Η ερμηνεία των εμβληματικών σημάτων που κοσμούν τις μάρκες των μεγαλύτερων εταιριών αυτοκινήτων.
Σε ένα αυτοκίνητο τι είναι αυτό που πιάνει ελάχιστον χώρο στο καπό ή στο τιμόνι κι όμως σημαίνει πολλά για τον κάτοχό του; Ένα σύμβολο! Πασίγνωστες μάρκες αυτοκινήτων που δε χρειάζεται να “ξέρεις πως το λένε” γιατί το σήμα του και μόνο είναι χαρακτηριστικό. Τι κρύβεται όμως πίσω από κάθε μάρκα και το έμβλημά της; Ένας άνθρωπος, ένα παπιγιόν, μια έλικας, ένα ζώο, ένα ζώδιο, ένα αρκτικόλεξο, μια μετάφραση, ένα οικόσημο είναι κάποιες από τις απαντήσεις. Πάμε να ταξιδέψουμε στο μυαλό των ιδρυτών των μεγαλύτερο αυτοκινητοβιομηχανιών.
ALFA ROMEO
1910, Μιλάνο, Ιταλία: Μια ομάδα Μιλανέζων επιχειρηματιών ιδρύει την Ανώνυμη Αυτοκινητοβιομηχανία της Λομβαρδίας (Anonima Lombarda Fabbrica Automobila). Εξ ου και η συντομογραφία ALFA. Λίγα χρόνια αργότερα, ο Mιλανέζος επιχειρηματίας Nicolas Romeo αγοράζει μερίδιο στην εταιρία και η εταιρία παίρνει το όνομα με το οποίο είναι γνωστή μέχρι σήμερα ως Alfa-Romeo. Σχετικά με το σήμα της Alfa-Romeo, ο ερυθρός σταυρός έχει τριπλό συμβολισμό: είναι σύμβολο του Μιλάνου, παραπέμπει στις Σταυροφορίες και τέλος είναι το πλέον διαδεδομένο χριστιανικό σύμβολο. Εκπρόσωποι της εταιρίας δεν θέλουν να πολυσυζητούν τη σημασία του δεύτερου μισού του σήματος, το οποίο απεικονίζει ένα φίδι να τρώει ένα νεαρό άνδρα, συμβολίζοντας την ήττα των Σταυροφόρων.
AUDI
1909, Tσβίκαου, Γερμανία: Το επώνυμο του ιδρυτή της AUDI, August Horsch, στα λατινικά μεταφράζεται ως “Audi” που σημαίνει “να ακούσει”. Στο έμβλημα καθένας από τους κύκλους συμβολίζει τη συγχώνευση των τεσσάρων παλαιότερων κατασκευαστών αυτοκινήτων της Auto Union της Γερμανίας (Αudi, DKW, Horch, Wanderer). H ομοιότητα με το έμβλημα των Ολυμπιακών Αγώνων ανάγκασε την Ολυμπιακή Επιτροπή να μηνύσει την AUDI για παράβαση εμπορικών σημάτων, αν και όπως αποδεικνύεται η Επιτροπή έχασε.
BMW
1916, Μόναχο, Γερμανία: Τα αρχικά της εταιρίας είναι από τις γερμανικές λέξεις Bayerische Motoren Werke, που σημαίνουν “Βαυαρική Βιομηχανία Κινητήρων”. Τα μπλε και λευκά χρώματα που κάνουν το σήμα της τόσο ξεχωριστό κρύβουν αρκετή ιστορία από πίσω τους. Σκοπός της εταιρίας ήταν τα χρώματα αυτά να συμβολίζουν τα χρώματα του Ελεύθερου Βαυαρικού Κρατιδίου, σύμφωνα όμως με τους νόμους της εποχής απαγορευόταν να χρησιμοποιηθούν τα εθνικά χρώματα για εμπορικούς λόγους. Πώς όμως τελικά έγινε το θέλημα της BMW; Βασιζόμενη στο παρελθόν της ως κατασκευάστρια κινητήρων αεροπλάνων, προώθησε την ετυμολογία ότι το σήμα σχηματίζει ένα περιστρεφόμενο έλικα αεροπλάνου, με το μπλε να συμβολίζει τον ουρανό και το λευκό-ασημί τον έλικα.
CHEVROLET
1911, Ντιτρόιτ, Μίσιγκαν, ΗΠΑ: Το όνομα της εταιρίας δεν ήταν δύσκολο να βρεθεί, χάρη στον οδηγό αγωνιστικών αυτοκινήτων Louis Chevrolet τον οποίο κάλεσε ο William C. Durant για να κατασκευάσουν ένα νέο αυτοκίνητο. Αναφορικά με το σχήμα που θυμίζει παπιγιόν, πρόκειται για έμπνευση του ιδρυτή της General Motors, William C. Durant. Λέγεται επίσης ότι μπορεί να συμβολίζει το σταυρό της Ελβετικής σημαίας μιας και ο Louis Chevrolet γεννήθηκε στην Ελβετία. Από το 1914 έως το 2000 το σήμα ήταν μπλε με το όνομα της εταιρίας, ενώ από το 2000 έως σήμερα το σήμα άλλαξε εντελώς τη χρωματική του παλέτα με έντονο χρυσό και ασημή περίβλημα εκφράζοντας ενθουσιασμό και δύναμη.
CITROEN
1919, Παρίσι, Γαλλία: Ο Γάλλος André-Gustave Citroën ιδρυτής της ομώνυμης εταιρίας ήταν πρωτοπόρος της αυτοκινητοβιομηχανίας και γνωστός για την εφαρμογή του γραναζιού με διπλή κεκλιμένη οδόντωση. Το λογότυπο της εταιρίας συμβολίζει ένα ζευγάρι αναποδογυρισμένα “V” που μοιάζει με δύο βέλη να κοιτάνε προς τα πάνω ή με διπλά σιρίτια του λοχία. Στην αρχή ήταν δίχρωμο (κίτρινο-μπλε) μέχρι το 1985 όπου το φόντο έγινε κόκκινο με τα βέλη να είναι μυτερά στις άκρες και λευκά για εντονότερη αντίθεση. Το 2009, στα 90α γενέθλια της εταιρίας, πρωτοεμφανίζεται το τρισδιάστατο ασημί σήμα με πιο στρογγυλεμένες και λείες άκρες, με το Citroën να φιγουράρει από κάτω με κόκκινα γράμματα.
FERRARI
1947, Μαρανέλλο, Μοντένα, Ιταλία: Αρκετά συγκινητική η ιστορία πίσω από το έμβλημα, που μας δείχνει και την ευαίσθητη πλευρά της αυτοκινητοβιομηχανίας. Ιδρυτής της ήταν ο Enzo Ferrari, γνωστός μέχρι τότε ως οδηγός αγώνων για την Alfa Romeo. Το επιβλητικό άλογο στο σήμα ταιριάζει απόλυτα με την ταχύτητα, τη δύναμη, την τελειότητα και τη ισορροπία, κάτι που σίγουρα δεν ήταν έμπνευση της εταιρίας. Το 1918 στον Ά Παγκόσμιο Πόλεμο ο γνωστός πιλότος της ιταλικής πολεμικής αεροπορίας Francesco Baracca σκοτώθηκε σε αερομαχία μετά από πολλές νικηφόρες πτήσεις, γεγονός που τον έκανε εθνικό ήρωα. Προσωπικό του έμβλημα στα φτερά των αεροπλάνων της ομάδας του “Battaglione Aviatori” ήταν το γνωστό σε όλους μας μαύρο που αναπηδά. Το 1923, μετά από νίκη σε αγώνα του ο Enzo Ferrari συνάντησε τους γονείς του Francesco Baracca, οι οποίοι του ζήτησαν μια μέρα να βάλει το σύμβολο του γιού τους στα αυτοκίνητά του για να του φέρει τύχη. Από τότε, το μαύρο άλογο δεν έχει πάψει να κοσμεί τα υπερπολυτελή και ταχύτατα αυτοκίνητα σε κίτρινο φόντο συμβολίζοντας το χρώμα της Μοντένα. Στο πάνω μέρος του σήματος φαίνεται η γνώριμη σε όλους ιταλική σημαία. Τα γράμματα S και F είναι τα αρχικά της Scuderia Ferrari.
FIAT
1899, Τορίνο, Ιταλία: Το όνομα της εταιρίας είναι το ακρωνύμιο της Ιταλικής αυτοκινητοβιομηχανίας του Τορίνο (“Fabbrica Italiana Automobili Torino”) που ιδρύθηκε από μια ομάδα επενδυτών. Η πρώτη έκδοση του σήματος χώριζε κάθε γράμμα σε μπλε φόντο με μια ασημή διαχωριστική γραμμή. Το 2006 άλλαξε εντελώς, αποκτώντας κυκλικό σχήμα με τα ασημένια γράμματα να είναι στο κέντρο σε κόκκινο φόντο. Σήμερα το έμβλημα τείνει να μοιάσει πιο πολύ σε ασπίδα με δάφνινο στεφάνι.
FORD
1903, Ντιτρότι, ΗΠΑ: Η Ford Motor Company (FMC) ιδρύθηκε στις ΗΠΑ από τον Henry Ford στις αρχές του 20ου αιώνα και αποτελεί την 4η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία παγκοσμίως. To πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής είχε ένα αρκετά ιδιαίτερο έμβλημα, που έγραφε “Ford Motor Company” με λευκά γράμματα και μαύρο περίτεχνο περίγραμμα. Μέχρι τη σημερινή του μορφή παρεμβάλλεται και ένα λογότυπο μου μοιάζει με υπογραφή. Από το 1912 το έμβλημα παίρνει τη σημερινή οβάλ μορφή του αλλά και μια δεύτερη πιο εναλλακτική σε σχήμα αερού, συμβολίζοντας την ταχύτητα, τη σταθερότητα και τη χάρη, αναγράφοντας “The Universal Car”, εναλλακτική που δεν άρεσε στον Ford. Έτσι υιοθετήθηκε το γνωστό σε όλους μας έμβλημα, το οποίο από το 1927 έχει βαθύ μπλε φόντο. Στα 100α γενέθλιά της η εταιρία λάνσαρε το ανανεωμένο και πιο “φλατ” έμβλημα αντικαθιστώντας το λευκό με ασημί.
HONDA
1946, Τόκιο, Ιαπωνία: Ο αυτοδίδακτος, πολυτάλαντος και παθιασμένος με τα αυτοκίνητα Soichiro Honda κατάφερε να μπει για τα καλά στον κόσμο της κατασκευής αυτοκινήτων όταν κέρδισε μέσω διαγωνισμού συμβόλαιο με την TOYOTA. Μετά το Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο έστησε τη δική του μικρή εταιρία με μηχανές, κάτι που τον έκανε γνωστό παγκοσμίως. Το 1963 η εταιρία του είχε τη μεγαλύτερη παραγωγή μοτοσυκλετών σε όλο τον κόσμο. Το έμβλημα λιτό, ένα απλό “H” που δείχνει μεγαλοπρέπεια, αειφορία, σταθερότητα και εμπιστοσύνη για κάθε όνομα με αυτό το σήμα.
HYUNDAI
1967, Νότια Κορέα: Μια από τις νεότερες αυτοκινητοβιομηχανίες που παρόλα αυτά δεν άργησε να συναγωνιστεί τους κολοσσούς του χώρου. Υπό την Hyundai Moto Group βρίσκουμε την Kia Motors και τα πολυτελή αυτοκίνητα της Genesis Motors. Το έμβλημα της εταιρίας αποτελείται από το αρχικό γράμμα “Η” της μάρκας σε οβάλ διαστάσεις. Σε μια δεύτερη ανάγνωση, απεικονίζει δύο ανθρώπους, τον εκπρόσωπο της εταιρίας και τον πελάτη, να ανταλλάσουν χειραψία ως ένδειξη εμπιστοσύνης, μια ενέργεια που ρέει και στο δακτυλίδι γύρω τους. Η χρωματική παλέτα κινείται στους τόνους του ασημί, με ασημί ή μπλε για το όνομα της εταιρίας.
JAGUAR
1922, Αγγλία: Την εποχή εκείνη ιδρύθηκε η Swallow Sidecar Company γνωστή για τις μοτοσυκλέτες της με πλαϊνό καλάθι με το έμβλημα “SS” από τα αρχικά της εταιρίας. Το 1935 προστέθηκε και το όνομα JAGUAR, ενώ το 1945 μετονομάστηκε πλήρως η εταιρία σε Jaguar Cars με επίσημο έμβλημα το πασίγνωστο ασημί καλπάζων τζάγκουαρ που καρφώνει με το βλέμμα του το δρόμο, συμβολίζοντας την ταχύτητα και το δυναμισμό. Η σημερινή του μορφή ανανεώθηκε το 2012 σε ασημί, μεταλλικό γκρι και μαύρο χρώμα. Η σχεδίαση και η επιλογή των χρωμάτων τονίζουν τη φιλοσοφία, την κομψότητα και την τελειότητα που χαρακτηρίζουν την εταιρία. Επίσης, κυκλοφορούν μοντέλα με το έμβλημα τοποθετημένο πάνω στη γρίλια του αυτοκινήτου, στρογγυλό, με το κεφάλι του τζάγκουαρ να βρυχάται σε κόκκινο ή ασημί φόντο.
Jeep
1941, Αμερική: Πως μπορεί μια ολόκληρη κατηγορία αυτοκινήτων να αποτελέσει και το όνομα μια βιομηχανίας; Τα τζιπ αποτελούσαν μια οικονομική λύση για να κάνεις τα πάντα με ένα απλό, χωρίς ανέσεις όχημα, δηλαδή με ένα GP όχημα (General Purpose). Ένα τυπικό τζιπ δεν έχει λούσα, δεν έχει τίποτα το περιττό, παρά μόνο τα βασικά. Ίσως λοιπόν το όνομα της εταιρίας Jeep να προέρχεται από το “Just Enough Essential Parts”. Η φήμη της εταιρίας έκανε την εμφάνισή της ήδη από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο με τα πιο ικανά οχήματα για την κάλυψη των στρατιωτικών αναγκών, χωρίς να φέρει κάποιο έμβλημα. Από το 1963 και έπειτα η εταιρία άλλαξε πολιτική και άρχισε να δίνει μεγαλύτερη προσοχή στην εμφάνιση. Παρόλα αυτά, το logo παρέμεινε σπαρτιάτικο, λιτό και από τα πλέον αναγνωρίσιμα παγκοσμίως.
KIA
1945, Σεούλ, Κορέα: Η δεύτερη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Νότιο Κορέας μετά τη Hyundai ξεκίνησε την ιστορία της κατασκευάζοντας ανταλλακτικά ποδηλάτων. Σε σύντομο χρόνο πέρασε στην πλήρη παραγωγή ποδηλάτων, έβγαλε και τις πρώτες μοτοσυκλέτες, για να φτάσει το 1973 να κατασκευάσει το πρώτο αυτοκίνητο. Μέσα σε μια εικοσαετία κατάφερε να εξαπλωθεί σε Αμερική και ταυτόχρονα να χρεοκοπήσει, χάρη όμως στη Hyundai που αγόρασε το 51% των μετοχών της κατάφερε να αναγεννηθεί και αποτελεί ηγέτη της αυτοκινητοβιομηχανίας. To πρώτο έμβλημα της ΚΙΑ για τα ποδήλατα έμοιαζε με της Mitsubishi, σε σχήμα τριών διαμαντιών με ένα γρανάζι στο κέντρο, σε μαύρο χρώμα. Η εταιρία φρόντισε να εκμεταλλευτεί πλήρως μια γκάμα χρωμάτων ανά τις δεκαετίες περνώντας από το μαύρο, το πράσινο, το σκούρο μπλε και το γαλάζιο, το κοραλί για να καταλήξει στο σημερινό κόκκινο. Χαρακτηριστική είναι η παράλειψη της οριζόντιας γραμμής στο γράμμα “Α”, χωρίς να μας έχει μπερδέψει και να το διαβάσουμε “κιλ”. Σήμερα το έμβλημα φιγουράρει σε ασημί, κόκκινο, λευκό ή μαύρο φόντο με ασημί γράμματα και στα κορεάτικα σημαίνει “ανατέλλων από την Ασία”. Η κόκκινη γραμματοσειρά που χαρακτηρίζει την εταιρία συμβολίζει την αποφασιστικότητα της εταιρίας για ταχεία ανάπτυξη, συμπληρώνοντας το σλόγκαν της “The Power to Surprise”.
Lamborghini
1963, Ιταλία: Ο Ferrucio Lamborghini δε χρειάστηκε να σπαζοκεφαλιάσει ιδιαίτερα για το όνομα και το logo της εταιρίας, αφού έδωσε το όνομά του, ενώ ο ταύρος ταυτίζεται με το ζώδιό του και το πάθος του για τις ταυρομαχίες. Το σχήμα του εμβλήματος, δεν κρύβει επίσης της αντιζηλία του με τη Ferrari, το οποίο φιγουράρει με χρυσά γράμματα σε μαύρο φόντο.
Lancia
1906, Τορίνο, Ιταλία: Η Lancia ιδρύθηκε από το Vincenzo Lancia και έγινε μέλος της FIAT Group το 1969. Το όνομα φέρει μια μεγάλη και δυνατή αγωνιστική κληρονομιά, με τα σύγχρονα μοντέλα να αποτελούν μια πιο πολυτελή έκδοση των FIAT στα οποία και βασίζονται. Χαρακτηριστικό της Lancia είναι η χρήση ελληνικών γραμμάτων για τα μοντέλα της. Το πρώτο έμβλημα αποτελείτο από ένα κοντάρι και μια σημαία, με το φόντο σε σχήμα τιμονιού. Το 2007 όλα αυτά αφαιρέθηκαν και έμεινε ένα απλοποιημένο τιμόνι με δύο αιχμές να πλαισιώνουν τη φίρμα.
Land Rover
1948, Ηνωμένο Βασίλειο: Ανθεκτικά, σπαρτιάτικα και επιτυχημένα, κέρδισαν την αγορά του αυτοκινήτου, με το κοινό να είναι πρόθυμο από το ‘70 να πληρώσει ακόμα και μεγαλύτερα ποσά για περισσότερη άνεση. Το logo που χρησιμοποιούσε η εταιρία έμοιαζε περισσότερο με επιγραφή παρά με έμβλημα, αναγράφοντας τη μάρκα, το μοντέλο και τον τόπο κατασκευής. Το γνωστό σε όλους οβάλ πράσινο λογότυπο ήρθε το 1989, σε σχήμα “Ζ” που ενώνει τις λέξεις “Land” και “Rover”. Λέγεται πως ο δημιουργός εμπνεύστηκε από μια σταγόνα λάδι που έπεσε στο τραπέζι την ώρα του δείπνου, εξ’ου το χρώμα και το σχήμα.
Lexus
1989, Ναγκόγια, Ιαπωνία: Το πολυτελές παρακλάδι της TOYOTA προέρχεται από τα αρχικά “Luxury Export for the US” και λανσαρίστηκε στις ΗΠΑ, έχοντας γίνει η μεγαλύτερη σε πωλήσεις ιαπωνική μάρκα premium αυτοκινήτων. Άλλοι πιστεύουν πως προέρχεται από τις λέξεις “luxurious” και “excellent”. Το πρακτορείο που ανέλαβε να σπαζοκεφαλιάσει για να βρει όνομα και λογότυπο στην εταιρία πέρασε από τα ονόματα Verone, Vectre, Calibre και Alexis, για να καταλήξει στο Lexis και τελικά στο Lexus. To διαχρονικό λογότυπο αποτελείται από το ασημένιο γράμμα “L” κυκλωμένο. Απλό, λιτό και κομψό, η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία αποδεικνύει για ακόμη μια φορά την νίκη της στην Αμερικανική αγορά.
Maserati
1914, Μπολόνια, Ιταλία: Ο Alfieri Maserati είχε 6 αδέλφια, οι 5 μηχανικοί και ο 6ος καλλιτεχνική φύση, ο οποίος μάλιστα σχεδίασε το λογότυπο της εταιρίας. Το 1926 κατασκευάστηκε η πρώτη Maserati, το Tipo 26, όπου πρωτο-φιγουράρισε η τρίαινα σε μπλε φόντο. Ιδιαίτερη έως ανέλπιστη επιλογή για αυτοκίνητο, καθώς η τρίαινα συμβολίζει τη δύναμη του Ποσειδώνα στις 7 θάλασσες. Ο ταλαντούχος αδελφός με την καλλιτεχνική φύση εμπνεύστηκε την τρίαινα από το περίφημο άγαλμα του Ποσειδώνα στην πλατεία Piazza Maggiore στη Μπολόνια. Το λογότυπο έχει χάσει το μπλε του φόντο, και παραμένει ασημί, λιτό, κομψό και απόλυτα χαρακτηριστικό.
Mazda
1920, Χιροσίμα, Ιαπωνία: Ιδρύθηκε αρχικά με το όνομα Toyo Cork Kogyo Co., Ltd, και στο τέλος της δεκαετίας του ’20 πήρε το όνομά της από το Θεό Ahura Mazda, μια θεότητα από τους πρώτους αρχαίους πολιτισμούς της δυτικής Ασίας. Ο Ahura Mazda χαρακτηριζόταν ως ο Θεός της Σοφίας, της ευφυΐας και της αρμονίας. Το 2007 η εταιρίας πούλησε 1.300.000 οχήματα παγκοσμίως, ενώ το 2011 κατάφερε να φτάσει στη 15η θέση των μεγαλύτερων αυτοκινητοβιομηχανιών σε παραγωγή παγκοσμίως. Το έμβλημα της Mazda έχει περάσει από πέντε τελείως διαφορετικά στάδια. Το σημερινό logo υπάρχει από το 1997 σε μορφή Μ απεικονίζοντας δύο ανοιγμένα φτερά που συμβολίζουν το πέταγμα της εταιρίας προς το μέλλον. Με μια καλύτερη ματιά παρατηρούμε ότι πρόκειται για τη μορφή μιας κουκουβάγιας που συμβολίζει τη σοφία. Επίσης, μια δεύτερη ερμηνεία είναι πως το έμβλημα συμβολίζει μια τουλίπα.
Mercedes-Benz
1926, Στουτγάρδη, Γερμανία: Όταν ο ανταγωνισμός γίνεται συνεργασία, τότε συναντάμε την Daimler-Motoren-Gesellschaft να συγχωνεύεται με την Benz & Cie. Έτσι γεννιέται η Mercedes-Benz. Το “Mercedes” προέρχεται από το όνομα της κόρης ενός Αυστριακού εμπόρου αυτοκινήτων και οδηγό αγώνων Emil Jellinek. Ήδη το 1880, ο Emil Jellivek, στενός συνεργάτης του Gottlieb Daimler, είχε παραγγείλει 36 αυτοκίνητα με το όνομα της κόρης του “Μercedes”, που στα ισπανικά σημαίνει “χάρη”. Το slogan της εταιρίας “The Best or Nothing” δεν είναι διόλου τυχαίο, κάτι που αποδεικνύουν με κάθε νέο τους μοντέλο που χαρακτηρίζεται από προηγμένη τεχνολογία, υψηλά στάνταρντς και αξιοζήλευτες επιδόσεις.
Καινοτομίες της Mercedes-Benz σε επίπεδα τεχνολογίας και ασφάλειας έχουν υιοθετηθεί και από άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες. Το 1902 ξεκινάει η μοναχική πορεία του εμβλήματος με το όνομα σε οβάλ σχήμα σε μαύρο και ασημί χρώματα. Από το 1909 υιοθετείται το τριάκτινο αστέρι. Ο τεχνικός διευθυντής της Gottlieb Daimler είχε στείλει σε μια καρτ-ποστάλ στη γυναίκα του με το σήμα αυτό το 1872 γράφοντάς της πως μια μέρα θα γινόταν το σύμβολο μια αυτοκινητιστικής υπερδύναμης! Συμβολίζει τη φινέτσα και την τελειότητα, συνδυάζοντας την κυριαρχία της εταιρίας σε στεριά, αέρα και θάλασσα. Το 1926 που συγχωνεύθηκαν οι δύο εταιρίες στο έμβλημα προστέθηκε και το όνομα Benz περικυκλωμένα από ένα δάφνινο στεφάνι. Με τα χρόνια το στεφάνι έγινε κύκλος. Σε αγωνιστικό επίπεδο, δε χρειάζεται να εξηγήσει κανείς γιατί τις αποκαλούν “ασημένια βέλη”. Το σίγουρο είναι πως το έμβλημα αυτό είναι από τα πιο χαρακτηριστικά στον κόσμο, με την Mercedes να είναι η παλαιότερη αυτοκινητοβιομηχανία.
Mini
1959, Ηνωμένο Βασίλειο: To 1959 ο σχεδιαστής και κατασκευαστής της British Motor Corporation Alec Issigonis παρουσίασε το πρώτο compact αυτοκίνητο στο Ηνωμένο Βασίλειο, το Austin Mini. Το 1967 το Mini Cooper S ήρθε πρώτο στο Liddona Monte Carlo Rally. Το 1970 Mini έγινε το πιο καλοπουλημένο αυτοκίνητο στην Ευρώπη! Το 2001 η BMW αναβάθμισε το πρώτο ΜΙΝΙ στην Οξφόρδη και σχεδίασε ένα νέο μοντέλο ΜΙΝΙ. Μεταξύ 2010-2011 ένα νέο ρετρό μοντέλο δημιουργήθηκε, το 2011 Mini Countryman. Το φτερωτό έμβλημα της MINI είναι από τα πιο αναγνωρίσιμα εμβλήματα στην ιστορία των αυτοκινήτων. Φέρει ένα κύκλο με το όνομα της εταιρίας με κεφαλαία γράμματα. Τα φτερά συμβολίζουν την ταχύτητα, τη δύναμη και την ελευθερία. Το μαύρο χρώμα συμβολίζει την τελειότητα, τη δύναμη, την καινοτομία και την κομψότητα, ενώ παράλληλα αποπνέει το δυναμισμό της εταιρίας. Το ασημί χρώμα συμβολίζει μια πιο σοφιστικέ άποψη, καθώς και τη μεγαλοπρέπεια αυτών των αυτοκινήτων.
Mitsubishi
1970, Τόκυο, Ιαπωνία: Το σήμα τις εταιρίας είναι ακριβώς αυτό που λέει “Mitsu” και “hishi” (προφέρεται “bishi”), δηλαδή τρεις ρόμβοι ή τρία διαμάντια. Η έμπνευση ήταν του ιδρυτή της εταιρίας Yataro Iwasaki. Πρόκειται για το πάντρεμα δύο οικογενειακών εμβλημάτων. Το ένα αποτελείται από τρία φύλλα βελανιδιάς της οικογένειας Yamauchi και το άλλο απεικονίζει τρεις ρόμβους ο ένας επάνω στον άλλο της οικογένειας του Iwasaki. Τα τρία διαμάντια συμβολίζουν την εμπιστοσύνη, την επιτυχία και την ακεραιότητα που βοηθούν τη Mitsubishi να κερδίζει την εμπιστοσύνη των πελατών της. Το κόκκινο χρώμα σίγουρα τραβάει την προσοχή, υποδηλώνοντας τον ενθουσιασμό, την περηφάνια και την ικανοποίηση που προσφέρει στους κατόχους ενός Mitsubishi.
Nissan
1933, Γιοκοχάμα, Ιαπωνία: Από την ίδρυσή της η Nissan Motor Company παρήγαγε οχήματα Datsun και Nissan. Κατά κύριο λόγο η Datsun έκανε εξαγωγές, γι’αυτό και χρειαζόταν ένα πιο αναγνωρίσιμο σήμα. Ένα μπλε ορθογώνιο σήμα με το όνομα Datsun σε λευκά γράμματα σε ένα κόκκινο κύκλο συμβολίζοντας τον ήλιο ήταν αρκετά χαρακτηριστικό για την εταιρία. Τα αυτοκίνητα Nissan στόχευαν κυρίως την ιαπωνική αγορά, οπότε ένα απλό Nissan αρκούσε. Το 1984 το κομμάτι της Datsun αποκόπηκε και η Nissan υιοθέτησε το μπλε-κόκκινο σήμα με μικρές αλλαγές. Το 1988 η Nissan αναζητά μια νέα ταυτότητα που θα κάνει την εταιρία να μείνει για πάντα διαχρονική. Έτσι το σήμα αποκτά γκρι και ασημένιες λεπτομέρειες αντικαθιστώντας το μπλε-κόκκινο. Το ’90 επανέρχεται το ορθογώνιο και ο κύκλος σε ασπρόμαυρες αποχρώσεις. Τέλη της δεκαετίας του ’90 η Nissan περνάει οικονομικές δυσκολίες και η εταιρία έρχεται στα χέρια της Renault. Η τελευταία αναβάθμιση του εμβλήματος γίνεται το 2012, όπου αποκτά περισσότερη γυαλάδα, καμπύλες, σε ασημί και γκρι τόνους, κάνοντάς το ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα σήματα στην ιστορία των αυτοκινήτων.
Opel
1862, Rüsselsheim, Γερμανία: Ο Αdam Opel ίδρυσε την εταιρία του το 1862 παράγοντας ραπτομηχανές και ποδήλατα. Το 1899 παρήγαγε το πρώτο αυτοκίνητο με μεγάλα έσοδα, κάτι που τον ώθησε να συνεχίσει την παραγωγή ολόκληρης γκάμας αυτοκινήτων. Το 1929 η Opel εξαγοράστηκε από την General Motors. Τα λογότυπα της εταιρίας ποικίλουν, με αρκετές διαφορές ανά τα χρόνια. Το πρώτο λογότυπο της εταιρίας ήταν σε κόκκινο και χρυσό χρώμα με τα αρχικά του ιδρυτή της. Το 1910 έκανε την εμφάνισή του ένα μπλε λογότυπο σε σχήμα ματιού όπου αναγραφόταν με χρυσά γράμματα το όνομα της εταιρίας. Το 1937 οι αλλαγές είναι ριζικές: πρωτοεμφανίζεται ένας κίτρινος κύκλος και από μέσα του περνάει ένα γκρι ζέπελιν! Με τα χρόνια το ζέπελιν έγινε αεροπλάνο και ο κίτρινος κύκλος έγινε γκρι. Ώσπου το 1964 ήρθε ο γνωστός σε όλους μας κεραυνός που αναφέρεται στα φορτηγά Blitz (στα γερμανικά ο κεραυνός). Τη δεκαετία του ’80 ο κύκλος έγινε μαύρος και στο πλάι αναγραφόταν η επωνυμία της εταιρίας. Από το 2002 υιοθετήθηκε το έμβλημα που γνωρίζουμε, ασημί, τρισδιάστατο με το Opel να αναγράφεται από κάτω. Το σήμα που φιγουράρει στα σημερινά Opel χρονολογείται από το 2008 και η μάρκα είναι χαραγμένη στο πάνω ημισφαίριο. Σίγουρα ένα από τα πιο χαρακτηριστικά εμβλήματα στους δρόμους.
Peugeot
1896, Παρίσι, Γαλλία: Ο Emile Peugeot ξεκίνησε κι αυτός με την παραγωγή ποδηλάτων αλλά και μηχανών άλεσης καφέ το 1810. Το 1847 η εταιρία αρχίζει να γίνεται γνωστή για τις πάσης φύσεως λεπίδες που παρήγαγε. Το 1858 πρωτοεμφανίστηκε το γνωστό σε όλους λιοντάρι ως έμβλημα της εταιρίας. Το πέρασμα από τα δίκυκλα στα τετράτροχα έγινε μέσω των τρίκυκλων που παρήγαγαν το 1889. Δύο χρόνια αργότερα εμφανίστηκε η ιδέα για την παραγωγή αυτοκινήτων όμως τα στελέχη της επιχείρησης δεν συμφώνησαν. Έτσι το 1896 ο Armand Peugeot ίδρυσε την Société des Automobiles Peugeot (SAP). Τα πρώτα εμβλήματα αποτελούνταν από ένα λιοντάρι πάνω σε ένα βέλος, άλλοτε σκέτο και άλλοτε μέσα σε μια ασπίδα. Από τα μέσα του 20ου οι αλλαγές του σήματος ανά τα χρόνια είναι ελάχιστες, μιας και έχουν γίνει μικροβελτιώσεις στην πόζα του λιονταριού και στο κεφάλι (με ή χωρίς γλώσσα). Το λιοντάρι συμβολίζει το δυναμισμό, την υπερηφάνεια και την κυριαρχία της εταιρίας παγκοσμίως. Τα βασικά χρώματα της εταιρίας είναι το μπλε που συμβολίζει τις βλέψεις της Peugeot για το μέλλον, ενώ το ασημί συμβολίζει ταυτόχρονα την καινοτομία με την παράδοση.
Porsche
1931, Στουτγάρδη, Γερμανία: Η επεξήγηση αυτή είναι απλή και περίπλοκη. Ο ιδρυτής της είναι ο Ferdinand Porsche, και κάπως έτσι δικαιολογείται το όνομα. Το έμβλημα όμως έχει κόκκινες και μαύρες ρίγες, κέρατα, ένα άλογο, το όνομα μιας πόλης, τη φίρμα και όλα αυτά πάνω σε ένα οικόσημο! Στην αρχή δεν έφτιαχναν αυτοκίνητα, ο ρόλος τους ήταν καθαρά συμβουλευτικός καθώς εξειδικεύονταν στο σχέδιο. Το πρώτο αυτοκίνητο που σχεδίασε η Porsche μετά από εντολή της Γερμανικής κυβέρνησης ήταν “ένα αυτοκίνητο για το λαό”, ή αλλιώς το Volkswagen Beetle, ένα από τα πιο επιτυχημένα μοντέλα όλων των εποχών. Το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής βγήκε το 1948, ήταν η Porsche 356 coupe από τον γιό του ιδρυτή, Ferry Porsche. Το σήμα της Porsche αποτελείται από κόκκινες και μαύρες γραμμές με τα κέρατα αποτελούν στοιχεία του εμβλήματος της περιοχής Baden-Württemberg στη Γερμανία. Το άλογο θυμίζει την ιστορία της Στουτγάρδης όπου το 950 ήταν απλώς μια φάρμα με άλογα (!).
Renault
1899, Boulogne-Billancourt, Γαλλία: Τα αδέλφια Louis Renault, Marcel Renault και Fernand Renault ίδρυσαν την ομώνυμη εταιρία και για το πρώτο σύμβολο του 1900 χρησιμοποιήθηκε το R από το επώνυμό τους. Μετά από αρκετές παραλλαγές μόλις το 1925 απέκτησε άρχισε να αποκτά το σημερινό του σχήμα. Και ενώ οι περισσότεροι το βλέπουμε σα ρόμβο, κι όμως συμβολίζει ένα διαμάντι! Μέχρι το 1959 η μάρκα αναγραφόταν στο κέντρο, ώσπου από το 1072 και έπειτα το σήμα απέκτησε μια πιο τρισδιάστατη μορφή, με το όνομα της εταιρίας να βρίσκεται από κάτω. Κατά το 2007 βλέπουμε το τελικό έμβλημα σε ασημί χρώμα που συμβολίζει τη φαντασία και τη φινέτσα, ενώ το κίτρινο συμβολίζει την ευημερία και την αισιοδοξία.
Rolls–Royce
1906, Goodwood, Αγγλία: Πίσω από την πολυτελή φίρμα κρύβονται δύο RR, οι Charles Rolls και Henry Royce. Κι όμως σε αυτή την περίπτωση την παράσταση κλέβει ένα “διακοσμητικό” που ξεπερνάει τη φήμη της μάρκας! Και αυτό είναι το αγαλματίδιο στην άκρη του καπό, “The Spirit of Ecstasy” ή “The Flying Lady”. Πρόκειται για μια κοπέλα στην αρχή γονατισμένη και μετέπειτα όρθια, σκυφτή σα να υποκλίνεται, με τα χέρια πίσω σε έκταση και φτερά! Για κάποιους, η πηγή έμπνευσης λέγεται πως είναι η Νίκη της Σαμοθράκης, το γνωστό άγαλμα που βρίσκεται στο Λούβρο. Την ιδέα για το αγαλματίδιο την είχε ο Λόρδος της Beaulieu και το σχεδίασε ο Charles Sykes. Το αγαλματίδιο κρύβει μια ιστορία αγάπης και πάθους, μιας και το αγαλματίδιο αποτελεί φιγούρα της ερωμένης του Λόρδου, Eleanor Thornton. Ένα ναυάγιο χώρισε για πάντα τον Λόρδο από την Eleanor, και για να μείνει η αγάπη τους αιώνια, το αγαλματίδιο είναι εκεί για να τη θυμίζει.
Seat
1950, Martorell, Ισπανία: Η εταιρία ιδρύθηκε από το Instituto Nacional de Industria (INI), πλέον όμως ανήκει στα χέρια της German Volkswagen Group. Το όνομα της εταιρίας προέρχεται από το ακρωνύμιο Sociedad Española de Automóviles de Turismo (Spanish Touring Car Company). Το σήμα της εταιρίας απλό και λιτό, ένα κεφαλαίο “S”, δηλαδή το αρχικό γράμμα της φίρμας. Το 1992 το σήμα ήταν μπλε, ενώ το 1999 υιοθετήθηκε το ασημί χρώμα σε κόκκινο φόντο για έντονη αντίθεση, εκπέμποντας δυναμισμό αλλά και ευαισθησία.
Skoda
1895, Mlada Boleslav, Τσεχία: Οι Laurin (μηχανικός) και Klement (βιβλιοπώλης) ξεκίνησαν μια εταιρία στην Τσεχία κατασκευάζοντας ποδήλατα υπό την επωνυμία Slavia. Τα κέρδη ανέβηκαν και στα ποδήλατα προστέθηκαν μηχανές, έτσι από το 1899 κατασκεύαζαν μοτοσυκλέτες. Από το 1905 και έπειτα έκαναν το επόμενο βήμα για την παραγωγή αυτοκινήτων. Με την έναρξη του Ά Παγκόσμιου παρήγαγαν κάθε είδους μηχανής (για φορτηγά, αεροπλάνα, λεωφορεία κλπ.) και τότε συνενώθηκαν με την Pizen Skodovka το 1925 και τότε ονομάστηκε SKODA. Μεγάλο μέρος της αγοράστηκε από την Volkswagen Group το 1991 επενδύοντας στην ανάπτυξη της φίρμας, ενώ πλέον της ανήκει πλήρως από το 2000. Το έμβλημα της εταιρίας πέρασε πολλές αλλαγές, με την επικρατέστερη να παραμένει ήδη από το 1926. Πρόκειται για ένα φτερωτό βέλος με ένα μάτι (!). Το βέλος συμβολίζει την ταχύτητα, τα φτερά την πρόοδο και την ελευθερία, το μάτι την ακρίβεια ενώ ο κύκλος που τα περιβάλει συμβολίζει την ενότητα και την αρμονία. Άλλοι βλέπουν το καπέλο ενός ινδιάνου. Ένα χρώμα που σπανίζει στα σήματα των αυτοκινήτων είναι το πράσινο, και αυτό είναι που επέλεξε η Skoda για διαφέρει από όλα τα άλλα. Το πράσινο συμβολίζει την ευμάρεια, φρεσκάδα και την αναγέννηση της φύσης.
Subaru
1953, Τόκυο, Ιαπωνία: Η λέξη SUBARU στα Ιαπωνικά σημαίνει “ένωση”. Το σήμα της αναπαριστά μια ένωση 6 αστεριών, τον αστερισμό των Πλειάδων ή αλλιώς Πούλια, ένας αστερισμός που φαίνεται με γυμνό μάτι από τη Γη (αν και οι Πλειάδες ήταν 7). Στη μυθολογία οι Πλειάδες ήταν κόρες του Άτλαντα, που αυτοκτόνησαν όταν έμαθαν την τιμωρία του πατέρα τους να σηκώνει για πάντα την γη. Ο λόγος που χρησιμοποιήθηκε αυτός ο συμβολισμός είναι για να αναπαραστήσει τις έξι εταιρίες που ένωσαν τις δυνάμεις τους για να γεννηθεί η Fuji Heavy Industries.
Toyota
1937, Τογιότα, Ιαπωνία: Ο ιδρυτής της Toyota, Kiichiro Toyoda, εμπνεύστηκε το όνομα από την πόλη στην οποία είχε ιδρύσει ο πατέρας τους την εταιρία. Το έμβλημα της Toyota είναι παγκοσμίως γνωστό για τον συνδυασμό των τριών οβάλ κύκλων, το οποίο υιοθετήθηκε το 1989. Οι δύο εσωτερικοί συμβολίζουν την καρδιά των καταναλωτών και αυτή της εταιρίας ως ένδειξη της κοινής εμπιστοσύνης που διέπει τη σχέση των δύο αυτών μερών. Ως γράφημα σχηματίζεται ένα “Τ”, το αρχικό γράμμα της φίρμας. Ο εξωτερικός κύκλος συμβολίζει τον κόσμο που αγκαλιάζει την Toyota. Μια άλλη ερμηνεία λέει πως αν κοιτάξουμε με μεγαλύτερη λεπτομέρεια το λογότυπο θα αναγνωρίσουμε κάθε γράμμα ξεχωριστά από τη λέξη “Toyota”. Το κόκκινο χρώμα που έχει επιλέξει η εταιρία αντιπροσωπεύει το πάθος, την ενέργεια και τον ενθουσιασμό, ενώ το ασημί δηλώνει τη φιλοσοφία, τη δημιουργικότητα και την τελειότητα των προϊόντων της εταιρίας.
Volkswagen
1937, Wolfsburg, Γερμανία: H Volkswagen πήρε το όνομα της από το πρώτο λαϊκό αυτοκίνητο που κατασκεύασε το 1930 μετά από αίτημα της γερμανικής κυβέρνησης για ένα αυτοκίνητο προσιτό από όλους. Το θρυλικό Beetle σχεδιάστηκε από τον Ferdinand Porsche πριν τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, αλλά η νέα αυτοκινητοβιομηχανία που ονομάστηκε και επισήμως Volkswagen (το αυτοκίνητο του λαού) ιδρύθηκε μόλις το 1946. Η επιρροή της εποχής είναι εμφανής στο πρώτο σύμβολο που πέραν από το αναγνωρίσιμο “V” και “W” περικυκλωμένα από ένα γρανάζι, διακρίνουμε επίσης και τη σβάστικα. Το μπλε χρώμα των γραμμάτων συμβολίζει την τελειότητα, την εμπιστοσύνη και τη φινέτσα, ενώ το λευκό φόντο την αρχοντιά, την αγνότητα και την απλότητα. Η επιτυχία της εταιρίας είναι πρωτοφανής, μιας και σύντομο χρονικό διάστημα απέκτησε τις Audi, Skoda, SEAT, Lamborghini, Bentley, Bugatti, Ducati και Scania. Πρόκειται για ένα από τα πλέον αναγνωρίσιμα σήματα παγκοσμίως.
Volvo
1927, Gothenburg, Σουηδία: Οι ιδρυτές της εταιρίας Assar Gabrielsson και Gustav Larson προτίμησαν να μη χρησιμοποιήσουν τα ονόματά τους αλλά να δανειστούν το λατινικό ρήμα “volvere”, όχι όμως στο απαρέμφατο αλλά στο Α’ πρόσωπο του ενικού, δηλαδή Volvo που σημαίνει “εγώ κυλώ”. Η έμπνευση ήρθε από τους παγωμένους δρόμους της Σουηδίας που γεννήθηκεΑ η ανάγκη για ένα αυτοκίνητο ικανό να “κυλήσει” στις απαιτητικές συνθήκες των σκανδιναβικών χωρών. Όπως και η ονομασία, έτσι και το σήμα έχει μια ιστορία να πει. Ο κύκλος με το βέλος είναι εμπνευσμένος από ένα αρχαίο σύμβολο που στη χημεία συμβόλιζε το σίδηρο. Η Σουηδία είναι φημισμένη για την πολύ καλή ποιότητα των μεταλλευμάτων της και έτσι υιοθετήθηκε αυτό ως ένδειξη της υψηλής ποιότητας των υλικών των Volvo. Μια δεύτερη ερμηνεία είναι πως ο κύκλος με το βέλος είναι το σύμβολο του Άρη του Θεού του πολέμου, θυμίζοντας έτσι το σήμα του αρσενικού φύλου, την ανδρεία και την υπεροχή.