Η ΑΝΙΕΣ ΜΕ ΤΑ ΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΒΑΡΝΤΑ
VARDA BY AGNES
Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΤΑΙΝΙΑ ΤΗΣ ΑΝΙΕΣ ΒΑΡΝΤΑ
Επίσημη συμμετοχή
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βερολίνου
Ημερομηνία κυκλοφορίας: 28 Νοεμβρίου στους κινηματογράφους
2019 – Ντοκιμαντέρ – Γαλλικά – 1.77 – 115’
Σύνοψη
Η Ανιές Βαρντά, φωτογράφος, installationartist και πρωτοπόρος της Nouvelle Vague, αποτελεί θεσμό για το γαλλικό κινηματογράφο. Λίγο πριν το θάνατο της, κάθισε στην καρέκλα του σκηνοθέτη και χρησιμοποιώντας φωτογραφίες κι αποσπάσματα από τις ταινίες της μίλησε η ίδια για το ανορθόδοξο έργο της.
Το ντοκιμαντέρ χωρίζεται σε δύο μέρη- στο πρώτο αναφέρεται στην «αναλογική περίοδο» από το 1954 έως το 2000, και η σκηνοθέτιδα βρίσκεται σε πρώτο πλάνο.
Ήταν μια νέα γυναίκα που ήθελε να επαναπροσδιορίσει το σινεμά, ένας άνθρωπος που ήταν πάντα ανοιχτόμυαλος, που σε κάθε της ταινία άλλαζε την αφήγηση.
Στο δεύτερο μέρος, η Βαρντά εστιάζει στη χρονική περίοδο από το 2000 έως το 2018 και μας δείχνει πως χρησιμοποιεί την ψηφιακή τεχνολογία για να περιγράψει τον κόσμο με το μοναδικό της τρόπο.
Είτε μπροστά από την κάμερα, είτε πίσω από αυτήν, η Βαρντά διηγείται ιστορίες μέσα από εικόνες κι αποφεύγει τις συμβατικές μεθόδους αφήγησης. Μαζί με τους συνεργάτες της, μεταφέρουν το θεατή σε ένα ταξίδι ανορθόδοξων εικόνων.
Δήλωση σκηνοθέτιδας
«To 1994 κυκλοφόρησε το βιβλίο μου με τίτλο «Varda by Agnes».
25 χρόνια μετά, ο ίδιος τίτλος δόθηκε στην ταινία μου, φτιαγμένη από κινούμενες εικόνες και λέξεις με τον ίδιο σκοπό: να δείξω το σύνολο του έργου μου.
Η ταινία χωρίζεται σε δύο μέρη, δύο αιώνες.
Ο 20ος αιώνας από την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία μου «Πουάντ-Κουρτ» (LaPointeCourte)το 1954 έως την τελευταία το 1996,Onehundredandonenights. Κάπου εκεί ανάμεσα έκανα ντοκιμαντέρ, μεγάλου και μικρού μήκους ταινίες.
Το δεύτερο μέρος ξεκινά τον 21ο αιώνα, όταν οι μικρές ψηφιακές κάμερες άλλαξαν την προσέγγιση μου προς τα ντοκιμαντέρ, από το «Μην πετάξεις τίποτα» (GleanersandI) το 2000 μέχρι το«Πρόσωπα και Ιστορίες» (FacesPlaces), που σκηνοθέτησα μαζί με τοJRτο 2017. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου δημιούργησα κυρίωςartinstallations και ντοκιμαντέρ όπως το«Οι παραλίες της ζωής μου» (ThebeachesofAgnes).
Κάπου στη μέση από τα δύο μέρη, υπάρχει μια μικρή υπενθύμιση από τη ζωή μου ως φωτογράφο.
Έχω κάνει διάφορες ταινίες στη ζωή μου. Έχω την ανάγκη να εξηγήσω τι με οδήγησε να κάνω αυτή τη δουλειά τόσα χρόνια.
Η ΕΜΠΝΕΥΣΗ είναι ο λόγος που κάνουμε ταινίες. Τα κίνητρα, οι ιδέες, οι συνθήκες και η τύχη που ξυπνούν μια επιθυμία και ξεκινάς να κάνεις μια ταινία.
Η ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑείναι ο τρόπος που κάνεις μια ταινία. Τι μέσα χρησιμοποιείς; Τι δομή; Μόνη ή όχι; Με χρώμα ή χωρίς; Η δημιουργία είναι μια δουλειά.
Η τρίτη λέξη είναι η ΜΟΙΡΑΣΙΑ. Δεν κάνεις ταινίες για να τις βλέπεις μόνος σου, κάνεις ταινίες για να τις μοιράζεσαι. Μιαάδειααίθουσαείναιοεφιάλτηςενόςσκηνοθέτη!
Οι άνθρωποι βρίσκονται στην καρδιά της δουλειάς μου. ΟΙ αληθινοί άνθρωποι. Έτσι αναφέρομαι πάντα στους ανθρώπους που συναντώ στην εξοχή ή στις πόλεις.
Όταν βιντεοσκοπείς κάτι, ένα μέρος, ένα τοπίο, ανθρώπους, όταν το θέμα σου είναι συγκεκριμένο, αυτό που τραβάς υποδεικνύει το βαθύτερο θέμα σου.
Μου αρέσει να φέρνω κοντά την πραγματικότητα κι ότι αυτή αντιπροσωπεύει. Μου αρέσει ωστόσο να αντιπαραθέτω και τις κινούμενες εικόνες με τις ακίνητες στο βίντεο και τη φωτογραφία».
- Ανιές Βαρντά
Βιογραφικό
Η Ανιές Βαρντά γεννήθηκε στις Βρυξέλλες το 1928, όπου και μεγάλωσε με 4 αδέρφια. Το 1940, ο πόλεμος ανάγκασε την οικογένειά της να μετακομίσει στη νότια Γαλλία.
Η Ανιές Βαρντά πέρασε την εφηβεία της στο Σετ κι έπειτα μετακόμισε στο Παρίσι όπου σπούδασε στη Σχολή του Λούβρου και παρακολούθησε μαθήματα φωτογραφίας στην Εθνική Σχολή Λουί- Λυμιέρ.
Η Ανιές Βαρντά έγινε φωτογράφος για τον Ζαν Βιλάρ όταν ίδρυσε το θεατρικό φεστιβάλ Αβινιόν το 1948 κι έπειτα για το Εθνικό Λαϊκό Θέατρο στο Παλαί Ντε Σαγιό του Παρισίου. Έκανε την πρώτη της έκθεση στην αυλή του σπιτιού της το 1954.
Την ίδια χρονιά, έκανεστροφήπροςτονκινηματογράφοχωρίςκάποιαεκπαίδευση. Ίδρυσε την Ciné Tamarisγιατηνπαραγωγήκαιτησκηνοθεσίατηςπρώτηςμεγάλουμήκους ταινίας της, το «Πουάντ-Κουρτ» (Lapointe-courte), που της χάρισε τον τίτλο «Νονά του Γαλλικού Νέου Κύματος». Έκτοτε σκηνοθέτησε μικρού και μεγάλου μήκους ταινίες, μυθοπλασίας και ντοκιμαντέρ.
Το 2003 ξεκίνησε η καριέρα της ωςvisualartistστη Biennale της Βενετίας.
Σύζυγος του Ζακ Ντεμί και μητέρα της σχεδιάστριας κοστουμιών Ροζαλί Ντεμί και του παραγωγού Ματιέ Ντεμί, η Ανιές Βαρντά έφυγε πλήρης ημερών στα 90 της χρόνια το Μάρτιο του 2018.
Η Ανιές Βαρντά, την πρώτη ημέρα γυρισμάτων της πρώτης ταινίας της «Πουάντ-Κουρτ», 1954.
Η Ανιές Βαρντά στο σετ του «VardabyAgnes”, 2018.
Φιλμογραφία
Μικρού μήκους
Osaisons o Chateaux(1957) – Diary of a pregnant woman (1958) – Du cote de la cote (1958) – Saluts les cubains(1963) – Elsa la rose(1965) – Uncle Yanco(1967) – Black Panthers(1968) – Women reply(1975) –Plaisir d’ amour en Iran (1976) – Ulysse(1982) – Une minute pour une image (1982) –
The so – called caryatids(1984) – 7 P., Cuis., S. de B. (1984) – You’ve got beautiful stairs, you know… (1986) – Le lion volatil(2003) – Ydessa, the bears and etc… (2004) – The three buttons(2015)
Κι άλλες μικρού μήκους ταινίες που εμφανίστηκαν ως μέρη των installationsτης από το 2003.
Μεγάλου μήκους & Ντοκιμαντέρ
1954 Πουάντ –Κουρτ (La Pointe Courte)
1961 Δύο ώρες στη ζωή μιας γυναίκας (Cleofrom 5 to 7 )Φεστιβάλ Καννών, ΒραβείοMéliès (1962)
1964 Η Ευτυχία (LeBonheur) Αργυρή Άρκτος Φεστιβάλ Βερολίνου (1965)
1966 The creatures
1969 Lions Love (…and Lies)
1970 Nausicaa
1975 Daguerreotypes(Ντοκιμαντέρ) ΥποψήφιογιαΌσκαρΚαλύτερουΝτοκιμαντέρ(1975)
1976 One sings the other doesn’t
1980 Mur murs(Ντοκιμαντέρ)
1981 Documenteur
1985 Δίχως στέγη, δίχως νόμο (Sans ToitniLoi) (Χρυσή Άρκτος Φεστιβάλ Βενετίας (1985), Βραβείο Méliès (1985)
1987 Jane B. by Agnes V.Φεστιβάλ Βερολίνου (1988)
1987 Κουνγκ Φου Μάστερ (Kung- Fu Master) Φεστιβάλ Βερολίνου (1988)
1990 JacquotdeNantesΕκτός συναγωνισμού Φεστιβάλ Καννών (1991)
1992 The young girls turn 25 (Ντοκιμαντέρ) Un Certain Regard Φεστιβάλ Καννών (1993)
1993 L’univers de Jacques Demy (Ντοκιμαντέρ)
1994 One hundred and one nights Φεστιβάλ Βερολίνου(1995)
2000 Μην πετάξεις τίποτα (ThegleanersandI) (Ντοκιμαντέρ) Εκτός συναγωνισμού Φεστιβάλ Καννών (2000),ΒραβείοMéliès, Καλύτερο Ευρωπαϊκό Ντοκιμαντέρ (2000)
2002 Deuxandapres(Ντοκιμαντέρ)
2006 Quelquesveuvesdenoirmoutier(Ντοκιμαντέρ) Μοντάζ- προσαρμογή του installation THE WIDOWS OF NOIRMOUTIER.
2008 Οι παραλίες της ζωής μου (ThebeachesofAgnes) Φεστιβάλ Βενετίας (2008), Βραβείο César Καλύτερου Ντοκιμαντέρ (2009), Βραβείο Henri Langlois (2009), Μέγα Βραβείο
SACD (2009)
2010 Agnes de ci de la Varda(TV mini series)
2018 Πρόσωπα και ιστορίες (Facesplaces) συν-σκηνοθεσία με τον εικαστικό JR, Υποψήφια για Όσκαρ και Σεζάρ Καλύτερου Ντοκιμαντέρ (2018), Βραβείο Golden Eye Φεστιβάλ Καννών (2018)
2019 Η ΑΝΙΕΣ ΜΕ ΤΑ ΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΒΑΡΝΤΑ (VARDABYAGNÈS) Εκτός συναγωνισμού, Φεστιβάλ Βερολίνου (2019)
ΕΚΘΕΣΕΙΣ (επιλογή)
2003 Biennale de Venise, Τμήμα Utopia Station
2004 Biennale d’Art de Taipei
2005 Galerie Martine Aboucaya, Παρίσι «3 + 3 + 15 = 3 installations»
Abbaye de Ronceray, Ανζέρ« Patatutopia»
2006 Fondation Cartier pour l’ArtContemporain, Παρίσι
« L’Ile et Elle »SMAK, Γάνδη
2007 Commandepublique, Panthéon, Παρίσι« Hommage aux Justes de France »
Φεστιβάλ Αβινιόν, Chapelle Saint-Charles« Je me souviens de Vilaren Avignon »
2009 Cambridge, « Les Veuves de Noirmoutier »
CRAC, Σετ« La Mer… Etsetera»
Biennale, La Sucrière, Λυόν
MuseeSerralves, Πόρτο
2010 Basel Art Fair, Art 41, Τμήμα Art Unlimited
Galerie Nathalie Obadia, Βρυξέλλες« Portraits Brisés, 2009 »
MAC/VAL, Vitry-sur-Seine «Never More»
2011 Musée Paul Valery, Σετ« Y’a pas que la mer»
2012 CAFA ΜουσείοΤέχνης, Πεκίνο
Hubei Art Museum, Γουχάν« 1957, The Beaches Of Agnes Varda In China, 2012 »
Estuaire, Ναντ« Des chambresenville»
Centro Andaluz, Σεβίλλη
2013 Galeried’Art des Bouches du Rhône, Aix-en-Provence
LACMA, Λος Άντζελες «Shack of Cinema»
2014 Galerie Nathalie Obadia, Παρίσι« Triptyquesatypiques»
2015 Logan Center Chicago« Photographs Get Moving (Potatoes and shells, too) »
Centre Georges Pompidou, Παρίσι« Varda Cuba »
2016 Muséed’Ixelles, Βρυξέλλες «AgnèsVardaPatates&Compagnie»
Cité des sciences, Παρίσι« Patatutopia»
2017 Château de Noirmoutier« Uneîle au cinéma»
Galerie Blum & Poe, Νέα Υόρκη« AgnèsVarda»
2018 Galerie Nathalie Obadiarue du Bourg Tibourg, Παρίσι
AgnèsVarda La Cabane du Bonheur
Pazo da Cultura, Ποντεβέδρα,Ισπανία
Agnèsvarda, Variacionsaoredor do mar Bienniale της Λίβερπουλ, Αγγλία
2019 Espace Jean Lurçat, Juvisy-Sur-Orge,AgnèsVarda, Visages, Mouvements
Domaine de Chaumont-sur-Loire,Installations στο Διεθνές Φεστιβάλ des Jardins
Βιβλιογραφία
1961 LaCôted’azur, d’azur, d’azur, ÉditionsduTemps, Παρίσι
1962 Cléo de 5 à 7, NRF, Gallimard, Παρίσι
1994 Varda par Agnès, Editions des Cahiers du Cinéma, Παρίσι
2006 L’Ile et Elle, ActesSud Beaux Arts,Fondation Cartier pour l’ArtContemporain
2010 Les Plagesd’Agnès, illustrated text of the film by AgnèsVarda, collection Mémoires deCésar, Éditions de l’oeil.