Οι «Συναντήσεις με αξιοσημείωτους ανθρώπους» γίνονται ψηφιακές. Όλες οι ταινίες της συγκλονιστικής σειράς του Μενέλαου Καραμαγγιώλη μετατρέπονται στα πρώτα ελληνικά διαδραστικά ντοκιμαντέρ. Περισσότεροι τρόποι να δεις την κάθε ιστορία και να συμμετέχεις σε αυτή, περισσότερες δυνατότητες να βοηθήσεις και να βοηθηθείς. Ζήσε τις ιστορίες των πρωταγωνιστών, με επαυξημένο υλικό, μέσα από ένα διαδραστικό τρόπο αναπαραγωγής.Μετά από δύο σεζόν επιτυχίας στη μικρή οθόνη και την ΕΡΤ, προβολές σε κινηματογραφικές αίθουσες, σε κινηματογραφικά φεστιβάλ στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, σε σχολεία, πανεπιστήμια και φυλακές, οι καθημερινοί ήρωες των ντοκιμαντέρ του Μενέλαου Καραμαγγιώλη «Συναντήσεις με αξιοσημείωτους ανθρώπους» μεταφέρονται στην ακόμη μικρότερη οθόνη του υπολογιστή ή/ και του κινητού μας, δίνοντάς μας την ευκαιρία να γίνουμε μέρος της ιστορίας τους, με την υποστήριξη του Onassis Culture.
Μέσα από μια διαφορετική και πολιτική παρέμβαση, αυτοί οι ήρωες μεταφέρουν τους θεατές σε μια διαδραστική πλατφόρμα, όπου ο θεατής μπορεί να ζήσει τις ιστορίες τους, διευρυμένες στον χώρο και στο χρόνο, με επαυξημένο υλικό, μέσα από ένα διαδραστικό τρόπο αναπαραγωγής.
Το ψηφιακό κανάλι του Ιδρύματος Ωνάση γιορτάζει το ξεκίνημα της διαδραστικής πλατφόρμας με την παρουσίαση 4 ταινιών, από τη σπουδαία σειρά του Μενέλαου Καραμαγγιώλη την Παρασκευή 27 Νοεμβρίου.
Δώδεκα ταινίες μεγάλου μήκους, αόρατοι πρωταγωνιστές, δυσκολεμένοι και φαινομενικά καταδικασμένοι ήρωες, χωρίς καμία προοπτική και ελπίδα. Νεαροί, άνεργοι επιστήμονες, άστεγοι στο κέντρο της πόλης, ανήλικοι φυλακισμένοι, κυνηγημένοι πρόσφυγες, Έλληνες μετανάστες στη Γερμανία, τραυματισμένα αδέσποτα. 180 νέες μικρού μήκους ταινίες που δίνουν στο θεατή τη δυνατότητα να κινηθεί με τον τρόπο που θέλει ο ίδιος, μέσα στις ιστορίες των ηρώων, αλλά ακόμα και να έρθει σε επαφή με τις οργανώσεις, που υποστηρίζουν τη θεματική κάθε ταινίας στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Ο σκηνοθέτης δίνει μια διαφορετική διάσταση στις «Συναντήσεις με αξιοσημείωτους ανθρώπους», με την υποστήριξη του Onassis Culture. Μέσα από αυτή την πλατφόρμα, δημιουργείται μια νέα διαδραστική μορφή ντοκιμαντέρ, για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Έτσι, οι δώδεκα αυτές ιστορίες, που κινηματογραφήθηκαν στο παρελθόν, γεννιούνται ξανά και επεκτείνονται δημιουργικά στο χρόνο και στο χώρο, αποτυπώνοντας τη συνέχειά τους μετά τους τίτλους τέλους.
O Μενέλαος Καραμαγγιώλης αναφέρει για την πλατφόρμα: «Κινηματογραφώντας για επτά χρόνια τις ζωές αυτών των ηρώων, που ανήκουν σε κοινωνικά ευπαθείς και ευάλωτες ομάδες, στο τέλος κάθε ταινίας εντοπίζεται φως στην άκρη του τούνελ, λύσεις σε αδιέξοδα της κρίσης και δρομολογείται ένα happy end, το οποίο πετυχαίνουν μόνοι τους, χωρίς την παρέμβαση σεναριογράφου, σε μια χώρα όπου η κρίση διαρκεί. Με αυτό τον τρόπο δημιουργείται μια νέα διαδραστική μορφή ντοκιμαντέρ, κάτι που γίνεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, με την υποστήριξη του Ιδρύματος Ωνάση. Έτσι, οι αρχικές 12 ταινίες και οι ιστορίες τους επεκτείνονται δημιουργικά στο χρόνο και στο χώρο, παρακολουθώντας (ή αποτυπώνοντας) τη συνέχεια κάθε ιστορίας.»
Λίγα λόγια για το σκηνοθέτη
O Μενέλαος Καραμαγγιώλης ζει στην Αθήνα και κάνει κινηματογραφικές, τηλεοπτικές και ραδιοφωνικές παραγωγές, με πρωταγωνιστές αντιήρωες και ιστορίες, που ακυρώνουν τα σύνορα και τα στερεότυπα, λειτουργώντας ως βασικό εργαλείο διαλόγου και κοινωνικής παρέμβασης. Οι ταινίες του έχουν προβληθεί και βραβευτεί διεθνώς, όπως το ντοκιμαντέρ «ROM» (1989), «το turning point του ελληνικού ντοκιμαντέρ και ένα αριστούργημα κλασικό στην ιστορία του σινεμά», καθώς και οι ταινίες μυθοπλασίας «Black Out» (ps. Red Out) (1998), «η πρώτη γνήσια μεταμοντέρνα ελληνική ταινία», «J.A.C.E. – Just Another Confused Elephant» (2012), που συμμετείχε σε 48 διεθνή φεστιβάλ (TIFF / Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ Τορόντο, Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης κ.ά.) και πήρε 11 διεθνή βραβεία. καθώς και τα πρώτα ελληνικά διαδραστικά ντοκιμαντέρ «Συναντήσεις με αξιοσημείωτους ανθρώπους» (2011 – 2020). Video art έργα του έχουν εκτεθεί σε χώρους όπως το ΕΜΣΤ (Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης), η Μπιενάλε της Βενετίας (2015) και το Centre d’ Art Contemporain της Γενεύης (2020, mini retrospective).
«Να μείνω ή φύγω; Should i stay or should i go?»
Έξι Έλληνες ανεβάζουν τις αληθινές τους ιστορίες στη σκηνή και αναρωτιούνται αν πρέπει να φύγουν ή να μείνουν στην Ελλάδα της κρίσης, ένας Γερμανός προσπαθεί να καταλάβει τι φταίει και όλοι μαζί επιχειρούν ένα νέο είδος θεάτρου που μετατρέπει το ντοκουμέντο σε παράσταση, η οποία έκανε πρεμιέρα στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, το Φεβρουάριο του 2013. Ο κινηματογραφικός φακός παρακολουθεί τις αληθινές ζωές των ηρώων στο Βερολίνο και στην Αθήνα και εμπλέκεται μαζί με τους θεατές της παράστασης στις πραγματικές ιστορίες των πρωταγωνιστών, που υποδύονται τους εαυτούς τους στη σκηνή. Τελικά, θα μείνουν ή θα φύγουν;
Σενάριο & Σκηνοθεσία: Μενέλαος Καραμαγγιώλης
Διεύθυνση φωτογραφίας: Γιώργος Μιχελής
Βοηθός σκηνοθέτης: Παναγιώτης Παπαφράγκος
Αρχισυνταξία, Ιδέα: Πρόδρομος Τσινικόρης & Ανέστης Αζάς
Μοντάζ: Τεό Σκρικάς
Ήχος: Στέλιος Μπουζιώτης
«Επιστροφή»
Μπορεί το θέατρο να γίνει τρόπος εκπαίδευσης και επανένταξης για τους ανήλικους φυλακισμένους που δεν έχουν καμία ελπίδα να ξεφύγουν από την παραβατικότητα; Σε μια φυλακή ανηλίκων, οι κρατούμενοι ανεβάζουν τη ζωή τους στη σκηνή και γίνονται πρωταγωνιστές μιας ταινίας, η οποία για τέσσερα χρόνια προσπαθεί να ακυρώσει τους περιορισμούς και τα εμπόδια ενός «σωφρονιστικού» ιδρύματος. Πώς μπορεί μια παράσταση με ανήλικους φυλακισμένους να παιχτεί έξω από τη φυλακή; Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου και το Ίδρυμα Ωνάση γίνονται θεατές και συνομιλητές των ανήλικων φυλακισμένων και ταξιδεύουν την παράστασή της φυλακής σε μια μεγάλη θεατρική σκηνή.
Σενάριο & Σκηνοθεσία: Μενέλαος Καραμαγγιώλης
Διεύθυνση φωτογραφίας: Γιώργος Μιχελής
Βοηθός σκηνοθέτης: Παναγιώτης Παπαφράγκος
Μοντάζ: Δημήτρης Πεπονής
Ήχος: Στέλιος Μπουζιώτης
«Greek animal rescue»
Ένα αδέσποτο, κακοποιημένο, βαριά άρρωστο, με τρία πόδια, παρατημένο σε μια βιομηχανική ερημιά στον Ασπρόπυργο, ένας σύλλογος από το Λονδίνο που φροντίζει τα αδέσποτα της Ελλάδας και μια ομάδα νέων εθελοντών, που περιπολούν τον Ασπρόπυργο περιθάλποντας αδέσποτα ζώα, είναι οι ήρωες της ταινίας σε μια εφιαλτική περιοχή, κολαστήριο για πολλά παρατημένα ζώα. Υπάρχει τρόπος ώστε το άρρωστο κυνηγετικό με τα τρία πόδια να βρεθεί υιοθετημένο και υγιές να τρέχει στα λιβάδια του Έσεξ; Γιατί τα αδέσποτα από την Ελλάδα, τα Greekies, είναι τόσο δημοφιλή για υιοθεσίες στο εξωτερικό; Σε ένα απροσδόκητο φινάλε, η ταινία ψάχνει να βρει αν υπάρχει ελπίδα για τους καταδικασμένους σκύλους, αλλά και για μια καταδικασμένη περιοχή δίπλα στην Αθήνα.Μια κινηματογραφική αλληγορία όσων συμβαίνουν τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα, βασισμένη σε αληθινές ιστορίες που διαδραματίζονται σε γειτονιές «αόρατες» γύρω από την Αθήνα, τις οποίες συχνά αγνοούν και οι Αθηναίοι και οι τουρίστες. Οι ιστορίες αυτών των αδέσποτων ζώων αποτυπώνουν κινηματογραφικά με ακρίβεια όσα συμβαίνουν στην Ελλάδα της κρίσης και κινητοποιούν (ή τροφοδοτούν με παραδείγματα) μια φιλοζωική από το Λονδίνο, που βρέθηκε τυχαία εκεί, να ξεκινήσει μια πανευρωπαϊκή εκστρατεία με στόχο την πολιτική αφύπνιση όσων ζουν «προστατευμένοι» και αποκλεισμένοι σε μεγαλουπόλεις.
Σενάριο & Σκηνοθεσία: Μενέλαος Καραμαγγιώλης
Φωτογραφία: Μενέλαος Καραμαγγιώλης, Παναγιώτης Παπαφράγκος, Magnus Briem
Διεύθυνση φωτογραφίας (Αγγλία): Τania Freimuth
Βοηθός σκηνοθέτης: Παναγιώτης Παπαφράγκος
Μοντάζ: Δημήτρης Πεπονής
Ήχος: Στέλιος Μπουζιώτης
«Kick out pverty»
Μια ομάδα ποδοσφαίρου αντιπροσωπεύει την Ελλάδα σε μια παγκόσμια ποδοσφαιρική διοργάνωση και παίρνει το βραβείο ήθους: είναι η Εθνική Ελλάδας Αστέγων, που αγωνίζεται στην Πολωνία με άλλες ομάδες αστέγων από όλο τον κόσμο, όπως η ομάδα της Ινδονησίας που αποτελείται από φορείς HIV. Η ταινία παρακολουθεί τους άστεγους παίκτες να ταξιδεύουν για πρώτη φορά στο εξωτερικό, να βάζουν γκολ, να τρώνε γκολ και να αποδεικνύουν πως το ποδόσφαιρο, η κοινωνικοποίηση και η αποδοχή μπορεί να γίνουν σημαντικά «όπλα» για να διαχειριστεί κανείς τις δυσκολίες μιας ζωής, όταν μοιάζει να βρίσκεται σε αδιέξοδο και αναζητάει τρόπους για να αντιμετωπίσει τον κοινωνικό αποκλεισμό.
Σενάριο & Σκηνοθεσία: Μενέλαος Καραμαγγιώλης
Διεύθυνση φωτογραφίας: Παναγιώτης Παπαφράγκος
Διεύθυνση φωτογραφίας (Αγγλία): Tania Freimuth
Μοντάζ: Γιάννης Ξηρουχάκης
Ήχος: Στέλιος Μπουζιώτης
Επισκεφθείτε την πλατφόρμα: remarkablepeople.gr
Οι ταινίες θα είναι διαθέσιμες στο Ψηφιακό Κανάλι του Ιδρύματος Ωνάση από τις 27 Νοεμβρίου έως τις 24 Δεκεμβρίου 2020. Με ελληνικούς και αγγλικούς υπότιτλους.