Η νεοσύστατη ομάδα με διεθνώς διακεκριμένους καλλιτέχνες της φωνητικής τέχνης θα μιλήσει ανατρέποντας τα κοινωνικά στερεότυπα που ακολουθούν συχνά το χώρο της όπερας.
Η Ομάδα Δικτύωσης των Support Art Workers (Saw Nexus), στο πλαίσιο της σειράς διαδικτυακών συνομιλιών ευρείας θεματολογίας με συλλογικότητες, κοινότητες εργαζομένων στις τέχνες και τον πολιτισμό, και πολιτιστικούς οργανισμούς της χώρας, τις «Βραδινές Βόλτες» («Night Strolls»), φιλοξενεί την Πέμπτη 13 Μαΐου, στις 22:00, τον επόμενό της καλεσμένο, την ομάδα PhonoQuest.
Η νεοσύστατη ομάδα αποτελείται από διεθνώς διακεκριμένους καλλιτέχνες στον τομέα της φωνητικής τέχνης και εκπαίδευσης και στοχεύει στη δημιουργία ενός δίαυλου επικοινωνίας μεταξύ επιστήμης και τέχνης, την ενίσχυση της καλλιτεχνικής δημιουργίας και τη μέριμνα των κοινωνικών προβλημάτων του κλάδου των λυρικών τραγουδιστών και γενικότερα των καλλιτεχνών.
Με την παγκόσμια πανδημία σε εξέλιξη, «άλαλους» τους περισσότερους τραγουδιστές, και με αφορμή τις δονήσεις που έχουν προκαλέσει οι αποκαλύψεις σεξουαλικής κακοποίησης και κατάχρησης εξουσίας στον χώρο της τέχνης, οι Support Art Workers στο πλαίσιο μιας διαδρομής ελεύθερης, με κουβέντα, μουσική και εικόνες, που ακολουθεί τα μονοπάτια ενός κοινού, χαλαρού, βραδινού περιπάτου, χωρίς συγκεκριμένο προορισμό, δίνουν βήμα στους λυρικούς τραγουδιστές, ώστε να εκθέσουν τα σημαντικά θεσμικά και κοινωνικά προβλήματα του κλάδου τους και να αναζητήσουν καίριες απαντήσεις.
Οι προσκεκλημένοι της ομάδας PhonoQuest, Μίλτος Λογιάδης, Μυρτώ Παπαθανασίου, Χριστίνα Πουλίτση, Χριστόφορος Σταμπόγλης, Δημήτρης Τηλιακός και Ειρήνη Τσιρακίδου, οι οποίοι θα φιλοξενηθούν από την Ομάδα Δικτύωσης των Support Art Workers, είναι καλλιτέχνες με μακροχρόνια παρουσία στο χώρο της φωνητικής τέχνης, διεθνή καλλιτεχνική εμπειρία και πολυετές εκπαιδευτικό έργο. Στη «Βραδινή Βόλτα» θα μιλήσουν για τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος τους, θα ανατρέψουν τα κοινωνικά στερεότυπα που ακολουθούν συχνά το χώρο της όπερας, και θα αναζητήσουν τρόπους ενίσχυσης της καλλιτεχνικής δημιουργίας και έκφρασης.
Πώς επηρεάζεται ο χώρος της όπερας από την οικονομική κρίση ως συνέπεια της πανδημίας; Σε ποιο βαθμό και με ποιους τρόπους παρεμβαίνει η πολιτική στο χώρο της τέχνης; Ποιες μορφές βίας συναντώνται στο χώρο των παραστατικών τεχνών; Ποιος ο ηθικός και πρακτικός ρόλος του λυρικού θεάτρου στην Ελλάδα; Πώς προβλέπουν το μέλλον της λυρικής τέχνης οι ίδιοι οι λυρικοί καλλιτέχνες;
Την Πέμπτη 13 Μαΐου, μέσα από τη σελίδα Facebook των Support Art Workers, η φωνή των καλλιτεχνών που εμπνέει και λυτρώνει το κοινό της όπερας και του λυρικού τραγουδιού, θα ακουστεί, για να ρίξει φως σε ζητήματα που καλύπτονται επιμελώς και δεν τίθενται ποτέ στο επίκεντρο του δημόσιου διαλόγου.
Βιογραφικά συντελεστών:
Ο Μίλτος Λογιάδης γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε θεωρητικά και πιάνο στο Εθνικό Ωδείο Αθηνών και Χαλανδρίου, αποσπώντας το πρώτο βραβείο και αριστείο εξαιρετικής επίδοσης. Με υποτροφία του Κοινωφελούς Ιδρύματος Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης, συνέχισε τις σπουδές στη Μουσική Ακαδημία του Μονάχου, απ’ όπου αποφοίτησε με διπλώματα διεύθυνσης χορωδίας και ορχήστρας και δίπλωμα Meisterklasse, επιτυγχάνοντας τον υψηλότερο βαθμό που είχε δοθεί ποτέ από την Ακαδημία. Εργάστηκε ως πιανίστας και αρχιμουσικός για δύο χρόνια στην όπερα του Ουλμ. Ύστερα από πρόσκληση του Μ. Χατζιδάκι, το 1992 επέστρεψε στην Ελλάδα όπου ανέλαβε τη θέση του μόνιμου αρχιμουσικού της Ορχήστρας των Χρωμάτων μέχρι το 2011, χρονιά που η ορχήστρα λόγω οικονομικών προβλημάτων διέκοψε τις δραστηριότητές της. Έχει ευρεία δισκογραφία – πάνω από 30 cd’s (NAXOS, VERVE, EMI, SONY κ.ά.). Εκτός από τις σημαντικές ελληνικές ορχήστρες, έχει διευθύνει την Ορχήστρα της Βαυαρικής Ραδιοφωνίας, την Εθνική Ορχήστρα της Ρωσίας, τη Βασιλική Φιλαρμονική Ορχήστρα του Λονδίνου, την Ορχήστρα της Όπερας της Μόσχας, την Ορχήστρα της Όπερας του Αμβούργου, την Ορχήστρα της Βασιλικής Όπερας της Δανίας, την Ορχήστρα Δωματίου της Βιέννης, την Ορχήστρα του Konzertverein της Βιέννης, τη Συμφωνική Ορχήστρα του Μονάχου, την Ορχήστρα της Όπερας της Σόφιας, τη Συμφωνική Ορχήστρα της Πράγας κ.ά.. Το 2015 – 16 διετέλεσε καλλιτεχνικός Διευθυντής των Μουσικών Συνόλων της ΕΡΤ και από το 2016 έως το 2020 διετέλεσε καλλιτεχνικός Διευθυντής του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών. Είναι καθηγητής Διεύθυνσης Ορχήστρας στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου.
Η Μυρτώ Παπαθανασίου γεννήθηκε στη Λάρισα, όπου άρχισε να τραγουδά σε παιδική χορωδία. Σπούδασε πιάνο και ανώτερα θεωρητικά. Είναι απόφοιτος του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου (Τμήμα Μουσικών Σπουδών) και του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης (μονωδία). Με την υποτροφία «Αλεξάνδρα Τριάντη» ολοκλήρωσε τις σπουδές της με το Ρομπέρτο Κοβιέλλο στο Μιλάνο. Πρωτοεμφανίστηκε ως μονωδός στο έργο του Μοντεβέρντι «Η αναμέτρηση του Τανκρέδου και της Κλορίντα» (1997, Θεσσαλονίκη Πολιτιστική Πρωτεύουσα Ευρώπης). Ερμήνευσε πρωταγωνιστικούς ρόλους σε σημαντικές αίθουσες συναυλιών και λυρικά θέατρα όπως: Βιέννη, Βερολίνο, Μόναχο, Ρώμη, Ζυρίχη, Άμστερνταμ, Γένοβα, Μόντε-Κάρλο, Αμβέρσα, Μπολόνια, Λουκέρνη, Κάλιαρι, Μόντρεαλ, Βρυξέλλες, Τόκιο, Σίδνεϊ, Νέα Υόρκη κ.α. Το ρεπερτόριό της εκτείνεται από το μπαρόκ μέχρι όπερες του βερισμού: Χαίντελ, Γκλουκ, Μότσαρτ, Ροσίνι, Βέρντι, Πουτσίνι. Συνεργάστηκε με διάσημους αρχιμουσικούς όπως οι Κλάουντιο Αμπάντο και Αλμπέρτο Τσέντα, καθώς επίσης με σημαντικούς σκηνοθέτες όπως οι Φράνκο Τζεφιρέλλι, Ρόμπερτ Κάρσεν, Πιερ Λουίτζι Πίτσι, Ντέιβιντ ΜακΒίκαρ, Στέφαν Χέρχαϊμ κ.ά. Έχει τραγούδησε ρόλους όπως Αλτσίνα (Αλτσίνα), Φιορντιλίτζι (Έτσι κάνουν όλες) στην Όπερα Γκαρνιέ, Βιολέττα (Τραβιάτα) στην Κρατική Όπερα Βιέννης κ.ά. Η ερμηνεία της ως Βιολέτα στο Ντάλλας απέφερε το Βραβείο «Μαρία Κάλλας» Καλύτερου Πρωτοεμφανιζόμενου Καλλιτέχνη (2012). Συμμετείχε στις ηχογραφήσεις των λυρικών έργων «Ντον Τζοβάννι», «O Τούρκος στην Ιταλία», «Σεμίραμις», «Ρούσαλκα» κ.ά. Πρωταγωνιστικές ερμηνείες της καταγράφτηκαν και οπτικοακουστικά σε DVD: «Ντον Τζοβάννι» (Unitel-Classica), «Ρούσαλκα» (Euroarts), «Ο Τούρκος στην Ιταλία» (Art Haus). Με την ΕΛΣ έχει συνεργαστεί σε πολυάριθμους ρόλους όπως: Σαντρίνα (Η ψευτοπεριβολάρισσα), Ντόννα Άννα (Ντον Τζοβάννι), Φιορντιλίτζι (Έτσι κάνουν όλες) κ.ά.
Η υψίφωνος Χριστίνα Πουλίτση γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε στο Πανεπιστήμιο Τεχνών Βερολίνου (υποτροφίες «Μαρία Κάλλας», «Αλεξάνδρα Τριάντη») και κέρδισε το πρώτο βραβείο στο διεθνή διαγωνισμό «Νίκο Ντόσταλ» (Βιέννη). Συγκαταλέγεται στις καλύτερες παγκοσμίως ερμηνεύτριες της Βασίλισσας της νύχτας (Ο μαγικός αυλός), ένα ρόλο τον οποίο έχει τραγουδήσει στα πιο σπουδαία θέατρα σε όλο τον κόσμο. Έχει συνεργαστεί επανειλημμένα με το Ζούμπιν Μέτα και τη Φιλαρμονική Ορχήστρα Ισραήλ, ενώ υπό τη διεύθυνσή του έχει ερμηνεύσει Τζίλντα (Ριγολέττος, Φεστιβάλ Μουσικού Φλωρεντινού Μάη). Τον ίδιο ρόλο ερμήνευσε στην ΕΛΣ (2013) και τιμήθηκε από την Ένωση Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών με το βραβείο Kαλύτερης πρωτοεμφανιζόμενης τραγουδίστριας. Επιπλέον, έχει ερμηνεύσει Κονστάντσε (Η απαγωγή απ’ το σεράι) και τον πρωταγωνιστικό ρόλο στο Αηδόνι του Στραβίνσκι (μ.δ.: Τ. Νοσέντα), Ιταλίδα τραγουδίστρια (Καπρίτσιο του Ρ. Στράους, μαζί με τη Ρ. Φλέμινγκ υπό τον Κ. Τήλεμαν), Κοντέσσα ντι Φολεβίλ (Το ταξίδι στη Ρεμς, μ.δ.: Α. Τσέντα) και Βασίλισσα της νύχτας (μ.δ.: Μ. Μαριόττι). Είναι στενή συνεργάτιδα του διάσημου Αυστραλού σκηνοθέτη και διευθυντή της Κωμικής Όπερας Βερολίνου Μπάρρη Κόσκυ.
Ο Χριστόφορος Σταμπόγλης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1963. Ξεκίνησε σπουδές τραγουδιού στο Ωδείο Αθηνών με την Κική Μορφονιού (1981). Με υποτροφία του Ιδρύματος «Μαρία Κάλλας» ολοκλήρωσε σπουδές στη Μουσική και Δραματική Σχολή Γκίλντχολ του Λονδίνου (1984 – 88) με τη Βέρα Ρόζα και συνέχισε στη Νέα Υόρκη με τον Αρμέν Μπογιατζιάν. Μελέτησε, επίσης, με τους Κώστα Πασχάλη και Δημήτρη Καβράκο. Πρωτοεμφανίστηκε στο Λονδίνο ως Φίγκαρο (Οι γάμοι του Φίγκαρο/ Le nozze di Figaro) (Όπερα Πίμλικο, 1987), Ντον Αλφόνσο (Έτσι κάνουν όλες/ Così fan tutte), Παπαγκένο (Ο μαγικός αυλός/ Die Zauberflöte), Λεπορέλλο (Ντον Τζοβάννι/ Don Giovanni) (1988 – 89). Τραγούδησε έργα Ελλήνων και ξένων συνθετών. Διαθέτει ρεπερτόριο 70 ρόλων. Εμφανίστηκε σε Ευρώπη (Λονδίνο, Γενεύη, Μαδρίτη, Νίκαια, Ιταλία), Η.Π.Α. (Μητροπολιτική Όπερα της Νέας Υόρκης) και Ασία. Διαθέτει δισκογραφία, που διαρκώς εμπλουτίζεται (LYRA, Bongiovanni, EMI κ.ά.). Υπήρξε μόνιμο στέλεχος της Γερμανικής Όπερας του Ρήνου (2002-07). Συνεργάστηκε επανειλημμένα με το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών σε παραγωγές έργων όπως «Ο μαγικός αυλός», «Η επιστροφή του Οδυσσέα στην πατρίδα» (Il ritorno d’ Ulisse in patria), «Ηλέκτρα» (Elektra), «Ορφέας» (L’ Orfeo) κ.ά. Πρωτοεμφανίστηκε την ΕΛΣ το 1989 ως Παπαγκένο (Ο μαγικός αυλός). Έκτοτε, έχει συμμετάσχει σε περισσότερες από 65 παραγωγές ή/ και αναβιώσεις παραγωγών. Ερμήνευσε πρωταγωνιστικούς, συμπρωταγωνιστικούς και δευτερεύοντες ρόλους βαθυφώνου περίπου 30 λυρικών έργων όπως: Λεπορέλλο (Ντον Τζοβάννι), Φρανκ (Η νυχτερίδα/ Die Fledermaus), Ράμφις (Αΐντα/ Aida), Κολλίνε (Μποέμ/ La bohème), Ντον Αλφόνσο (Έτσι κάνουν όλες), Δρ. Ντουλκαμάρα (Το ελιξίριο του έρωτα/ L’ elisir d’ amore), Μουσταφά (Η Ιταλίδα στο Αλγέρι/ L’ Italiana in Algeri) κ.ά. Τραγούδησε πρωταγωνιστικούς ρόλους στις πρώτες παρουσιάσεις των έργων Ο Κονρουά και οι κόπιες του (Κονρουά), Η πολιορκία της Κορίνθου (L’ assedio di Corinto) (Μωάμεθ), Αττίλας (Attila) (Αττίλας) κ.ά.
Ο Δημήτρης Τηλιακός σπούδασε στην Αθήνα με τον Κώστα Πασχάλη και στην Ανώτατη Ακαδημία Μουσικής Μονάχου με τη Δάφνη Ευαγγελάτου, το Ντόναλντ Ζούλτσεν (υποτροφία «Μαρία Κάλλας») και το Σταμάτη Βογιατζή. Κέρδισε στο διαγωνισμό «Βίλλι Ντόμγκραφ – Φάσμπαιντερ» στο Μόναχο, όπου επίσης πρωτοεμφανίστηκε στο Prinzregententheater (Θέατρο του Πρίγκιπα – αντιβασιλέα) ως Κόμης Αλμαβίβα (Οι γάμοι του Φίγκαρο). Επί επταετία υπήρξε στέλεχος της Κρατικής Όπερας της Νυρεμβέργης (1997 – 2003), ενώ από το 2004 εμφανίζεται σε σημαντικές λυρικές σκηνές ανά τον κόσμο, συνεργαζόμενος με διακεκριμένους μονωδούς, αρχιμουσικούς και σκηνοθέτες όπως Ντέιβιντ Ώλντεν, Γκράχαμ Βικ, Ντμίτρι Τσερνιακόφ κ.ά. Έχει εμφανιστεί στα σημαντικότερα θέατρα διεθνώς, όπως Εθνική Όπερα Παρισιού, Βασιλική Όπερα Λονδίνου, Θέατρο Ο Φοίνικας Βενετίας, Μητροπολιτική Όπερα Νέας Υόρκης, Θέατρο Μπολσόι, Κρατική Όπερα Δρέσδης, Λισέου Βαρκελώνης, Εθνική Όπερα Βαρσοβίας, Λα Μονναί Βρυξελλών, καθώς επίσης σε Τόκιο, Μόντε Κάρλο, Μαδρίτη, Άμστερνταμ, Κοπεγχάγη, Ζυρίχη, Αμβούργο, Κολωνία, Νίκαια, Σάο Πάολο, Μόσχα. Έχει ερμηνεύσει πρωταγωνιστικούς ρόλους σε όπερες Βέρντι, Γκλουκ, Μότσαρτ, Μπελλίνι, Πουτσίνι, Βάγκνερ, Ραχμάνινοφ κ.ά. Έχει ηχογραφήσει, μεταξύ άλλων, τα έργα «Διδώ και Αινείας», «Χειμωνιάτικο ταξίδι» (Σούμπερτ), «Μάκβεθ», «Φραντσέσκα ντα Ρίμινι»(Ραχμάνινοφ) και «Ντον Τζοβάννι», ενώ ερμηνείες του έχουν επίσης καταγραφεί σε DVD. Στην Ελλάδα έχει εμφανιστεί στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης και το Φεστιβάλ Αθηνών. Με την Εθνική Λυρική Σκηνή έχει συνεργαστεί επανειλημμένα, ερμηνεύοντας ρόλους όπως Κόμης ντι Λούνα (Ο τροβαδούρος), Μαρτσέλλο (Μποέμ), Εσκαμίγιο (Κάρμεν), Σάρπλες (Μαντάμα Μπαττερφλάι), καθώς επίσης τους πρωταγωνιστικούς ρόλους στα έργα «Ντον Τζοβάννι», «Σιμόν Μποκκανέγκρα», «Μάκβεθ», κ.ά.
Η Ειρήνη Τσιρακίδου γεννήθηκε στο Wiesbaden της Γερμανίας και μεγάλωσε στον Πειραιά. Ολοκλήρωσε τις μουσικές σπουδές της κάτω από την καθοδήγηση του γνωστού βαρύτονου Κώστα Πασχάλη, παίρνοντας δίπλωμα με άριστα παμψηφεί, πρώτο βραβείο και χρυσό μετάλλιο εξαιρετικής επίδοσης από το ωδείο Athenaeum. Έχει κερδίσει βραβεία στους διεθνούς διαγωνισμούς Μαρία Κάλλας (Ελλάδα) και Giacomo Aragall (Ισπανία). Έκανε το ντεμπούτο της στην Εθνική Λυρική σκηνή με το ρόλο της Amelia από το έργο του G.Verdi «Simone Boccanegra». Στην Εθνική Λυρική σκηνή έχει, επίσης, ερμηνεύσει τους ρόλους Countess από «Le nozze di Figaro» του Mozart, Rosina από «Il barbiere di Seviglia» του Rossini, Antonia από «Les Contes d’ Hoffmann» του Offenbach, Musetta από «La Boheme» του Puccini, Rosalinde από «Die Fledermaus» του Strauss. Επίσης, ερμήνευσε δύο φορές το Verdi Requiem στο Ηρώδειο Θέατρο. Είναι νικήτρια της υποτροφίας Mαρία Κάλλας, που δινόταν από το Ίδρυμα Λαμπράκη και το Μέγαρο Μουσικής. Με την υποτροφία αυτή έφυγε για τη Νέα Υόρκη, όπου μελέτησε με την Catherine Green και τη Vivian Mordo. Μετά την επιτυχία που είχε στην πρώτη της παραγωγή εκτός Ελλάδος, σε συνεργασία με τη Βασιλική Όπερα του Λονδίνου, όπου ερμήνευσε το ρόλο της Κοντέσας από τους Γάμους του Φίγκαρο του Μότσαρτ, οι πόρτες των μεγάλων θεάτρων άνοιξαν και η διεθνής της καριέρα ξεκίνησε με τις καλύτερες συνθήκες. Έχει τραγουδήσει στα ακόλουθα θέατρα: Royal Opera House of London, La Scala di Milano, Liceu Barcelona, Royal Albert Hall, Carnegie Hall, Teatro Communale di Bologna, Teatro di Roma, Trieste, Santiago Chile, Bilbao, Minessota, Caramoor NY, Strasburg, Washington DC, Tulsa, Amsterdam, St Petersburg, Milwaukee, Dallas όπου και έλαβε το βραβείο Μαρία Κάλλας ως η καλύτερη πρωτοεμφανιζόμενη καλλιτέχνιδα της χρονιάς 2002-2003, Gstaad και πολλά άλλα. Έχει ερμηνεύσει τους ακόλουθους ρόλους: Εrmione, «Ermione» G.Rossini, Anna, «Maometto II» G.Rossini, Madama Cortese, «Viaggio a Reims» G.Rossini, Elena, «La donna del lago» G.Rossini, «L’ occasione fa il ladro» G.Rossini, Vitellia, «La clemenza di Tito» W.A.Mozart, Donna Elvira, «Don Giovanni» W.A.Mozart, «Oberto conte di San Bonifaccio» G.Verdi, Iphigenie , «Iphigenie en Aulide» Gluck, Gulietta , «Les contes d’ Hoffmann» Offenbach, Medea, «Medea» Cherubini, Dido, «Dido and Aeneas» H.Percel, Santuzza, «Cavaleria Rusticana» Mascagni, κ.α. Από το 2006 αποχώρησε από την ενεργό δράση και τις σκηνές του κόσμου και ασχολήθηκε με τη διδασκαλία. Διδάσκει στο ωδείο Athenaeum και συμμετέχει σε διάφορες συναυλίες στην Ελλάδα. Το 2014 αποφάσισε να επιστρέψει στην ενεργό δράση ως δραματική μέτζο σοπράνο πλέον. Από το 2018 είναι μέλος της διεπιστημονικής ομάδας Voice Mentoring, η οποία ασχολείται με τη φωνητική αποκατάσταση, τη διάδοση μεθόδων φωνητικής προστασίας και τη διεύρυνση της αντίληψης της ανθρώπινης φωνής. Παρακολούθησε το σεμινάριο Integrated Voice Therapy με την ειδική φωνοθεραπεύτρια Ελπίδα Κουτσουμπάκη, με θέμα τις σύγχρονες μεθόδους στη φωνητική αποκατάσταση και σωστή λειτουργία του φωνητικού οργάνου. Η Ειρήνη Τσιρακίδου είναι ιδρυτικό μέλος της κοινωνικής εταιρείας PhonoQuest.
Η νεοσύστατη ομάδα με διεθνώς διακεκριμένους καλλιτέχνες της φωνητικής τέχνης θα μιλήσει ανατρέποντας τα κοινωνικά στερεότυπα που ακολουθούν συχνά το χώρο της όπερας.
Η Ομάδα Δικτύωσης των Support Art Workers (Saw Nexus), στο πλαίσιο της σειράς διαδικτυακών συνομιλιών ευρείας θεματολογίας με συλλογικότητες, κοινότητες εργαζομένων στις τέχνες και τον πολιτισμό, και πολιτιστικούς οργανισμούς της χώρας, τις «Βραδινές Βόλτες» («Night Strolls»), φιλοξενεί την Πέμπτη 13 Μαΐου, στις 22:00, τον επόμενό της καλεσμένο, την ομάδα PhonoQuest.
Η νεοσύστατη ομάδα αποτελείται από διεθνώς διακεκριμένους καλλιτέχνες στον τομέα της φωνητικής τέχνης και εκπαίδευσης και στοχεύει στη δημιουργία ενός δίαυλου επικοινωνίας μεταξύ επιστήμης και τέχνης, την ενίσχυση της καλλιτεχνικής δημιουργίας και τη μέριμνα των κοινωνικών προβλημάτων του κλάδου των λυρικών τραγουδιστών και γενικότερα των καλλιτεχνών.
Με την παγκόσμια πανδημία σε εξέλιξη, «άλαλους» τους περισσότερους τραγουδιστές, και με αφορμή τις δονήσεις που έχουν προκαλέσει οι αποκαλύψεις σεξουαλικής κακοποίησης και κατάχρησης εξουσίας στον χώρο της τέχνης, οι Support Art Workers στο πλαίσιο μιας διαδρομής ελεύθερης, με κουβέντα, μουσική και εικόνες, που ακολουθεί τα μονοπάτια ενός κοινού, χαλαρού, βραδινού περιπάτου, χωρίς συγκεκριμένο προορισμό, δίνουν βήμα στους λυρικούς τραγουδιστές, ώστε να εκθέσουν τα σημαντικά θεσμικά και κοινωνικά προβλήματα του κλάδου τους και να αναζητήσουν καίριες απαντήσεις.
Οι προσκεκλημένοι της ομάδας PhonoQuest, Μίλτος Λογιάδης, Μυρτώ Παπαθανασίου, Χριστίνα Πουλίτση, Χριστόφορος Σταμπόγλης, Δημήτρης Τηλιακός και Ειρήνη Τσιρακίδου, οι οποίοι θα φιλοξενηθούν από την Ομάδα Δικτύωσης των Support Art Workers, είναι καλλιτέχνες με μακροχρόνια παρουσία στο χώρο της φωνητικής τέχνης, διεθνή καλλιτεχνική εμπειρία και πολυετές εκπαιδευτικό έργο. Στη «Βραδινή Βόλτα» θα μιλήσουν για τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος τους, θα ανατρέψουν τα κοινωνικά στερεότυπα που ακολουθούν συχνά το χώρο της όπερας, και θα αναζητήσουν τρόπους ενίσχυσης της καλλιτεχνικής δημιουργίας και έκφρασης.
Πώς επηρεάζεται ο χώρος της όπερας από την οικονομική κρίση ως συνέπεια της πανδημίας; Σε ποιο βαθμό και με ποιους τρόπους παρεμβαίνει η πολιτική στο χώρο της τέχνης; Ποιες μορφές βίας συναντώνται στο χώρο των παραστατικών τεχνών; Ποιος ο ηθικός και πρακτικός ρόλος του λυρικού θεάτρου στην Ελλάδα; Πώς προβλέπουν το μέλλον της λυρικής τέχνης οι ίδιοι οι λυρικοί καλλιτέχνες;
Την Πέμπτη 13 Μαΐου, μέσα από τη σελίδα Facebook των Support Art Workers, η φωνή των καλλιτεχνών που εμπνέει και λυτρώνει το κοινό της όπερας και του λυρικού τραγουδιού, θα ακουστεί, για να ρίξει φως σε ζητήματα που καλύπτονται επιμελώς και δεν τίθενται ποτέ στο επίκεντρο του δημόσιου διαλόγου.
Βιογραφικά συντελεστών:
Ο Μίλτος Λογιάδης γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε θεωρητικά και πιάνο στο Εθνικό Ωδείο Αθηνών και Χαλανδρίου, αποσπώντας το πρώτο βραβείο και αριστείο εξαιρετικής επίδοσης. Με υποτροφία του Κοινωφελούς Ιδρύματος Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης, συνέχισε τις σπουδές στη Μουσική Ακαδημία του Μονάχου, απ’ όπου αποφοίτησε με διπλώματα διεύθυνσης χορωδίας και ορχήστρας και δίπλωμα Meisterklasse, επιτυγχάνοντας τον υψηλότερο βαθμό που είχε δοθεί ποτέ από την Ακαδημία. Εργάστηκε ως πιανίστας και αρχιμουσικός για δύο χρόνια στην όπερα του Ουλμ. Ύστερα από πρόσκληση του Μ. Χατζιδάκι, το 1992 επέστρεψε στην Ελλάδα όπου ανέλαβε τη θέση του μόνιμου αρχιμουσικού της Ορχήστρας των Χρωμάτων μέχρι το 2011, χρονιά που η ορχήστρα λόγω οικονομικών προβλημάτων διέκοψε τις δραστηριότητές της. Έχει ευρεία δισκογραφία – πάνω από 30 cd’s (NAXOS, VERVE, EMI, SONY κ.ά.). Εκτός από τις σημαντικές ελληνικές ορχήστρες, έχει διευθύνει την Ορχήστρα της Βαυαρικής Ραδιοφωνίας, την Εθνική Ορχήστρα της Ρωσίας, τη Βασιλική Φιλαρμονική Ορχήστρα του Λονδίνου, την Ορχήστρα της Όπερας της Μόσχας, την Ορχήστρα της Όπερας του Αμβούργου, την Ορχήστρα της Βασιλικής Όπερας της Δανίας, την Ορχήστρα Δωματίου της Βιέννης, την Ορχήστρα του Konzertverein της Βιέννης, τη Συμφωνική Ορχήστρα του Μονάχου, την Ορχήστρα της Όπερας της Σόφιας, τη Συμφωνική Ορχήστρα της Πράγας κ.ά.. Το 2015 – 16 διετέλεσε καλλιτεχνικός Διευθυντής των Μουσικών Συνόλων της ΕΡΤ και από το 2016 έως το 2020 διετέλεσε καλλιτεχνικός Διευθυντής του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών. Είναι καθηγητής Διεύθυνσης Ορχήστρας στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου.
Η Μυρτώ Παπαθανασίου γεννήθηκε στη Λάρισα, όπου άρχισε να τραγουδά σε παιδική χορωδία. Σπούδασε πιάνο και ανώτερα θεωρητικά. Είναι απόφοιτος του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου (Τμήμα Μουσικών Σπουδών) και του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης (μονωδία). Με την υποτροφία «Αλεξάνδρα Τριάντη» ολοκλήρωσε τις σπουδές της με το Ρομπέρτο Κοβιέλλο στο Μιλάνο. Πρωτοεμφανίστηκε ως μονωδός στο έργο του Μοντεβέρντι «Η αναμέτρηση του Τανκρέδου και της Κλορίντα» (1997, Θεσσαλονίκη Πολιτιστική Πρωτεύουσα Ευρώπης). Ερμήνευσε πρωταγωνιστικούς ρόλους σε σημαντικές αίθουσες συναυλιών και λυρικά θέατρα όπως: Βιέννη, Βερολίνο, Μόναχο, Ρώμη, Ζυρίχη, Άμστερνταμ, Γένοβα, Μόντε-Κάρλο, Αμβέρσα, Μπολόνια, Λουκέρνη, Κάλιαρι, Μόντρεαλ, Βρυξέλλες, Τόκιο, Σίδνεϊ, Νέα Υόρκη κ.α. Το ρεπερτόριό της εκτείνεται από το μπαρόκ μέχρι όπερες του βερισμού: Χαίντελ, Γκλουκ, Μότσαρτ, Ροσίνι, Βέρντι, Πουτσίνι. Συνεργάστηκε με διάσημους αρχιμουσικούς όπως οι Κλάουντιο Αμπάντο και Αλμπέρτο Τσέντα, καθώς επίσης με σημαντικούς σκηνοθέτες όπως οι Φράνκο Τζεφιρέλλι, Ρόμπερτ Κάρσεν, Πιερ Λουίτζι Πίτσι, Ντέιβιντ ΜακΒίκαρ, Στέφαν Χέρχαϊμ κ.ά. Έχει τραγούδησε ρόλους όπως Αλτσίνα (Αλτσίνα), Φιορντιλίτζι (Έτσι κάνουν όλες) στην Όπερα Γκαρνιέ, Βιολέττα (Τραβιάτα) στην Κρατική Όπερα Βιέννης κ.ά. Η ερμηνεία της ως Βιολέτα στο Ντάλλας απέφερε το Βραβείο «Μαρία Κάλλας» Καλύτερου Πρωτοεμφανιζόμενου Καλλιτέχνη (2012). Συμμετείχε στις ηχογραφήσεις των λυρικών έργων «Ντον Τζοβάννι», «O Τούρκος στην Ιταλία», «Σεμίραμις», «Ρούσαλκα» κ.ά. Πρωταγωνιστικές ερμηνείες της καταγράφτηκαν και οπτικοακουστικά σε DVD: «Ντον Τζοβάννι» (Unitel-Classica), «Ρούσαλκα» (Euroarts), «Ο Τούρκος στην Ιταλία» (Art Haus). Με την ΕΛΣ έχει συνεργαστεί σε πολυάριθμους ρόλους όπως: Σαντρίνα (Η ψευτοπεριβολάρισσα), Ντόννα Άννα (Ντον Τζοβάννι), Φιορντιλίτζι (Έτσι κάνουν όλες) κ.ά.
Η υψίφωνος Χριστίνα Πουλίτση γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε στο Πανεπιστήμιο Τεχνών Βερολίνου (υποτροφίες «Μαρία Κάλλας», «Αλεξάνδρα Τριάντη») και κέρδισε το πρώτο βραβείο στο διεθνή διαγωνισμό «Νίκο Ντόσταλ» (Βιέννη). Συγκαταλέγεται στις καλύτερες παγκοσμίως ερμηνεύτριες της Βασίλισσας της νύχτας (Ο μαγικός αυλός), ένα ρόλο τον οποίο έχει τραγουδήσει στα πιο σπουδαία θέατρα σε όλο τον κόσμο. Έχει συνεργαστεί επανειλημμένα με το Ζούμπιν Μέτα και τη Φιλαρμονική Ορχήστρα Ισραήλ, ενώ υπό τη διεύθυνσή του έχει ερμηνεύσει Τζίλντα (Ριγολέττος, Φεστιβάλ Μουσικού Φλωρεντινού Μάη). Τον ίδιο ρόλο ερμήνευσε στην ΕΛΣ (2013) και τιμήθηκε από την Ένωση Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών με το βραβείο Kαλύτερης πρωτοεμφανιζόμενης τραγουδίστριας. Επιπλέον, έχει ερμηνεύσει Κονστάντσε (Η απαγωγή απ’ το σεράι) και τον πρωταγωνιστικό ρόλο στο Αηδόνι του Στραβίνσκι (μ.δ.: Τ. Νοσέντα), Ιταλίδα τραγουδίστρια (Καπρίτσιο του Ρ. Στράους, μαζί με τη Ρ. Φλέμινγκ υπό τον Κ. Τήλεμαν), Κοντέσσα ντι Φολεβίλ (Το ταξίδι στη Ρεμς, μ.δ.: Α. Τσέντα) και Βασίλισσα της νύχτας (μ.δ.: Μ. Μαριόττι). Είναι στενή συνεργάτιδα του διάσημου Αυστραλού σκηνοθέτη και διευθυντή της Κωμικής Όπερας Βερολίνου Μπάρρη Κόσκυ.
Ο Χριστόφορος Σταμπόγλης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1963. Ξεκίνησε σπουδές τραγουδιού στο Ωδείο Αθηνών με την Κική Μορφονιού (1981). Με υποτροφία του Ιδρύματος «Μαρία Κάλλας» ολοκλήρωσε σπουδές στη Μουσική και Δραματική Σχολή Γκίλντχολ του Λονδίνου (1984 – 88) με τη Βέρα Ρόζα και συνέχισε στη Νέα Υόρκη με τον Αρμέν Μπογιατζιάν. Μελέτησε, επίσης, με τους Κώστα Πασχάλη και Δημήτρη Καβράκο. Πρωτοεμφανίστηκε στο Λονδίνο ως Φίγκαρο (Οι γάμοι του Φίγκαρο/ Le nozze di Figaro) (Όπερα Πίμλικο, 1987), Ντον Αλφόνσο (Έτσι κάνουν όλες/ Così fan tutte), Παπαγκένο (Ο μαγικός αυλός/ Die Zauberflöte), Λεπορέλλο (Ντον Τζοβάννι/ Don Giovanni) (1988 – 89). Τραγούδησε έργα Ελλήνων και ξένων συνθετών. Διαθέτει ρεπερτόριο 70 ρόλων. Εμφανίστηκε σε Ευρώπη (Λονδίνο, Γενεύη, Μαδρίτη, Νίκαια, Ιταλία), Η.Π.Α. (Μητροπολιτική Όπερα της Νέας Υόρκης) και Ασία. Διαθέτει δισκογραφία, που διαρκώς εμπλουτίζεται (LYRA, Bongiovanni, EMI κ.ά.). Υπήρξε μόνιμο στέλεχος της Γερμανικής Όπερας του Ρήνου (2002-07). Συνεργάστηκε επανειλημμένα με το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών σε παραγωγές έργων όπως «Ο μαγικός αυλός», «Η επιστροφή του Οδυσσέα στην πατρίδα» (Il ritorno d’ Ulisse in patria), «Ηλέκτρα» (Elektra), «Ορφέας» (L’ Orfeo) κ.ά. Πρωτοεμφανίστηκε την ΕΛΣ το 1989 ως Παπαγκένο (Ο μαγικός αυλός). Έκτοτε, έχει συμμετάσχει σε περισσότερες από 65 παραγωγές ή/ και αναβιώσεις παραγωγών. Ερμήνευσε πρωταγωνιστικούς, συμπρωταγωνιστικούς και δευτερεύοντες ρόλους βαθυφώνου περίπου 30 λυρικών έργων όπως: Λεπορέλλο (Ντον Τζοβάννι), Φρανκ (Η νυχτερίδα/ Die Fledermaus), Ράμφις (Αΐντα/ Aida), Κολλίνε (Μποέμ/ La bohème), Ντον Αλφόνσο (Έτσι κάνουν όλες), Δρ. Ντουλκαμάρα (Το ελιξίριο του έρωτα/ L’ elisir d’ amore), Μουσταφά (Η Ιταλίδα στο Αλγέρι/ L’ Italiana in Algeri) κ.ά. Τραγούδησε πρωταγωνιστικούς ρόλους στις πρώτες παρουσιάσεις των έργων Ο Κονρουά και οι κόπιες του (Κονρουά), Η πολιορκία της Κορίνθου (L’ assedio di Corinto) (Μωάμεθ), Αττίλας (Attila) (Αττίλας) κ.ά.
Ο Δημήτρης Τηλιακός σπούδασε στην Αθήνα με τον Κώστα Πασχάλη και στην Ανώτατη Ακαδημία Μουσικής Μονάχου με τη Δάφνη Ευαγγελάτου, το Ντόναλντ Ζούλτσεν (υποτροφία «Μαρία Κάλλας») και το Σταμάτη Βογιατζή. Κέρδισε στο διαγωνισμό «Βίλλι Ντόμγκραφ – Φάσμπαιντερ» στο Μόναχο, όπου επίσης πρωτοεμφανίστηκε στο Prinzregententheater (Θέατρο του Πρίγκιπα – αντιβασιλέα) ως Κόμης Αλμαβίβα (Οι γάμοι του Φίγκαρο). Επί επταετία υπήρξε στέλεχος της Κρατικής Όπερας της Νυρεμβέργης (1997 – 2003), ενώ από το 2004 εμφανίζεται σε σημαντικές λυρικές σκηνές ανά τον κόσμο, συνεργαζόμενος με διακεκριμένους μονωδούς, αρχιμουσικούς και σκηνοθέτες όπως Ντέιβιντ Ώλντεν, Γκράχαμ Βικ, Ντμίτρι Τσερνιακόφ κ.ά. Έχει εμφανιστεί στα σημαντικότερα θέατρα διεθνώς, όπως Εθνική Όπερα Παρισιού, Βασιλική Όπερα Λονδίνου, Θέατρο Ο Φοίνικας Βενετίας, Μητροπολιτική Όπερα Νέας Υόρκης, Θέατρο Μπολσόι, Κρατική Όπερα Δρέσδης, Λισέου Βαρκελώνης, Εθνική Όπερα Βαρσοβίας, Λα Μονναί Βρυξελλών, καθώς επίσης σε Τόκιο, Μόντε Κάρλο, Μαδρίτη, Άμστερνταμ, Κοπεγχάγη, Ζυρίχη, Αμβούργο, Κολωνία, Νίκαια, Σάο Πάολο, Μόσχα. Έχει ερμηνεύσει πρωταγωνιστικούς ρόλους σε όπερες Βέρντι, Γκλουκ, Μότσαρτ, Μπελλίνι, Πουτσίνι, Βάγκνερ, Ραχμάνινοφ κ.ά. Έχει ηχογραφήσει, μεταξύ άλλων, τα έργα «Διδώ και Αινείας», «Χειμωνιάτικο ταξίδι» (Σούμπερτ), «Μάκβεθ», «Φραντσέσκα ντα Ρίμινι»(Ραχμάνινοφ) και «Ντον Τζοβάννι», ενώ ερμηνείες του έχουν επίσης καταγραφεί σε DVD. Στην Ελλάδα έχει εμφανιστεί στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης και το Φεστιβάλ Αθηνών. Με την Εθνική Λυρική Σκηνή έχει συνεργαστεί επανειλημμένα, ερμηνεύοντας ρόλους όπως Κόμης ντι Λούνα (Ο τροβαδούρος), Μαρτσέλλο (Μποέμ), Εσκαμίγιο (Κάρμεν), Σάρπλες (Μαντάμα Μπαττερφλάι), καθώς επίσης τους πρωταγωνιστικούς ρόλους στα έργα «Ντον Τζοβάννι», «Σιμόν Μποκκανέγκρα», «Μάκβεθ», κ.ά.
Η Ειρήνη Τσιρακίδου γεννήθηκε στο Wiesbaden της Γερμανίας και μεγάλωσε στον Πειραιά. Ολοκλήρωσε τις μουσικές σπουδές της κάτω από την καθοδήγηση του γνωστού βαρύτονου Κώστα Πασχάλη, παίρνοντας δίπλωμα με άριστα παμψηφεί, πρώτο βραβείο και χρυσό μετάλλιο εξαιρετικής επίδοσης από το ωδείο Athenaeum. Έχει κερδίσει βραβεία στους διεθνούς διαγωνισμούς Μαρία Κάλλας (Ελλάδα) και Giacomo Aragall (Ισπανία). Έκανε το ντεμπούτο της στην Εθνική Λυρική σκηνή με το ρόλο της Amelia από το έργο του G.Verdi «Simone Boccanegra». Στην Εθνική Λυρική σκηνή έχει, επίσης, ερμηνεύσει τους ρόλους Countess από «Le nozze di Figaro» του Mozart, Rosina από «Il barbiere di Seviglia» του Rossini, Antonia από «Les Contes d’ Hoffmann» του Offenbach, Musetta από «La Boheme» του Puccini, Rosalinde από «Die Fledermaus» του Strauss. Επίσης, ερμήνευσε δύο φορές το Verdi Requiem στο Ηρώδειο Θέατρο. Είναι νικήτρια της υποτροφίας Mαρία Κάλλας, που δινόταν από το Ίδρυμα Λαμπράκη και το Μέγαρο Μουσικής. Με την υποτροφία αυτή έφυγε για τη Νέα Υόρκη, όπου μελέτησε με την Catherine Green και τη Vivian Mordo. Μετά την επιτυχία που είχε στην πρώτη της παραγωγή εκτός Ελλάδος, σε συνεργασία με τη Βασιλική Όπερα του Λονδίνου, όπου ερμήνευσε το ρόλο της Κοντέσας από τους Γάμους του Φίγκαρο του Μότσαρτ, οι πόρτες των μεγάλων θεάτρων άνοιξαν και η διεθνής της καριέρα ξεκίνησε με τις καλύτερες συνθήκες. Έχει τραγουδήσει στα ακόλουθα θέατρα: Royal Opera House of London, La Scala di Milano, Liceu Barcelona, Royal Albert Hall, Carnegie Hall, Teatro Communale di Bologna, Teatro di Roma, Trieste, Santiago Chile, Bilbao, Minessota, Caramoor NY, Strasburg, Washington DC, Tulsa, Amsterdam, St Petersburg, Milwaukee, Dallas όπου και έλαβε το βραβείο Μαρία Κάλλας ως η καλύτερη πρωτοεμφανιζόμενη καλλιτέχνιδα της χρονιάς 2002-2003, Gstaad και πολλά άλλα. Έχει ερμηνεύσει τους ακόλουθους ρόλους: Εrmione, «Ermione» G.Rossini, Anna, «Maometto II» G.Rossini, Madama Cortese, «Viaggio a Reims» G.Rossini, Elena, «La donna del lago» G.Rossini, «L’ occasione fa il ladro» G.Rossini, Vitellia, «La clemenza di Tito» W.A.Mozart, Donna Elvira, «Don Giovanni» W.A.Mozart, «Oberto conte di San Bonifaccio» G.Verdi, Iphigenie , «Iphigenie en Aulide» Gluck, Gulietta , «Les contes d’ Hoffmann» Offenbach, Medea, «Medea» Cherubini, Dido, «Dido and Aeneas» H.Percel, Santuzza, «Cavaleria Rusticana» Mascagni, κ.α. Από το 2006 αποχώρησε από την ενεργό δράση και τις σκηνές του κόσμου και ασχολήθηκε με τη διδασκαλία. Διδάσκει στο ωδείο Athenaeum και συμμετέχει σε διάφορες συναυλίες στην Ελλάδα. Το 2014 αποφάσισε να επιστρέψει στην ενεργό δράση ως δραματική μέτζο σοπράνο πλέον. Από το 2018 είναι μέλος της διεπιστημονικής ομάδας Voice Mentoring, η οποία ασχολείται με τη φωνητική αποκατάσταση, τη διάδοση μεθόδων φωνητικής προστασίας και τη διεύρυνση της αντίληψης της ανθρώπινης φωνής. Παρακολούθησε το σεμινάριο Integrated Voice Therapy με την ειδική φωνοθεραπεύτρια Ελπίδα Κουτσουμπάκη, με θέμα τις σύγχρονες μεθόδους στη φωνητική αποκατάσταση και σωστή λειτουργία του φωνητικού οργάνου. Η Ειρήνη Τσιρακίδου είναι ιδρυτικό μέλος της κοινωνικής εταιρείας PhonoQuest.