Ακόμη μεγαλύτερες αποστάσεις από τα μετρητά – τάση που υπήρχε και πριν από το ξέσπασμα της πανδημίας – παίρνουν οι Έλληνες εξαιτίας του κορονοϊού. Η πανδημία ενίσχυσε τη δημοτικότητα των ανέπαφων τρόπων πληρωμής: έξι στους δέκα Έλληνες δηλώνουν ότι σκέφτονται να δοκιμάσουν, πλέον, νέες ανέπαφες λύσεις πληρωμών στα καταστήματα. Στο μεταξύ, οι μισοί Millennials προτιμούν τη χρήση ανέπαφων συναλλαγών προκειμένου να αποφύγουν τη χρήση ΡΙΝ.
Αυτή η τάση είναι εμφανής, ακόμη και στις μεγαλύτερες ηλικίες, που είναι πιο συνδεδεμένες με τη χρήση των μετρητών. Το 43% των ατόμων άνω των 65 ετών θα εγκατέλειπε τελείως τη χρήση μετρητών, από τώρα και στο εξής. Η πανδημία επιτάχυνε τη μετάβαση σε εναλλακτικούς τρόπους πληρωμών. Σύμφωνα με έρευνα της Ipsos για λογαριασμό της PayPal, οι μισοί Έλληνες (51%) εξόφλησαν τους λογαριασμούς για τις δαπάνες του νοικοκυριού τους μέσω Διαδικτύου ή mobile εφαρμογών. Το 70% των ερωτηθέντων ανέφερε ότι, ακόμα και μετά το lockdown, θα εξακολουθήσει να πληρώνει τους λογαριασμούς οικιακών εξόδων αποκλειστικά και μόνο online.
“Από την έναρξη της πανδημίας της νόσου Covid-19, ο κόσμος αποφεύγει τα μετρητά, επειδή φοβάται μήπως προσβληθεί από τον ιό. Οι Έλληνες διστάζουν, επίσης, να αγγίξουν οθόνες αφής σε καταστήματα. Η νοοτροπία αυτή δεν πρόκειται να αλλάξει και θα ζήσουμε πλέον μια νέα κανονικότητα”, αναφέρει η έρευνα.
Πλεονεκτήματα
Όσον αφορά τις υπόλοιπες αγοραστικές συνήθειες την περίοδο της καραντίνας, εννέα στους δέκα Έλληνες (89%) επεσήμαναν τα πλεονεκτήματα των διαδικτυακών αγορών εν μέσω του lockdown. Αυτά περιλαμβάνουν τη μη αναμονή σε ουρές ταμείων (61%), τη δυνατότητα παράδοσης κατ’ οίκον (46%) και τις ανταγωνιστικές τιμές ή και προσφορές – εκπτώσεις (44%).
“Η αύξηση της δραστηριότητας, που παρατηρήσαμε τους τελευταίους μήνες, μπορεί να συγκριθεί μόνο με την συνολική κατάσταση, που επικρατεί εδώ και δύο ή ίσως τέσσερα χρόνια, με την προοδευτική υιοθέτηση των ψηφιακών πληρωμών και τη διαδικασία εγκατάλειψης των μετρητών”, προσθέτει η μελέτη.
Οι πλέον δημοφιλείς κατηγορίες στις online αγορές εν μέσω πανδημίας περιλάμβαναν τα εξής αγαθά: είδη ένδυσης, υπόδησης και αξεσουάρ μόδας (37%), καλλυντικά και προϊόντα ομορφιάς (31%), ηλεκτρονικά είδη-computers (31%), είδη φαρμακείου και φάρμακα (29%), καθώς και οικιακό εξοπλισμό και είδη κήπου (23%). Επιπλέον, ένας στους πέντε Έλληνες (20%) δήλωσε ότι αξιοποίησε την ευκαιρία να πραγματοποιήσει online παραγγελίες φαγητού και ποτού.
Θέμα ηλικίας
Ανάμεσα στις ηλικιακές κατηγορίες και τις διαφορετικές γενιές, παρατηρήθηκαν βέβαια αρκετές και συχνά σημαντικές διαφορές. Οι νέοι σε ηλικία καταναλωτές ήταν πιο πιθανό να αγοράσουν online υπηρεσίες και πιο πρόθυμοι να πουλήσουν προϊόντα και υπηρεσίες στο Διαδίκτυο. Από την άλλη, οι μεγαλύτεροι αγοραστές (65 ετών και άνω) εκτίμησαν, κυρίως, την πρόσβαση σε καταστήματα ή σε είδη εκτός οικίας και την απευθείας παράδοση στην πόρτα τους.
Τοπικά καταστήματα
Ενώ οι Έλληνες παρέμειναν πιστοί στις επώνυμες μάρκες κατά τη διάρκεια του lockdown, κυρίως, χάρη στην μεγάλη ποικιλία των προσφερόμενων ειδών, οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις ήταν εκείνες που κέντρισαν το ενδιαφέρον και κέρδισαν τόσο την εμπιστοσύνη, όσο και την αναγνώριση. Σχεδόν τα δύο τρίτα των ερωτηθέντων (62%) έκαναν τις αγορές τους από μικρά τοπικά καταστήματα εν μέσω καραντίνας και το 32% ψώνισε διαδικτυακά από μικρομεσαίες μάρκες.
Σχεδόν οι μισοί αποφάσισαν να πραγματοποιήσουν μια αγορά σε μια μικρομεσαία επιχείρηση ή σε ένα κατάστημα της γειτονιάς, προκειμένου να στηρίξουν τόσο την τοπική, όσο και την εθνική οικονομία. Η τάση αυτή φαίνεται ότι θα συνεχιστεί και στο μέλλον, μετά την άρση των περιοριστικών μέτρων, καθώς το 58% των Ελλήνων δηλώνει ότι σκοπεύει να αγοράζει ακόμα περισσότερα τοπικά προϊόντα.
Τα δύο τρίτα του γενικού πληθυσμού (66%) αισθάνονται την υποχρέωση να υποστηρίξουν τις μικρές επιχειρήσεις της περιοχής τους. Αυτό μοιάζει ιδιαίτερα σημαντικό για τα άτομα μεγαλύτερης ηλικίας, αφού το 87% άνω των 65 ετών θεωρεί ότι η στήριξη της τοπικής οικονομίας είναι απαραίτητη για να ξεπεράσουμε την κρίση της πανδημίας.
Ακόμη μεγαλύτερες αποστάσεις από τα μετρητά – τάση που υπήρχε και πριν από το ξέσπασμα της πανδημίας – παίρνουν οι Έλληνες εξαιτίας του κορονοϊού. Η πανδημία ενίσχυσε τη δημοτικότητα των ανέπαφων τρόπων πληρωμής: έξι στους δέκα Έλληνες δηλώνουν ότι σκέφτονται να δοκιμάσουν, πλέον, νέες ανέπαφες λύσεις πληρωμών στα καταστήματα. Στο μεταξύ, οι μισοί Millennials προτιμούν τη χρήση ανέπαφων συναλλαγών προκειμένου να αποφύγουν τη χρήση ΡΙΝ.
Αυτή η τάση είναι εμφανής, ακόμη και στις μεγαλύτερες ηλικίες, που είναι πιο συνδεδεμένες με τη χρήση των μετρητών. Το 43% των ατόμων άνω των 65 ετών θα εγκατέλειπε τελείως τη χρήση μετρητών, από τώρα και στο εξής. Η πανδημία επιτάχυνε τη μετάβαση σε εναλλακτικούς τρόπους πληρωμών. Σύμφωνα με έρευνα της Ipsos για λογαριασμό της PayPal, οι μισοί Έλληνες (51%) εξόφλησαν τους λογαριασμούς για τις δαπάνες του νοικοκυριού τους μέσω Διαδικτύου ή mobile εφαρμογών. Το 70% των ερωτηθέντων ανέφερε ότι, ακόμα και μετά το lockdown, θα εξακολουθήσει να πληρώνει τους λογαριασμούς οικιακών εξόδων αποκλειστικά και μόνο online.
“Από την έναρξη της πανδημίας της νόσου Covid-19, ο κόσμος αποφεύγει τα μετρητά, επειδή φοβάται μήπως προσβληθεί από τον ιό. Οι Έλληνες διστάζουν, επίσης, να αγγίξουν οθόνες αφής σε καταστήματα. Η νοοτροπία αυτή δεν πρόκειται να αλλάξει και θα ζήσουμε πλέον μια νέα κανονικότητα”, αναφέρει η έρευνα.
Πλεονεκτήματα
Όσον αφορά τις υπόλοιπες αγοραστικές συνήθειες την περίοδο της καραντίνας, εννέα στους δέκα Έλληνες (89%) επεσήμαναν τα πλεονεκτήματα των διαδικτυακών αγορών εν μέσω του lockdown. Αυτά περιλαμβάνουν τη μη αναμονή σε ουρές ταμείων (61%), τη δυνατότητα παράδοσης κατ’ οίκον (46%) και τις ανταγωνιστικές τιμές ή και προσφορές – εκπτώσεις (44%).
“Η αύξηση της δραστηριότητας, που παρατηρήσαμε τους τελευταίους μήνες, μπορεί να συγκριθεί μόνο με την συνολική κατάσταση, που επικρατεί εδώ και δύο ή ίσως τέσσερα χρόνια, με την προοδευτική υιοθέτηση των ψηφιακών πληρωμών και τη διαδικασία εγκατάλειψης των μετρητών”, προσθέτει η μελέτη.
Οι πλέον δημοφιλείς κατηγορίες στις online αγορές εν μέσω πανδημίας περιλάμβαναν τα εξής αγαθά: είδη ένδυσης, υπόδησης και αξεσουάρ μόδας (37%), καλλυντικά και προϊόντα ομορφιάς (31%), ηλεκτρονικά είδη-computers (31%), είδη φαρμακείου και φάρμακα (29%), καθώς και οικιακό εξοπλισμό και είδη κήπου (23%). Επιπλέον, ένας στους πέντε Έλληνες (20%) δήλωσε ότι αξιοποίησε την ευκαιρία να πραγματοποιήσει online παραγγελίες φαγητού και ποτού.
Θέμα ηλικίας
Ανάμεσα στις ηλικιακές κατηγορίες και τις διαφορετικές γενιές, παρατηρήθηκαν βέβαια αρκετές και συχνά σημαντικές διαφορές. Οι νέοι σε ηλικία καταναλωτές ήταν πιο πιθανό να αγοράσουν online υπηρεσίες και πιο πρόθυμοι να πουλήσουν προϊόντα και υπηρεσίες στο Διαδίκτυο. Από την άλλη, οι μεγαλύτεροι αγοραστές (65 ετών και άνω) εκτίμησαν, κυρίως, την πρόσβαση σε καταστήματα ή σε είδη εκτός οικίας και την απευθείας παράδοση στην πόρτα τους.
Τοπικά καταστήματα
Ενώ οι Έλληνες παρέμειναν πιστοί στις επώνυμες μάρκες κατά τη διάρκεια του lockdown, κυρίως, χάρη στην μεγάλη ποικιλία των προσφερόμενων ειδών, οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις ήταν εκείνες που κέντρισαν το ενδιαφέρον και κέρδισαν τόσο την εμπιστοσύνη, όσο και την αναγνώριση. Σχεδόν τα δύο τρίτα των ερωτηθέντων (62%) έκαναν τις αγορές τους από μικρά τοπικά καταστήματα εν μέσω καραντίνας και το 32% ψώνισε διαδικτυακά από μικρομεσαίες μάρκες.
Σχεδόν οι μισοί αποφάσισαν να πραγματοποιήσουν μια αγορά σε μια μικρομεσαία επιχείρηση ή σε ένα κατάστημα της γειτονιάς, προκειμένου να στηρίξουν τόσο την τοπική, όσο και την εθνική οικονομία. Η τάση αυτή φαίνεται ότι θα συνεχιστεί και στο μέλλον, μετά την άρση των περιοριστικών μέτρων, καθώς το 58% των Ελλήνων δηλώνει ότι σκοπεύει να αγοράζει ακόμα περισσότερα τοπικά προϊόντα.
Τα δύο τρίτα του γενικού πληθυσμού (66%) αισθάνονται την υποχρέωση να υποστηρίξουν τις μικρές επιχειρήσεις της περιοχής τους. Αυτό μοιάζει ιδιαίτερα σημαντικό για τα άτομα μεγαλύτερης ηλικίας, αφού το 87% άνω των 65 ετών θεωρεί ότι η στήριξη της τοπικής οικονομίας είναι απαραίτητη για να ξεπεράσουμε την κρίση της πανδημίας.