Άρρηκτα συνδεδεμένοι με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι οι Ελληνίδες και οι Έλληνες, σύμφωνα με την έρευνα της Palmos Analysis, που παρουσιάστηκε στο ΕΡΤNEWS, στην εκπομπή «Αναλύσεις», με τους Γιώργο Σιαδήμα και Μαριλένα Γεραντώνη.
Στην εκπομπή, με κεντρικό καλεσμένο τον υπουργό Παιδείας, Κυριάκο Πιερρακάκη, προέκυψε ότι 8 στους 10 συμπολίτες μας όλων των ηλικιών διαθέτουν προσωπικό προφίλ σε κάποιο από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ενώ 1 στους 5 δεν κρύβει ότι είναι εθισμένος. Εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι και εκείνοι που δεν δηλώνουν εθισμένοι περνούν τρεις ώρες την ημέρα στο διαδίκτυο.
Από την πλευρά του, ο υπουργός Παιδείας ανακοίνωσε, μεταξύ άλλων, ότι θα υπάρξει άμεσα εφαρμογή μέσω της οποίας θα δίνεται η δυνατότητα στους γονείς να ελέγχουν τον χρόνο πρόσβασης των ανήλικων παιδιών τους στο διαδίκτυο.
Ο κ. Πιερρακάκης ανέφερε, επίσης, ότι έχουν καταγραφεί 1.000 καταγγελίες στην πλατφόρμα stop-bullying.gov.gr, ενώ μιλώντας για το μέτρο απαγόρευσης χρήσης των κινητών τηλεφώνων στα σχολεία της χώρας δήλωσε: «Όταν πήραμε αυτό το μέτρο, οι ευρωπαϊκές χώρες δεν είχαν λάβει την απόφαση. Τώρα, η μία χώρα μετά την άλλη, το υιοθετούν, διότι βλέπουν πόσο ευεργετικό είναι».
Αναλυτικά τα αποτελέσματα της πανελλαδικής έρευνας
Περίπου 1 στους 4 (23%) έχουν λογαριασμούς και στα πέντε δημοφιλέστερα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (Facebook, Messenger, Instagram, YouTube, TikTok).
Το Instagram είναι η δημοφιλέστερη επιλογή μέσου κοινωνικής δικτύωσης στους νέους (70% στις ηλικίες 17 – 24 ετών και 48% στις ηλικίες 25 – 34 ετών), ενώ το Facebook είναι πιο δημοφιλές στις ηλικίες 35 και άνω (50% στους 35 – 44 ετών, 59% στους 45 – 54 ετών, 53% στους 55 – 64 ετών και 60% στους 65 ετών και άνω).
Πάνω από 9 στους 10 χρήστες (93%) δηλώνουν ότι επισκέπτονται τους λογαριασμούς τους τουλάχιστον μία φορά την ημέρα. Περισσότεροι από 7 στους 10 (73%) δηλώνουν ότι τους επισκέπτονται πολλές φορές την ημέρα και 2 στους 10 (21%) δηλώνουν ότι είναι συνεχώς συνδεδεμένοι.
Η συχνότητα επισκέψεων αυξάνεται σημαντικά στους νεότερους, αλλά και οι ηλικιωμένοι χρήστες αναφέρουν ότι επισκέπτονται τους λογαριασμούς τους πολλές φορές την ημέρα ή είναι συνεχώς συνδεδεμένοι σε ποσοστό άνω του 50%.
Το 95% των χρηστών επισκέπτονται τους λογαριασμούς τους και στον ελεύθερο χρόνο τους. Περίπου 1 στους 5 (22%) το κάνει την ώρα της εργασίας ή των σπουδών, το 17% όταν βρίσκονται με φίλους/γνωστούς και το 14% κατά τη διάρκεια των γευμάτων. Η χρήση αυτή είναι σχεδόν διπλάσια στους νέους μέχρι 34 ετών και στους φοιτητές/σπουδαστές, ενώ εμφανίζεται αυξημένη και στους εργαζόμενους στον ιδιωτικό τομέα.
Τρεις, ισοδύναμοι, οι βασικοί λόγοι χρήσης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης:
- Ειδησεογραφική ενημέρωση (63%)
- Διασκέδαση/ψυχαγωγία (63%)
- Ενημέρωση για τα νέα φίλων/συγγενών (63%)
Ακολουθούν οι επαγγελματικοί λόγοι (21%), η ανεύρεση εργασίας/απασχόλησης (15%), η κοινωνικοποίηση (14%) και η ανεύρεση συντρόφου (4%).
Οι επαγγελματικοί λόγοι και οι λόγοι κοινωνικοποίησης/ανεύρεσης συντρόφου αναφέρονται σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό από τους άνδρες σε σχέση με τις γυναίκες. Οι λόγοι κοινωνικοποίησης και ανεύρεσης συντρόφου αναφέρονται κυρίως από τις ηλικίες 25 – 44 ετών.
Ένας στους τρεις χρήστες αναφέρει ότι δεν έχει γνωρίσει προσωπικά τους μισούς και πάνω από τους φίλους/ακολούθους του, ενώ το 8% δηλώνει ότι δεν έχει συναντήσει σχεδόν κανέναν.
Ένας στους 5 (21%) χρήστες δηλώνουν «εθισμένοι» στη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Ο «εθισμός» είναι πολύ υψηλότερος στους νέους έως 34 ετών (37 – 39%) και πολύ χαμηλότερος στις ηλικίες 55+ (7 – 9%).
Ακόμα και όσοι δηλώνουν «μη εθισμένοι» καταγράφουν υψηλή συχνότητα επισκέψεων και χρήσης:
- 90% επισκέπτονται τους λογαριασμούς τους τουλάχιστον μία φορά την ημέρα
- 21% αφιερώνουν περισσότερες από 3 ώρες ημερησίως
- Αφιερώνουν πάνω από το 1/5 του ελεύθερου χρόνου τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης
Περισσότεροι από 1 στους 3 γονείς (36%) παιδιών έως 15 ετών δηλώνουν ότι τα παιδιά τους έχουν λογαριασμούς στα social media.
Το ποσοστό αυτό είναι μόλις 5% για παιδιά κάτω των 10 ετών, αλλά αυξάνεται στο 51% για ηλικίες 11 – 13 ετών και στο 85% για παιδιά 14 – 15 ετών.
Δύο ώρες την ημέρα κατά μέσο όρο αφιερώνουν τα παιδιά έως 15 ετών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Περίπου 1 στα 4 (24%) αφιερώνουν πάνω από 3 ώρες την ημέρα.
8 στους 10 γονείς (78%) δηλώνουν ότι γνωρίζουν τα εργαλεία γονικού ελέγχου για τη χρήση του διαδικτύου από τα παιδιά τους.
Ένας στους τρεις γονείς (32%) παιδιών έως 15 ετών δεν γνωρίζει τα νέα μέτρα της Κυβέρνησης για τον έλεγχο της πρόσβασης των παιδιών στο διαδίκτυο και τα social media.
Μεταξύ των γονέων που τα γνωρίζουν:
- 24% τα θεωρούν επαρκή
- 51% τα θεωρούν σωστά αλλά όχι επαρκή
- 18% τα θεωρούν ανεπαρκή και ζητούν περισσότερα μέτρα
Υπάρχει αίτημα για πιο αυστηρά μέτρα στον έλεγχο της πρόσβασης των παιδιών στο διαδίκτυο.
Δύο στους τρεις (67%) γονείς που γνωρίζουν τα νέα εργαλεία δηλώνουν ότι θα τα χρησιμοποιήσουν, ενώ το 23% δεν θα τα χρησιμοποιήσει.
Το ποσοστό των γονέων που δεν προτίθενται να τα χρησιμοποιήσουν αυξάνεται στο 43% μεταξύ όσων έχουν παιδιά 14 – 15 ετών.