Μερικές φορές δεν χρειάζεται να πας στο θέατρο για να δεις μια παράσταση που αξίζει. Για παράδειγμα, απέναντι από τη Βουλή, μέσα στο καλαίσθητο σπίτι που κάποτε ζούσαν οι Άγγελος και Λητώ Κατακουζηνού, δίπλα στο δωμάτιο με τον ιδιόρρυθμο καναπέ που απολάμβαναν ο Αλμπέρ Καμύ, ο Ουίλλιαμ Φώκνερ και ο Ζαν Πωλ Σαρτρ ανάμεσα στον οικοδεσπότη και την οικοδέσποινα, εκεί που ο Γιώργος Σεφέρης, ο Γιώργος Παππάς, η Μυρτιώτισσα κι ο Ανδρέας Εμπειρίκος παρουσίαζαν έργα τους και ο Μάνος Χατζιδάκις έπαιζε τραγούδια από τον «Μεγάλο Ερωτικό» του, μπορούμε να παρακολουθήσουμε μέχρι και τον Δεκέμβριο κάτι πολύ ενδιαφέρον: Τη θεατρική μεταφορά του «Επιταφίου Λόγου» του Περικλή όπως τον διέσωσε ο Θουκυδίδης, από τον βραβευμένο σκηνοθέτη Δήμο Αβδελιώδη, με απόδοση του αρχαίου κειμένου σε απόλυτα κατανοητή νεοελληνική καθαρεύουσα από τον Ελευθέριο Βενιζέλο, ο οποίος μελετούσε τον Θουκυδίδη στον ελεύθερο χρόνο του.
Ο «Επιτάφιος» που πολλοί θυμόμαστε από τα σχολικά βιβλία, παρουσιάζεται προφορικά ενώπιον κοινού, με τη μορφή δηλαδή που πρωταρχικά τον είχε εκφωνήσει ο Περικλής στον Κεραμεικό για τους νεκρούς του πρώτου χρόνου του Πελοποννησιακού Πολέμου. Βέβαια εδώ υπάρχει η ουσιώδης διαφορά ότι παρουσιάζεται από γυναίκα, την ηθοποιό Ηωάννα Σπανού. Η ερμηνεία της, σοβαρή κι εκφραστική, χωρίς στόμφο και με κινήσεις γεμάτες αυτοπεποίθηση που επιτείνουν τη ζωντάνια του κειμένου, κάνει πολλούς που γνώριζαν το έργο να πουν ότι για πρώτη φορά το κατάλαβαν σε βάθος. Μάλιστα ο σκηνοθέτης έχει φροντίσει πριν από την εμφάνισή της ενώπιον του κοινού, να την ακούσουμε να τραγουδά με τη σωστή και μελωδική φωνή της απόσπασμα από χορικό της Αντιγόνης του Σοφοκλή.
Δύσκολα θα βρούμε λόγια που να περιγράφουν πιο κατάλληλα την ουσία του σημαντικού αυτού κειμένου, από αυτά του Δήμου Αβδελιώδη στο σκηνοθετικό του σημείωμα: «Η ποιοτική διαφορά αυτής της Δημοκρατίας απ’ όλα τ’ άλλα αυταρχικά –φοβικά πολιτεύματα, δεν βρίσκεται μόνον στην ισότητα όλων των πολιτών απέναντι στους νόμους και στην αυτονόητη δυνατότητα να αναπτύσσει ο κάθε πολίτης στο έπακρο, όλες τις δεξιότητες και τα ταλέντα του, ανεξάρτητα από την καταγωγή ή την οικονομική του ισχύ, μέσα απ’ όλες τις θέσεις και τα αξιώματα, καθώς και σ’ όλα τα άλλα προνόμια που προκύπτουν σαν φυσικά επακόλουθα ενός εξέχοντος πολιτειακού σχεδιασμού. Η μεγάλη κυρίως διαφορά βρίσκεται στην αιτία, η οποία γονιμοποιεί αενάως το πνεύμα της Δημοκρατίας, που είναι η σοφή διαχείριση του Λόγου και της Βούλησης σαν ανώτερου θεϊκού εργαλείου από τους ανθρώπους, ώστε να επιλέγουν οι ίδιοι με απόλυτη συνειδητότητα μέσα στον παρόντα χρόνο, την ομορφιά, από την ασχήμια, την διακριτικότητα, από τον εγωισμό, την ελευθερία, από τον καταναγκασμό, την απόλαυση, από τον βασανισμό, τον ανθρωπισμό και το φως, από την βαρβαρότητα και την μυστικοπάθεια, επιλογές που ενέχουν την ενθουσιώδη προσδοκία μόνο θετικών και καλών έργων.»
Η γενική είσοδος στοιχίζει 10 ευρώ, αλλά χάρη στη χορηγία του Υπουργείου Πολιτισμού Και Αθλητισμού, θα διατίθενται θέσεις με ελεύθερη είσοδο για μαθητές, φοιτητές, ανέργους και σε θεατές άνω των 65 χρόνων. Για κρατήσεις γράψτε στο info@katakouzenos.gr ή χρησιμοποιείστε την ειδική φόρμα στη σελίδα: http://katakouzenos.gr/o-epitafios-tou-perikli-2/
Ημερομηνίες παραστάσεων:
Σάββατo (13, 20, 27) Οκτωβρίου στις 18:00
Κυριακή (14, 21, 28) Οκτωβρίου στις 20:30
Παρασκευή (2, 16, 23) Νοεμβρίου στις 18:00
Σάββατο (3, 10, 24) Νοεμβρίου 18:00
Παρασκευή (7,14,21,28) Δεκεμβρίου στις 18:00
ΟΙΚΙΑ ΚΑΤΑΚΟΥΖΗΝΟΥ, Λεωφ. Βασ. Αμαλίας 4, Πλατεία Συντάγματος
Μερικές φορές δεν χρειάζεται να πας στο θέατρο για να δεις μια παράσταση που αξίζει. Για παράδειγμα, απέναντι από τη Βουλή, μέσα στο καλαίσθητο σπίτι που κάποτε ζούσαν οι Άγγελος και Λητώ Κατακουζηνού, δίπλα στο δωμάτιο με τον ιδιόρρυθμο καναπέ που απολάμβαναν ο Αλμπέρ Καμύ, ο Ουίλλιαμ Φώκνερ και ο Ζαν Πωλ Σαρτρ ανάμεσα στον οικοδεσπότη και την οικοδέσποινα, εκεί που ο Γιώργος Σεφέρης, ο Γιώργος Παππάς, η Μυρτιώτισσα κι ο Ανδρέας Εμπειρίκος παρουσίαζαν έργα τους και ο Μάνος Χατζιδάκις έπαιζε τραγούδια από τον «Μεγάλο Ερωτικό» του, μπορούμε να παρακολουθήσουμε μέχρι και τον Δεκέμβριο κάτι πολύ ενδιαφέρον: Τη θεατρική μεταφορά του «Επιταφίου Λόγου» του Περικλή όπως τον διέσωσε ο Θουκυδίδης, από τον βραβευμένο σκηνοθέτη Δήμο Αβδελιώδη, με απόδοση του αρχαίου κειμένου σε απόλυτα κατανοητή νεοελληνική καθαρεύουσα από τον Ελευθέριο Βενιζέλο, ο οποίος μελετούσε τον Θουκυδίδη στον ελεύθερο χρόνο του.
Ο «Επιτάφιος» που πολλοί θυμόμαστε από τα σχολικά βιβλία, παρουσιάζεται προφορικά ενώπιον κοινού, με τη μορφή δηλαδή που πρωταρχικά τον είχε εκφωνήσει ο Περικλής στον Κεραμεικό για τους νεκρούς του πρώτου χρόνου του Πελοποννησιακού Πολέμου. Βέβαια εδώ υπάρχει η ουσιώδης διαφορά ότι παρουσιάζεται από γυναίκα, την ηθοποιό Ηωάννα Σπανού. Η ερμηνεία της, σοβαρή κι εκφραστική, χωρίς στόμφο και με κινήσεις γεμάτες αυτοπεποίθηση που επιτείνουν τη ζωντάνια του κειμένου, κάνει πολλούς που γνώριζαν το έργο να πουν ότι για πρώτη φορά το κατάλαβαν σε βάθος. Μάλιστα ο σκηνοθέτης έχει φροντίσει πριν από την εμφάνισή της ενώπιον του κοινού, να την ακούσουμε να τραγουδά με τη σωστή και μελωδική φωνή της απόσπασμα από χορικό της Αντιγόνης του Σοφοκλή.
Δύσκολα θα βρούμε λόγια που να περιγράφουν πιο κατάλληλα την ουσία του σημαντικού αυτού κειμένου, από αυτά του Δήμου Αβδελιώδη στο σκηνοθετικό του σημείωμα: «Η ποιοτική διαφορά αυτής της Δημοκρατίας απ’ όλα τ’ άλλα αυταρχικά –φοβικά πολιτεύματα, δεν βρίσκεται μόνον στην ισότητα όλων των πολιτών απέναντι στους νόμους και στην αυτονόητη δυνατότητα να αναπτύσσει ο κάθε πολίτης στο έπακρο, όλες τις δεξιότητες και τα ταλέντα του, ανεξάρτητα από την καταγωγή ή την οικονομική του ισχύ, μέσα απ’ όλες τις θέσεις και τα αξιώματα, καθώς και σ’ όλα τα άλλα προνόμια που προκύπτουν σαν φυσικά επακόλουθα ενός εξέχοντος πολιτειακού σχεδιασμού. Η μεγάλη κυρίως διαφορά βρίσκεται στην αιτία, η οποία γονιμοποιεί αενάως το πνεύμα της Δημοκρατίας, που είναι η σοφή διαχείριση του Λόγου και της Βούλησης σαν ανώτερου θεϊκού εργαλείου από τους ανθρώπους, ώστε να επιλέγουν οι ίδιοι με απόλυτη συνειδητότητα μέσα στον παρόντα χρόνο, την ομορφιά, από την ασχήμια, την διακριτικότητα, από τον εγωισμό, την ελευθερία, από τον καταναγκασμό, την απόλαυση, από τον βασανισμό, τον ανθρωπισμό και το φως, από την βαρβαρότητα και την μυστικοπάθεια, επιλογές που ενέχουν την ενθουσιώδη προσδοκία μόνο θετικών και καλών έργων.»
Η γενική είσοδος στοιχίζει 10 ευρώ, αλλά χάρη στη χορηγία του Υπουργείου Πολιτισμού Και Αθλητισμού, θα διατίθενται θέσεις με ελεύθερη είσοδο για μαθητές, φοιτητές, ανέργους και σε θεατές άνω των 65 χρόνων. Για κρατήσεις γράψτε στο info@katakouzenos.gr ή χρησιμοποιείστε την ειδική φόρμα στη σελίδα: http://katakouzenos.gr/o-epitafios-tou-perikli-2/
Ημερομηνίες παραστάσεων:
Σάββατo (13, 20, 27) Οκτωβρίου στις 18:00
Κυριακή (14, 21, 28) Οκτωβρίου στις 20:30
Παρασκευή (2, 16, 23) Νοεμβρίου στις 18:00
Σάββατο (3, 10, 24) Νοεμβρίου 18:00
Παρασκευή (7,14,21,28) Δεκεμβρίου στις 18:00
ΟΙΚΙΑ ΚΑΤΑΚΟΥΖΗΝΟΥ, Λεωφ. Βασ. Αμαλίας 4, Πλατεία Συντάγματος