Το ClassiCon, η μεγάλη γιορτή για τους λάτρεις του κλασικού ανδρικού στιλ διοργανώνεται για δεύτερη χρονιά στην Αθήνα με περισσότερους δημιουργούς, ράφτες, τεχνίτες που κατασκευάζουν χειροποίητα υποδήματα, γραβάτες και αξεσουάρ και πρακτικά workshops.
Όσοι αγαπούν τη διαχρονική κομψότητα, δίνουν έμφαση στην ποιότητα και τη βιωσιμότητα και επιζητούν είδη ένδυσης που εκφράζουν την προσωπικότητα και τη μοναδικότητά τους το Σάββατο 1 και την Κυριακή 2 Φεβρουαρίου στο Σεράφειο του δήμου Αθηναίων θα έχουν τη δυνατότητα να αντλήσουν ιδέες, να λάβουν συμβουλές από ειδικούς και να εντοπίσουν τα στοιχεία με τα οποία θα συνθέσουν τις εμφανίσεις τους.
To ClassiCon είναι η φυσική συνέχεια του monopeto.gr, του πρώτου ψηφιακού περιοδικού στην Ελλάδα για την ιστορία της κλασικής ανδρικής ένδυσης και τους δημιουργούς της.
«Η περσινή, πρώτη διοργάνωση ήταν ένα προσωπικό στοίχημα το οποίο κερδήθηκε» τόνισε στο ΑΠΕ – ΜΠΕ ο Γιώργος Αθανασόπουλος, δημοσιογράφος, δημιουργός του Monopeto.gr και εμπνευστής του ClassiCon.
«Οι ράφτες, οι υποδηματοποιοί και οι άλλοι παραδοσιακοί τεχνίτες, δέχθηκαν να συμμετάσχουν βασιζόμενοι απλά στα λόγια και στο όραμα ενός δημοσιογράφου που ήθελε να δώσει υπόσταση και πρόσωπο στο ελληνικό χειροποίητο ένδυμα κι υπόδημα. Αποδείχθηκε ότι και το κοινό διψούσε για μια τέτοια εκδήλωση και πλημμύρισε τον χώρο της διοργάνωσης και τις δυο ημέρες» επισήμανε.
Ξεχωρίζοντας κάποιες στιγμές που θα θυμάται για πάντα ο Γιώργος Αθανασόπουλος αναφέρθηκε στους συνταξιούχους ράφτες που του έλεγαν συγκινημένοι ότι δεν περίμεναν ποτέ στη ζωή τους να δουν μια τέτοια γιορτή αφιερωμένη στην τέχνη τους και στο πνεύμα συναδελφικότητας ανάμεσα στους συμμετέχοντες και τους εκατοντάδες νεαρούς σε ηλικία άνδρες που επισκέφθηκαν το ClassiCon αποδεικνύοντας ότι υπάρχει ζήτηση και μέλλον για το κλασικό στιλ στην Ελλάδα.
Στη φετινή διοργάνωση έχουν δηλώσει συμμετοχή πολλοί περισσότεροι δημιουργοί, οι οποίοι θα μοιραστούν τις γνώσεις τους για την ποιότητα διαφορετικών υφασμάτων, θα λύσουν απορίες για συνδυασμούς χρωμάτων, σχεδίων και θα δώσουν συμβουλές για πειραματισμούς και για την αποφυγή λαθών.
«Η επιτυχία του πρώτου ClassiCon, εκτόξευσε το ενδιαφέρον όσον αφορά στη συμμετοχή τεχνιτών και επαγγελματιών του κλασικού στιλ. Φέτος θα έχουμε μεγαλύτερη ποικιλία, όπως bespoke αντρικά καπέλα, vintage ρολόγια και πολλά άλλα. Επίσης, φέτος έχουμε εμπλουτίσει το πρόγραμμα της διοργάνωσης με μια σειρά “εργαστηρίων” όπως, για το σιδέρωμα πουκαμίσου και τον σωστό καθαρισμό των σακακιών μας, έτσι ώστε ο επισκέπτης εκτός από το να δει τη δουλειά των κορυφαίων ραφτών της χώρας, να μάθει και κάτι χρηστικό που θα τον βοηθήσει» ανέφερε ο Γιώργος Αθανασόπουλος.
Απαντώντας στην ερώτηση ποιες είναι οι προσδοκίες του για το 2o ClassiCon ο εμπνευστής του τόνισε: «Να περάσουμε όλοι καλά όπως και πέρσι, να μπορέσουμε να ξεφύγουμε από τους ρυθμούς της καθημερινότητας, τους πολέμους και τις αναταραχές και να βυθιστούμε σε μια θάλασσα από εκλεκτά υφάσματα, να γνωρίσουμε ανθρώπους με πραγματική αγάπη και μεράκι για την τέχνη τους και να μιλήσουμε με άλλους συνοδοιπόρους για πράγματα που μας ενώνουν αντί να μας διχάζουν».
Αναφερόμενος στο monopeto.gr είπε ότι η προσδοκία του είναι να παραμείνει όπως είναι: αγνή πηγή ενημέρωσης και γνώσης για το κλασικό στιλ χωρίς πληρωμένα διαφημιστικά κείμενα, life style ελαφρότητες και τίτλους όπως «10 καυτά λουκ για το καλοκαίρι». «Μακριά από εμάς!» υπογράμμισε.
Γραβάτες με πηγή έμπνευσης παραστάσεις της ζωής στη Μεσόγειο
«Το κλασικό στιλ είναι ένας μεγάλος καμβάς που πάνω του καθένας έχει την ευκαιρία να εκφραστεί» υπογράμμισε στο ΑΠΕ – ΜΠΕ ο Γιώργος Μακρής, γραβατοποιός από τη Λάρισα, ιδιοκτήτης του Spazio Artigianale, ο οποίος συμμετέχει για δεύτερη χρονιά στο ClassiCon.
«Είναι μια δυναμική και μακρόχρονη διαδικασία, οπότε για αρχή προτείνω υπομονή και όχι υπερβολικό ενθουσιασμό. Αρχίζουμε με τα βασικά και εξελίσσουμε το γούστο και τις αγορές μας σταδιακά. Είμαστε προετοιμασμένοι για πιθανά σχόλια από τον περίγυρό μας στην αρχή, όμως η εμπειρία δείχνει ότι με τον καιρό έρχεται όχι μόνο η αποδοχή αλλά και ο θαυμασμός» τόνισε.
Η πρώτη του επαφή με τον χώρο ήταν στη διάρκεια των σπουδών Φυσικής στη Θεσσαλονίκη, όπου εργάστηκε εποχιακά σε εξειδικευμένο κατάστημα εμπορίας γραβατών.
«Εκεί, συνειδητοποίησα ότι υπάρχει η ανάγκη για προσωποποιημένη υψηλής ποιότητας γραβάτα, ενώ αποτελεί κι ένα είδος που προσφέρεται για online αγορές, καθώς αντίθετα με άλλα ανδρικά είδη δεν χρειάζεται πρόβες. Με πολύ κόπο και προσωπική επένδυση σχημάτισα μια δική μου μέθοδο κατασκευής και βρήκα τα καλύτερα υφάσματα στον κόσμο, ώστε να φτιάχνω κάτι που με αντιπροσωπεύει» τόνισε ο κ. Μακρής.
Η γραβάτα είναι το κεντρικό, πρώτο στοιχείο που τραβάει την προσοχή στο πλαίσιο μιας ανδρικής εμφάνισης, παρατήρησε. Είναι το κύριο ανδρικό αξεσουάρ, πάνω στο οποίο έχουμε τη μεγαλύτερη ευελιξία σε χρώματα, σχέδια και υφές. Με τη γραβάτα μπορούμε να αλλάξουμε το ύφος ενός ντυσίματος, να δείξουμε τον χαρακτήρα μας, τη διάθεσή μας, ακόμα και το σεβασμό μας σε μια περίσταση, πρόσθεσε.
Αναφερόμενος στις κύριες πηγές έμπνευσης για τα σχέδιά του ο Γιώργος Μακρής αποκάλυψε ότι είναι οι παραστάσεις της Μεσογειακής ζωής, τα χρώματα, το φως οι υφές της φύσης είναι πολύτιμη κληρονομιά μας. Μέσα από ταξίδια, επαφή με κλασική όσο και μοντέρνα μόδα και τέχνη τα σχέδια και οι προτάσεις εξελίσσονται συνεχώς, σημείωσε.
Απαντώντας στην ερώτηση πώς θέλει να αισθάνονται οι πελάτες όταν φορούν τις γραβάτες του, τόνισε ότι «θέλει να νιώθουν πως είναι η καλύτερη εκδοχή του εαυτού τους, ξεχωριστοί, διαχρονικοί και γεμάτοι αυτοπεποίθηση».
«Οι δύο δίδυμες κορυφές του υφάσματος για γραβάτα είναι από τη μία τα βρετανικά υφάσματα τυπωμένα στο χέρι κι απ’ την άλλη το ιταλικό giro inglese ή αλλιώς γρεναδίνη. Τα μεν βρετανικά προσφέρουν κλασικά σχέδια και πολύ πολυτελές φινίρισμα, οι δε ιταλικές γρεναδίνες δίνουν ασυναγώνιστη υφή και βάθος χρώματος, ενώ συνήθως είναι ριγέ ή μονόχρωμες» διευκρίνισε.
Τόνισε ακόμη ότι στην κατασκευή της γραβάτας που γίνεται εξ ολοκλήρου στο χέρι δίνει μεγάλη βαρύτητα στην όσο το δυνατότερο πιο φίνα τεχνική στριφώματος, στη συμμετρία όταν υπάρχουν τυπώματα και στο να αναδείξω τις αρετές του χειροποίητου».
Οι δημιουργοί χειροποίητων κουστουμιών είναι αρχιτέκτονες
Από τη γιορτή του κλασικού στυλ ντυσίματος δεν θα μπορούσε να απουσιάζει μία από τις λίγες γυναίκες δημιουργούς ανδρικών κοστουμιών στην Ελλάδα, η Παρασκευή Λεβάκου.
«Πάντα είχα ιδιαίτερη συμπάθεια στο ανδρικό κοστούμι, είτε φοριέται από άνδρες, είτε από γυναίκες. Το πρώτο μου πτυχίο ως Κλωστοϋφαντουργός Μηχανικός στο Τ.Ε.Ι. του Πειραιά μού έδωσε τα αρχικά ερεθίσματα σχετικά με το ένδυμα. Το επόμενο στάδιο ήταν να γνωρίσω τον κ. Χάσεμ (Hashem Ehteshamnia) που είναι master στο ανδρικό ένδυμα. Δίπλα του έμαθα και ακόμη μαθαίνω την τέχνη» δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η Παρασκευή Λεβάκου, η οποία σπούδασε επίσης «Τεχνικός Τεχνολογίας Ενδύματος, Σχεδιαστής Μόδας» και διδάχθηκε εκτός των άλλων, styling, πατρόν, πρόγνωση και σχέδιο μόδας.
«Δυστυχώς, στην Ελλάδα δεν διδάσκεται τίποτα για το ανδρικό ένδυμα και δη το κοστούμι. Δεν πτοούμαι παρ’ όλα αυτά, οπότε συνεχίζω και εντρυφώ πάνω στο ανδρικό πατρόν με επιμονή, υπομονή και πολλή αφοσίωση στην τέχνη του χειροποίητου. Είναι υπέροχο να έχεις την ικανότητα από ένα κομμάτι ύφασμα να δημιουργείς έργα τέχνης, με τον κυριολεκτικό όρο, που θα ικανοποιήσουν τις χρηστικές ανάγκες, αλλά και τις αισθητικές απαιτήσεις του ανθρώπου που τα φορά» τόνισε.
Καθετί κομψό χρειάζεται να χαρακτηρίζεται από λειτουργική απλότητα και κάλλος, ανέφερε η δημιουργός ανδρικών κοστουμιών σημειώνοντας ότι η σχολή του Bauhaus πρέσβευε πως αν κάτι σχεδιαστεί για να εξυπηρετήσει τον σκοπό του, τότε η ομορφιά ακολουθεί από μόνη της. Συνεπώς, η απλότητα και οι απλές γραμμές χωρίς υπερβολές είναι σίγουρα χαρακτηριστικά μιας κομψής εμφάνισης, εκτίμησε.
Η κατασκευή και ο σχεδιασμός ενός ενδύματος έχει να κάνει κατά κύριο λόγο με την αισθητική, την αντίληψη, τις προσλαμβάνουσες και την τεχνική γνώση του δημιουργού, είπε η Παρασκευή Λεβάκου. «Προσωπικά, δεν πιστεύω ότι αυτό διαχωρίζεται από τα φύλα. Βασικό ρόλο για τον σχεδιασμό παίζει η τεχνογνωσία και ο τρόπος προσέγγισης που θα χρησιμοποιήσει ο κάθε δημιουργός για να επιτύχει το επιθυμητό αποτέλεσμα» συμπλήρωσε.
Η δημιουργία κατά παραγγελία κοστουμιών είναι από μόνη της μία ξεχωριστή διαδικασία που σε βάζει σε μονοπάτια αναζήτησης. Αναζητά κανείς να δοκιμάσει μέσα από αυτήν νέες μεθόδους, νέες προσεγγίσεις, διευκρίνισε η Παρασκευή Λεβάκου και πρόσθεσε: «Εξαρτάται από τον πελάτη, την αισθητική του, τα ερεθίσματα, τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του, οπότε αναπόφευκτα κάθε φορά που δημιουργούμε ανδρικό κουστούμι είναι μία νέα πρόκληση. Το γεγονός ότι η δημιουργία είναι κατά παραγγελία προσδίδει έναν πολύ ιδιαίτερο χαρακτήρα καθώς δημιουργούμε κάτι εξατομικευμένο κάθε φορά. Ακόμη και αν φτιάξουμε δύο κοστούμια ενός ίδιου πελάτη την ίδια χρονική περίοδο θα υπάρξουν διαφορές. Τα χειροποίητα κοστούμια δεν μπορούν να μοιάζουν μεταξύ τους σαν να βγαίνουν από φιλιέρα, γιατί πολύ απλά έχουν κατασκευαστεί από ανθρώπινα χέρια».
«Κάθε φορά που δημιουργούμε ένα ένδυμα για κάποιον πελάτη πάντα τον ρωτάμε τι είναι αυτό που θέλει, για ποια περίσταση, τι ιδιότητες θέλει να προσδώσει στο ρούχο του, ενδυματολογικές λεπτομέρειες, την αισθητική που θέλει να εκφράσει, τη χρηστικότητα που απαιτεί. Το επόμενο στάδιο είναι να «χαρτογραφήσουμε» το σώμα του, να το αναλύσουμε και παίρνοντας τα μέτρα να κρατήσουμε σημειώσεις για τις ιδιαιτερότητες που το κάθε σώμα διαθέτει» εξήγησε.
Το ένδυμα που θα φτιάξουμε πρέπει να αγκαλιάζει αρμονικά το σώμα αναδεικνύοντας και «καμουφλάροντας» όσα χρειάζεται και επιθυμεί. Είναι απόρροια των επιθυμιών του πελάτη, των απαιτήσεων του σώματός του και των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών του. Θα μπορούσε κανείς να χαρακτηρίσει τους δημιουργούς χειροποίητων κουστουμιών αρχιτέκτονες, καθώς μεταχειριζόμαστε γραμμικά σχέδια και χτίζουμε αριστοτεχνικά τη δομή ενός γεωμετρικού σχεδίου, συνδυάζοντας αισθητική και τεχνογνωσία, ανέφερε η Παρασκευή Λεβάκου και τόνισε ότι τα χειροποίητα ενδύματα είναι πιο ακριβά, αλλά παραμένουν αναλλοίωτα στον χρόνο, επιδιορθώνονται ανάλογα με τις αυξομειώσεις του βάρους και δημιουργούνται κυρίως από υφάσματα από φυσικές ίνες, ποιοτικές πρώτες ύλες, πολύ ανθεκτικότερες από τις τεχνητές που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή των ρούχων παραγωγής.
Το 2ο ClassiCon διοργανώνεται από τον Γιώργο Αθανασόπουλο και τη συμβολή της Stalexpo στο Σεράφειο του Δήμου Αθηναίων το Σάββατο 1 και την Κυριακή 2 Φεβρουαρίου στις 11:00 με 21:00.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ