Είδαμε τη θεατρική παράσταση «Ρόουζ» στο Γυάλινο Μουσικό Θέατρο

O Martin Sherman είναι Αμερικανός δραματουργός και σεναριογράφος, γνωστός για τα θεατρικά του έργα που έχουν μεταφραστεί σε περισσότερες από 60 χώρες. Η καθολική αναγνώριση για πρώτη φορά ήρθε το 1979 με την συγγραφή του έργου ”Bent”, το οποίο διερευνά τις διώξεις των ομοφυλόφιλων κατά την διάρκεια του Ολοκαυτώματος. Ανέβηκε στο Broadway, με πρωταγωνιστή τον Richard Gere, έγινε επιτυχία, βραβεύτηκε με Tony κι έγινε ταινία σε σενάριο του ίδιου του συγγραφέα το 1997. Ο Sherman ως ακτιβιστής ομοφυλόφιλος Εβραίος που είναι, ασχολείται στα έργα του με τις διακρίσεις, τη διαφορετικότητα και την περιθωριοποίηση των μειονοτήτων.

Ο γυναικείος μονόλογος ”Rose” του χάρισε το βραβείο Laurence Olivier το 1999 και μεταφέρθηκε στο Broadway με πρωταγωνίστρια την Ολυμπία Δουκάκη. Μέσω αυτού του μονολόγου ο συγγραφέας ήθελε να διηγηθεί την ιστορία της ευρωπαϊκής εβραϊκής εμπειρίας στον 20ο αιώνα μέσα από την μάτια μια γυναίκας. Ο ίδιος έχει πει ότι για την δημιουργία αυτού του μονολόγου έχει ανάμιξη στοιχεία από την δική του ζωή, στοιχεία από τη ζωή των συγγενών και των φίλων, ενώ έχει προσθέσει ιστορίες που έχει ακούσει αλλά και ιστορικά γεγονότα που με λίγη φαντασία τα ανακάτεψε και είχε αυτό το αποτέλεσμα.

Αυτός ο γυναίκειος μονόλογος παρουσιάζεται για τρίτη φορά στην χώρα μας στο Γυάλινο Μουσικό Θέατρο από την σπουδαία Δέσποινα Μπεμπεδέλη σε σκηνοθεσία Νίκου Καραγεωργίου.

Είχαν προηγηθεί οι ερμηνείες της Αντιγόνης Βαλάκου (2008) και της Ζωής Λάσκαρη (2012).

Η δική μας Maggie Smith ή Judi Dench εάν θέλετε Δέσποινα Μπεμπεδέλη παραδίδει ένα μάθημα υποκριτικής για μια ακόμα φορά. Επί σκηνής με εργαλείο μόνο την φωνή και τις εκφράσεις στο πρόσωπο της γίνεται δοχείο για να ακουστεί η ιστορία της Ρόουζ. Κατά την διάρκεια του σιβά ( επταήμερη περίοδος πένθους ) η Ρόουζ (Δέσποινα Μπεμπεδέλη) μας εξιστορεί την ζωή της στα στετλ ( χωριά με εβραϊκό πληθυσμό ), την γλώσσα Γίντις, τα πογκρόμ, το Ολοκαύτωμα, την ζωή της στην Αμερική αλλά και το όνειρο της να ζήσει στην Παλαιστίνη, στο μετέπειτα έθνος των Εβραίων το Ισραήλ.

Η γνωστή στους νεότερους Μπεμπεδέλη από την συμμετοχή της σε σειρές του Mega όμως δεν δίνει μια απλή ερμηνεία. Ο θεατής νιώθει λες και παρακολουθεί μια συνεδρία με μια γυναίκα που πραγματικά επιβίωσε από τις φρικαλεότητες του Ολοκαυτώματος. Ξεχνάς ότι είσαι μέσα σε μια παράσταση και η ηθοποιός σε συμπαρασύρει στην ψευδαίσθηση ότι ακούς μια επιζήσαντα να σου αφηγείται την ζωή της και εσύ να είσαι έτοιμος έπειτα να της κάνει ερωτήσεις όπως είθισται. Όταν όμως η προσευχή στο τέλος τελειώνει και ανάβουν τα φώτα της πλατείας, ”ξυπνάς” και κατανοείς γιατί μπροστά σου έχεις μια σπουδαία ηθοποιό.

Γιατί συμβαίνει αυτό; Θα το καταλάβεις όταν διαβάσεις τι λέει η κυρία Μπεμπεδέλη για την διαδικασία που γεννάει έναν ρόλο: ”Η δουλειά μας πάντοτε είναι να γινόμαστε το εκάστοτε θεατρικό πρόσωπο μέσα από τη δίκη μας υπόσταση. ο κάθε ηθοποιός πρέπει να έχει ένστικτο και αυθορμητισμό. Όταν εδραιωθεί ο ρόλος μέσα σου και ”μπεις” μεσ’ στην παράσταση, ακολουθείς έναν κανόνα, τον κανόνα της μελέτης. Έχεις χτίσει έναν χαρακτήρα και όσο τον ”χωνεύεις” έχεις την ευχέρεια, χωρίς να βγαίνεις απ’τον άξονα σου, να κάνεις μερικές διαφοροποιήσεις φωνητικές, κινησιολογικές ακόμα και ερμηνευτικές.

Η παράσταση είναι απαλλαγμένη από πολλά πράγματα που θα την έκαναν ”βαριά” και δύσκολη. Η Δέσποινα Μπεμπεδέλη, ένα ξύλινο παγκάκι, κάποια κεριά και το video art του Χρήστου Καρτέρη είναι ότι χρειάζεται για να χαθείς στην ιστορία. Η σκηνοθεσία του Νίκου Καραγεώργου είναι λιτή αλλά απόλυτα εναρμονισμένη με το ύφος και την ιστορία τόσο του έργου όσο και της πρωταγωνίστριας του. Επίσης η επιλογή στο τέλος να συνδυάσουν το τότε με τα γεγονότα του σήμερα ( προσφυγικό κ.α. ) αποδεικνύει στους θεατές ότι δεν μπορείς να αλλάξεις τις απόψεις κάποιου αλλά μπορείς να του δώσεις την τροφή για να σκεφτεί. Στα συν της παράστασης και η μετάφραση της κυρίας Ντενίση όπου στο κείμενο υπάρχουν αρκετές ανάλαφρες στιγμές που το κοινό γελά.

Μια σπουδαία ερμηνεία με μια πραγματικά αξεπέραστη ηθοποιό που δεν πρέπει να χάσετε.

Ταυτότητα παράστασης:

Μετάφραση: Μιμή Ντενίση
Σκηνοθεσία / φωτισμοί: Νίκος Καραγέωργος
Σκηνικό: Δημήτρης Δήμας
Μουσική: Νίκος Σπηλιώτης
Video: Χρήστος Καρτέρης
Βοηθός σκηνοθέτη: Γιώργος Ευθυμίου

Εισιτήρια: Προσφορά early bird 12 – 16 ευρώ

Η προπώληση εισιτηρίων γίνεται από το δίκτυο viva.gr
ηλεκτρονικά στο www.viva.gr
τηλεφωνικά στο 11876 και στο 210 9315600
Φυσικά Σημεία Προπώλησης Εισιτηρίων
Seven Spots | Reload Stores | WIND | Ευριπίδης Βιβλιοπωλεία | Τεχνόπολη Δήμου Αθηναίων | αθηνόραμα.gr | Viva Kiosk Σύνταγμα | Yoleni’s

ΓΥΑΛΙΝΟ ΜΟΥΣΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ
Συγγρού 143, Νέα Σμύρνη
τηλ.: 210 9315 600
www.gialino.gr

More Stories
Το ολοκαίνουργιο album του STAN με τίτλο “11:11” έχει ήδη αγαπηθεί από το κοινό