Σαν σήμερα 23 Αυγούστου γεννήθηκε μια Ελληνίδα που έγινε γνωστή σε κάθε άκρη του κόσμου και με τη κρυστάλλινη φωνή της έχει ταξιδέψει σε όλες τις ηπείρους. Η Βίκυ Λέανδρος. Μια από τις λίγες Ελληνίδες που έχουν διαπρέψει στο εξωτερικό. Το μυστικό σου, Εϊ Καζανόβα, Αναμνήσεις, Μια φορά και ένα καιρό, Πες μου πως μπορείς, Ψυχή και σώμα και εκατοντάδες άλλα τραγούδια που με αυτά έχουμε ερωτευτεί, έχουμε κλάψει, έχουμε χορέψει και σφράγισαν μία ολόκληρη εποχή. Με αφορμή τα γενέθλιά της, ετοιμάσαμε ένα αφιέρωμα-εξιστόρηση της ζωής της μέχρι και σήμερα.
Τα πρώτα χρόνια
Η Βίκυ Λέανδρος, κατά κόσμον Βασιλική Παπαθανασίου, γεννήθηκε στις 23 Αυγούστου του 1949 στην Κέρκυρα. Η ίδια αν και δεν κατάγεται από το νησί, θεωρεί σημαδιακή τη γέννησή της εκεί, αφού η Κέρκυρα είναι συνυφασμένη με τη μουσική. Η ίδια είχε εξηγήσει παλαιότερα: «Οι γονείς μου βρέθηκαν στην Κέρκυρα για κάποια επίσκεψη κι επέστρεψαν στην Αθήνα λίγο μετά τη γέννησή μου». Τα πρώτα της χρόνια τα πέρασε στην Καστέλλα στον Πειραιά. Η μητέρα της είναι η Κυριακή, γνωστή και ως Μπουμπού και πατέρας της ο Λέανδρος Παπαθανασίου, γνωστός με το καλλιτεχνικό όνομα Λεό Λέανδρος γεννημένος στην Αιτωλοακαρνανία το 1926. Ο Λεό το 1943 είχε ξεκινήσει την καριέρα του στην Ελλάδα ως τραγουδιστής του ελαφρού τραγουδιού και ο αδελφός του ο Πάνος Παπαθανασίου ήταν επίσης τραγουδιστής. Ωστόσο ο Λεό αποφάσισε να ταξιδέψει στη Γερμανία με τη σύζυγό του για να δοκιμάσει εκεί τις δυνάμεις του ως τραγουδιστής. Η κόρη τους η Βίκυ έμεινε στον Πειραιά με τη γιαγιά της. Το 1958, όταν έγινε 8 ετών, οι γονείς της την πήραν στη Δυτική Γερμανία. Εκεί ο Λεό δραστηριοποιήθηκε πολύ έντονα με το τραγούδι βγάζοντας δεκάδες δίσκους στα Γερμανικά. Παράλληλα με το τραγούδι ξεκίνησε να ασχολείται και με τη σύνθεση με το ψευδώνυμο Mario Panas. Άρχισε να γράφει μουσική για πολλούς Γερμανούς καλλιτέχνες. Σε μερικά χρόνια είχε πιά εδραιωθεί στη μουσική σκηνή της Γερμανίας με συχνές εμφανίσεις στην τηλεόραση και στο ραδιόφωνο. To 1961 οι γονείς της Βίκυς χωρίζουν και η Βίκυ μένει με τον πατέρα της στο Αμβούργο. Ο ίδιος σε μία συνέντευξή του είχε αποκαλύψει: «Όταν χώρισα από τη γυναίκα μου, πήρα την επιμέλειά της. Δεκατριών ετών μου είπε: “μπαμπά θέλω να γίνω τραγουδίστρια”. Της είπα: “μη γίνεις γιατί το επάγγελμα είναι πολύ σκληρό”. Όμως επειδή επέμενε, της έκανα μαθήματα φωνητικής. Όταν πήγε 15 ετών, δημιούργησα τον πρώτο δίσκο της. Από την αρχή έκανε σουξέ, οπότε πια ήταν εύκολος ο δρόμος της. Δουλέψαμε πολύ. Είχε πάθος και επιμονή να γίνει μεγάλη»
Το ξεκίνημα στο τραγούδι στα 15
Το 1965 ο Λεό της έγραψε το πρώτο της τραγούδι. Ήταν το Γερμανικό «Messer, Gabel, Schere, Licht» και σημείωσε μεγάλη επιτυχία. Tην επόμενη χρονιά ακολούθησε ο δίσκος «Songs Und Folclore» που περιείχε Γερμανικά και Αγγλικά τραγούδια, καθώς και ένα Γαλλικό και ένα Ελληνικό. Μετά την κυκλοφορία του, η Βίκυ έκανε εμφανίσεις σε τηλεοπτικές εκπομπές και πραγματοποίησε πολλές συνεντεύξεις στα Γερμανικά μέσα.
Πρώτα βήματα για διεθνή καριέρα
Ο Λεό Λέανδρος, εκτός από πατέρας και συνθέτης της, είχε αναλάβει και καθήκοντα manager και παραγωγού. Μαζί με τη Βίκυ αποφάσισαν να διευρύνουν την καριέρα της σε όλη την Ευρώπη αλλά και σε όλο τον κόσμο! Έτσι, σχεδόν σε όλα τα Γερμανικά τραγούδια που ερμήνευε, αμέσως ηχογραφούσαν και διαφορετικές βερσιόν με στίχους Αγγλικούς, Ελληνικούς, Ισπανικούς, Ιταλικούς, Γαλλικούς ακόμα και Γιαπωνέζικους!
‘Οταν κυκλοφορούσε ένας δίσκος της στη Γερμανία με στίχους στα Γερμανικά, ταυτόχρονα κυκλοφορούσε και σε άλλες 5 γλώσσες και στις περισσότερες χώρες του κόσμου. Η Βίκυ είχε την ικανότητα να τραγουδάει σε όλες αυτές τις γλώσσες καθώς και να μιλάει 5!
Η πρώτη παγκόσμια επιτυχία
Η μεγάλη καταξίωση ωστόσο ήρθε το 1967 όπου με το Γαλλικό τραγούδι L’Amour Est Bleu, συμμετείχε στο Φεστιβάλ της Eurovision εκπροσωπώντας το Λουξεμβούργο και κατέκτησε την 4η θέση. Το τραγούδι γνώρισε παγκόσμια επιτυχία με πάμπολλες επανεκτελέσεις σε διάφορες χώρες.
Το ταλέντο του πατέρα της στη σύνθεση μουσικής αποδείχθηκε τεράστιο και επισκίασε τις τραγουδιστικές του ικανότητες. Έτσι ο Λεό Λέανδρος την επόμενη χρονιά άφησε οριστικά την καριέρα του τραγουδιστή και αφοσιώθηκε αποκλειστικά με τη σύνθεση και την παραγωγή.
Ιmage κόντρα στη μόδα της εποχής
Η Βίκυ είχε γίνει πιά μια πανέμορφη κοπέλα με όλη τη δροσιά των 19 της χρόνων. Ο Λεό είχε ήδη αποφασίσει ποιό image θα επέλεγε για την Βίκυ. Βρισκόμασταν στην εποχή των χίπηδων. Μία εποχή που είχε εμφανιστεί το κίνημα του φεμινισμού και της χειραφέτησης των γυναικών, της σεξουαλικής απελευθέρωσης και της απενοχοποίησης των ναρκωτικών. Της χαλάρωσης των ηθών και της επανάστασης ενάντια σε οτιδήποτε συντηρητικό. Παρ’ όλα αυτά η Βίκυ ακολούθησε ακριβώς την αντίθετη πορεία! Υιοθέτησε το στίλ της σεμνής και ντροπαλής κοπέλας. Δεν φορούσε ποτέ προκλητικά ρούχα ούτε προωθούσε μέσω της εικόνας της την μποέμ ζωή και τις καταχρήσεις όπως έκαναν όλα τα μεγάλα ονόματα της εποχής. Μπορεί να ακούγεται παράδοξο να πάει ένας τραγουδιστής κόντρα στη μόδα της εποχής και να πετύχει, όμως με τη Βίκυ αυτό συνέβη. Το κοινό την αγκάλιασε. Άν ήσουν αγόρι θα ήθελες να ήταν το κορίτσι σου. Άν ήσουν κοπέλα θα ήθελες να ήταν η κολλητή σου κι αν ήσουν πιο μεγάλος θα ήθελες να ήταν το παιδί σου. H γλυκιά μελαγχολία της φωνής της είχε κάτι οικείο και η εικόνα της σε έκανε να τη συμπαθήσεις. Όπως έδειξε η πορεία της, αυτό δεν ήταν ένα επίπλαστο image, αλλά η πραγματική της προσωπικότητα. Ξεκίνησε να κάνει περιοδείες σε όλη την Ευρώπη και την Ιαπωνία και ήταν ήδη δημοφιλής και έξω από τα σύνορα της Γερμανίας. Το 1970 O Jacques Brel τη συνάντησε σε ένα τηλεοπτικό στούντιο στη Γαλλία και της ζήτησε να ερμηνεύσει τη μεγάλη επιτυχία του “Ne me quitte pas”. Όταν την άκουσε στο στούντιο της είπε: «Αν και μικρή, είσαι πολύ δραματική τραγουδίστρια»
Μέχρι το 1970 ήταν γνωστή ως “Vicky”. Εκείνη τη χρονιά αποφασίστηκε να υιοθετήσει το Leandros ως επίθετό της. Την ίδια εποχή ανοίχτηκε και στο χώρο της τηλεόρασης. Το Γερμανικό μουσικό της show «Ich bin Vicky Leandros», μεταδόθηκε σε 13 χώρες, κέρδισε την τρίτη θέση στα ετήσια βραβεία Montreux Television Awards του 1971 και είχε καλεσμένους όπως ο Ian Gillan και οι Deep Purple. Νέοι δίσκοι της έβγαιναν με καταιγιστικό ρυθμό και πουλιόντουσαν σαν ζεστό ψωμί από τα ράφια των δισκοπωλείων. Η φήμη της άρχισε να εξαπλώνεται πιο μακριά, καθιερώνοντας τη στην Ιαπωνία, τη Νότια Αφρική, τη Μέση Ανατολή και τον Καναδά.
Πρωτιά στη Eurovision
Η επόμενη μεγάλη επιτυχία ήρθε το 1972. Ο Λεό είχε γράψει μια όμορφη μπαλάντα (Dann Kamst Du) με Γερμανικό στίχο για τη Βίκυ, με σκοπό να εκπροσωπηθεί με αυτή η Γερμανία στη Eurovision. Το τραγούδι όμως δεν προκρίθηκε στον τελικό της χώρας. Τότε ο Yves Dessca, στιχουργός του νικητήριου τραγουδιού της Eurovision του 1971, ανέλαβε να γράψει Γαλλικούς στίχους και προέκυψε το τραγούδι «Après Toi» που προτάθηκε να εκπροσωπήσει το Λουξεμβούργο στη Eurovision. Πράγματι, το τραγούδι επιλέχθηκε να εκπροσωπήσει τη χώρα και τελικά κατέκτησε την πρώτη θέση στην Eurovision! Έτσι έγινε η πρώτη Ελληνίδα που κέρδισε το διαγωνισμό. Η Βίκυ το ηχογράφησε σε 7 γλώσσες και το τραγούδι ήρθε πρώτο σε όλα τα charts του κόσμου από την Ελβετία μέχρι τη Νότιο Αφρική και πούλησε εκατομμύρια singles παγκοσμίως.
Παγκόσμια καταξίωση
Αυτό ήταν το έναυσμα για μια συναρπαστική πορεία δεκαετιών γεμάτη επιτυχίες και πρωτιές. Η παντοδύναμη Philips (σημερινή Universal Music Group) που ήταν η δισκογραφική της εταιρία, βλέποντας την ευκαιρία του μοναδικού μομέντουμ, ξεκίνησε ένα παγκόσμιο promotion με διαφημίσεις και συνεντεύξεις. Υπήρχε αμέριστη στήριξη στο team της Βίκυς που επικεφαλής ήταν ο Λεό και η υπόλοιπη ομάδα συνθετών, στιχουργών και ενορχηστρωτών ήταν οι Klaus Munro, Ralf Arnie και Arno Flor. Είχαν στη διάθεσή τους από τη δισκογραφική τα στούντιο της Philips με εξαιρετικούς μουσικούς ώστε να καταφέρουν να δημιουργήσουν όσα νέα τραγούδια μπορούσαν. Από εκείνο το σημείο ξεκίνησε μια αδιάκοπη παραγωγή τραγουδιών σε πολλές γλώσσες, συναυλίες και τηλεοπτικές εμφανίσεις σε σχεδόν όλες τις χώρες του κόσμου.
Το 1973 βρήκε τη Βίκυ να παρουσιάζει το δικό της μουσικό show στο BBC με τίτλο “Music My Way”. Το team δούλευε αδιάκοπα και για χρόνια δεν έπαιρναν ανάσα. Όλη αυτή η πυρετώδης πορεία δεν είχε τέλος. Εν τω μεταξύ ο Λεό Λέανδρος είχε εξελιχθεί σε έναν από τους πιο δημοφιλείς και επιτυχημένους συνθέτες και παραγωγούς με παγκόσμιες επιτυχίες με ονόματα όπως ο Julio Iglesias, Demis Roussos, Νάνα Μούσχουρη και πολλοί άλλοι. Η ενορχηστρωτική του εφευρετικότητα και η έμπνευση του δεν είχαν σταματημό. Η μία επιτυχία διαδέχονταν την άλλη σε μια κλίμακα παγκοσμίου επιπέδου. Οι συνθέσεις του Λεό Λέανδρος είχαν μία αμεσότητα. Ήταν εύπεπτες αλλά και καλοδουλεμένες. Οι μελωδίες του είχαν μία ιδιότητα να σου “κολλάνε” στο μυαλό απο το πρώτο άκουσμα. Επίσης είχε την ικανότητα να προσαρμόζεται στον ήχο της εποχής με αποτέλεσμα τα τραγούδια που έγραφε να είναι πάντα επίκαιρα. Είχε την ευκολία να γράφει ποπ, foxtrot, βάλς, disco, polka, μπαλάντες, τανγκό, ροκ και ό,τι άλλο έκρινε ότι θα αγαπηθεί από το κοινό την εκάστοτε χρονική περίοδο. Η Βίκυ από την άλλη είχε τον τρόπο να απογειώνει ό,τι ερμήνευε. Η γλυκιά φωνή της είχε μια νεανική φρεσκάδα και κάθε τραγούδι θαρρείς πως το τραγουδούσε σαν να το έχει ζήσει. Είτε ήταν μια δραματική μπαλάντα, είτε ήταν ένα ποπ χορευτικό τραγούδι, έδινε όλο της τον εαυτό. Οι φωνητικές της δυνατότητες ήταν σπάνιες. Επίσης ήταν άψογη επαγγελματίας. Παρά το μικρό της ηλικίας της, έφερνε είς πέρας το εξαιρετικά απαιτητικό πρόγραμμα μιας διεθνούς τραγουδίστριας. Όλα αυτά γίνονταν μια εποχή που η δισκογραφία ήταν στις δόξες της. Μια εποχή που δεν υπήρχε το internet και οι μουσικές πλατφόρμες και αν ήθελες να αποκτήσεις ένα τραγούδι, έπρεπε να αγοράσεις τον δίσκο. Μια εποχή που όταν έβγαινε ένα καινούριο τραγούδι, είχε το χρόνο να γίνει επιτυχία. Μια εποχή που ένας ταλαντούχος καλλιτέχνης είχε τη δυνατότητα να ξεχωρίσει και αγαπηθεί χωρίς να χαθεί σε έναν ωκεανό καλλιτεχνών όπως σήμερα. Χρονικά λοιπόν η μουσική βιομηχανία βρισκόταν στο απόγειό της. Δισκογραφικά διέθεταν συμβόλαιο με τη Philips, μια πολυεθνική εταιρία που τους προσέφερε σταθερότητα και προβολή σε όλο τον κόσμο. Συνθετικά είχαμε έναν από τους καλύτερους συνθέτες της Ευρώπης και ερμηνευτικά μια μοναδική φωνή που μπορούσε να ανταποκριθεί άψογα σε ότι ερμήνευε. Είχαμε δηλαδή όλα τα συστατικά της επιτυχίας.
Πρώτη απόπειρα για επιτυχία στις ΗΠΑ
Υπήρχε όμως μια κορυφή που δεν είχε κατακτηθεί. Η αγορά των ΗΠΑ. Το 1975 έκριναν ότι είναι η κατάλληλη χρονική περίοδος για να κατακτήσουν και αυτή την ήπειρο. Έτσι ετοίμασαν το δίσκο με τον συμβολικό τίτλο «Across The Water».
Ήταν ένας εξαιρετικός δίσκος ηχογραφημένος στο Miami και στο Nashville. Όλοι οι μουσικοί, οι συνθέτες οι στιχουργοί και οι μηχανικοί ήχου ήταν Αμερικανοί. Αυτή τη φορά η συμμετοχή του Λεό Λέανδρος ήταν περιορισμένη. Την παραγωγή ανέλαβε ο Brad Shapiro και μόνο ένα τραγούδι ήταν σύνθεση του Λεό. Περιείχε 6 καινούρια κομμάτια, και 4 διασκευές. Κινούνταν μεταξύ soul, rock country και blues. Απέσπασε πολύ καλές κριτικές. Aκόμα και το Billboard το είχε στους προτεινόμενους δίσκους της χρονιάς. Εμπορικά όμως η απόδοσή του δεν ήταν ικανοποιητική. Το κοινό στις ΗΠΑ δεν ανταποκρίθηκε στις φιλότιμες προσπάθειες της Βίκυς. Παρ’ όλα αυτά οι πωλήσεις των δίσκων της στον υπόλοιπο κόσμο προχωρούσαν ακάθεκτες.
Mεταγραφή εκατομμυρίων στη CBS
Η Βίκυ συνέχισε να είναι ένα χρυσορυχείο. Όλες οι δισκογραφικές την ήθελαν στο roster τους. Τότε ήρθε μια πολύ δελεαστική πρόταση από τη δισκογραφική CBS και η συμφωνία αφορούσε όλο το team. Έτσι, μετά από 12 χρόνια συνεργασίας, η Βίκυ αποχώρησε από τη Philips και υπέγραψε ένα συμβόλαιο εκατομμυρίων με τη CBS. Ως ντεμπούτο στη νέα της δισκογραφική, ο Λεό Λέανδρος έγραψε έναν εκπληκτικό δίσκο που σε κάποιες χώρες κυκλοφόρησε με τίτλο τα αρχικά της «V.L.» και σε άλλες ως «Vicky Leandros».
Τα τραγούδια ήταν όλα ικανά να γίνουν μεγάλες επιτυχίες. Disco, ποπ, μπαλάντες και latin συνέθεταν ένα εκρηκτικό αποτέλεσμα. Ο δίσκος κυκλοφόρησε σε όλο τον κόσμο σε διάφορες βερσιόν (όπως έκανε πάντα) με τα ίδια τραγούδια σε Γερμανικούς, Ελληνικούς, Ισπανικούς και Γαλλικούς στίχους. Το LP είχε μια αρκετά καλή πορεία στην βόρεια Ευρώπη (Γερμανία, Αυστρία, Ελβετία, Βέλγιο) και παραδόξως στην Ισπανία, παρ’ οτι δεν προωθήθηκε όσο θα έπρεπε. Ο επόμενος δίσκος στη CBS ήταν επίσης εξαιρετικός με περισσότερα disco στοιχεία, αφού ήταν στα ακούσματα της εποχής. Δεν είχε όμως τις αναμενόμενες πωλήσεις και άρχισαν να υπάρχουν εντάσεις μεταξύ της CBS και του team της Βίκυς. Ο Λεό και η Βίκυ παρατήρησαν ότι δεν δαπανώνται αρκετά ποσά για την αποτελεσματική προώθηση των δίσκων και προσπαθούσαν να εξηγήσουν στους υπεύθυνους της εταιρίας ότι ακόμα και αν ένας δίσκος είναι αριστουργηματικός, δεν πρόκειται να έχει εμπορική επιτυχία αν η δισκογραφική δεν επενδύσει στην διαφήμισή του ώστε να γίνει γνωστός στο κοινό.
Δεύτερη προσπάθεια για επιτυχία στις ΗΠΑ
Παρ’ όλα τα προβλήματα με τη δισκογραφική, η Βίκυ αποφάσισε να κάνει μια δεύτερη προσπάθεια για την αγορά των ΗΠΑ, αυτή τη φορά μέσω της CBS. Ο δίσκος περιείχε 10 κομμάτια εκ των οποίων τα 6 είναι διασκευές, τα δύο είναι γραμμένα από τη Βίκυ και τα άλλα δύο από τον Λεό. Και σε αυτή την προσπάθεια για επιτυχία στις ΗΠΑ, ο Λεό Λέανδρος είχε μικρή συμμετοχή. Όλη η ηχογράφηση έγινε στο Hollywood και το αποτέλεσμα ήταν εξαιρετικό. Δεν έμοιαζε με τους προηγούμενους δίσκους της Βίκυς. Είχε έναν rock-soul-funk ήχο με έξυπνες ενορχηστρώσεις και πεντακάθαρο ήχο. Παραγωγός και ενορχηστρωτής του δίσκου διορίστηκε ο Kim Fowley, ο οποίος ήταν περιζήτητος παραγωγός, μουσικός και στιχουργός στις ΗΠΑ με ειδικότητα στη ροκ. Είχε συνεργαστεί με τους Kiss, τον Alice Cooper, τον Jimmy Hendrix, τους Guns ‘n Roses και άλλους. Αυτή τη φορά όλα φαίνονταν να πηγαίνουν καλά για την πολυπόθητη είσοδο στα αμερικανικά charts. Είχαν έναν από τους πιο γνωστούς παραγωγούς των ΗΠΑ, τα τραγούδια ήταν όλα εξαιρετικά και το timing τέλειο. Ήταν όλα έτοιμα για το μεγάλο βήμα. Η συμφωνία με την εταιρία ήταν ο δίσκος να κυκλοφορήσει σε όλο τον κόσμο με αφετηρία την Αμερική. Ο Kim Fowley σε μια συνέντευξη για το βρετανικό περιοδικό «Sounds» το 1977. Λέει: «Ήμουν έξω με τη Βίκυ Λέανδρος… την άφησα λίγο πριν στο ξενοδοχείο της. Ολοκληρώνω το άλμπουμ της τώρα. Ξέρεις ποια είναι η Βίκυ Λέανδρος έτσι; Έχει πουλήσει 22 εκατομμύρια δίσκους σε όλο τον κόσμο, εκτός από την Αμερική και μερικές ακόμη χώρες, και μόλις έχω κάνει ένα πολύ ενδιαφέρον άλμπουμ μαζί της, που θα διατεθεί από τη CBS παντού!».
Ρήξη με τη CBS και αποχώρηση
Δυστυχώς για όλους, αυτό δεν έγινε ποτέ. Όταν ολοκληρώθηκε ο δίσκος ξέσπασε μια μεγάλη κόντρα μεταξύ του team της Βίκυς και της CBS. Για κάποιο λόγο η εταιρία δεν ήθελε να τηρήσει τα συμφωνηθέντα και να στηρίξει το project. Το αποτέλεσμα ήταν η συνεργασία να οδηγηθεί σε οριστική ρήξη. Ο δίσκος κινδύνευε να μην εκδοθεί καθόλου. Τελικά κυκλοφόρησε το 1978 με τον τίτλο «Vicky Leandros» σε περιορισμένα αντίτυπα στην Πορτογαλία και στην Ολλανδία χωρίς καθόλου promotion. Για ΗΠΑ ούτε λόγος. Αυτό το φιάσκο οδήγησε στη διάλυση της συνεργασίας της Βίκυς με τη CBS και μάλιστα με το χειρότερο τρόπο. Εκτός από όλα αυτά, υπήρχε και ακόμη ένας δίσκος έτοιμος για κυκλοφορία από τη CBS στα Γερμανικά, που λόγω της απρόοπτης τροπής των πραγμάτων έχει μείνει μέχρι σήμερα στα συρτάρια της εταιρίας.
Επιστροφή στη Philips
Μετά από αυτή την περιπέτεια, η Βίκυ και ο Λεό βρήκαν στέγη πίσω στη Philips. To 1981 εκδόθηκε ο Αγγλικός δίσκος «Love’s Alive» με παγκόσμια κυκλοφορία. Όμως η δημοφιλία της Βίκυς μετά από τα σκαμπανεβάσματα των προηγούμενων ετών είχε πέσει.
Γάμος και απόσυρση από το τραγούδι
Το 1980 γεννιέται ο γιός της Λέανδρος, καρπός του έρωτά της με τον κατασκευαστή κτιρίων και επιχειρηματία Ιβάν Ζησιάδη. Η Βίκυ αποφασίζει να αποσυρθεί από την ενεργό δράση ώστε να αφοσιωθεί στην οικογένειά της. Το 1982 παντρεύονται με τον Ιβάν Ζησιάδη.
Διαζύγιο και απαγωγή του παιδιού
Ο γάμος της με τον Ιβάν Ζησιάδη κράτησε μέχρι το 1986. Ο χωρισμός του ζευγαριού έφερε πολλά προβλήματα καθώς ο Ιβάν ήθελε να έχει τον γιό του στην Ελλάδα, ενώ η Βίκυ στη Γερμανία. Τα πράγματα πήραν τροπή προς το χειρότερο όταν ο Ιβάν απήγαγε το παιδί και το κράτησε μαζί του στην Ελλάδα. Η υπόθεση πήρε το δρόμο της δικαιοσύνης, όπου η Βίκυ δικαιώθηκε και πήρε πάλι κοντά της τον γιό τους στη Γερμανία. Σίγουρα αυτή ήταν μια από τις πιο δυσάρεστες περιόδους της ζωής της.
Ερχομός δυο ακόμα παιδιών και δεύτερος γάμος
Το 1985 γεννά την κόρη της Milana Von Rufin και το 1986 τη Sandra Von Rufin. Tην ίδια χρονιά παντρεύεται τον Γερμανό βαρόνο Enno Von Rufin και πλέον προσφωνείται και η ίδια βαρόνη. Σε ερώτηση δημοσιογράφου για το πώς ήταν τα χρόνια αποχής της από το τραγούδι, είχε δηλώσει: «Καταπληκτικά! ήταν τα ωραιότερα χρόνια της ζωής μου, γι’ αυτό και δεν θα τα άλλαζα με τίποτα. Αν γυρνούσα τον χρόνο πίσω, δεν θα ήθελα να λείπει απ’ αυτά ούτε ένα δευτερόλεπτο. Όταν έχεις τρία παιδιά πρέπει να τα μεγαλώσεις η ίδια. Ακόμη κι αν έχεις μπει στη ρότα μιας μεγάλης καριέρας, δεν γίνεται να τα αφήνεις σε ξένα χέρια. Όταν πάρεις την απόφαση να φέρεις τρία παιδιά στον κόσμο, οφείλεις να ασχοληθείς μαζί τους για να βγουν σωστοί άνθρωποι και να μην έχουν αργότερα σύνδρομα και προβλήματα. Άλλωστε, εγώ στο σπίτι ήμουν μαμά πλήρους απασχόλησης και μάλιστα, έως ότου τα παιδιά πήγαν σχολείο δεν ήξεραν καν με τι ασχολούμαι. Απλώς τους τραγουδούσα το βράδυ κάποια τραγούδια για να κοιμηθούν. Όταν μεγάλωσαν και με ακολούθησαν σε συναυλίες ήρθαν αντιμέτωπα με τη διασημότητα της μητέρας τους». Παρ’ ότι οι εμφανίσεις της εκείνη την περίοδο ήταν ελάχιστες, δεν έπαψε να ηχογραφεί καινούρια τραγούδια. Ακολούθησαν αρκετοί δίσκοι με συνθέσεις πάντα του Λεο Λέανδρος. Είχε κάποιες επιτυχίες στη Γαλλία και στον Καναδά που όμως εμπορικά δεν συγκρίνονταν με τις επιτυχίες του παρελθόντος. Οι κυκλοφορίες της σταδιακά έπαψαν να βγαίνουν σε τόσες γλώσσες όσες τα προηγούμενα χρόνια και περιορίστηκαν στα Γερμανικά, τα Γαλλικά και τα Ελληνικά.
To Comeback
Το 1989 μετά από διάλειμμα πολλών ετών, επανέρχεται πάλι στο προσκήνιο ξεκινώντας συναυλίες σε όλη την Ευρώπη. Το 1993 ο Λεό Λέανδρος της γράφει τα τελευταία τραγούδια του και αποφασίζει να αποσυρθεί από το χώρο ώστε να αφοσιωθεί στη νέα του οικογένεια και την κόρη του Βανέσα που ήταν ήδη 3ων ετών. Η Βίκυ στράφηκε σε νέους παραγωγούς και συνθέτες και ο βαρόνος σύζυγός της ανέλαβε καθήκοντα mannager. Επίσης άρχισε να ασχολείται και η ίδια πιο ενεργά με τη σύνθεση και την παραγωγή. Το 2005 παίρνει διαζύγιο από τον σύζυγό της, ωστόσο κρατούν πάντα φιλικές σχέσεις και συνεχίζει να είναι manager της για πολλά ακόμη χρόνια.
Ενασχόληση με την πολιτική
Η συγκροτημένη προσωπικότητα της Βίκυς μάλλον εκτιμήθηκε από την πολιτική σκηνή και το 2001 της προτείνεται η θέση της γερουσιάστριας πολιτισμού του Αμβούργου, όμως η Βίκυ απορρίπτει την πρόταση και προτιμά να αφοσιωθεί στο τραγούδι. Το 2005 της γίνεται για δεύτερη φορά πρόταση για την ίδια θέση, την οποία και πάλι απορρίπτει. Ωστόσο τον Οκτώβριο του 2006 η Βίκυ Λέανδρος βάζει υποψηφιότητα στις δημοτικές εκλογές του Πειραιά και γίνεται Αντιδήμαρχος Πολιτισμού και Διεθνών Σχέσεων και μάλιστα πρώτη σε σταυρούς. Το 2007 έβαλε υποψηφιότητα και για τις βουλευτικές εκλογές με το ψηφοδέλτιο του ΠΑ.ΣΟ.Κ., χωρίς όμως να καταφέρει να εκλεγεί. Το πρόγραμμα στο δημοτικό συμβούλιο όμως αποδείχθηκε πολύ πιεστικό. Είχε υποτιμήσει το φόρτο εργασίας και τον χρόνο που χρειαζόταν για να εκπληρώσει τις πολιτικές της υποχρεώσεις και δήλωσε ότι ήταν αδύνατο να συνδυάσει αυτά τα καθήκοντα με την καριέρα της στο τραγούδι. Επίσης το κλίμα στο δημαρχείο ήταν απογοητευτικό: «Κατάλαβα πολύ γρήγορα ότι κάτι πήγαινε στραβά. Όχι μόνο έφταναν οι υπάλληλοι στις 10 για δουλειά και έφευγαν στη 1 -έπιναν καφέ, έτρωγαν ένα σάντουιτς και «την έκαναν»- αλλά έπρεπε να τους εκπαιδεύσουμε εκ νέου στη δουλειά, γεγονός που ήταν πολύ δύσκολο». Έτσι το 2008 υποβάλλει την παραίτησή της και τη θέση της παίρνει ο Μανώλης Χρυσοφάκης. Την εποχή των «αγανακτισμένων» και των μνημονίων, την στιγμή που πολιτικοί και καλλιτέχνες από όλη την Ευρώπη μας είχαν στοχοποιήσει λέγοντας οτι όλοι οι Έλληνες είναι τεμπέληδες και ζουν μέσα στη διαπλοκή, η Βίκυ Λέανδρος είχε υπερασπιστεί την πατρίδα της: «Δεν είναι όλοι οι Έλληνες απατεώνες και διεφθαρμένοι. Υπήρξαν αρκετά άρθρα που ήταν πολύ προσωπικά, πολύ οδυνηρά. Και τα ΜΜΕ δεν εκφράζονταν έτσι όταν επρόκειτο για την Ισπανία ή την Ιταλία. Δεν μπορούμε να προσβάλλουμε ολόκληρους λαούς. Συχνά λένε ότι οι Έλληνες δε θέλουν καθόλου μεταρρυθμίσεις. Αυτό δεν ισχύει. Ένα μέρος του πληθυσμού δεν γνώριζε καν ότι η χώρα εχει οικονομικό πρόβλημα. Ο μέσος μισθός ήταν 800 ευρώ. Αν τώρα παίρνουν 20 ή 30% λιγότερο είναι λογικό να βγουν στους δρόμους.»
Διαμαχη με τον πατέρα της
Το 2013 τα Ελληνικά μέσα δημοσίευσαν μια είδηση που έκανε εντύπωση στην κοινή γνώμη. Η Βίκυ κατέθεσε ασφαλιστικά μέτρα εναντίων του πατέρα της για δύο πίνακες που διεκδικούσε. Η τραγουδίστρια μετά από λίγο καιρό, απέσυρε τα ασφαλιστικά μέτρα και οι πίνακες παρέμειναν στην κατοχή του Λεό Λέανδρος. Ο ίδιος είχε δηλώσει: «Αποσύρθηκαν τα ασφαλιστικά μέτρα εξαιτίας των αδιάσειστων στοιχείων που είχα στα χέρια μου. Δεν θα ήθελα να ασχοληθώ και να χαρακτηρίσω την πράξη της. Ας την κρίνει ο κόσμος». Η απογοήτευσή του για την κίνηση της κόρης του ήταν φανερή. Είχε πει χαρακτηριστικά: «Ουδείς αγνωμονέστερος του ευεργετηθέντος. Η ρήση αποδεικνύεται απολύτως ορθή». Η Βίκυ Λέανδρος μέχρι και σήμερα δεν έχει σχολιάσει το γεγονός.
Προσφατη πορεια
Τα επόμενα χρόνια η σταδιοδρομία της περιορίστηκε αποκλειστικά στη Γερμανία. Η πυρετώδης καριέρα του ’60 και του ’70 με sold out συναυλίες σε όλο τον κόσμο και οι εποχές που ηχογραφούσε 10 δίσκους το χρόνο έχει δώσει τη θέση της σε επιλεγμένες εμφανίσεις και ένα δίσκο με νέα τραγούδια κάθε 5 χρόνια. Αυτό δεν φαίνεται να την ενοχλεί. Μάλλον είναι συνειδητή επιλογή μιας χορτασμένης και επιτυχημένης τραγουδίστριας. Η Βίκυ Λέανδρος με πωλήσεις άνω των 100 εκατομμυρίων δίσκων διεθνώς, έχει εκδώσει πάνω από 450 προσωπικούς δίσκους που βραβεύτηκαν χρυσοί και πλατινένιοι. Απέσπασε πολλά διεθνή βραβεία και διακρίσεις. Σίγουρα δεν έχει πλέον να αποδείξει τίποτα.
Η Βίκυ Λέανδρος εξακολουθεί να τραγουδάει με τη μελωδική της φωνή που παρά τα 56 χρόνια της στο χώρο, δεν έχει χάσει τίποτα από τη δροσιά και τη φρεσκάδα της. Ειναι ζωντανή απόδειξη ανθρώπου που έκανε το όνειρο του πραγματικότητα και κατάφερε να ισορροπήσει την καριέρα με την οικογένεια. Έχει αφήσει το στίγμα της σε κάθε άκρη του κόσμου. Χαρακτηριστικό είναι ότι στα τραγούδια της που αναρτώνται στο Υoutube, βλέπει κανείς σχόλια θαυμασμού από κάθε γλώσσα και ήπειρο. Αξίζει να σημειωθεί ότι αν και η Βίκυ μεγάλωσε στη Γερμανία και την είχε σαν βάση σε όλη της τη ζωή, ποτέ δεν ξέχασε τις Ελληνικές της ρίζες και δεν παρέλειπε να αναφέρει με υπερηφάνεια την καταγωγή της. Κρατάει πάντα δεσμούς με την πατρίδα της και σε όλες τις συναυλίες της ανά τον κόσμο, πάντα συμπεριλάμβανε στο πρόγραμμα της Ελληνικά τραγούδια. Δεν είναι τυχαίο ότι στις 5 Οκτωβρίου θα κυκλοφορήσει ένα βιβλίο μαγειρικής στα Γερμανικά, όπου μαζί με τον γιο και την μια της κόρη, θα μας δείξουν συνταγές από την Ελληνική κουζίνα που τόσο αγαπούν. Θα περιέχει εκτός από συνταγές, φωτογραφικά στιγμιότυπα από τη ζωή της Βίκυς. Σας προτείνουμε να απολαύσετε κι εσείς τα μελωδικά τραγούδια της και να συντροφεύσουν τις πιο όμορφές σας αναμνήσεις. Εμείς θα της ευχηθούμε να τα εκατοστίσει και να μας ταξιδεύει πολλά ακόμα χρόνια σε κόσμους ονειρικούς με την γλυκιά φωνή της._
Σαν σήμερα 23 Αυγούστου γεννήθηκε μια Ελληνίδα που έγινε γνωστή σε κάθε άκρη του κόσμου και με τη κρυστάλλινη φωνή της έχει ταξιδέψει σε όλες τις ηπείρους. Η Βίκυ Λέανδρος. Μια από τις λίγες Ελληνίδες που έχουν διαπρέψει στο εξωτερικό. Το μυστικό σου, Εϊ Καζανόβα, Αναμνήσεις, Μια φορά και ένα καιρό, Πες μου πως μπορείς, Ψυχή και σώμα και εκατοντάδες άλλα τραγούδια που με αυτά έχουμε ερωτευτεί, έχουμε κλάψει, έχουμε χορέψει και σφράγισαν μία ολόκληρη εποχή. Με αφορμή τα γενέθλιά της, ετοιμάσαμε ένα αφιέρωμα-εξιστόρηση της ζωής της μέχρι και σήμερα.
Τα πρώτα χρόνια
Η Βίκυ Λέανδρος, κατά κόσμον Βασιλική Παπαθανασίου, γεννήθηκε στις 23 Αυγούστου του 1949 στην Κέρκυρα. Η ίδια αν και δεν κατάγεται από το νησί, θεωρεί σημαδιακή τη γέννησή της εκεί, αφού η Κέρκυρα είναι συνυφασμένη με τη μουσική. Η ίδια είχε εξηγήσει παλαιότερα: «Οι γονείς μου βρέθηκαν στην Κέρκυρα για κάποια επίσκεψη κι επέστρεψαν στην Αθήνα λίγο μετά τη γέννησή μου». Τα πρώτα της χρόνια τα πέρασε στην Καστέλλα στον Πειραιά. Η μητέρα της είναι η Κυριακή, γνωστή και ως Μπουμπού και πατέρας της ο Λέανδρος Παπαθανασίου, γνωστός με το καλλιτεχνικό όνομα Λεό Λέανδρος γεννημένος στην Αιτωλοακαρνανία το 1926. Ο Λεό το 1943 είχε ξεκινήσει την καριέρα του στην Ελλάδα ως τραγουδιστής του ελαφρού τραγουδιού και ο αδελφός του ο Πάνος Παπαθανασίου ήταν επίσης τραγουδιστής. Ωστόσο ο Λεό αποφάσισε να ταξιδέψει στη Γερμανία με τη σύζυγό του για να δοκιμάσει εκεί τις δυνάμεις του ως τραγουδιστής. Η κόρη τους η Βίκυ έμεινε στον Πειραιά με τη γιαγιά της. Το 1958, όταν έγινε 8 ετών, οι γονείς της την πήραν στη Δυτική Γερμανία. Εκεί ο Λεό δραστηριοποιήθηκε πολύ έντονα με το τραγούδι βγάζοντας δεκάδες δίσκους στα Γερμανικά. Παράλληλα με το τραγούδι ξεκίνησε να ασχολείται και με τη σύνθεση με το ψευδώνυμο Mario Panas. Άρχισε να γράφει μουσική για πολλούς Γερμανούς καλλιτέχνες. Σε μερικά χρόνια είχε πιά εδραιωθεί στη μουσική σκηνή της Γερμανίας με συχνές εμφανίσεις στην τηλεόραση και στο ραδιόφωνο. To 1961 οι γονείς της Βίκυς χωρίζουν και η Βίκυ μένει με τον πατέρα της στο Αμβούργο. Ο ίδιος σε μία συνέντευξή του είχε αποκαλύψει: «Όταν χώρισα από τη γυναίκα μου, πήρα την επιμέλειά της. Δεκατριών ετών μου είπε: “μπαμπά θέλω να γίνω τραγουδίστρια”. Της είπα: “μη γίνεις γιατί το επάγγελμα είναι πολύ σκληρό”. Όμως επειδή επέμενε, της έκανα μαθήματα φωνητικής. Όταν πήγε 15 ετών, δημιούργησα τον πρώτο δίσκο της. Από την αρχή έκανε σουξέ, οπότε πια ήταν εύκολος ο δρόμος της. Δουλέψαμε πολύ. Είχε πάθος και επιμονή να γίνει μεγάλη»
Το ξεκίνημα στο τραγούδι στα 15
Το 1965 ο Λεό της έγραψε το πρώτο της τραγούδι. Ήταν το Γερμανικό «Messer, Gabel, Schere, Licht» και σημείωσε μεγάλη επιτυχία. Tην επόμενη χρονιά ακολούθησε ο δίσκος «Songs Und Folclore» που περιείχε Γερμανικά και Αγγλικά τραγούδια, καθώς και ένα Γαλλικό και ένα Ελληνικό. Μετά την κυκλοφορία του, η Βίκυ έκανε εμφανίσεις σε τηλεοπτικές εκπομπές και πραγματοποίησε πολλές συνεντεύξεις στα Γερμανικά μέσα.
Πρώτα βήματα για διεθνή καριέρα
Ο Λεό Λέανδρος, εκτός από πατέρας και συνθέτης της, είχε αναλάβει και καθήκοντα manager και παραγωγού. Μαζί με τη Βίκυ αποφάσισαν να διευρύνουν την καριέρα της σε όλη την Ευρώπη αλλά και σε όλο τον κόσμο! Έτσι, σχεδόν σε όλα τα Γερμανικά τραγούδια που ερμήνευε, αμέσως ηχογραφούσαν και διαφορετικές βερσιόν με στίχους Αγγλικούς, Ελληνικούς, Ισπανικούς, Ιταλικούς, Γαλλικούς ακόμα και Γιαπωνέζικους!
‘Οταν κυκλοφορούσε ένας δίσκος της στη Γερμανία με στίχους στα Γερμανικά, ταυτόχρονα κυκλοφορούσε και σε άλλες 5 γλώσσες και στις περισσότερες χώρες του κόσμου. Η Βίκυ είχε την ικανότητα να τραγουδάει σε όλες αυτές τις γλώσσες καθώς και να μιλάει 5!
Η πρώτη παγκόσμια επιτυχία
Η μεγάλη καταξίωση ωστόσο ήρθε το 1967 όπου με το Γαλλικό τραγούδι L’Amour Est Bleu, συμμετείχε στο Φεστιβάλ της Eurovision εκπροσωπώντας το Λουξεμβούργο και κατέκτησε την 4η θέση. Το τραγούδι γνώρισε παγκόσμια επιτυχία με πάμπολλες επανεκτελέσεις σε διάφορες χώρες.
Το ταλέντο του πατέρα της στη σύνθεση μουσικής αποδείχθηκε τεράστιο και επισκίασε τις τραγουδιστικές του ικανότητες. Έτσι ο Λεό Λέανδρος την επόμενη χρονιά άφησε οριστικά την καριέρα του τραγουδιστή και αφοσιώθηκε αποκλειστικά με τη σύνθεση και την παραγωγή.
Ιmage κόντρα στη μόδα της εποχής
Η Βίκυ είχε γίνει πιά μια πανέμορφη κοπέλα με όλη τη δροσιά των 19 της χρόνων. Ο Λεό είχε ήδη αποφασίσει ποιό image θα επέλεγε για την Βίκυ. Βρισκόμασταν στην εποχή των χίπηδων. Μία εποχή που είχε εμφανιστεί το κίνημα του φεμινισμού και της χειραφέτησης των γυναικών, της σεξουαλικής απελευθέρωσης και της απενοχοποίησης των ναρκωτικών. Της χαλάρωσης των ηθών και της επανάστασης ενάντια σε οτιδήποτε συντηρητικό. Παρ’ όλα αυτά η Βίκυ ακολούθησε ακριβώς την αντίθετη πορεία! Υιοθέτησε το στίλ της σεμνής και ντροπαλής κοπέλας. Δεν φορούσε ποτέ προκλητικά ρούχα ούτε προωθούσε μέσω της εικόνας της την μποέμ ζωή και τις καταχρήσεις όπως έκαναν όλα τα μεγάλα ονόματα της εποχής. Μπορεί να ακούγεται παράδοξο να πάει ένας τραγουδιστής κόντρα στη μόδα της εποχής και να πετύχει, όμως με τη Βίκυ αυτό συνέβη. Το κοινό την αγκάλιασε. Άν ήσουν αγόρι θα ήθελες να ήταν το κορίτσι σου. Άν ήσουν κοπέλα θα ήθελες να ήταν η κολλητή σου κι αν ήσουν πιο μεγάλος θα ήθελες να ήταν το παιδί σου. H γλυκιά μελαγχολία της φωνής της είχε κάτι οικείο και η εικόνα της σε έκανε να τη συμπαθήσεις. Όπως έδειξε η πορεία της, αυτό δεν ήταν ένα επίπλαστο image, αλλά η πραγματική της προσωπικότητα. Ξεκίνησε να κάνει περιοδείες σε όλη την Ευρώπη και την Ιαπωνία και ήταν ήδη δημοφιλής και έξω από τα σύνορα της Γερμανίας. Το 1970 O Jacques Brel τη συνάντησε σε ένα τηλεοπτικό στούντιο στη Γαλλία και της ζήτησε να ερμηνεύσει τη μεγάλη επιτυχία του “Ne me quitte pas”. Όταν την άκουσε στο στούντιο της είπε: «Αν και μικρή, είσαι πολύ δραματική τραγουδίστρια»
Μέχρι το 1970 ήταν γνωστή ως “Vicky”. Εκείνη τη χρονιά αποφασίστηκε να υιοθετήσει το Leandros ως επίθετό της. Την ίδια εποχή ανοίχτηκε και στο χώρο της τηλεόρασης. Το Γερμανικό μουσικό της show «Ich bin Vicky Leandros», μεταδόθηκε σε 13 χώρες, κέρδισε την τρίτη θέση στα ετήσια βραβεία Montreux Television Awards του 1971 και είχε καλεσμένους όπως ο Ian Gillan και οι Deep Purple. Νέοι δίσκοι της έβγαιναν με καταιγιστικό ρυθμό και πουλιόντουσαν σαν ζεστό ψωμί από τα ράφια των δισκοπωλείων. Η φήμη της άρχισε να εξαπλώνεται πιο μακριά, καθιερώνοντας τη στην Ιαπωνία, τη Νότια Αφρική, τη Μέση Ανατολή και τον Καναδά.
Πρωτιά στη Eurovision
Η επόμενη μεγάλη επιτυχία ήρθε το 1972. Ο Λεό είχε γράψει μια όμορφη μπαλάντα (Dann Kamst Du) με Γερμανικό στίχο για τη Βίκυ, με σκοπό να εκπροσωπηθεί με αυτή η Γερμανία στη Eurovision. Το τραγούδι όμως δεν προκρίθηκε στον τελικό της χώρας. Τότε ο Yves Dessca, στιχουργός του νικητήριου τραγουδιού της Eurovision του 1971, ανέλαβε να γράψει Γαλλικούς στίχους και προέκυψε το τραγούδι «Après Toi» που προτάθηκε να εκπροσωπήσει το Λουξεμβούργο στη Eurovision. Πράγματι, το τραγούδι επιλέχθηκε να εκπροσωπήσει τη χώρα και τελικά κατέκτησε την πρώτη θέση στην Eurovision! Έτσι έγινε η πρώτη Ελληνίδα που κέρδισε το διαγωνισμό. Η Βίκυ το ηχογράφησε σε 7 γλώσσες και το τραγούδι ήρθε πρώτο σε όλα τα charts του κόσμου από την Ελβετία μέχρι τη Νότιο Αφρική και πούλησε εκατομμύρια singles παγκοσμίως.
Παγκόσμια καταξίωση
Αυτό ήταν το έναυσμα για μια συναρπαστική πορεία δεκαετιών γεμάτη επιτυχίες και πρωτιές. Η παντοδύναμη Philips (σημερινή Universal Music Group) που ήταν η δισκογραφική της εταιρία, βλέποντας την ευκαιρία του μοναδικού μομέντουμ, ξεκίνησε ένα παγκόσμιο promotion με διαφημίσεις και συνεντεύξεις. Υπήρχε αμέριστη στήριξη στο team της Βίκυς που επικεφαλής ήταν ο Λεό και η υπόλοιπη ομάδα συνθετών, στιχουργών και ενορχηστρωτών ήταν οι Klaus Munro, Ralf Arnie και Arno Flor. Είχαν στη διάθεσή τους από τη δισκογραφική τα στούντιο της Philips με εξαιρετικούς μουσικούς ώστε να καταφέρουν να δημιουργήσουν όσα νέα τραγούδια μπορούσαν. Από εκείνο το σημείο ξεκίνησε μια αδιάκοπη παραγωγή τραγουδιών σε πολλές γλώσσες, συναυλίες και τηλεοπτικές εμφανίσεις σε σχεδόν όλες τις χώρες του κόσμου.
Το 1973 βρήκε τη Βίκυ να παρουσιάζει το δικό της μουσικό show στο BBC με τίτλο “Music My Way”. Το team δούλευε αδιάκοπα και για χρόνια δεν έπαιρναν ανάσα. Όλη αυτή η πυρετώδης πορεία δεν είχε τέλος. Εν τω μεταξύ ο Λεό Λέανδρος είχε εξελιχθεί σε έναν από τους πιο δημοφιλείς και επιτυχημένους συνθέτες και παραγωγούς με παγκόσμιες επιτυχίες με ονόματα όπως ο Julio Iglesias, Demis Roussos, Νάνα Μούσχουρη και πολλοί άλλοι. Η ενορχηστρωτική του εφευρετικότητα και η έμπνευση του δεν είχαν σταματημό. Η μία επιτυχία διαδέχονταν την άλλη σε μια κλίμακα παγκοσμίου επιπέδου. Οι συνθέσεις του Λεό Λέανδρος είχαν μία αμεσότητα. Ήταν εύπεπτες αλλά και καλοδουλεμένες. Οι μελωδίες του είχαν μία ιδιότητα να σου “κολλάνε” στο μυαλό απο το πρώτο άκουσμα. Επίσης είχε την ικανότητα να προσαρμόζεται στον ήχο της εποχής με αποτέλεσμα τα τραγούδια που έγραφε να είναι πάντα επίκαιρα. Είχε την ευκολία να γράφει ποπ, foxtrot, βάλς, disco, polka, μπαλάντες, τανγκό, ροκ και ό,τι άλλο έκρινε ότι θα αγαπηθεί από το κοινό την εκάστοτε χρονική περίοδο. Η Βίκυ από την άλλη είχε τον τρόπο να απογειώνει ό,τι ερμήνευε. Η γλυκιά φωνή της είχε μια νεανική φρεσκάδα και κάθε τραγούδι θαρρείς πως το τραγουδούσε σαν να το έχει ζήσει. Είτε ήταν μια δραματική μπαλάντα, είτε ήταν ένα ποπ χορευτικό τραγούδι, έδινε όλο της τον εαυτό. Οι φωνητικές της δυνατότητες ήταν σπάνιες. Επίσης ήταν άψογη επαγγελματίας. Παρά το μικρό της ηλικίας της, έφερνε είς πέρας το εξαιρετικά απαιτητικό πρόγραμμα μιας διεθνούς τραγουδίστριας. Όλα αυτά γίνονταν μια εποχή που η δισκογραφία ήταν στις δόξες της. Μια εποχή που δεν υπήρχε το internet και οι μουσικές πλατφόρμες και αν ήθελες να αποκτήσεις ένα τραγούδι, έπρεπε να αγοράσεις τον δίσκο. Μια εποχή που όταν έβγαινε ένα καινούριο τραγούδι, είχε το χρόνο να γίνει επιτυχία. Μια εποχή που ένας ταλαντούχος καλλιτέχνης είχε τη δυνατότητα να ξεχωρίσει και αγαπηθεί χωρίς να χαθεί σε έναν ωκεανό καλλιτεχνών όπως σήμερα. Χρονικά λοιπόν η μουσική βιομηχανία βρισκόταν στο απόγειό της. Δισκογραφικά διέθεταν συμβόλαιο με τη Philips, μια πολυεθνική εταιρία που τους προσέφερε σταθερότητα και προβολή σε όλο τον κόσμο. Συνθετικά είχαμε έναν από τους καλύτερους συνθέτες της Ευρώπης και ερμηνευτικά μια μοναδική φωνή που μπορούσε να ανταποκριθεί άψογα σε ότι ερμήνευε. Είχαμε δηλαδή όλα τα συστατικά της επιτυχίας.
Πρώτη απόπειρα για επιτυχία στις ΗΠΑ
Υπήρχε όμως μια κορυφή που δεν είχε κατακτηθεί. Η αγορά των ΗΠΑ. Το 1975 έκριναν ότι είναι η κατάλληλη χρονική περίοδος για να κατακτήσουν και αυτή την ήπειρο. Έτσι ετοίμασαν το δίσκο με τον συμβολικό τίτλο «Across The Water».
Ήταν ένας εξαιρετικός δίσκος ηχογραφημένος στο Miami και στο Nashville. Όλοι οι μουσικοί, οι συνθέτες οι στιχουργοί και οι μηχανικοί ήχου ήταν Αμερικανοί. Αυτή τη φορά η συμμετοχή του Λεό Λέανδρος ήταν περιορισμένη. Την παραγωγή ανέλαβε ο Brad Shapiro και μόνο ένα τραγούδι ήταν σύνθεση του Λεό. Περιείχε 6 καινούρια κομμάτια, και 4 διασκευές. Κινούνταν μεταξύ soul, rock country και blues. Απέσπασε πολύ καλές κριτικές. Aκόμα και το Billboard το είχε στους προτεινόμενους δίσκους της χρονιάς. Εμπορικά όμως η απόδοσή του δεν ήταν ικανοποιητική. Το κοινό στις ΗΠΑ δεν ανταποκρίθηκε στις φιλότιμες προσπάθειες της Βίκυς. Παρ’ όλα αυτά οι πωλήσεις των δίσκων της στον υπόλοιπο κόσμο προχωρούσαν ακάθεκτες.
Mεταγραφή εκατομμυρίων στη CBS
Η Βίκυ συνέχισε να είναι ένα χρυσορυχείο. Όλες οι δισκογραφικές την ήθελαν στο roster τους. Τότε ήρθε μια πολύ δελεαστική πρόταση από τη δισκογραφική CBS και η συμφωνία αφορούσε όλο το team. Έτσι, μετά από 12 χρόνια συνεργασίας, η Βίκυ αποχώρησε από τη Philips και υπέγραψε ένα συμβόλαιο εκατομμυρίων με τη CBS. Ως ντεμπούτο στη νέα της δισκογραφική, ο Λεό Λέανδρος έγραψε έναν εκπληκτικό δίσκο που σε κάποιες χώρες κυκλοφόρησε με τίτλο τα αρχικά της «V.L.» και σε άλλες ως «Vicky Leandros».
Τα τραγούδια ήταν όλα ικανά να γίνουν μεγάλες επιτυχίες. Disco, ποπ, μπαλάντες και latin συνέθεταν ένα εκρηκτικό αποτέλεσμα. Ο δίσκος κυκλοφόρησε σε όλο τον κόσμο σε διάφορες βερσιόν (όπως έκανε πάντα) με τα ίδια τραγούδια σε Γερμανικούς, Ελληνικούς, Ισπανικούς και Γαλλικούς στίχους. Το LP είχε μια αρκετά καλή πορεία στην βόρεια Ευρώπη (Γερμανία, Αυστρία, Ελβετία, Βέλγιο) και παραδόξως στην Ισπανία, παρ’ οτι δεν προωθήθηκε όσο θα έπρεπε. Ο επόμενος δίσκος στη CBS ήταν επίσης εξαιρετικός με περισσότερα disco στοιχεία, αφού ήταν στα ακούσματα της εποχής. Δεν είχε όμως τις αναμενόμενες πωλήσεις και άρχισαν να υπάρχουν εντάσεις μεταξύ της CBS και του team της Βίκυς. Ο Λεό και η Βίκυ παρατήρησαν ότι δεν δαπανώνται αρκετά ποσά για την αποτελεσματική προώθηση των δίσκων και προσπαθούσαν να εξηγήσουν στους υπεύθυνους της εταιρίας ότι ακόμα και αν ένας δίσκος είναι αριστουργηματικός, δεν πρόκειται να έχει εμπορική επιτυχία αν η δισκογραφική δεν επενδύσει στην διαφήμισή του ώστε να γίνει γνωστός στο κοινό.
Δεύτερη προσπάθεια για επιτυχία στις ΗΠΑ
Παρ’ όλα τα προβλήματα με τη δισκογραφική, η Βίκυ αποφάσισε να κάνει μια δεύτερη προσπάθεια για την αγορά των ΗΠΑ, αυτή τη φορά μέσω της CBS. Ο δίσκος περιείχε 10 κομμάτια εκ των οποίων τα 6 είναι διασκευές, τα δύο είναι γραμμένα από τη Βίκυ και τα άλλα δύο από τον Λεό. Και σε αυτή την προσπάθεια για επιτυχία στις ΗΠΑ, ο Λεό Λέανδρος είχε μικρή συμμετοχή. Όλη η ηχογράφηση έγινε στο Hollywood και το αποτέλεσμα ήταν εξαιρετικό. Δεν έμοιαζε με τους προηγούμενους δίσκους της Βίκυς. Είχε έναν rock-soul-funk ήχο με έξυπνες ενορχηστρώσεις και πεντακάθαρο ήχο. Παραγωγός και ενορχηστρωτής του δίσκου διορίστηκε ο Kim Fowley, ο οποίος ήταν περιζήτητος παραγωγός, μουσικός και στιχουργός στις ΗΠΑ με ειδικότητα στη ροκ. Είχε συνεργαστεί με τους Kiss, τον Alice Cooper, τον Jimmy Hendrix, τους Guns ‘n Roses και άλλους. Αυτή τη φορά όλα φαίνονταν να πηγαίνουν καλά για την πολυπόθητη είσοδο στα αμερικανικά charts. Είχαν έναν από τους πιο γνωστούς παραγωγούς των ΗΠΑ, τα τραγούδια ήταν όλα εξαιρετικά και το timing τέλειο. Ήταν όλα έτοιμα για το μεγάλο βήμα. Η συμφωνία με την εταιρία ήταν ο δίσκος να κυκλοφορήσει σε όλο τον κόσμο με αφετηρία την Αμερική. Ο Kim Fowley σε μια συνέντευξη για το βρετανικό περιοδικό «Sounds» το 1977. Λέει: «Ήμουν έξω με τη Βίκυ Λέανδρος… την άφησα λίγο πριν στο ξενοδοχείο της. Ολοκληρώνω το άλμπουμ της τώρα. Ξέρεις ποια είναι η Βίκυ Λέανδρος έτσι; Έχει πουλήσει 22 εκατομμύρια δίσκους σε όλο τον κόσμο, εκτός από την Αμερική και μερικές ακόμη χώρες, και μόλις έχω κάνει ένα πολύ ενδιαφέρον άλμπουμ μαζί της, που θα διατεθεί από τη CBS παντού!».
Ρήξη με τη CBS και αποχώρηση
Δυστυχώς για όλους, αυτό δεν έγινε ποτέ. Όταν ολοκληρώθηκε ο δίσκος ξέσπασε μια μεγάλη κόντρα μεταξύ του team της Βίκυς και της CBS. Για κάποιο λόγο η εταιρία δεν ήθελε να τηρήσει τα συμφωνηθέντα και να στηρίξει το project. Το αποτέλεσμα ήταν η συνεργασία να οδηγηθεί σε οριστική ρήξη. Ο δίσκος κινδύνευε να μην εκδοθεί καθόλου. Τελικά κυκλοφόρησε το 1978 με τον τίτλο «Vicky Leandros» σε περιορισμένα αντίτυπα στην Πορτογαλία και στην Ολλανδία χωρίς καθόλου promotion. Για ΗΠΑ ούτε λόγος. Αυτό το φιάσκο οδήγησε στη διάλυση της συνεργασίας της Βίκυς με τη CBS και μάλιστα με το χειρότερο τρόπο. Εκτός από όλα αυτά, υπήρχε και ακόμη ένας δίσκος έτοιμος για κυκλοφορία από τη CBS στα Γερμανικά, που λόγω της απρόοπτης τροπής των πραγμάτων έχει μείνει μέχρι σήμερα στα συρτάρια της εταιρίας.
Επιστροφή στη Philips
Μετά από αυτή την περιπέτεια, η Βίκυ και ο Λεό βρήκαν στέγη πίσω στη Philips. To 1981 εκδόθηκε ο Αγγλικός δίσκος «Love’s Alive» με παγκόσμια κυκλοφορία. Όμως η δημοφιλία της Βίκυς μετά από τα σκαμπανεβάσματα των προηγούμενων ετών είχε πέσει.
Γάμος και απόσυρση από το τραγούδι
Το 1980 γεννιέται ο γιός της Λέανδρος, καρπός του έρωτά της με τον κατασκευαστή κτιρίων και επιχειρηματία Ιβάν Ζησιάδη. Η Βίκυ αποφασίζει να αποσυρθεί από την ενεργό δράση ώστε να αφοσιωθεί στην οικογένειά της. Το 1982 παντρεύονται με τον Ιβάν Ζησιάδη.
Διαζύγιο και απαγωγή του παιδιού
Ο γάμος της με τον Ιβάν Ζησιάδη κράτησε μέχρι το 1986. Ο χωρισμός του ζευγαριού έφερε πολλά προβλήματα καθώς ο Ιβάν ήθελε να έχει τον γιό του στην Ελλάδα, ενώ η Βίκυ στη Γερμανία. Τα πράγματα πήραν τροπή προς το χειρότερο όταν ο Ιβάν απήγαγε το παιδί και το κράτησε μαζί του στην Ελλάδα. Η υπόθεση πήρε το δρόμο της δικαιοσύνης, όπου η Βίκυ δικαιώθηκε και πήρε πάλι κοντά της τον γιό τους στη Γερμανία. Σίγουρα αυτή ήταν μια από τις πιο δυσάρεστες περιόδους της ζωής της.
Ερχομός δυο ακόμα παιδιών και δεύτερος γάμος
Το 1985 γεννά την κόρη της Milana Von Rufin και το 1986 τη Sandra Von Rufin. Tην ίδια χρονιά παντρεύεται τον Γερμανό βαρόνο Enno Von Rufin και πλέον προσφωνείται και η ίδια βαρόνη. Σε ερώτηση δημοσιογράφου για το πώς ήταν τα χρόνια αποχής της από το τραγούδι, είχε δηλώσει: «Καταπληκτικά! ήταν τα ωραιότερα χρόνια της ζωής μου, γι’ αυτό και δεν θα τα άλλαζα με τίποτα. Αν γυρνούσα τον χρόνο πίσω, δεν θα ήθελα να λείπει απ’ αυτά ούτε ένα δευτερόλεπτο. Όταν έχεις τρία παιδιά πρέπει να τα μεγαλώσεις η ίδια. Ακόμη κι αν έχεις μπει στη ρότα μιας μεγάλης καριέρας, δεν γίνεται να τα αφήνεις σε ξένα χέρια. Όταν πάρεις την απόφαση να φέρεις τρία παιδιά στον κόσμο, οφείλεις να ασχοληθείς μαζί τους για να βγουν σωστοί άνθρωποι και να μην έχουν αργότερα σύνδρομα και προβλήματα. Άλλωστε, εγώ στο σπίτι ήμουν μαμά πλήρους απασχόλησης και μάλιστα, έως ότου τα παιδιά πήγαν σχολείο δεν ήξεραν καν με τι ασχολούμαι. Απλώς τους τραγουδούσα το βράδυ κάποια τραγούδια για να κοιμηθούν. Όταν μεγάλωσαν και με ακολούθησαν σε συναυλίες ήρθαν αντιμέτωπα με τη διασημότητα της μητέρας τους». Παρ’ ότι οι εμφανίσεις της εκείνη την περίοδο ήταν ελάχιστες, δεν έπαψε να ηχογραφεί καινούρια τραγούδια. Ακολούθησαν αρκετοί δίσκοι με συνθέσεις πάντα του Λεο Λέανδρος. Είχε κάποιες επιτυχίες στη Γαλλία και στον Καναδά που όμως εμπορικά δεν συγκρίνονταν με τις επιτυχίες του παρελθόντος. Οι κυκλοφορίες της σταδιακά έπαψαν να βγαίνουν σε τόσες γλώσσες όσες τα προηγούμενα χρόνια και περιορίστηκαν στα Γερμανικά, τα Γαλλικά και τα Ελληνικά.
To Comeback
Το 1989 μετά από διάλειμμα πολλών ετών, επανέρχεται πάλι στο προσκήνιο ξεκινώντας συναυλίες σε όλη την Ευρώπη. Το 1993 ο Λεό Λέανδρος της γράφει τα τελευταία τραγούδια του και αποφασίζει να αποσυρθεί από το χώρο ώστε να αφοσιωθεί στη νέα του οικογένεια και την κόρη του Βανέσα που ήταν ήδη 3ων ετών. Η Βίκυ στράφηκε σε νέους παραγωγούς και συνθέτες και ο βαρόνος σύζυγός της ανέλαβε καθήκοντα mannager. Επίσης άρχισε να ασχολείται και η ίδια πιο ενεργά με τη σύνθεση και την παραγωγή. Το 2005 παίρνει διαζύγιο από τον σύζυγό της, ωστόσο κρατούν πάντα φιλικές σχέσεις και συνεχίζει να είναι manager της για πολλά ακόμη χρόνια.
Ενασχόληση με την πολιτική
Η συγκροτημένη προσωπικότητα της Βίκυς μάλλον εκτιμήθηκε από την πολιτική σκηνή και το 2001 της προτείνεται η θέση της γερουσιάστριας πολιτισμού του Αμβούργου, όμως η Βίκυ απορρίπτει την πρόταση και προτιμά να αφοσιωθεί στο τραγούδι. Το 2005 της γίνεται για δεύτερη φορά πρόταση για την ίδια θέση, την οποία και πάλι απορρίπτει. Ωστόσο τον Οκτώβριο του 2006 η Βίκυ Λέανδρος βάζει υποψηφιότητα στις δημοτικές εκλογές του Πειραιά και γίνεται Αντιδήμαρχος Πολιτισμού και Διεθνών Σχέσεων και μάλιστα πρώτη σε σταυρούς. Το 2007 έβαλε υποψηφιότητα και για τις βουλευτικές εκλογές με το ψηφοδέλτιο του ΠΑ.ΣΟ.Κ., χωρίς όμως να καταφέρει να εκλεγεί. Το πρόγραμμα στο δημοτικό συμβούλιο όμως αποδείχθηκε πολύ πιεστικό. Είχε υποτιμήσει το φόρτο εργασίας και τον χρόνο που χρειαζόταν για να εκπληρώσει τις πολιτικές της υποχρεώσεις και δήλωσε ότι ήταν αδύνατο να συνδυάσει αυτά τα καθήκοντα με την καριέρα της στο τραγούδι. Επίσης το κλίμα στο δημαρχείο ήταν απογοητευτικό: «Κατάλαβα πολύ γρήγορα ότι κάτι πήγαινε στραβά. Όχι μόνο έφταναν οι υπάλληλοι στις 10 για δουλειά και έφευγαν στη 1 -έπιναν καφέ, έτρωγαν ένα σάντουιτς και «την έκαναν»- αλλά έπρεπε να τους εκπαιδεύσουμε εκ νέου στη δουλειά, γεγονός που ήταν πολύ δύσκολο». Έτσι το 2008 υποβάλλει την παραίτησή της και τη θέση της παίρνει ο Μανώλης Χρυσοφάκης. Την εποχή των «αγανακτισμένων» και των μνημονίων, την στιγμή που πολιτικοί και καλλιτέχνες από όλη την Ευρώπη μας είχαν στοχοποιήσει λέγοντας οτι όλοι οι Έλληνες είναι τεμπέληδες και ζουν μέσα στη διαπλοκή, η Βίκυ Λέανδρος είχε υπερασπιστεί την πατρίδα της: «Δεν είναι όλοι οι Έλληνες απατεώνες και διεφθαρμένοι. Υπήρξαν αρκετά άρθρα που ήταν πολύ προσωπικά, πολύ οδυνηρά. Και τα ΜΜΕ δεν εκφράζονταν έτσι όταν επρόκειτο για την Ισπανία ή την Ιταλία. Δεν μπορούμε να προσβάλλουμε ολόκληρους λαούς. Συχνά λένε ότι οι Έλληνες δε θέλουν καθόλου μεταρρυθμίσεις. Αυτό δεν ισχύει. Ένα μέρος του πληθυσμού δεν γνώριζε καν ότι η χώρα εχει οικονομικό πρόβλημα. Ο μέσος μισθός ήταν 800 ευρώ. Αν τώρα παίρνουν 20 ή 30% λιγότερο είναι λογικό να βγουν στους δρόμους.»
Διαμαχη με τον πατέρα της
Το 2013 τα Ελληνικά μέσα δημοσίευσαν μια είδηση που έκανε εντύπωση στην κοινή γνώμη. Η Βίκυ κατέθεσε ασφαλιστικά μέτρα εναντίων του πατέρα της για δύο πίνακες που διεκδικούσε. Η τραγουδίστρια μετά από λίγο καιρό, απέσυρε τα ασφαλιστικά μέτρα και οι πίνακες παρέμειναν στην κατοχή του Λεό Λέανδρος. Ο ίδιος είχε δηλώσει: «Αποσύρθηκαν τα ασφαλιστικά μέτρα εξαιτίας των αδιάσειστων στοιχείων που είχα στα χέρια μου. Δεν θα ήθελα να ασχοληθώ και να χαρακτηρίσω την πράξη της. Ας την κρίνει ο κόσμος». Η απογοήτευσή του για την κίνηση της κόρης του ήταν φανερή. Είχε πει χαρακτηριστικά: «Ουδείς αγνωμονέστερος του ευεργετηθέντος. Η ρήση αποδεικνύεται απολύτως ορθή». Η Βίκυ Λέανδρος μέχρι και σήμερα δεν έχει σχολιάσει το γεγονός.
Προσφατη πορεια
Τα επόμενα χρόνια η σταδιοδρομία της περιορίστηκε αποκλειστικά στη Γερμανία. Η πυρετώδης καριέρα του ’60 και του ’70 με sold out συναυλίες σε όλο τον κόσμο και οι εποχές που ηχογραφούσε 10 δίσκους το χρόνο έχει δώσει τη θέση της σε επιλεγμένες εμφανίσεις και ένα δίσκο με νέα τραγούδια κάθε 5 χρόνια. Αυτό δεν φαίνεται να την ενοχλεί. Μάλλον είναι συνειδητή επιλογή μιας χορτασμένης και επιτυχημένης τραγουδίστριας. Η Βίκυ Λέανδρος με πωλήσεις άνω των 100 εκατομμυρίων δίσκων διεθνώς, έχει εκδώσει πάνω από 450 προσωπικούς δίσκους που βραβεύτηκαν χρυσοί και πλατινένιοι. Απέσπασε πολλά διεθνή βραβεία και διακρίσεις. Σίγουρα δεν έχει πλέον να αποδείξει τίποτα.
Η Βίκυ Λέανδρος εξακολουθεί να τραγουδάει με τη μελωδική της φωνή που παρά τα 56 χρόνια της στο χώρο, δεν έχει χάσει τίποτα από τη δροσιά και τη φρεσκάδα της. Ειναι ζωντανή απόδειξη ανθρώπου που έκανε το όνειρο του πραγματικότητα και κατάφερε να ισορροπήσει την καριέρα με την οικογένεια. Έχει αφήσει το στίγμα της σε κάθε άκρη του κόσμου. Χαρακτηριστικό είναι ότι στα τραγούδια της που αναρτώνται στο Υoutube, βλέπει κανείς σχόλια θαυμασμού από κάθε γλώσσα και ήπειρο. Αξίζει να σημειωθεί ότι αν και η Βίκυ μεγάλωσε στη Γερμανία και την είχε σαν βάση σε όλη της τη ζωή, ποτέ δεν ξέχασε τις Ελληνικές της ρίζες και δεν παρέλειπε να αναφέρει με υπερηφάνεια την καταγωγή της. Κρατάει πάντα δεσμούς με την πατρίδα της και σε όλες τις συναυλίες της ανά τον κόσμο, πάντα συμπεριλάμβανε στο πρόγραμμα της Ελληνικά τραγούδια. Δεν είναι τυχαίο ότι στις 5 Οκτωβρίου θα κυκλοφορήσει ένα βιβλίο μαγειρικής στα Γερμανικά, όπου μαζί με τον γιο και την μια της κόρη, θα μας δείξουν συνταγές από την Ελληνική κουζίνα που τόσο αγαπούν. Θα περιέχει εκτός από συνταγές, φωτογραφικά στιγμιότυπα από τη ζωή της Βίκυς. Σας προτείνουμε να απολαύσετε κι εσείς τα μελωδικά τραγούδια της και να συντροφεύσουν τις πιο όμορφές σας αναμνήσεις. Εμείς θα της ευχηθούμε να τα εκατοστίσει και να μας ταξιδεύει πολλά ακόμα χρόνια σε κόσμους ονειρικούς με την γλυκιά φωνή της._