Η πολυαναμενόμενη 4ης σεζόν της δημοφιλούς σειράς του Netflix The Crown μας βυθίζει σε έναν καμβά μοναδικού πολιτικού, κοινωνικού και βασιλικού χρώματος, της δεκαετίας του 1980, σε μια Βρετανία που αλλάζει…
Η πολυβραβευμένη και πολυσυζητημένη σειρά του δημιουργού και σεναριογράφου Peter Morgan έχει συναρπάσει εδώ και 4 χρόνια ένα παγκόσμιο κοινό μετά από τρείς σεζόν που ανατρέχουν σε κομβικά συμβάντα του 20 αιώνα, εξερευνούν κρυμμένες πτυχές της βασιλικής και πολιτικής ιστορίας του Ηνωμένου Βασιλείου και ενσαρκώνουν τεράστια ονόματα του Βρετανικού παρελθόντος.
Και τώρα έφτασε η τέταρτη σεζόν! Η οσκαρική Olivia Colman που πήρε τη σκυτάλη από τη μοναδική Claire Foy των δύο πρώτων κύκλων, επιστρέφει για δεύτερη (και τελευταία της) σεζόν να υποδυθεί τη βασίλισσα Ελισάβετ στα 50+ χρόνια της πλέον.
Η τέταρτη σεζόν του Στέμματος, ξεκινά από τα τέλη της δεκαετίας του 1970 με τη νίκη του Συντηρητικού κόμματος και την αναγόρευση της πρώτης γυναίκας πρωθυπουργού στην ιστορία της χώρας, την αμφιλεγόμενη και εγωκεντρική Margaret Thatcher.
Καθώς η Thatcher φέρνει μαζί της μια παντελώς πρωτόγνωρη πολιτική ατμόσφαιρα, το Ηνωμένο Βασίλειο διχάζεται πολιτικά, ταξικά και κοινωνικά με οξύτατες πολιτικές συγκρούσεις εξουσίας, απεργίες και οικονομική αβεβαιότητα. Η διαφωνίες με τη συνομήλικη της βασίλισσα Ελισάβετ θα φέρουν την τελευταία σε μια δυσμενή θέση που ποτέ δεν πίστευε ότι θα βρεθεί, με αποκορύφωμα την σκληρή απόφαση της Thatcher να προχωρήσει σε πόλεμο κατά της Αργεντινής για τα νησιά Falkland.
Αυτό που ήδη έχουμε δει από τα πρώτα επεισόδια του 4ου κύκλου είναι μια Gillian Anderson να υποδύεται με τέτοια ανατριχιαστική ακρίβεια τη Βρετανίδα πρωθυπουργό που φιλοδοξεί να προσπεράσει την – συνήθως ασυναγώνιστη – Meryl Streep που ενσάρκωσε τη Thatcher στην ταινία The Iron Lady (2011) σε μια ερμηνεία που τις χάρισε ατέρμονη κληρονομιά σε βραβεία και κριτικές.
Εκτός από τη Thatcher όμως, η προσμονή του κοινού και οι υψηλές προσδοκίες για την τέταρτη σεζόν δικαιολογούνται και από την τρανταχτή προσθήκη μια άλλης μεγάλης προσωπικότητας που στιγμάτισε την εποχή. Τη Lady Diana Spence, μετέπειτα πριγκίπισσα Diana.
Στο ρόλο της «πριγκίπισσας του λαού», η Emma Corrin που πήρε το ρόλο σχεδόν καταλάθος και μετά τις απαραίτητες εξωτερικές αλλαγές μοιάζει με κέρινο ομοίωμα της Diana στο μουσείο της Madame Tussauds.
Το κοινό στοιχείο που έχουν αυτοί οι δύο ρόλοι όπως και με τον ρόλο του Winston Churchill στην πρώτη σεζόν είναι η δυσκολία τόσο από πλευράς σεναριογράφου να αποδώσει πειστικά τους διαλόγους που ποτέ δεν έγιναν ιστορικά γνωστοί πίσω από τις κάμερες, όσο και από πλευράς ηθοποιών να μπουν στα παπούτσια ενός αληθινού και διάσημου ιστορικού χαρακτήρα της Μεγάλης Βρετανίας και να τον υποδυθούν. Είναι το σημείο όπου η συγγραφική και η υποκριτική τέχνη πρέπει να συναντήσει την ιστορία.
Και αν κρίνουμε πρωτίστως από τον ρόλο της ίδιας της βασίλισσας Ελισάβετ, το The Crown και ο δημιουργός του, Peter Morgan, μοιάζουν να το κάνουν εκπληκτικά.
Παρόλα αυτά, υπάρχουν και αρκετά παράπονα που κυρίως αφορούν το σενάριο και πως αυτό αποτυπώνει τα ιστορικά γεγονότα. Μετά από κάθε καινούργια σεζόν, αρκετοί δημοσιογράφοι, ιστορικοί, ερευνητές και άνθρωποι του παλατιού δε διστάζουν να εκφράσουν δυσαρέσκεια για τον τρόπο που παρουσιάζονται κάποια γεγονότα ή τον τρόπο που μεγαλοποιούνται και δραματοποιούνται κάποια άλλα.
Ήδη από την πρώτη κιόλας βδομάδα προβολής της 4ης σεζόν έχουν υπάρξει παρατράγουδα για το πώς παρουσιάζεται ο χαρακτήρας και οι πολιτικές της Thatcher. Πολλοί καταγγέλουν ότι ο Peter Morgan έχει δημιουργήσει ένα πορτρέτο συμπάθειας στη Thatcher, παρουσιάζοντας την ως μια γυναίκα των κατώτερων κοινωνικών στρωμάτων, μορφωμένη και αυτοδημιούργητη, που κατάφερε με την οξυδέρκεια της και το σκληρό της χαρακτήρα να διεισδύσει στη σκηνή της Βρετανίας και να καταλάβει το ανώτατο αξίωμα. Όλα αυτά όμως, είναι όντως αλήθεια. Οι κατηγορίες αφορούν την απεικόνιση της ως σκληρή και ξεροκέφαλη μεν, αλλά παραλείπτοντας ή υποβαθμίζοντας τις σκληρές και ανέντιμες – προς κάποιες ταξικές ομάδες – πολιτικές της.
Παράπονα όμως έχουν υπάρξει και απ΄ το στρατόπεδο της βασίλισσας όσον αφορά τα δικά τους οικογενειακά. Πηγές κάνουν λόγο για δυσαρέσκεια του παλατιού για τον τρόπο που αποδίδονται συγκεκριμένα γεγονότα τα οποία «καίνε» τα μέλη της βασιλικής οικογένειας για την συμπεριφορά τους απέναντι στη νεαρή Diana, και ιδιαίτερα την απεικόνιση του Καρόλου ως σκληρού συζύγου.
Αυτό όμως θα πρέπει να το συνηθίσουμε είναι ότι τα παράπονα θα αυξάνονται καθώς οι σεζόν προχωρούν και σιγά σιγά ερχόμαστε προς το σήμερα. Όταν άρχισε το The Crown, στις πρώτες δύο σεζόν παρουσιάζονταν γεγονότα των δεκαετιών του 40 του 50 και του 60, ακόμα και του 30 με την παραίτηση απ΄ το θρόνο του θείου της Ελισάβετ, του βασιλιά Εδουάρδου Η, γεγονός που άλλαξε για πάντα την γραμμή διαδοχής του στέμματος το οποίο κατέληξε αρχικά στον πατέρα της Ελισάβετ, βασιλιά Γεώργιο ΣΤ, και στη συνέχεια στην ίδια την Ελισάβετ το 1952.
Όμως, με εξαίρεση τους αιωνόβιους βασίλισσα Ελισάβετ (94 ετών σήμερα) και πρίγκιπα Φίλιππο (99 ετών σήμερα), οι πρωταγωνιστές αυτών των χρόνων δεν βρίσκονται πλέον εν ζωή επομένως στις δύο πρώτες σεζόν του στέμματος, καθώς έχουν περάσει πολλά χρόνια από εκείνες τις εποχές, δεν υπήρχαν παρά μόνο παράπονα από ιστορικούς όσον αφορά την παρουσίαση των γεγονότων. Τώρα αυτό αλλάζει. Η σειρά έχει φτάσει πλέον στην πολύ κοντινή σε εμάς δεκαετία του 80 και οι πρωταγωνιστές της και όλα τα εμπλεκόμενα πρόσωπα έχουν νωπές τις μνήμες από αυτήν την πολυτάραχη περίοδο που δεν βρίσκεται και πολλά χρόνια μακριά από το σήμερα.
Η 4η σεζόν αφορά ίσως την πιο πικάντικη περίοδο βασιλείας της Ελισάβετ και θα ρίξει αυλαία με την αυγή της δεκαετίας του 1990 και την πτώση της Thatcher. Όπως έχει ήδη ειπωθεί, το καστ των ηθοποιών θα αλλάξει από την 5η σεζόν για τελευταία φορά καθώς πλέον θα πλησιάζουμε ολοένα και περισσότερο στη σύγχρονη εποχή.
Και τότε ετοιμαστείτε για σφοδρές αντιπαραθέσεις καθώς ο Peter Morgan έχει προαναγγείλει ότι θα φτάσει τη σειρά μέχρι το 2005 ίσως και το 2010!
Δείτε το τρέιλερ:
Η πολυαναμενόμενη 4ης σεζόν της δημοφιλούς σειράς του Netflix The Crown μας βυθίζει σε έναν καμβά μοναδικού πολιτικού, κοινωνικού και βασιλικού χρώματος, της δεκαετίας του 1980, σε μια Βρετανία που αλλάζει…
Η πολυβραβευμένη και πολυσυζητημένη σειρά του δημιουργού και σεναριογράφου Peter Morgan έχει συναρπάσει εδώ και 4 χρόνια ένα παγκόσμιο κοινό μετά από τρείς σεζόν που ανατρέχουν σε κομβικά συμβάντα του 20 αιώνα, εξερευνούν κρυμμένες πτυχές της βασιλικής και πολιτικής ιστορίας του Ηνωμένου Βασιλείου και ενσαρκώνουν τεράστια ονόματα του Βρετανικού παρελθόντος.
Και τώρα έφτασε η τέταρτη σεζόν! Η οσκαρική Olivia Colman που πήρε τη σκυτάλη από τη μοναδική Claire Foy των δύο πρώτων κύκλων, επιστρέφει για δεύτερη (και τελευταία της) σεζόν να υποδυθεί τη βασίλισσα Ελισάβετ στα 50+ χρόνια της πλέον.
Η τέταρτη σεζόν του Στέμματος, ξεκινά από τα τέλη της δεκαετίας του 1970 με τη νίκη του Συντηρητικού κόμματος και την αναγόρευση της πρώτης γυναίκας πρωθυπουργού στην ιστορία της χώρας, την αμφιλεγόμενη και εγωκεντρική Margaret Thatcher.
Καθώς η Thatcher φέρνει μαζί της μια παντελώς πρωτόγνωρη πολιτική ατμόσφαιρα, το Ηνωμένο Βασίλειο διχάζεται πολιτικά, ταξικά και κοινωνικά με οξύτατες πολιτικές συγκρούσεις εξουσίας, απεργίες και οικονομική αβεβαιότητα. Η διαφωνίες με τη συνομήλικη της βασίλισσα Ελισάβετ θα φέρουν την τελευταία σε μια δυσμενή θέση που ποτέ δεν πίστευε ότι θα βρεθεί, με αποκορύφωμα την σκληρή απόφαση της Thatcher να προχωρήσει σε πόλεμο κατά της Αργεντινής για τα νησιά Falkland.
Αυτό που ήδη έχουμε δει από τα πρώτα επεισόδια του 4ου κύκλου είναι μια Gillian Anderson να υποδύεται με τέτοια ανατριχιαστική ακρίβεια τη Βρετανίδα πρωθυπουργό που φιλοδοξεί να προσπεράσει την – συνήθως ασυναγώνιστη – Meryl Streep που ενσάρκωσε τη Thatcher στην ταινία The Iron Lady (2011) σε μια ερμηνεία που τις χάρισε ατέρμονη κληρονομιά σε βραβεία και κριτικές.
Εκτός από τη Thatcher όμως, η προσμονή του κοινού και οι υψηλές προσδοκίες για την τέταρτη σεζόν δικαιολογούνται και από την τρανταχτή προσθήκη μια άλλης μεγάλης προσωπικότητας που στιγμάτισε την εποχή. Τη Lady Diana Spence, μετέπειτα πριγκίπισσα Diana.
Στο ρόλο της «πριγκίπισσας του λαού», η Emma Corrin που πήρε το ρόλο σχεδόν καταλάθος και μετά τις απαραίτητες εξωτερικές αλλαγές μοιάζει με κέρινο ομοίωμα της Diana στο μουσείο της Madame Tussauds.
Το κοινό στοιχείο που έχουν αυτοί οι δύο ρόλοι όπως και με τον ρόλο του Winston Churchill στην πρώτη σεζόν είναι η δυσκολία τόσο από πλευράς σεναριογράφου να αποδώσει πειστικά τους διαλόγους που ποτέ δεν έγιναν ιστορικά γνωστοί πίσω από τις κάμερες, όσο και από πλευράς ηθοποιών να μπουν στα παπούτσια ενός αληθινού και διάσημου ιστορικού χαρακτήρα της Μεγάλης Βρετανίας και να τον υποδυθούν. Είναι το σημείο όπου η συγγραφική και η υποκριτική τέχνη πρέπει να συναντήσει την ιστορία.
Και αν κρίνουμε πρωτίστως από τον ρόλο της ίδιας της βασίλισσας Ελισάβετ, το The Crown και ο δημιουργός του, Peter Morgan, μοιάζουν να το κάνουν εκπληκτικά.
Παρόλα αυτά, υπάρχουν και αρκετά παράπονα που κυρίως αφορούν το σενάριο και πως αυτό αποτυπώνει τα ιστορικά γεγονότα. Μετά από κάθε καινούργια σεζόν, αρκετοί δημοσιογράφοι, ιστορικοί, ερευνητές και άνθρωποι του παλατιού δε διστάζουν να εκφράσουν δυσαρέσκεια για τον τρόπο που παρουσιάζονται κάποια γεγονότα ή τον τρόπο που μεγαλοποιούνται και δραματοποιούνται κάποια άλλα.
Ήδη από την πρώτη κιόλας βδομάδα προβολής της 4ης σεζόν έχουν υπάρξει παρατράγουδα για το πώς παρουσιάζεται ο χαρακτήρας και οι πολιτικές της Thatcher. Πολλοί καταγγέλουν ότι ο Peter Morgan έχει δημιουργήσει ένα πορτρέτο συμπάθειας στη Thatcher, παρουσιάζοντας την ως μια γυναίκα των κατώτερων κοινωνικών στρωμάτων, μορφωμένη και αυτοδημιούργητη, που κατάφερε με την οξυδέρκεια της και το σκληρό της χαρακτήρα να διεισδύσει στη σκηνή της Βρετανίας και να καταλάβει το ανώτατο αξίωμα. Όλα αυτά όμως, είναι όντως αλήθεια. Οι κατηγορίες αφορούν την απεικόνιση της ως σκληρή και ξεροκέφαλη μεν, αλλά παραλείπτοντας ή υποβαθμίζοντας τις σκληρές και ανέντιμες – προς κάποιες ταξικές ομάδες – πολιτικές της.
Παράπονα όμως έχουν υπάρξει και απ΄ το στρατόπεδο της βασίλισσας όσον αφορά τα δικά τους οικογενειακά. Πηγές κάνουν λόγο για δυσαρέσκεια του παλατιού για τον τρόπο που αποδίδονται συγκεκριμένα γεγονότα τα οποία «καίνε» τα μέλη της βασιλικής οικογένειας για την συμπεριφορά τους απέναντι στη νεαρή Diana, και ιδιαίτερα την απεικόνιση του Καρόλου ως σκληρού συζύγου.
Αυτό όμως θα πρέπει να το συνηθίσουμε είναι ότι τα παράπονα θα αυξάνονται καθώς οι σεζόν προχωρούν και σιγά σιγά ερχόμαστε προς το σήμερα. Όταν άρχισε το The Crown, στις πρώτες δύο σεζόν παρουσιάζονταν γεγονότα των δεκαετιών του 40 του 50 και του 60, ακόμα και του 30 με την παραίτηση απ΄ το θρόνο του θείου της Ελισάβετ, του βασιλιά Εδουάρδου Η, γεγονός που άλλαξε για πάντα την γραμμή διαδοχής του στέμματος το οποίο κατέληξε αρχικά στον πατέρα της Ελισάβετ, βασιλιά Γεώργιο ΣΤ, και στη συνέχεια στην ίδια την Ελισάβετ το 1952.
Όμως, με εξαίρεση τους αιωνόβιους βασίλισσα Ελισάβετ (94 ετών σήμερα) και πρίγκιπα Φίλιππο (99 ετών σήμερα), οι πρωταγωνιστές αυτών των χρόνων δεν βρίσκονται πλέον εν ζωή επομένως στις δύο πρώτες σεζόν του στέμματος, καθώς έχουν περάσει πολλά χρόνια από εκείνες τις εποχές, δεν υπήρχαν παρά μόνο παράπονα από ιστορικούς όσον αφορά την παρουσίαση των γεγονότων. Τώρα αυτό αλλάζει. Η σειρά έχει φτάσει πλέον στην πολύ κοντινή σε εμάς δεκαετία του 80 και οι πρωταγωνιστές της και όλα τα εμπλεκόμενα πρόσωπα έχουν νωπές τις μνήμες από αυτήν την πολυτάραχη περίοδο που δεν βρίσκεται και πολλά χρόνια μακριά από το σήμερα.
Η 4η σεζόν αφορά ίσως την πιο πικάντικη περίοδο βασιλείας της Ελισάβετ και θα ρίξει αυλαία με την αυγή της δεκαετίας του 1990 και την πτώση της Thatcher. Όπως έχει ήδη ειπωθεί, το καστ των ηθοποιών θα αλλάξει από την 5η σεζόν για τελευταία φορά καθώς πλέον θα πλησιάζουμε ολοένα και περισσότερο στη σύγχρονη εποχή.
Και τότε ετοιμαστείτε για σφοδρές αντιπαραθέσεις καθώς ο Peter Morgan έχει προαναγγείλει ότι θα φτάσει τη σειρά μέχρι το 2005 ίσως και το 2010!
Δείτε το τρέιλερ: