To «Agora II – Δεσμώτες» του δημοσιογράφου Γιώργου Αυγερόπουλου είναι υποψήφιο στην κατηγορία “TV Documentary” στο Prix Europa 2020.
Η νέα ταινία ντοκιμαντέρ του Γιώργου Αυγερόπουλου, AGORA II – Δεσμώτες, παραγωγής SmallPlanet σε συμπαραγωγή με το γερμανικό δημόσιο δίκτυο WDR και με την συνεργασία του ARTE, είναι υποψήφια για το μεγάλο βραβείο της κατηγορίας TV Documentary του Prix Europa 2020, το οποίο θα διεξαχθεί στο Βερολίνο από τις 18 έως τις 25 Οκτωβρίου.
Στο φετινό Prix Europa, 263 οργανισμοί απ’ όλη την ευρωπαϊκή ήπειρο κατέθεσαν τις καλύτερες παραγωγές τους για την τηλεόραση, το ραδιόφωνο και για το διαδίκτυο, συνολικά 2.650 ώρες προγράμματος.
Από τις 642 υποβολές, για την τελική φάση επιλέχθηκαν 208 οπτικοακουστικές παραγωγές από 28 χώρες. Το AGORA II – Δεσμώτες αποτελεί την μοναδική ελληνική υποψηφιότητα στη φετινή διοργάνωση. Θα διαγωνιστεί ανάμεσα σε 24 ακόμα παραγωγές στην κατηγορία του. (Δείτε εδώ όλες τις υποψηφιότητες ανά χώρα)
Το Prix Europa διοργανώνεται από το 1987 και θεωρείται ως ένα από τα μεγαλύτερα και πιο επιδραστικά φεστιβάλ ραδιοτηλεοπτικών παραγωγών στην ευρωπαϊκή ήπειρο. Αναδεικνύει και επιβραβεύει τις καλύτερες ευρωπαϊκές τηλεοπτικές, ραδιοφωνικές και διαδικτυακές παραγωγές με σκοπό όχι μόνο τη διάχυσή τους σε ολόκληρη την Ευρώπη, αλλά και την αλληλεπίδραση και αμοιβαία κατανόηση μεταξύ των Ευρωπαίων πολιτών.
Το AGORÁ ΙΙ – Δεσμώτες που πρόσφατα μεταδόθηκε από το γαλλογερμανικό δίκτυο ARTE στα γερμανικά και τα γαλλικά υπό τους τίτλους KAMPF UM GRIECHENLAND και CRISE GRECQUE : LE BRAS DE FER, έκανε την πρεμιέρα του στις κινηματογραφικές αίθουσες της Ελλάδας, ενώ συμμετείχε με επιτυχία στο CPH:DOX της Κοπεγχάγης και στο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ της Θεσσαλονίκης.
Σχετικά με την υπόθεση της ταινίας: Μετά το AGORA – Από την Δημοκρατία στις Αγορές που προκάλεσε αίσθηση και βραβεύτηκε διεθνώς, ο Γιώργος Αυγερόπουλος επιστρέφει με την δεύτερη ταινία του για την ελληνική κρίση, το AGORA II – Δεσμώτες.
Το ξέσπασμα της πανδημίας του Covid-19 αποτέλεσε την τρίτη συνεχόμενη κρίση που έπληξε την ευρωπαϊκή ήπειρο, μετά την κρίση της ευρωζώνης και το προσφυγικό.
Ένας μονοκύτταρος οργανισμός κατάφερε να φέρει στο φως τόσο το έλλειμμα των ευρωπαϊκών αξιών, όσο και τις αδυναμίες του νεοφιλελευθερισμού, του δόγματος που κυριαρχεί διεθνώς τα τελευταία σαράντα χρόνια βασιζόμενο στην τυφλή πίστη στην ελεύθερη αγορά, τις ιδιωτικοποιήσεις και το ελάχιστο κράτος.
Το AGORÁ II – Δεσμώτες αφηγείται σε βάθος πέντε ετών, την ιστορία τριών συνεχόμενων κρίσεων που γνώρισε η Ευρώπη, με επίκεντρο την Ελλάδα.
Πολύ πριν την κρίση του κορονοϊού, ήδη από το 2010, η Ελλάδα βρίσκεται σε μόνιμη κατάσταση έκτακτης ανάγκης. Όντας το πιο πρόσφατο «πειραματόζωο» εφαρμογής νεοφιλελεύθερων συνταγών που επιβλήθηκαν από την Τρόικα κατά την κρίση της ευρωζώνης, έχασε το 25% του ΑΕΠ της (κάτι που ισοδυναμεί με περίοδο πολέμου), γνώρισε τη διάλυση του κοινωνικού κράτους, την αποσάθρωση του δημόσιου συστήματος υγείας και την άνοδο των ανισοτήτων και του φασισμού.
Με αφετηρία το 2015, ο αναγνωρισμένος κινηματογραφιστής Γιώργος Αυγερόπουλος καταγράφει την κρίση του ευρώ, έχοντας εξασφαλίσει αποκλειστική πρόσβαση, με εικόνα και ήχο, στα παρασκήνια των διαπραγματεύσεων μεταξύ της τότε ελληνικής κυβέρνηση της Αριστεράς και των πιστωτών της χώρας. Με αυτό το υλικό που βλέπει το φως της δημοσιότητας για πρώτη φορά, ο θεατής καταφέρνει να συνδέσει τα χαμένα κομμάτια του παζλ εκείνων των ημερών, αποκωδικοποιώντας ενέργειες που υπήρξαν καθοριστικές για τη διαμόρφωση του πολιτικού σκηνικού στην Ευρώπη.
Ωστόσο ο Αυγερόπουλος δεν μένει μόνο εκεί. Καταγράφει παράλληλα, την εξέλιξη της προσφυγικής κρίσης σε βάθος χρόνου, καθώς και τη συνακόλουθη άνοδο του εθνικισμού και του φασισμού σε μια ολοένα και πιο πολωμένη ελληνική κοινωνία. Η ταινία κλείνει με την κρίση του κορονοϊού και με το πως αυτή έθεσε υπό αμφισβήτηση τις νεοφιλελεύθερες πολιτικές λιτότητας καθώς – για άλλη μια φορά – και την «ευρωπαϊκή αλληλεγγύη».
Το AGORÁ II – Δεσμώτες είναι ένα βαθιά ανθρώπινο έργο, βασισμένο σε χαρακτήρες: Ο Αυγερόπουλος, πέρα από την αποκλειστική πρόσβαση στην εθνική και διεθνή πολιτική σκηνή, ακολουθεί τις ζωές ανθρώπων από διάφορα κοινωνικά στρώματα, όπως ένα ζευγάρι προσφύγων από τη Συρία, μια μητέρα της οποίας το παιδί δολοφονήθηκε από μέλος της Χρυσής Αυγής, μία οικονομική μετανάστρια, έναν ΛΟΑΤ ακτιβιστή και έναν νέο γιατρό.
Το αποτέλεσμα είναι ένα μοναδικό, πολυεπίπεδο ντοκιμαντέρ: μια ιστορία που εξελίσσεται και ξεδιπλώνεται μαζί με τους χαρακτήρες της σε βάθος χρόνου, καθώς αυτοί έρχονται αντιμέτωποι με δύσκολες αποφάσεις, για να επιτύχουν έστω κάποιους από τους στόχους τους.
Το AGORÁ II – Δεσμώτες αποτελεί το κινηματογραφικό μωσαϊκό μιας ευρωπαϊκής δυστοπίας και θέτει καίρια ερωτήματα σχετικά με το μέλλον της Ελλάδας αλλά και της Ευρώπης.
Σχετικά με τον Γιώργο Αυγερόπουλο: Ο Γιώργος Αυγερόπουλος είναι Έλληνας δημιουργός ντοκιμαντέρ και δημοσιογράφος. Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1971. Σπούδασε δημοσιογραφία και εργάστηκε ως πολεμικός ανταποκριτής στο Σεράγεβο, την Κροατία, το Κόσσοβο, το Ιράκ και το Αφγανιστάν.
Το 2000 δημιούργησε τη σειρά ντοκιμαντέρ Εξάντας που μεταδιδόταν από την ελληνική τηλεόραση για 13 συναπτά έτη. Ντοκιμαντέρ της σειράς προβλήθηκαν από δεκάδες διεθνή δίκτυα και διακρίθηκαν σε κινηματογραφικά φεστιβάλ διαφόρων χωρών.
Σήμερα ο Γιώργος Αυγερόπουλος συνεργάζεται κυρίως με δίκτυα του εξωτερικού. Συνολικά έχει υπογράψει περισσότερα από 100 κοινωνικοπολιτικά ντοκιμαντέρ, γυρισμένα σε περίπου 50 χώρες, και έχει τιμηθεί με δεκάδες διεθνή βραβεία και διακρίσεις σε κινηματογραφικά φεστιβάλ σε όλο τον κόσμο.
Επιλεκτική Φιλμογραφία: Μέχρι την Τελευταία Σταγόνα – Ο μυστικός πόλεμος του νερού στην Ευρώπη (2017), Agorá – Από τη Δημοκρατία στις Αγορές (2015), Το Χαμένο Σήμα της Δημοκρατίας (2014), Άνθρωποι και Αριθμοί (2013), ElSistema – Σώζοντας Ζωές (2013), Ο Θησαυρός της Κασσάνδρας (2012), Φιλανθρωπία, Διπλωματία και Business (2012), Το Άγγιγμα του Μίδα (2011), Κλέβοντας απ’ τους Φτωχούς (2011), Πωλείται Ζωή (2010), Το Πείραμα της Αργεντινής (2010), Υπέροχη Μακροοικονομία (2010), Welcome to Tijuana (2009), Το Αίμα του Κουάν Κουάν (2009), Γάζα Ερχόμαστε (2009), Πεθαίνοντας στην Αφθονία (2009), Τα Παιδιά ενός Βιασμού (2008),Ψηφιακά Νεκροταφεία (2008).