντέξουν ειδικά με τα ωράρια και την ζωή “στο δρόμο” που εμείς οι καλλιτέχνες πρέπει να κάνουμε. Όμως ακόμα και όταν βρέθηκε “αυτή η μία” που όλα τα άντεχε και αγαπιόμασταν, εκεί έχω κάνει πάλι λάθη με πρώτο και μεγαλύτερο την απιστία. Μεγαλώνω και θέλω να πιστεύω πως εξελίσσεται και αλλάζω προς το καλύτερο όχι μόνο καλλιτεχνικά αλλά και στα προσωπικά μου. Το μέλλον θα δείξει!
Θα επανέλθω στα μουσικά και επαγγελματικά σου γιατί αυτά αφορούν έτσι και αλλιώς εμάς και το κοινό, αν ξανά ξεκινούσες την καριέρα σου απ΄την αρχή, θα ήθελες κάτι, τι θα συμβούλευες τον Πέτρο με βάση τις εμπειρίες που έχεις ζήσει;
Θα έλεγα στον εαυτό μου να ακούει το ένστικτό του. Εγώ όσες φορές πήγα αντίθετα από το ένστικτό μου, κάτι πήγε στραβά. Επίσης θα του έλεγα με νύχια και με δόντια να κρατήσει καλύτερα τις προσωπικές του σχέσεις. Έχουν περάσει άνθρωποι από την ζωή μου που θα ήθελα να έχω κάνει προσπάθεια να τους έχω ακόμα κοντά μου αλλά το τρέξιμο μόνο για την δουλειά με έκανε τελικά να χαθώ με φίλους και φίλες που τώρα μου λείπουν.
Κλείνοντας, θέλω να ευχηθείς κάτι στο κοινό που σε ακολουθεί, που θα δει την συνέντευξη και θέλει να διαβάσει κάτι από εσένα.
Έχω επαφή με πολλές διαφορετικές ηλικίες. Η ευχή μου προς τους μεγαλύτερους θα ήταν να προσπαθήσουμε, που είναι το πιο δύσκολο, να αλλάξουμε έστω και τώρα και να δούμε λίγο διαφορετικά τα πράγματα. Εγώ είχα την τύχη λόγω της δουλειάς μου να κάνω πολλά ταξίδια και πήγα σε πάρα πολλές χώρες στο εξωτερικό και γυρίζοντας πίσω νιώθω ότι τα πράγματα εδώ δεν αλλάζουν κυρίως λόγω της δικής μας νοοτροπίας. Πρέπει έστω τώρα να το προσπαθήσουμε αυτό ώστε η επόμενη γενιά να μπορεί να προχωρήσει μπροστά. Με λίγα λόγια να μας νοιάζει περισσότερο το μέλλον και να μην κοιτάμε μόνο το σήμερα. Προς τους νέους, να βρουν το δρόμο για τα όνειρα τους, όποια και αν είναι αυτά!
Σε ευχαριστούμε πολύ!!
Συνέντευξη : Γιώτα Μπαντέ
Επιμέλεια συνέντευξης : Γιώργος Κοντζεδάκης, Βασίλης Κοντζεδάκης
Φωτογραφίες : Κάτια Καβάκα
Ευχαριστουμε το Easy All day Bar για την φιλοξενία.
Θεωρείται από τους πιο «ωραίους» καλλιτέχνες της hip-hop σκηνής, έχει γράψει αμέτρητες επιτυχίες τόσο για το συγκρότημά του όσο και για άλλους καλλιτέχνες, χαρισματικός και με πολύ χιούμορ, ο αγαπημένος τραγουδιστής του νεανικού κοινού, Πέτρος Δινάλης, δημιουργός και τραγουδιστής των Master Tempo, παραχώρησε στο MIKROFWNO.GR και την συντάκτρια Γιώτα Μπαντέ μια «εφ’ όλης της ύλης» αποκλειστική συνέντευξη.
Μίλησε τόσο για εκείνον και τα πράγματα που τον απασχολούν στις μέρες μας, όσο και τα επόμενα επαγγελματικά του σχέδια.
Ο Πέτρος αυτό το διάστημα ετοιμάζεται για μια μεγάλη περιοδεία στην Αμερική μαζί με τον Λευτέρη Πανταζή, την Βασιλική Νταντά και την Κόνι Μεταξά, ενώ ταυτόχρονα ετοιμάζεται να βγάλει νέα κυκλοφορία και να εστιάσει στα δισκογραφικά του σχέδια.
Λοιπόν Πέτρο καλωσόρισες και επίσημα στο Μικρόφωνο.gr, ευχαριστούμε πάρα πολύ που βρίσκεσαι μαζί μας.
Καταρχήν ευχαριστώ για την πρόσκληση! Έχω δει ότι προσέχετε και ενημερώνετε τον κόσμο για τις κυκλοφορίες των καλλιτεχνών, τι κάνουμε, που τραγουδάμε. Είναι πάρα πολύ σημαντικό να υπάρχουν τέτοια portal και sites να βοηθούν και την δική μας δουλειά.
Ευχαριστούμε πάρα πολύ για τα λόγια σου. Θα στηριχτώ στο «Master Tempo». Θα ήθελα να μου πεις ποια ήταν η ιδέα πάνω σε αυτό το όνομα, πως δημιουργήθηκε αυτή η ιδέα.
Ήμουν DJ για αρκετά χρόνια πριν αποφασίσω να ασχοληθώ με το τραγούδι. Παίζοντας μουσική κάποια στιγμή ένιωσα ότι ήθελα να κάνω το επόμενο βήμα, να δημιουργήσω μουσική. Παλαιότερα λοιπόν είχαν βγει κάποια επαγγελματικά συστήματα, τα οποία είχαν μια λειτουργία που λέγεται master tempo. Ξεκινώντας αυτό το project, υπήρχε ένα debate μεταξύ φίλων και συνεργατών για το πώς να το ονομάσω και η λύση δόθηκε από τον τότε συνεργάτη μου και πολύ καλό μου φίλο DJ Δημήτρη Κουρουκερέζη. Aυτός είχε την ιδέα και ευτυχώς γιατί τελικά ήταν ένα φοβερά εύηχο όνομα και ιδιαίτερο, από τότε “έμεινε” στον κόσμο και ο τρόπος που το λέω, με σταματάνε στο δρόμο και μου λένε με το ίδιο στυλ “MASTER TEMPO”!
Θα στηριχτώ στην τελευταία σου κυκλοφορία με τον Λευτέρη Πανταζή με τίτλο «Σηκώνω τα χέρια ψηλά». Θέλω να μου πεις μερικά λόγια για αυτή την συνεργασία σου, για το τραγούδι και πότε εσύ «σηκώνεις τα χέρια ψηλά». (είτε θετικά είτε αρνητικά).
Το τραγούδι αυτό το έχω γράψει μαζί με τον Κώστα Μηλιωτάκη, ο οποίος είναι ένας συνεργάτης και «αδελφός», μαζί έχουμε γράψει επίσης το Χαμός θα γίνει καθώς και άλλα τραγούδια για άλλους καλλιτέχνες. Όταν τον ρώτησα ποιος καλλιτέχνης θα ταίριαζε ηχητικά σε αυτό το τραγούδι μου είπε αμέσως “ο Πανταζής”. Ήταν σαν να το ακούω ήδη στο μυαλό μου μου άρεσε πολύ η ιδέα. Τον Λευτέρη τον ήξερα γιατί έχω γράψει τραγούδια για αυτόν παλιά, έχουμε κάνει μαζί και το Πάντα ζεις που είχε γίνει πολύ μεγάλη επιτυχία, και όντως δοκίμασε το τραγούδι του άρεσε και το κάναμε μαζί. Φοβερή εμπειρία ήταν το κομμάτι της προώθησης του τραγουδιού, κάναμε μια φοβερή καμπάνια μαζί στα social media με πολύ χιούμορ!
Όσον αφορά το τι είναι αυτό που με κάνει να σηκώνω τα χέρια ψηλά, η απάντηση αρχικά είναι…πολλά! Και σε προσωπικό/ερωτικό αλλά σαφώς με αυτά που ζούμε στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια και σε κοινωνικό-πολιτικό επίπεδο. Οι καλλιτέχνες που υπηρετούμε την πιο “ποπ” με την ευρύτερη έννοια πλευρά της Ελληνικής μουσικής κατά κανόνα αποφεύγουμε να μιλήσουμε για κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα κλπ είτε σε συνεντεύξεις είτε στα τραγούδια μας γιατί ο κόσμος από εμάς περιμένει κυρίως να τον κάνουμε να ξεφύγει και να ξεχαστεί από αυτά. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν μας προβληματίζουν έντονα.
Μου δίνεις την ευκαιρία να περάσω σε μια επόμενη ερώτηση. Η κρίση (οικονομική-πολιτική-ηθική) πως επηρεάζει εσένα σαν άνθρωπο αλλά και σαν καλλιτέχνη;
Αρχικά μου αρέσει που μέσα στις «κρίσεις» αναφέρεις και την ηθική. Νομίζω πως ίσως είναι και η κρίση στην Ελλάδα που προηγείται και από την οικονομική. Πιστεύω πως η ηθική είτε κατάπτωση είτε ας πούμε κρίση μας έχει φέρει στο σημείο που βρισκόμαστε. Εμείς οι καλλιτέχνες προσπαθούμε να δώσουμε στο κοινό μια ωραία εικόνα, όμως και για εμάς είναι πολύ δύσκολα πλέον. Η κρίση έχει επηρεάσει και εμάς, την διασκέδαση, την μουσική, όλα τα καλλιτεχνικά πολύ έντονα. Την τελευταία δεκαετία καταστράφηκαν οι φυσικές πωλήσεις, οι ξένες δισκογραφικές εταιρίες στην Ελλάδα έκλεισαν και οι Ελληνικές είναι σε πολύ κακή οικονομική κατάσταση και δεν βοηθούν. Παράλληλα μειώθηκαν δραστικά οι χώροι, οι μέρες που δουλεύουν καθώς και τα έσοδα των χώρων διασκέδασης. Αυτό είναι τεράστιο θέμα για έναν καλλιτέχνη και πλέον είναι λίγες οι περιπτώσεις αυτών που μπορούν να ζουν έχοντας το τραγούδι ως επάγγελμα και απειροελάχιστες οι περιπτώσεις όπου κάποιος μπορεί να βάλει και κάτι στην άκρη. παράλληλα να πούμε ότι λόγω όλων αυτών, έχουν περιέλθει και όλα τα έξοδα μιας κυκλοφορίας σε εμάς. Προτιμώ σαν Πέτρος να κάνω μια οποιαδήποτε άλλη δουλειά, ακόμα και να γίνω μετανάστης, παρά να φέρω το προϊόν μου ως Master Tempo σε σημείο που να μην με εκφράζει και να μην έχει το αποτέλεσμα που έχω δώσει μέχρι τώρα στο κοινό. Έχω κάνει κάποια βίντεο κλιπ και τραγούδια για τα οποία είμαι περήφανος, θέλω να συνεχίσω να είμαι περήφανος και για τα επόμενα. Ούτε μπορώ να κυνηγήσω την επιτυχία μέσω τραγουδιών που θα βρίζουν ή θα δίνουν λάθος πρότυπα σε μία νέα γενιά που με ακούει.
Θα περάσω στο θέμα talent shows. Πιστεύεις ότι μπορούν να αναδειχθούν «πραγματικά» ταλέντα; Επιπλέον, οι μουσικές σπουδές είναι απαραίτητες για έναν καλλιτέχνη ώστε να πετύχει στην δουλειά του;
Αρχικά χωρίς να θέλω να μειώσω ένα προϊόν, δεν παρακολουθώ καθόλου talent shows. Ποιοτικά και παραγωγικά υπάρχουν είναι σίγουρα κάποια από αυτά πολύ καλές τηλεοπτικές παραγωγές. Δεν παρακολουθώ γιατί στεναχωριέμαι για τα παιδιά που βλέπω και συνειδητοποιώ ότι δεν υπάρχει καμία περίπτωση να αναδειχθούν από εκεί. Είναι απλά άλλο ένα γρανάζι στην μηχανή δημιουργίας προγράμματος για την τηλεόραση. Ο θεατής όταν το παρακολουθεί μπορεί να το ευχαριστηθεί, εγώ όμως που είμαι καλλιτέχνης στεναχωριέμαι για αυτά τα ταλέντα.
Όσο αφορά το αν μπορεί ένα παιδί να αναδειχθεί και να κάνει μια αξιόλογη καριέρα, αυτό έχει να κάνει πάλι με την προηγούμενη απάντηση μου για την οικονομική κρίση που επηρεάζει τις εταιρείες που θα προσελκύσουν τα νέα παιδιά. Με λίγα λόγια στην Ελλάδα δεν υπάρχει «artist development». Και αν υπάρχει είναι ελάχιστο, όπως και τα budget. Μπορεί να έχουν περάσει παιδιά με φοβερές φωνές αλλά να μην μπορούν να κάνουν το επόμενο βήμα εύκολα. Πιστεύω ότι ένα παιδί που θα ήθελε να κάνει πραγματική καριέρα, δεν θα πρέπει να πάει σε ένα τέτοιο παιχνίδι. Τα τηλεοπτικά παιχνίδια δημιουργούν μια προδιάθεση που μπορεί να είναι αρνητική για το επόμενο βήμα και μπορεί τελικά να μην αποτελούν το μέσο για την ανάδειξη νέων ταλέντων.
Το ενδεχόμενο της συμμετοχής σου ως κριτής σε ένα talent show το έχεις σκεφτεί;
Φυσικά και το έχω σκεφτεί. Τα τηλεοπτικά προϊόντα είναι πάρα πολύ καλά οργανωμένα και έχουν καλούς συντελεστές, οπότε εγώ μπαίνοντας ως κριτής σε ένα παιχνίδι θα βοηθούσα σίγουρα την καριέρα μου. Γιατί μέσα από την συνεχόμενη προβολή σου δίνεται η ευκαιρία να έρθεις κοντά σε πολύ περισσότερο κόσμο. Το να είμαι εκεί εμένα θα με βοηθούσε πολύ και θα έκανα πάρα πολύ καλά την δουλειά μου απέναντι στα παιδιά. Αλλά και μετά το παιχνίδι σαν Master Tempo θα με ένοιαζε να προσπαθήσω να βοηθήσω τα παιδιά που έχουν το «κάτι». Θα πήγαινα ως κριτής αλλά όχι για διαγωνιζόμενος.
Θα στηριχτώ στα talent shows και θα περάσω στα ριάλιτι επιβίωσης. Εσύ λοιπόν θα έπαιρνες μέρος σε μια τέτοια παραγωγή;
Εγώ έχω πρόβλημα «επιβίωσης» σε ένα ριάλιτι επιβίωσης. Σαν Πέτρος έχω φέρει τον εαυτό μου μέχρι το σημείο που πεθαίνω στις διατροφές και στην γυμναστική γιατί είναι κάτι που με ενδιαφέρει για την δουλειά μου, για να έχω καλή φυσική κατάσταση αφού “χτυπιέμαι” δύο ώρες και πάνω στην σκηνή σε κάθε μου live. Αλλά το να έρθω στο σημείο να πεινάσω, να βρωμίσω κτλ. για να βοηθήσω την καριέρα μου, νιώθω ότι δεν είμαι διατεθειμένος, δεν μπορώ και θα με κουράσει φοβερά κάτι τέτοιο. επίσης στην Ελλάδα, οι τυχεροί είναι οι πρώτοι. Αν πεις για παράδειγμα Big Brother, θα θυμηθείς Γιώργο Τσάκα και Πρόδρομο Καθηνιώτη, αν πεις survivor πάντα θα θυμάσαι ότι ο Ντάνος μπόρεσε και τα κατάφερε σε αυτό το πράγμα. Δεν έχω φτάσει στο απόλυτο σημείο ανάγκης να κάνω κάτι τέτοιο για να βοηθήσω την καριέρα μου. Κάποιος άλλος μπορεί να τον ιντριγκάρει η όλη η φάση και να γουστάρει να πάει. Στο μέλλον μπορεί αυτή η αναγνωσιμότητα από το παιχνίδι να χάνεται. Όμως σίγουρα κάποιους τους βοήθησε, όπως για παράδειγμα τον Bo που είναι καλλιτεχνάρα και είναι και φίλος μου. Γενικότερα ο κόσμος μέσα από τα ριάλιτι θέλει να αναδείξει τους ανθρώπους της ‘’διπλανής πόρτας’’ και ο Ντάνος το πέτυχε αυτό. Στον τηλεθεατή νομίζω αρέσει να μπορεί να προβάλει τον εαυτό του στον νικητή του reality. Σε έναν καλλιτέχνη νομίζω ότι μπορεί να γυρίσει ανάποδα, να του κάνει και κακό.
Θα στηριχτώ πάλι μέσα από την απάντησή σου, μου μίλησες για την φυσική κατάσταση και την γυμναστική. Ποια είναι λοιπόν η σχέση σου με την γυμναστική και τι είδους γυμναστική έχεις επιλέξει και σου αρέσει;
Δυστυχώς εγώ δεν αθλούμουν όταν έπρεπε, που το σώμα δημιουργούσε «μνήμη», οπότε τώρα πρέπει να προσπαθώ κάθε μέρα για να είμαι σε καλή φυσική κατάσταση. Οπότε η σχέση μου με την γυμναστική είναι δυστυχώς για εμένα εξαναγκαστική, υπό την έννοια ότι κυνηγώντας το όνειρο μου να ασχοληθώ επαγγελματικά με την μουσική, επειδή είμαι και απίστευτος workaholic , πάντα δεν άφηνα χρόνο ούτε για την προσωπική μου ζωή ούτε για γυμναστική κλπ. Έχω αρχίσει τα τελευταία 3 χρόνια και ασχολούμαι, όπου πάλι κακώς άλλες φορές ασχολούμαι εντατικά και άλλες για πολύ καιρό όχι. Για παράδειγμα έχουμε συναυλίες, ετοιμάζουμε τραγούδι, δουλεύω πάρα πολλές ώρες την ημέρα, προσπαθώ λοιπόν πάρα πολύ να βάλω τον εαυτό μου να μην το χάνει ποτέ. Αυτή την περίοδο γυμνάζομαι αρκετά έως πολύ και κάνω και έντονη διατροφή γιατί πάνω απ’ όλα βλέπω τεράστια διαφορά στον εαυτό μου όταν τραγουδάω, είχα την ίδια αντοχή αλλά κουραζόμουν, ενώ τώρα όλο αυτό βγαίνει εντελώς διαφορετικά.
Μου έδωσες πάλι την πάσα και μου είπες ότι από τα 14 ασχολείσαι με την μουσική ως dj. Πριν την μουσική, σαν παιδί με τι σκεφτόσουν να ασχοληθείς επαγγελματικά;
Από μικρός πάντα ήθελα να ασχοληθώ με τη μουσική. Στα 14 άρχισα να δουλεύω επαγγελματικά dj. Πιο μικρός, στα 12 πήγαινα την μουσική στα σχολικά πάρτι! Είχα πάθος με αυτό το πράγμα και είχα μεγάλη τύχη να βρω την κλίση μου από μικρός, γιατί υπάρχουν πολλά παιδιά, και είναι λογικό, που μέχρι μια μεγάλη ηλικία δεν έχουν αποφασίσει με τι θέλουν να ασχοληθούν. Αν λοιπόν κάποιο παιδί ξέρει από μικρή ηλικία τι θέλει να κάνει, είναι πιο εύκολο να βάλει από νωρίς στόχους και να τους πετύχει.
Πως ξεκίνησες τα πρώτα βήματά σου στην μουσική επαγγελματικά;
Ο τρόπος με τον οποίο ξεκίνησα να δουλεύω επαγγελματικά έχει πολύ πλάκα. Νοίκιαζα με δικά μου χρήματα, το χαρτζιλίκι της μαμάς, μηχανήματα για να παίξω dj σε πάρτι. Δηλαδή έπαιζα όχι μόνο τζάμπα, έμπαινα μέσα κι όλας! Κάποια στιγμή με πιάνει αυτός που μου τα νοίκιαζε και μου λέει ‘’έχω αυτή την εταιρεία που χρειάζεται έναν άνθρωπο να παίζει μουσική σε ένα παιδικό πάρτι’’. Του απάντησα, την θυμάμαι αυτή την στιγμή σαν χθες, ‘’εννοείται, και χωρίς χρήματα θέλω να πάω..’’. και μου είπε “δωρεάν δεν σε στέλνω, μόνο αν θα πληρωθείς”! Έτσι ξεκίνησα να παίζω επαγγελματικά και πρέπει να ευχαριστήσω την μητέρα μου, που μόνο με αυτή έχω μεγαλώσει, γιατί καταλαβαίνω πόσο δύσκολο πρέπει να ήταν και για εκείνη το γεγονός ότι από τόσο μικρός δούλευα. Αλλά πέρα από αυτό δημιουργείται ένα άγχος στον γονιό για το αν το παιδί θα παρατήσει το σχολείο, με τι παρέες θα μπλέξει και αν θα παρατήσει τις σπουδές του. Εγώ τελείωσα το σχολείο χωρίς προβλήματα, χωρίς να μείνω ποτέ σε μάθημα γιατί εκτίμησα την προσπάθεια της. Αν μου είχε αρνηθεί την ευκαιρία αυτή μπορεί να μην μου έπαιρνες τώρα συνέντευξη! Έχω στεναχωρηθεί μόνο που δεν έχω μάθει να παίζω κάποιο όργανο. Όσο και αν μαθαίνεις μουσική εμπειρικά πάνω στην παραγωγή, αν ξέρεις κάποιο όργανο σε βοηθά πολύ.
Αναφέρθηκες σε μια περιοδεία που ξεκινά από αρχές Οκτώβρη, θέλω να μου αναφέρεις λίγους σταθμούς της περιοδείας.
Βεβαίως. Αναχωρούμε από Ελλάδα 17 Οκτωβρίου Λευτέρης Πανταζής MASTER TEMPO Βασιλική Νταντά και Κόνι Μεταξά για μια μεγάλη περιοδεία σε Αμερική και Καναδά. Θα κάνουμε 12 συναυλίες, θα λείπουμε για 40+ μέρες! Είχα την χαρά και την τιμή να έχω ταξιδέψει στην Αμερική και μόνος μου για συναυλίες πολλές φορές και αυτό το θεωρώ μεγάλη επιτυχία για εμένα ως καλλιτέχνη. Η αγάπη του κόσμου στο εξωτερικό για εμένα και αυτό που κάνω είχε ως αποτέλεσμα να δω μέρη σε Ευρώπη Αμερική Αυστραλία κ.α. που μπορεί αλλιώς να μην έβλεπα ποτέ. Πιστεύω φέτος με αυτό το φοβερό team που ήμαστε όλοι και πολύ του “χαβαλέ” και της πλάκας θα περάσουμε τέλεια και ο κόσμος άλλο τόσο τέλεια μαζί μας!
Αφού επιστρέψεις από την Αμερική και ολοκληρωθεί η περιοδεία , ποια είναι τα επόμενα επαγγελματικά σου σχέδια; Κάποιο σχήμα που θα είσαι, δισκογραφικά αν ετοιμάζεις κάτι, νέο τραγούδι, τι να περιμένουμε από εσένα;
Συζητάμε για κάποια σχήματα και μαγαζιά μετά την περιοδεία Δεκέμβρη ή Γενάρη αλλά δεν μπορώ να πω κάτι γιατί είναι ακόμα στον ‘’αέρα’’, δεν έχει κλείσει. Θα ήθελα να κάνω κάτι σε ένα σχήμα, έχω καιρό να κάνω τέτοιου είδους εμφανίσεις, προτιμώ συνήθως τις συναυλίες γιατί μου αρέσει η επαφή με τον κόσμο μέσα από αυτές. Γενικά δεν είμαι καλλιτέχνης που ψάχνει να είναι σε κάποιο σχήμα “με το ζόρι”, με ενδιαφέρει να κάνω μια συνεργασία ώστε να δώσω κάτι καλλιτεχνικά προς τον κόσμο και να το ευχαριστηθώ και εγώ. Ήταν ιδιαίτερες πχ οι εμφανίσεις που έχω κάνει με τον Πάνο Κιάμο στο Posidonio.
Όσο αφορά κάποιο τραγούδι, έχω ένα πάρα πολύ όμορφο τραγούδι που έχω γράψει μέσα από την καρδιά μου και είμαι στην διαδικασία του με ποιόν καλλιτέχνη θα το πω, αν θα προλάβει να κυκλοφορήσει πριν το ταξίδι στην Αμερική ή μετά. Είναι ένα τραγούδι που είναι πολύ ιδιαίτερο για εμένα, μου θυμίζει σαν το Υπάρχουνε στιγμές, μια μεγάλη επιτυχία μου, το οποίο το είχα γράψει μετά από ένα χωρισμό που μου είχε στοιχήσει πάρα πολύ. Αντίστοιχα τώρα έχω εμπνευστεί από την αρχή μιας σχέσης και τα όμορφα συναισθήματα με τα οποία αυτή με πλημμύρισε. Όλα τα τραγούδια μου είναι “παιδιά” μου, οπότε γενικά προσέχω πως θα τα προβάλλω στον κόσμο. Ο κόσμος καταλαβαίνει όταν ένα τραγούδι είναι γραμμένο “από καρδιάς” και πιστεύω θα το αγαπήσει πολύ.
Θέλω να μου πεις ποιο είναι το αγαπημένο σου τραγούδι αυτή την περίοδο, που το βάζεις στο replay συνέχεια.
Υπάρχει μια έκφραση που λέει ‘’στο σπίτι του υδραυλικού δεν τρέχει νερό’’! Ασχολούμαι τόσο έντονα με την μουσική ως δουλειά που στην προσωπική μου ζωή πολύ δύσκολα θα πω “α, έχω χρόνο να χαλαρώσω ας ακούσω λίγη μουσική”! Ακούω μουσική για να δω τι συμβαίνει στις τάσεις, γιατί θέλω πάντα να είμαι ενημερωμένος, για να πάρω ιδέες . Πηγαίνω στο εξωτερικό ακόμα και όταν δεν έχω συναυλίες, σίγουρα μια φορά τον χρόνο στο Λονδίνο και βλέπω μιούζικαλ και συναυλίες. Είδα τον Φαρέλ Γουίλιαμς, είδα τον will.i.am, καλλιτέχνες που είναι κορυφαίοι σε αυτό που κάνουν, για να δω πως το κάνουν και τι μπορώ από τις ιδέες τους να μεταφέρω και εγώ στα live μου. Όταν λοιπόν έχω ελεύθερο χρόνο, η ‘’αρρώστια’’ μου είναι οι ταινίες, το σπίτι μου έπρεπε απέξω να έχει επιγραφή τύπου πχ «Αθήναιον» γιατί είναι κυριολεκτικά δύο αίθουσες σινεμά! Πέρα από αυτό για κάποιο λόγο έφαγα φέτος κόλλημα με το «Move to Miami» του Enrique. και έχοντας πάει στο Miami, πιστεύω κάθε λέξη των στίχων! Στο τραγούδι συμμετέχει και ο Πιτμπουλ που με έχει επηρεάσει και ως καλλιτέχνη γιατί ήταν ο πρώτος στο εξωτερικό που άρχισε να δένει διαφορετικά είδη μουσικής με το ραπ.
Αν σου έδιναν την ευκαιρία να επιλέξεις έναν καλλιτέχνη του εξωτερικού για να συνεργαστείτε μαζί, ποιος θα ήταν αυτός;
Κοίτα, να μην λέμε ψέματα αυτό είναι κάτι πολύ δύσκολο για εμένα γιατί εγώ έχω κάνει καριέρα καθαρά με ελληνική μουσική, αν και είχε μουσικά και παραγωγικά στοιχεία ξένα, ο στίχος ήταν πάντα ελληνικός. Εγώ δεν μπήκα στην διαδικασία να κυκλοφορήσω τραγούδι μου και σε ξένη έκδοση ή οτιδήποτε τέτοιο, οπότε νιώθω ότι ως Master Tempo είναι δύσκολο να περάσω στον κόσμο ότι θα κάνω ένα ξένο τραγούδι. Αν θεωρήσουμε ότι θα έκανα κάτι στο εξωτερικό για το ξένο κοινό, πρώτο πράγμα που θα ήθελα θα ήταν να δουλέψω με τον παραγωγό-δημιουργό τον Max Martin. Είναι κορυφαίος στον τομέα του και θα ήθελα να δω ηχητικά που θα φτάναμε μαζί. Το πιο σημαντικό για εμένα θα ήταν να δουλέψω με καταξιωμένους παραγωγούς του εξωτερικού. Αν πρέπει να βάλουμε και έναν καλλιτέχνη μέσα στο mix, ψηφίζω πάλι τον φίλο μου τον Πιτμπουλ!
Καλώς ή κακώς υπάρχουν και οι άνθρωποι στους οποίους δεν αρέσει μουσική σου και η δουλειά σου. Τι θα απαντούσες στους λεγόμενους «haters» ;
Καταρχήν νομίζω δεν υπάρχει καλλιτέχνης ο οποίος να αρέσει σε όλους, αυτό εννοείται. Είμαστε στην Ελλάδα, στην Ελλάδα θα ‘’λατρευτούν’’ καθολικά σχεδόν μόνο οι τοπ λαϊκοί καλλιτέχνες. Ασχέτως του ότι εγώ έχω κάνει τεράστια επιτυχία καίμε λαϊκά τραγούδια και είμαι ο πρώτος που το συνδύασε με την ραπ μουσική, ο κόσμος σαφώς και με βλέπει σαν κάτι το πιο pop. Προσπαθώ να μιλάω με τα τραγούδια μου και αυτό που θέλω να κάνω από όταν ξεκίνησα και θα συνεχίσω μέχρι να σταματήσω, είναι ότι ποτέ τα τραγούδια μου δεν θα βγάζουν μια εικόνα την οποία εγώ δεν μπορώ να υποστηρίξω. Εγώ πάντα είμαι και θα είμαι ο εαυτός μου. Αν ‘’πονάω’’ θα γράψω ότι πονάω, αν περνάω καλά θα γράψω αντίστοιχα και αν είμαι ερωτευμένος θα μιλήσω για αυτόν τον έρωτα. Θα δείξω αυτό που είμαι, σε όποιον αρέσει θα αρέσει, όποιος με το ζόρι θέλει να κράξει θα είναι πάντα hater, δεν του αλλάζεις γνώμη. H ανωνυμία στο διαδίκτυο διευκολύνει πολλούς να “βγάλουν το άχτι τους” μάλλον με την δικιά τους ζωή κράζοντας άλλους! Εγώ είμαι από τους καλλιτέχνες που δεν σβήνουν κανένα σχόλιο, εκτός εάν κάποιος το παρακάνει. Μια στο τόσο απαντάω κιόλας αλλά όχι σε όλα γιατί μετά θα γίνει χαμός!
Μίλησες για διαφορετικές φάσεις της ζωής σου. Τώρα σε τι φάση σε πετυχαίνουμε στα προσωπικά σου;
«It’s complicated» που έλεγε και το facebook! Εγώ καλώς ή κακώς δεν έχω μπει στην διαδικασία να βγάλω στη φόρα τα προσωπικά μου για να βοηθήσω. την καλλιτεχνική καριέρα μου. Τα θεωρώ 2 διαφορετικά πράγματα. Τα media βέβαια αυτό ψάχνουν συνήθως. Αν και πάντα αποφεύγω τέτοιες ερωτήσεις, σε εσάς θα απαντήσω γιατί εκτιμώ ότι για το site σας η καλλιτεχνική πλευρά έχει πρώτο λόγο.
Εμένα το μεγαλύτερο πρόβλημα στα προσωπικά μου είναι ο ίδιος μου ο εαυτός. Είμαι εργασιομανής και αυτό λίγοι άνθρωποι μπορούν να το αντέξουν ειδικά με τα ωράρια και την ζωή “στο δρόμο” που εμείς οι καλλιτέχνες πρέπει να κάνουμε. Όμως ακόμα και όταν βρέθηκε “αυτή η μία” που όλα τα άντεχε και αγαπιόμασταν, εκεί έχω κάνει πάλι λάθη με πρώτο και μεγαλύτερο την απιστία. Μεγαλώνω και θέλω να πιστεύω πως εξελίσσεται και αλλάζω προς το καλύτερο όχι μόνο καλλιτεχνικά αλλά και στα προσωπικά μου. Το μέλλον θα δείξει!
Θα επανέλθω στα μουσικά και επαγγελματικά σου γιατί αυτά αφορούν έτσι και αλλιώς εμάς και το κοινό, αν ξανά ξεκινούσες την καριέρα σου απ΄την αρχή, θα ήθελες κάτι, τι θα συμβούλευες τον Πέτρο με βάση τις εμπειρίες που έχεις ζήσει;
Θα έλεγα στον εαυτό μου να ακούει το ένστικτό του. Εγώ όσες φορές πήγα αντίθετα από το ένστικτό μου, κάτι πήγε στραβά. Επίσης θα του έλεγα με νύχια και με δόντια να κρατήσει καλύτερα τις προσωπικές του σχέσεις. Έχουν περάσει άνθρωποι από την ζωή μου που θα ήθελα να έχω κάνει προσπάθεια να τους έχω ακόμα κοντά μου αλλά το τρέξιμο μόνο για την δουλειά με έκανε τελικά να χαθώ με φίλους και φίλες που τώρα μου λείπουν.
Κλείνοντας, θέλω να ευχηθείς κάτι στο κοινό που σε ακολουθεί, που θα δει την συνέντευξη και θέλει να διαβάσει κάτι από εσένα.
Έχω επαφή με πολλές διαφορετικές ηλικίες. Η ευχή μου προς τους μεγαλύτερους θα ήταν να προσπαθήσουμε, που είναι το πιο δύσκολο, να αλλάξουμε έστω και τώρα και να δούμε λίγο διαφορετικά τα πράγματα. Εγώ είχα την τύχη λόγω της δουλειάς μου να κάνω πολλά ταξίδια και πήγα σε πάρα πολλές χώρες στο εξωτερικό και γυρίζοντας πίσω νιώθω ότι τα πράγματα εδώ δεν αλλάζουν κυρίως λόγω της δικής μας νοοτροπίας. Πρέπει έστω τώρα να το προσπαθήσουμε αυτό ώστε η επόμενη γενιά να μπορεί να προχωρήσει μπροστά. Με λίγα λόγια να μας νοιάζει περισσότερο το μέλλον και να μην κοιτάμε μόνο το σήμερα. Προς τους νέους, να βρουν το δρόμο για τα όνειρα τους, όποια και αν είναι αυτά!
Σε ευχαριστούμε πολύ!!
Συνέντευξη : Γιώτα Μπαντέ
Επιμέλεια συνέντευξης : Γιώργος Κοντζεδάκης, Βασίλης Κοντζεδάκης
Φωτογραφίες : Κάτια Καβάκα
Ευχαριστουμε το Easy All day Bar για την φιλοξενία.