Εικονική πραγματικότητα, επαυξημένη πραγματικότητα, άβαταρ, ψηφιακό δίκτυο εικονικών κόσμων όπου ζούμε και αλληλεπιδρούμε με άλλους όπως στην πραγματική μας ζωή.
Κάνουμε διάλειμμα στη δουλειά μας και το break room μπορεί να είναι μια παραλία στις Σεϋχέλλες! Το αύριο είναι ήδη εδώ με ορολογίες αρκετά ασαφής και γενικές. Είναι τελικά αυτό το μέλλον μας ή είναι απλά μια μόδα που θα περάσει;
Χορός πολλών δισεκατομμυρίων έχει στηθεί γύρω από το metaverse (Μετασύμπαν) αφού πολλοί είναι εκείνοι που επενδύουν αδρά στην προοπτική του, με τους θερμούς υποστηρικτές του να προβλέπουν ότι όντως θα γίνει πραγματικότητα μέσα στα επόμενα 15 χρόνια.
Είναι λίγα τα πράγματα που έχουν γίνει τόσο viralτελευταία όσο η λέξη metaverse. Και η αρχή έγινε με την μετονομασία του Facebook σε Meta και τον Mark Zuckerberg να δηλώνει πως αυτό είναι πλέον το μέλλον των social media. Λίγο αργότερα ακολούθησε και η Microsoft με δικές της ανακοινώσεις.
Τι είναι το metaverse;
Φοράς τη μάσκα της εικονικής πραγματικότητας, επιλέγεις το εικονίδιο του supermarket και αμέσως εμφανίζεσαι στο εσωτερικό του. Με την καθοδήγηση εκπροσώπου από το κατάστημα περιφέρεσαι στους διαδρόμους και επιλέγεις τα προϊόντα που θέλεις στο καρότσι σου. Πληρώνεις με όποιο τρόπο θέλεις, μετρητά ή κάρτα και η επίσκεψή σου στο supermarket ολοκληρώθηκε και η εικόνα εξαφανίζεται. Όλα έχουν ολοκληρωθεί. Εικονικά! Τα ψώνια όμως θα φτάσουν στην πόρτα σου – την πραγματική – μέσα στα επόμενα λεπτά.
Κάπως έτσι περιγράφεται ένα μόνο μέρος του Metaverse σε βίντεο της αμερικανικής εταιρείας Walmart. Και κάπως έτσι ένας νέος κόσμος δημιουργείται. Είναι ένας κόσμος μίξη ανάμεσα σε μια εικονική πραγματικότητα και μια επαυξημένη πραγματικότητα. Και τη μίξη αυτή θα τη ζούμε στην πραγματική μας πραγματικότητα. Με πιο απλά λόγια το metaverse θα είναι ένα εικονικό, ψηφιακό, τρισδιάστατο σύμπαν. Ουσιαστικά το metaverse είναι ένας τρισδιάστατος εικονικός κόσμος όπου οι χρήστες θα μπορούν να αλληλεπιδρούν μεταξύ τους onlineκαι να “βιώνουν” διάφορα γεγονότα χωρίς τη φυσική τους παρουσία όπως όμως γίνεται και στον πραγματικό κόσμο.
Η εμφάνιση του όρου
Ο όρος metaverse χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά το 1992 στο μυθιστόρημα επιστημονικής φαντασίας με τίτλο “Snow Crash” και επινοήθηκε από τον συγγραφέα Neal Stephenson, ενώ χαρακτηριστική για τον όρο υπήρξε και η ταινία “Ready Player One” του Στίβεν Σπίλμπεργκ που γυρίστηκε το 2018, που απεικονίζει έναν κόσμο VR (Virtual Reality–Εικονική Πραγματικότητα) όπου όλοι ζουν όπως στον πραγματικό κόσμο.
Ο διάδοχος του Internet
Είναι όλα αυτά εφικτά; Σίγουρα δεν είναι καινούργια. Το metaverse αποτελεί έναν τομέα έρευνας ο οποίος υπάρχει εδώ και πολλά χρόνια σε επίπεδο οράματος. Έχουμε ήδη μαζικά διαδικτυακά παιχνίδια που είναι ολόκληροι εικονικοί κόσμοι. Για να έρθει όμως το διαφορετικό θα πρέπει όλα αυτά που τώρα υπάρχουν σε πρώιμο στάδιο να “πουληθούν” ως κάτι νέο.
Ωστόσο, όλα αυτά δεν είναι εντελώς καινούργια. Σήμερα ένας εικονικός κόσμος είναι και κάποιες από τις πτυχές του παιχνιδιού Fortnite, που δημιουργεί τις προϋποθέσεις αυτές που χρειάζονται ώστε οι χρήστες να είναι συνέχεια online,να κάνουν παρέα και να περνάνε ώρα μαζί. Στον εικονικό κόσμο του Fortnite έχει εικονικές εμπειρίες όπως συναυλίες και εκδηλώσεις, όπως ήταν η διαδραστική συναυλία της Ariana Grande αλλά και το crossoverμε το Marvel Universe.
Zuckerberg και metaverse
Όπως ο ίδιος ο Zuckerberg δήλωσε τον περασμένο Οκτώβριο «Μπορείτε να σκεφτείτε το metaverse ως ένα διαδίκτυο, όπου αντί μόνο να βλέπετε περιεχόμενο, θα μπορείτε να βρίσκεστε μέσα σε αυτό. ένας κοινόχρηστος ψηφιακός κόσμος, ένα virtual σκηνικό, μέσα στο οποίο θα μπορείτε να ζήσετε εμπειρίες που δεν είναι αληθινές, αλλά μοιάζουν πάρα πολύ σαν να είναι» για να αποκαλύψει ότι πρόκειται για το πιο τρελό του όνειρο, αυτό που ονειρευόταν από όταν ήταν μαθητής στο Γυμνάσιο.
Στην ανακοίνωσή του ότι το Facebook αλλάζει σε meta, κάνει λόγο για ένα “εικονικό περιβάλλον” που αποδίδει τρισδιάστατα το διαδίκτυο αλλάζοντας την εμπειρία του χρήστη. Είναι ένας κόσμος με πλήθος εικονικών κοινοτήτων που είναι άμεσα συνδεδεμένες μεταξύ του και οι χρήστες μπορούν να παίξουν, να εργαστούν, να συναντηθούν και να κάνουν οτιδήποτε άλλο θελήσουν χρησιμοποιώντας εξοπλισμό VR και χωρίς να χρειαστεί καν να φύγουν από το σπίτι τους.
Υπό αυτό το πρίσμα το metaverse φιλοδοξεί να αλλάξει πλήθος καθημερινών δραστηριοτήτων όπως είναι η ψυχαγωγία, η επικοινωνία ακόμα και τα ψώνια μας.Θα μπορούσε να είναι ο τρισδιάστατος εικονικός κόσμος μέσα στον οποίο ο ψηφιακός μας εαυτός συζητά με ολογράμματα προσωπικοτήτων που δεν ζουν πια, όπως του Περικλή και του Σωκράτη. Θα μπορούσε να είναι ο χώρος μέσα στον οποίο εργαζόμαστε, κοινωνικοποιούμαστε, παρακολουθούμε μια συναυλία ή έναν αγώνα ποδοσφαίρου αλληλεπιδρώντας με τα άβαταρ όσων βρίσκονται στο ίδιο με εμάς σημείο. Θα μπορούσε ακόμα να είναι ένα φανταστικό σύμπαν μέσα στο οποίο μπορούμε να βιώσουμε γεγονότα όπως τη δημιουργία του κόσμου ή που θα αγγίζουμε τα δαχτυλίδια του Κρόνου και θα νιώθουμε την αίσθηση των σωματιδίων του πάγου στα δάχτυλά μας.
Horizon – Οι “κόσμοι” του metaverse
Το metaverse θα συμβαίνει σε εικονικούς κόσμους. Οι εικονικοί αυτοί κόσμοι θα λειτουργούν κάτω από το όνομα Horizon. Και εκεί φτιάχνονται τριών ειδών κόσμοι. Home, Worlds και Workrooms.
Το Home είναι το εικονικό σπίτι του κάθε ένα από εμάς. Για να μπει κάποιο άλλο avatar μέσα θα πρέπει να το προσκαλέσεις, όπως συμβαίνει και στην πραγματική ζωή.
Το Worlds είναι οι εικονικοί κόσμοι που δημιουργούνται. Θα μπορούν να είναι είτε ανοιχτής πρόσβασης, είτε κλειστοί όπου και θα χρειάζεται εισιτήριο ή πρόσκληση για να μπεις. Τέτοιοι κόσμοι θα μπορούσαν να είναι από ένα μουσείο ή ένα στάδιο έως μια συναυλία ή μια εκδήλωση.
Τα Workrooms θα είναι τα εργασιακά περιβάλλοντα.
Η κοινωνική πλατφόρμα εικονικής πραγματικότητας που ονομάζεται Horizon Worlds είναι το μεγαλύτερο στοίχημα της εταιρείας του Facebookκαι είναι ο πυρήνας του οράματος για το metaverse. Έχει ήδη κυκλοφορήσει στις ΗΠΑ και τον Καναδά και από τον περασμένο Δεκέμβριο έχει περίπου 300.000 χρήστες, την ώρα που οι μηνιαίοι χρήστες δεκαπλασιάζονται κάθε μήνα. Και αυτό αφορά μόνο στο Horizon Worlds και όχι στο Horizon Workrooms της εταιρείας. Μάλιστα όπως έχει ανακοινωθεί από την εταιρεία διαθέτει ήδη 10.000 διαφορετικούς κόσμους!
Metaverse commerce
Αν και πολλοί είναι αυτοί που πιστεύουν ότι το μέλλον αυτό αργεί ακόμα σύμφωνα με τη Bloomberg, η παγκόσμια αγορά του metaverse θα αγγίξει τα 800 δις δολάρια το 2024. Την ίδια ώρα η Morgan Stanley κάνει λόγο ότι μόνο στην Κίνα μελλοντικά η αγορά μπορεί να φτάσει στα 8 τρις δολάρια.
Υπάρχουν ήδη εταιρείες που πουλούν avatars προσαρμοσμένα στον χρήστη. Εκτός από την αγοραπωλησία ψηφιακών αγαθών υπάρχει και η αγοραπωλησία υπηρεσιών. Έτσι δημιουργούνται ήδη εταιρείες που πουλούν branded ρούχα για τα avatars. Οικόπεδα και σπίτια αγοράζονται έναντι εκατομμυρίων δολαρίων, διακοσμητές για τα σπίτια αυτά προσφέρουν τις υπηρεσίες τους.
Η επενδυτική εταιρεία κρυπτονομισμάτων Tokens.com ξόδεψε πρόσφατα 2,4 εκατομμύρια δολάρια για να αποκτήσει εικονική έκταση 565 τετραγωνικών μέτρων. Ένα εικονικό οικόπεδο που βρίσκεται στη συνοικία “Fashion Street” του Decentraland και προορίζεται για την πραγματοποίηση εικονικών επιδείξεων μόδας και πώληση ρούχων για avatars.
Μέσα στο 2021 μια άλλη εταιρεία αγόρασε έκταση αξίας 900.000 δολαρίων στην οποία δημιούργησε ένα εικονικό εμπορικό κέντρο για την πώληση ψηφιακών ρούχων.
Και αυτή είναι μόνο η αρχή…
Η ορολογία του metaverse:
VirtualReality (VR) – Εικονική Πραγματικότητα
Με τον όρο αυτό αναφερόμαστε σε μια προσομοιωμένη εμπειρία που μπορεί να είναι παρόμοια ή εντελώς διαφορετική από τον πραγματικό κόσμο. Είναι μια εικονική πραγματικότητα που αντικαθιστά τον πραγματικό κόσμο που βρίσκεται ο χρήστης με έναν προσομοιωμένο χωρίς καμία αλληλεπίδραση ανάμεσα στους δύο. Μπορεί να βρει εφαρμογή στην ψυχαγωγία, την εκπαίδευση ακόμα και στις επιχειρήσεις.
AugmentedReality (AR) – Επαυξημένη Πραγματικότητα
Με τον όρο αυτό αναφερόμαστε σε μια διαδραστική εμπειρία ενός πραγματικού περιβάλλοντος το οποίο ενισχύεται από πληροφορίες που παράγονται από έναν υπολογιστή. Συνδυάζεται δηλαδή ο πραγματικός με τον εικονικό κόσμο σε πραγματικό χρόνο με την ακριβή 3D συνύπαρξη εικονικών και πραγματικών αντικειμένων.
Η επαυξημένη πραγματικότητα αλλάζει τη συνεχή αντίληψη κάποιοι για ένα περιβάλλον του πραγματικού κόσμου αφού η εικονική πραγματικότητα αντικαθιστά πλήρως το πραγματικό περιβάλλον με ένα προσομοιωμένο.
Avatar – Ο ψηφιακός μας εαυτός
Κάθε χρήστης θα έχει το δικό του προσωποποιημένο avatar. Κάθε avatarείναι μια ρέπλικα της πραγματικής εμφάνισης του χρήστη που θα μπορεί να κάνει στο metaverse ό,τι ακριβώς κάνει ένας άνθρωπος στην πραγματική ζωή.
NFTs
Ένα NFT είναι ένα άυλο ψηφιακό περιουσιακό στοιχείο που μπορεί να έχει τη μορφή εικόνας, video ή παιχνιδιού. Συνοδεύεται από πιστοποιητικά που δείχνει μια ιδιοκτησία και αγοράζεται ή πωλείται χρησιμοποιώντας κρυπτονομίσματα.
Web 3.0
Το Web 3.0 είναι η τρίτη γενιά του Internet και θεωρείται η επόμενη τεχνολογική επανάσταση. Προβλέπεται ότι θα προσφέρει μια εξατομικευμένη εμπειρία με επίκεντρο την ασφάλεια και την ιδιωτικότητα.