Πόθος, τιμή, ηρωισμός, τρέλα, θηριωδία. Μια σπουδή πάνω στην υποκειμενικότητα, το ψεύδος, τις πολλaπλές όψεις της αλήθειας. Μια ιστορία για το πώς αφηγούμαστε μια ιστορία.
Ένα δάσος με μπαμπού. Εδέμ ή κολαστήριο; Ένας άντρας νεκρός. Η γυναίκα του, βιασμένη. Ένας ξυλοκόπος. Ένας ληστής, δολοφόνος ή αλαφροΐσκιωτος; Κάτω από την Πύλη του Ρασόμον, την πύλη των αποσυνάγωγων όπου στοιβάζονται οι νεκροί από το λοιμό, τρία πρόσωπα εμπλέκονται στο φόνο, μεταμορφώνονται σωματικά και ψυχικά σε θηρία, γίνονται μάρτυρες και αφηγητές της ιστορίας, επιτρέποντας στους θεατές ρόλο παρατηρητών και δικαστών.
Πώς συνέβη η τραγωδία; Γιατί ψευδομαρτυρούν οι χαρακτήρες; Γιατί στρέφουν τα βλέμματα εναντίον τους; Πώς συμπλέκονται οι εναλλακτικές και αντιφατικές αφηγήσεις;
Το ΡΑΣΟΜΟΝ. Η εκδοχή της αλογόμυγας αντλεί την έμπνευσή του από τρία διηγήματα του πατέρα της ιαπωνικής διηγηματογραφίας, Ρυονόσουκε Ακουτάγκαβα («Ρασόμον», «Στο σύσκιο με τα μπαμπού» και «Βίος και πολιτεία ενός ηλίθιου»).
Μετά την περίφημη ταινία του Ακίρα Κουροσάβα (γνωστή ως ‘Ρασομόν’) καθιερώθηκε ο όρος σύνδρομο ή φαινόμενο ή αρχή Ρασόμον, που έκτοτε έχει ευρεία χρήση στις κοινωνικές επιστήμες, την ψυχολογία, τη νομική, τις τέχνες και την κριτική. Αποτυπώνει την υποκειμενικότητα της αντίληψής μας αλλά και τον τρόπο με τον οποίο κατασκευάζουμε τις αναμνήσεις μας. Ενίοτε, περιγράφει την αλλοίωση της πραγματικότητας ή/και την ανάληψη της ενοχής, ακόμα και από τους αθώους.
Ανατριχιαστικά σύγχρονο και σαφώς διαχρονικό, το ΡΑΣΟΜΟΝ. Η εκδοχή της αλογόμυγας μας φέρνει αντιμέτωπους με τις πράξεις και με το ασυνείδητό μας. Σε μια εποχή αγνωστικιστική και καθαρά υλιστική, το ταξίδι μέσα από τα ένστικτα και τις τεχνικές διαστρέβλωσης της πραγματικότητας γίνεται καθρέφτης των επιθυμιών μας.
Το πρωτότυπο κείμενο της Σοφίας Διονυσοπούλου έχει αφετηρία τρία διηγήματα του Ρυονόσουκε Ακουτάγκαβα από τη συλλογή Βίος και πολιτεία ενός ηλίθιου σε μετάφραση Αγγελικής Κορρέ, (Εκδόσεις Κοβάλτιο, 2018) και περιλαμβάνει χαϊκού των καμικάζι από την ανθολογία Η εκδίκηση των ανέμων, σε μετάφραση Δημήτρη Χουλιαράκη (Εκδόσεις Το Ροδακιό, 2016). Ευχαριστούμε θερμά τους εκδότες και τους μεταφραστές για την έμπνευση.
Η παράσταση ΡΑΣΟΜΟΝ. Η εκδοχή της αλογόμυγας επιχορηγείται από το ΥΠ.ΠΟ.Α. για την περίοδο 2020-2021
Παράλληλες δράσεις – Συζητήσεις με το κοινό
Η παράσταση θα συνοδεύεται από παράλληλες δράσεις – εισηγήσεις ειδικών και συζητήσεις με το κοινό, σε ημερομηνίες που θα ανακοινωθούν.
Η εταιρεία θεάτρου ΕΝΑ ΣΥΝ ΕΝΑ ΙΣΟΝ ΕΝΑ (1+1=1) ιδρύθηκε το 2011, σε διεύθυνση της Δέσποινας Σαραφείδου. Παραγωγές της έχουν παρουσιαστεί στην Αθήνα και σε 30 Φεστιβάλ στην Ελλάδα και το εξωτερικό (Ευρώπη, Αμερική, Ασία) και έχουν τιμηθεί με βραβεία κειμένου, παράστασης και ερμηνείας.
Η σελίδα της 1+1=1: https://www.facebook.com/enasinenaisonena
ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ
ΡΑΣΟΜΟΝ. Η εκδοχή της αλογόμυγας
Με αφετηρία τρία διηγήματα του Ρυονόσουκε Ακουτάγκαβα
Είδος: Μυστηρίου
Κείμενο – Σκηνοθεσία: Σοφία Διονυσοπούλου
Σκηνικά – Κοστούμια: Μπιάνκα Νικολαρεΐζη
Μουσική επιμέλεια: Μαρίνα Μέντζου
Επιμέλεια κίνησης: Φώτης Νικολάου
Σχεδιασμός φωτισμών: Παναγιώτης Μανούσης
Ερμηνεία: Ανδρέας Αντωνιάδης, Αντώνης Γκρίτσης, Δέσποινα Σαραφείδου
Επικοινωνία: Δέσποινα Ερρίκου – Ράνια Παπαδοπούλου
Φωτογραφίες: Δημήτρης Γερακίτης
Οπτική επικοινωνία: Dennis Spearman
Κατασκευή σκηνικών αντικειμένων: Δήμητρα Παπαδημητροπούλου
Κατασκευή κοστουμιών: Ευαγγελία Τσιούνη
Παραγωγή: 1+1=1 εταιρεία θεάτρου
Η παράσταση επιχορηγείται από το ΥΠ.ΠΟ.Α. για την περίοδο 2020-2021
Info
Από 8 Οκτωβρίου έως 7 Νοεμβρίου 2021
Για 15 παραστάσεις
Παρασκευή στις 21:00, Σάββατο και Κυριακή στις 19:00
Διάρκεια: 50 λεπτά (χωρίς διάλειμμα)
Εισιτήρια: 12 ευρώ (κανονικό), 10 ευρώ (φοιτητικό, άνω των 65), 5 ευρώ (ανέργων, ΑΜΕΑ, ατέλειες)
Προπώληση εισιτηρίων : https://www.viva.gr/tickets/festival/theater/rasomon-i-ekdochi-tis-alogomygas/
Θέατρο 104
Ευμολπιδών 39, Γκάζι
(κοντά στο σταθμό μετρό Κεραμεικός)
Τηλ. 210 3455020, 6951 269828
Το θέατρο 104 τηρεί όλα τα πρωτόκολλα υγιεινής και αποστάσεων για την διεξαγωγή των παραστάσεων σε κατάλληλες και ελεγχόμενες συνθήκες ασφαλείας σε σχέση με τον COVID-19.