Μετά την περσινή μεγάλη επιτυχία του Birdman των 4 Όσκαρ, ο Alejandro G. Iñárritu ξαναχτυπά με μία ιστορία βγαλμένη από τον άγονο, τραχύ και αφιλόξενο κόσμο της Αμερικής του 1823. Εμπνευσμένος από την αληθινή ιστορία του Χιου Γκλας παίρνει έναν κόσμο άγριας ομορφιάς και τον μετατρέπει σε σκληρή και σκοτεινή ποίηση, μπερδεύοντας το ρεαλισμό με τις παραισθήσεις.
Υπόθεση
Ο Χιου Γκλας (Leonardo DiCaprio), μέλος μιας ομάδας κυνηγών, τραυματίζεται βαριά ύστερα από μία βάναυση μάχη με μία αρκούδα που τον αφήνει σχεδόν νεκρό. Ο Τζον Φιτζέραλντ (Tom Hardy), ο άνθρωπος που υποτίθεται πως έχει μείνει πίσω μαζί του για να τον βοηθήσει στις τελευταίες του ώρες, καθώς η υπόλοιπη ομάδα πρέπει να προχωρήσει για να ξεφύγει από τους Ινδιάνους, τον προδίδει. Αφού πρώτα σκοτώσει τον γιο του Χωκ (Forrest Goodluck) και ξεγελάσει τον Μπρίτζερ (Will Poulter), το έτερο μέλος της παρέας που έχει μείνει πίσω, τον εγκαταλείπει σχεδόν θαμμένο μέσα στη γη, σίγουρος ότι τον έχει αφήσει να πεθάνει. Ο Γκλας καταφέρνει να επιζήσει και αρχίζει την περιπλάνηση σε ένα φοβερά αφιλόξενο περιβάλλον έχοντας ένα και μοναδικό στόχο. Να βρει τον Φιτζέραλντ και να πάρει εκδίκηση!
Ο DiCaprio δήλωσε ότι αυτά ήταν τα πιο δύσκολα γυρίσματα της ζωής του. Φυσικό, αν αναλογιστεί κανείς ότι είχε να αντιμετωπίσει τις αντίξοες καιρικές συνθήκες και τις δύσκολες σκηνές που κλήθηκε να γυρίσει, μεταξύ αυτών μία εντυπωσιακότατη σκηνή πάλης με μία αρκούδα και μίας σκηνής ύπνου μέσα σε ένα αληθινό κουφάρι ζώου. Σίγουρα ξεπέρασε τα όριά του και μας έδωσε μία πολύ καλή ερμηνεία που στηρίζεται όχι τόσο στον λόγο αλλά στις σωματικές εκφράσεις. Θα τολμήσω όμως να πω ότι την παράσταση κλέβει ο Hardy, (οι δυο τους ξανασυναντιούνται μετά το Inception του Christopher Nolan) στο ρόλο του κακού, δίνοντας μία ξεχωριστή ερμηνεία.
Έχοντας στο πλευρό του για μία ακόμη φορά τους εξαίρετους Emmanuel Lubezki στη διεύθυνση φωτογραφίας και Stephen Mirrione στο μοντάζ, ο Iñárritu αγγίζει τεχνικά την τελειότητα με τις εναλλαγές πλάνων από πολύ κοντινά, τόσο ώστε η κάμερα να γεμίζει με τις ανάσες των ηρώων, με στάλες βροχής και αίμα, σε απίστευτα γενικά των τοπίων που μοιάζουν με πίνακες ζωγραφικής. Ο Iñárritu δε θέλει απλά να παρακολουθήσεις την ταινία σα θεατής αλλά θέλει να σε κάνει να νιώσεις την κατάσταση των ηρώων. Οι εναλλαγές των πλάνων μοιάζουν σα νότες πάνω σε πεντάγραμμο προσεκτικά τοποθετημένες για να οδηγήσουν στην αρμονία… από το κοντινό της ανάσας του Γκλας, στο γενικό των σύννεφων του ουρανού και μετά στο κοντινό του καπνού από την πίπα του μισητού αντιπάλου Φιτζέραλντ.
Τα γυρίσματα έγιναν σε 3 διαφορετικές χώρες, Καναδά, ΗΠΑ, Αργεντινή. Ολη η ταινία είναι γυρισμένη σε φυσικό φως και αληθινά τοπία για να επιτευχθεί ο μέγιστος ρεαλισμός. Ο Iñárritu επέμενε σε αυτό δηλώνοντας χαρακτηριστικά στο theguardian: Εάν καταλήγαμε να γυρίζαμε την ταινία σε greenscreen πίνοντας καφεδάκι, όλοι θα ήταν ευχαριστημένοι και θα περνούσαν καλά αλλά η ταινία μάλλον θα ήταν μάπα.
To The Revenant και τα Όσκαρ
Η Επιστροφή είναι υποψήφια για 12 όσκαρ, ανάμεσά τους και αυτά για την καλύτερης ταινία, σκηνοθεσία, α’ ανδρικού, β’ ανδρικού, δ. φωτογραφίας, μοντάζ και βρίσκεται στην κορυφή της κούρσας των όσκαρ. Μετά την κατάκτηση 3 Χρυσών Σφαιρών για καλύτερη δραματική ταινία, σκηνοθεσία και α’ ανδρικό, καθώς και άλλες 29 βραβεύσεις από καλλιτεχνικές οργανώσεις και φεστιβάλ, θέτει σοβαρή υποψηφιότητα για νίκη σε πολλές κατηγορίες.
Μένει να δούμε εάν ο Iñárritu θα καταφέρει να επαναλάβει την περσινή του επιτυχία…
Από Πέμπτη 21 Ιανουαρίου στους κινηματογράφους
Σκηνοθεσία: Alejandro G. Iñárritu
Σενάριο: Alejandro G. Iñárritu, Mark L. Smith. Εμπνευσμένο από το The Revenant: A Novel of Revenge του Michael Punke
Παίζουν: Leonardo DiCaprio, Tom Hardy, Will Poulter, Domhnall Gleeson, Forrest Goodluck