Η τελετή έναρξης του 27ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης πραγματοποιήθηκε σε ζεστή ατμόσφαιρα, σε ένα κατάμεστο Ολύμπιον, την Πέμπτη 6 Μαρτίου.
Ιδιαίτερο χρώμα στην επίσημη έναρξη της φετινής διοργάνωσης έδωσε η παρουσίαση της τελετής από έξι παιδιά, μέλη της Εθνικής Ομάδας Ρομποτικής, η οποία συμμετείχε πρόσφατα στην Ολυμπιάδα Ρομποτικής στη Νότια Κορέα, κερδίζοντας οκτώ μετάλλια.
Με την παρουσία τους τίμησαν την εκδήλωση η Γενική Γραμματέας Σύγχρονου Πολιτισμού, Ελένη Δουνδουλάκη, ο Αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης και Αναπληρωτής Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, Κώστας Γιουτίκας, και ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Στέλιος Αγγελούδης.

Η τεχνητή νοημοσύνη στο επίκεντρο του Φεστιβάλ
Πρώτος πήρε τον λόγο ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Φεστιβάλ, Ορέστης Ανδρεαδάκης, ο οποίος καλωσόρισε το κοινό στο 27ο ΦΝΘ.
«Όπως ξέρετε, έχουμε νέο πρόεδρο στο Διοικητικό μας Συμβούλιο, έναν άνθρωπο της πόλης αλλά και όλης της Ελλάδας, έναν εξαιρετικό ηθοποιό, τον Άκη Σακελλαρίου. Τον καλωσορίζω κι επισήμως στο Φεστιβάλ μας» ανέφερε αρχικά.
Το κεντρικό αφιέρωμα του φετινού φεστιβάλ είναι η Τεχνητή Νοημοσύνη. Το μέλλον μας. Γι’ αυτό αποφασίστηκε η παρουσίαση της τελετής να γίνει από τα μέλη της Εθνικής Ομάδας Ρομποτικής, που διαγωνίστηκαν πριν περίπου έναν μήνα στην Ολυμπιάδα Ρομποτικής, στη Νότια Κορέα, επιστρέφοντας με οκτώ μετάλλια.

Η Εθνική Ομάδα Ρομποτικής δημιούργησε ένα βίντεο μέσω AI διάρκειας δυόμισι λεπτών, το οποίο απαιτούσε 17 λεπτά για τη δημιουργία του, 2 λεπτά για την εξαγωγή σε υπολογιστή, 5 ώρες για τη συγγραφή του σεναρίου και 9 ημέρες για να καθοδηγήσουν σωστά το AI.
Ο κ. Ανδρεαδάκης επισήμανε ότι «η Τεχνητή Νοημοσύνη δίνει στα παιδιά το ερέθισμα να εκφραστούν μέσω του σινεμά», ενώ αναρωτήθηκε πότε άραγε θα σταματήσουν να χρειάζονται οι ηθοποιοί και οι σεναριογράφοι.
«Η Τεχνητή Νοημοσύνη είναι ένα συναρπαστικό εργαλείο, αλλά μπορεί να γίνει και ένα τρομακτικό και επικίνδυνο όπλο, αν δεν τεθούν όρια και κανόνες» σημείωσε χαρακτηριστικά.

Το ντοκιμαντέρ ως αντίσταση στη διαστρέβλωση της πραγματικότητας
Η Γενική Διευθύντρια του Φεστιβάλ, Ελίζ Ζαλαντό, τόνισε ότι «το ντοκιμαντέρ είναι η απάντηση σε μια εποχή όπου τίποτα δεν μοιάζει αληθινό».
«Τους τελευταίους μήνες κινδυνεύουν οι βασικές αρχές του πολιτισμού μας: η δημοκρατία, η ελευθερία, η ανεκτικότητα. Τα ντοκιμαντέρ αμφισβητούν το ψέμα, δυναμώνουν την κριτική σκέψη και μας θυμίζουν ότι σε αυτό το σκοτάδι υπάρχουν εναλλακτικές» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Η 27η διοργάνωση του Φεστιβάλ παρουσιάζει 261 ντοκιμαντέρ μικρού και μεγάλου μήκους, που καλούν το κοινό να δει την πραγματικότητα όπως είναι και να εκτιμήσει την αξία της τέχνης του κινηματογράφου.
Η Θεσσαλονίκη επενδύει στο Φεστιβάλ
Ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Στέλιος Αγγελούδης, ανακοίνωσε ότι «από το επόμενο Φεστιβάλ Κινηματογράφου και Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ, ο Δήμος Θεσσαλονίκης θεσπίζει το δικό του βραβείο», ενισχύοντας τη σχέση της πόλης με τον θεσμό.
Επιπλέον, γνωστοποίησε την πρόθεση του Δήμου να βοηθήσει το Φεστιβάλ να γίνει δυναμικό τουριστικό προϊόν, μέσω της προώθησής του από τον Οργανισμό Τουρισμού Θεσσαλονίκης.
Ο Αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης, Κώστας Γιουτίκας, τόνισε ότι το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ αποτελεί έναν θεσμό βαθιά δημοκρατικό, που παράγει πολιτισμό και προάγει τον διάλογο και την ελεύθερη έκφραση.

Το Φεστιβάλ ως πολιτιστικός θεσμός διεθνούς κύρους
Η Γενική Γραμματέας Σύγχρονου Πολιτισμού, Ελένη Δουνδουλάκη, ανέφερε ότι το ντοκιμαντέρ είναι ένα εργαλείο κατανόησης, ευαισθητοποίησης και συλλογικής μνήμης.
«Το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης αποτελεί πλέον μια δυναμική πλατφόρμα διαλόγου, πολιτιστικών ανταλλαγών και εξωστρέφειας», επισήμανε, ενώ υπογράμμισε τη σημασία του μεγάλου αφιερώματος στην Τεχνητή Νοημοσύνη και τη συμμετοχή 261 ταινιών, εκ των οποίων οι 71 ελληνικές.
Κλείνοντας, καλωσόρισε τον νέο Πρόεδρο του Διοικητικού Συμβουλίου, Άκη Σακελλαρίου, και τη νέα Αντιπρόεδρο, Κατερίνα Μπέη.
Η ταινία έναρξης και το ερώτημα για το μέλλον της κινηματογραφικής δημιουργίας
Η πρώτη ταινία του φεστιβάλ, “Σχετικά μ’ έναν ήρωα” (About a Hero, 2024), του Πιοτρ Βίνιεβιτς, εντάσσεται στο μεγάλο αφιέρωμα του Φεστιβάλ στην Τεχνητή Νοημοσύνη.
Ο σκηνοθέτης ζήτησε από ένα πρόγραμμα AI να μελετήσει όλες τις ταινίες του Βέρνερ Χέρτσογκ και να γράψει ένα σενάριο στο ύφος του, ενώ η αφήγηση έγινε από τη φωνή του Χέρτσογκ, η οποία δημιουργήθηκε μέσω AI.
Ο Ορέστης Ανδρεαδάκης έκλεισε τη βραδιά με το ερώτημα: «Τι θα γίνει αν δημιουργηθούν παρόμοιες ταινίες χωρίς τη συναίνεση των ηρώων τους; Τι μας επιφυλάσσει το μέλλον;», τονίζοντας ότι ελπίζει το μέλλον να διαμορφώνεται πρωτίστως από την ανθρώπινη νοημοσύνη.
Με αυτόν τον προβληματισμό, το 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης άνοιξε αυλαία, σηματοδοτώντας δέκα ημέρες γεμάτες προβολές, συζητήσεις και καλλιτεχνικές εξερευνήσεις γύρω από το σινεμά και την Τεχνητή Νοημοσύνη.