No Result
View All Result
  • Login
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΝΕΑ
    • Κόσμος
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
    • Νέα τραγούδια
      • Ελληνικές κυκλοφορίες
      • Ξένες κυκλοφορίες
      • Official lyric videos
      • Remixes
      • Ost
      • Ορχηστρική μουσική
      • Χριστουγεννιάτικα τραγούδια
      • Τραγούδια θεατρικών παραστάσεων
      • Τηλεοπτικά soundtracks
    • Video clip
      • Ελληνικά video clip
      • Ξένα video clip
    • Ατζέντα
      • Θεατρικές παραστάσεις
      • Μουσικοθεατρικές παραστάσεις
      • Χορός
      • Παρουσιάσεις βιβλίων
      • Εκθέσεις – Μουσεία
      • Τέχνες & εικαστικά
      • Μουσικές σκηνές
      • Φεστιβάλ
      • Συναυλίες
      • Νυχτερινά κέντρα
      • Clubs
      • Parties
      • Χορηγός επικοινωνίας
    • Θέατρο
      • Θεατρικά νέα
      • Κριτικές θεάτρου
    • Βιβλίο
      • Κριτικές βιβλίων
      • Προτάσεις βιβλίων
    • Media
      • Δηλώσεις
      • Ελληνικές σειρές
    • Σινεφίλ
      • Κινηματογραφικά νέα
      • Κινηματογραφικές κριτικές
      • Ταινίες προσεχώς!
    • Αφιερώματα
  • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
  • ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
  • ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ
No Result
View All Result

Ζητήματα ομοφυλοφιλίας κι έμφυλης ταυτότητας στο ελληνικό τραγούδι (Α’ Μέρος)

by Δημήτρης Βαγενάς
Σεπ 18, 2020
in Αφιερώματα, Δημιουργοί, Πολιτισμός
Reading Time: 1 min read
Μοιράσου το στο FacebookΜοιράσου το στο Twitter

Δείτε και αυτό

«Παλιά Φωτογραφία» : Νέο τραγούδι από τον Κώστα Μακεδόνα με την υπογραφή του Σταμάτη Κραουνάκη

«Παλιά Φωτογραφία» : Νέο τραγούδι από τον Κώστα Μακεδόνα με την υπογραφή του Σταμάτη Κραουνάκη

Φεβ 5, 2025
Ο Αλκίνοος Ιωαννίδης τραγουδά Μάνο Χατζιδάκι – Το digital EP με 3 εμβληματικά κομμάτια μόλις κυκλοφόρησε!

Ο Αλκίνοος Ιωαννίδης τραγουδά Μάνο Χατζιδάκι – Το digital EP με 3 εμβληματικά κομμάτια μόλις κυκλοφόρησε!

Φεβ 5, 2025
Μάνος Χατζιδάκις – «30»: Ο Αλκίνοος Ιωαννίδης σε έργα του Μάνου Χατζιδάκι στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Μάνος Χατζιδάκις – «30»: Ο Αλκίνοος Ιωαννίδης σε έργα του Μάνου Χατζιδάκι στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Ιαν 18, 2025
Κάντε share!
         
      

«Η αμαρτία είναι βυζαντινή και ο έρωτας αρχαίος»: Τρεις κύκλοι τραγουδιών του Μάνου Χατζιδάκι, του Σταμάτη Κραουνάκη και του Νίκου Μαμαγκάκη με κεντρικό άξονα την ανδρική ομοφυλοφιλία 

Άλλοτε μ’ ευρηματικότητα κι ευαισθησία κι άλλοτε παντελώς ανέμπνευστα και τετριμμένα, όλοι οι δημιουργοί ανεξαιρέτως έχουν υμνήσει τον έρωτα. Στο ελληνικό ρεπερτόριο μπορεί κανείς να βρει τραγούδια για κάθε είδους σχέση και για κάθε είδους ερωτική επιθυμία. Η ομοερωτική έλξη δεν θα μπορούσε ν’ αποτελεί εξαίρεση. Μπορεί μέχρι και πρόσφατα η ομοφυλοφιλία να θεωρείτο ταμπού, ωστόσο, αρκετοί συνθέτες και στιχουργοί τόλμησαν να θίξουν μέσα απ’ τα τραγούδια τους ζητήματα σεξουαλικής ταυτότητας και ταυτότητας φύλου.

Οι διάφορες μελοποιήσεις των ποιημάτων του Κωνσταντίνου Π. Καβάφη και του Ναπολέοντα Λαπαθιώτη που έχουν γίνει κατά καιρούς δεν λαμβάνονται υπόψιν, καθώς οι εκάστοτε συνθέτες δεν επιχείρησαν να προσεγγίσουν τα ποιήματα μέσα από τα ομοφυλοφιλικά τους νοήματα. Εξαίρεση στον κανόνα αποτελούν τα «Τραγούδια της αμαρτίας» (1996), ένας κύκλος τραγουδιών με δεκατέσσερα ποιήματα του Ντίνου Χριστιανόπουλου κι ένα ποίημα του Γιώργου Χρονά, μελοποιημένα από το Μάνο Χατζιδάκι. Το έργο αυτό απασχόλησε το συνθέτη τα τελευταία χρόνια της ζωής του κι εκδόθηκε δύο χρόνια μετά το θάνατό του. Καθώς δεν πρόλαβε να το ηχογραφήσει και να το ενορχηστρώσει, κυκλοφόρησε σε μια εκδοχή για φωνή και πιάνο, με ερμηνευτή τον Ανδρέα Καρακότα και πιανίστρια την Ντόρα Μπακοπούλου. Με τον χαρακτηριστικό υπότιτλο «Η αμαρτία είναι βυζαντινή και ο έρωτας αρχαίος», ο μεγάλος συνθέτης συστήνει το εν λόγω έργο ως «μια πολύχρωμη τοιχογραφία που περιέχει βυζαντινές υμνωδίες, λαϊκούς ρυθμούς και μια στρατιωτική μπάντα που παίζει επίμονα το “Ειδύλλιο του Ζήγκφριντ” του Βάγκνερ», αφιερώνοντάς το «σ’ όσους μπορούν ακόμη να διαβρωθούν από τη Μουσική και το Τραγούδι».

Οι απόκοσμες και λυπημένες μελωδίες, με έντονες επιρροές από τη βυζαντινή μουσική και τους δρόμους του ρεμπέτικου τραγουδιού, μάς ταξιδεύουν στον εξίσου θλιμμένο και περιθωριακό κόσμο του Χριστιανόπουλου. Ο έρωτας για το ίδιο φύλο μένει συνήθως ανεκπλήρωτος, κι αν εκπληρωθεί, θα είναι πρόσκαιρος και πιθανότατα επί χρήμασι. Στα «Τραγούδια της αμαρτίας» ο καταπιεσμένος ομοφυλόφιλος «γίνεται ένα με τους τσακισμένους», ταυτίζεται με τους «κατατρεγμένους» αριστερούς («παρόλο που κι αυτοί τον κατατρέχουν») και μ’ ένα «καημένο γαϊδουράκι που διαβαίνει/χωρίς ποτέ να χάρηκε στοργή». Αν και ο ίδιος υιοθετεί μια παθητική στάση, το αντικείμενο του πόθου του εξιδανικεύεται («μες στο σκοτάδι χάνεται η ασκήμια μου/μέσα στο φως λάμπει η ομορφιά σου») και οικειοποιείται τα στερεοτυπικά χαρακτηριστικά του φύλου του («πιο όμορφο άρωμα από τον ιδρώτα σου δεν έχει»). Ο ήρωας των ποιημάτων δεν διεκδικεί ίσα δικαιώματα ούτε μια αποδεκτή απ’ το κοινωνικό σύνολο σχέση: το μόνο που ψάχνει απεγνωσμένα είναι «ένας ώμος ν’ ακουμπάει την πίκρα του/ένα κορμί να υπερασπίζει την έξαψή του»…

 

 

Η ατμόσφαιρα του δίσκου «Μόνον άντρες» (1983) είναι σαφώς διαφορετική, με τα κομμάτια να μην εστιάζουν στην απόγνωση και στην περιθωριακή ζωή των ομοφυλοφίλων, αλλά σε περισσότερες και πιο «φωτεινές» εκφάνσεις της καθημερινότητάς τους. Τη μουσική υπογράφει ο Σταμάτης Κραουνάκης, τους στίχους ο Γιώργος Παυριανός, ο Γιώργος Ευσταθίου, ο συνθέτης και σ’ ένα κομμάτι η Λίνα Νικολακοπούλου, και τις ενορχηστρώσεις ο Νίκος Δανίκας. Μπροστά στο μικρόφωνο βρίσκεται ο Γιώργος Μαρίνος, προσδίδοντας τη θεατρικότητά του στο όλο εγχείρημα. Το ομότιτλο κομμάτι, με τα πλήκτρα και τα κρουστά ν’ αποτυπώνουν το μουσικό κλίμα των 80s, ανήκει αναμφίβολα στα πιο «σκοτεινά» του δίσκου, όπως υποδηλώνει κι ο στίχος «Άντρες/που ονειρεύονται γυμνοί/κι εκλιπαρούνε τη σιωπή σου/μόνο άνδρες/ γδύσου». Στο ίδιο πλαίσιο, μουσικά και στιχουργικά, εντάσσεται το «Σινεμά», απεικονίζοντας το «ψωνιστίρι» σε δημόσιους χώρους, και το «Αθήνα – Θεσσαλονίκη», το οποίο περιγράφει μία Οδύσσεια αναζήτησης ερωτικών συντρόφων, με όλες τις ενοχές που συνεπάγονται και με όλους τους κινδύνους που ελλοχεύουν («τα οτοστόπ κι εσύ/χωρίς αναστολή/ανώνυμα μοιράζεις τη ζωή σου»).

Το «Ξενοδοχείον Κέκρωψ», ένα από τα πιο τρυφερά και μελωδικά κομμάτια του συνθέτη, περιγράφει τις ερωτικές συνευρέσεις ενός γκέι ζευγαριού «σε ύποπτο ξενοδοχείο», ενώ στο ρυθμικό και απενοχοποιημένο «Τζεζαμπελίτο Κουτουπέ» τον ερμηνευτή συνοδεύουν παιδικές φωνές και σφυρίχτρες, και η λέξη «γκέι» φαίνεται ν’ ακούγεται για πρώτη φορά σε ελληνικό τραγούδι. Στην «Οπλαρχηγό Ελένη» ο Γιώργος Μαρίνος τραγουδάει για μία εκδιδόμενη τρανσέξουαλ και στην «Τσικίτα Τιμπώ», που μουσικά έχει έντονα τα στοιχεία του καμπαρέ, για μία drag queen, συμπληρώνοντας μ’ αυτόν τον τρόπο ένα ψηφιδωτό εικόνων της ευρύτερης ομοφυλοφιλικής κοινότητας.

 

Το «Κέντρο διερχομένων» (1982), σε μουσική Νίκου Μαμαγκάκη και στίχους του ποιητή Γιώργου Ιωάννου, αποτελεί έναν κύκλο τραγουδιών που πρωταγωνίστρια φαίνεται να είναι η Ομόνοια, στην οποία ο αείμνηστος λογοτέχνης είχε αφιερώσει ένα ολόκληρο λεύκωμα με φωτογραφίες και κείμενα («Ομόνοια 1980»), και όχι η LGBT+ κοινότητα. Στις συνθέσεις και στις ενορχηστρώσεις συνυπάρχουν το λαϊκό με το λυρικό ύφος, με το Δημήτρη Κοντογιάννη να επωμίζεται ερμηνευτικά το βάρος των λαϊκών τραγουδιών, το Δημήτρη Ψαριανό των λυρικών και την Ελευθερία Αρβανιτάκη να διασχίζει και τους δύο δρόμους. Φορώντας την περσόνα της πόρνης, η ερμηνεύτρια νοηματοδοτεί τα κομμάτια εντάσσοντάς τα στο πλαίσιο του ετεροφυλοφιλικού έρωτα («Μη μιλάς και μην κουνιέσαι/δείξε σοβαρότητα/μη μας πάρει κάνα μάτι/και ζητούν ταυτότητα»), αν κι επιδέχονται πολλαπλές ερμηνείες («Δε θέλω να μας δούνε/μισώ το μάτι τους/εγώ ποτέ δεν είπα/για το κρεβάτι τους»), ενώ στα τρία ερωτικά κομμάτια που ερμηνεύει αισθαντικά ο Δημήτρης Ψαριανός («Κλειστά παράθυρα», «Το νιώθω τώρα», «Δεν ξέρω πια»), το φύλο του αντικειμένου του πόθου δεν καθίσταται σαφές, παρότι οι ομοφυλοφιλικοί υπαινιγμοί είναι εμφανείς («Το σπίτι ευωδιάζει απ’ την ανάσα σου/τα μέλη σου ανθούνε στο ημίφωτο/Έλα και τύλιξέ με/δε ζητώ φαΐ»).

 

Στα εν λόγω κομμάτια οι στίχοι του Ιωάννου παραπέμπουν κάπως στα ποιήματα του Χριστιανόπουλου, τα «Τραγούδια της αμαρτίας» του οποίου, μαζί με τα κομμάτια στο «Μόνον άντρες», αποτελούν μέχρι και σήμερα τους μοναδικούς κύκλους τραγουδιών της ελληνικής δισκογραφίας με θέμα την ομοφυλοφιλία, μιας και στο «Κέντρο διερχομένων» υπάρχουν μόνο υπαινιγμοί και σκόρπιες αναφορές. Σκόρπια τραγούδια για την σεξουαλική και την έμφυλη ταυτότητα έχουν γραφτεί κατά καιρούς και από άλλους δημιουργούς, τα οποία θα παρατεθούν εκτενώς στο δεύτερο και τελευταίο μέρος του αφιερώματος.


Κάντε share!
         
      
Tags: Γιώργος ΜαρίνοςΜάνος ΧατζιδάκιςΝίκος ΜαμαγκάκηςΝτίνος ΧριστιανόπουλοςΣταμάτης Κραουνάκης
Ακολούθησε το mikrofwno.gr στο Google News, στο Facebook, στο Instagram και στο Twitter για να ενημερώνεσαι για τελευταία νέα σε πολιτισμό και lifestyle.
Previous Post

Ο «Happy Traveller» Ευτύχης Μπλέτσας στα Νησιά Φερόε

Next Post

Διαγωνισμός: Κερδίστε διπλές προσκλήσεις για τη συναυλία του Κωστή Μαραβέγια στο Θέατρο Άλσος

Δημήτρης Βαγενάς

Δημήτρης Βαγενάς

Σπούδασα στο τμήμα Ψυχολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου κι έκανα μεταπτυχιακές σπουδές στην Ψυχανάλυση στο Brunel University London. Η αγάπη μου για τη μουσική είχε ως αποτέλεσμα ν’ αποκτήσω τα πτυχία Grade 2 με έπαινο στη θεωρία της μουσικής και Grade 3 στο αρμόνιο από το Trinity College London, και να παρακολουθήσω σεμινάρια στιχουργικής στο Μικρό Πολυτεχνείο, υπό την εποπτεία της Δήμητρας Γαλάνη. Από το 2011 αρθρογραφώ σε διαδικτυακά περιοδικά τέχνης, πολιτισμού και ψυχολογίας.

Related Posts

Η LILA θέλει να αφήσει το δικό της «Αποτύπωμα»

Η LILA θέλει να αφήσει το δικό της «Αποτύπωμα»

Μάι 23, 2025
Δημήτρης Κοντολάζος: Κυκλοφόρησε η νέα του επιτυχία με τίτλο «Πιες»

Δημήτρης Κοντολάζος: Κυκλοφόρησε η νέα του επιτυχία με τίτλο «Πιες»

Μάι 23, 2025
Αφιέρωμα στον αινιγματικό κόσμο του David Lynch στο ΚΠΙΣΝ

Αφιέρωμα στον αινιγματικό κόσμο του David Lynch στο ΚΠΙΣΝ

Μάι 23, 2025

Vamvakou Experience Festival 2025 – Η είσοδος ελεύθερη!

Μάι 23, 2025
Next Post
Διαγωνισμός: Κερδίστε διπλές προσκλήσεις για τη συναυλία του Κωστή Μαραβέγια στο Θέατρο Άλσος

Διαγωνισμός: Κερδίστε διπλές προσκλήσεις για τη συναυλία του Κωστή Μαραβέγια στο Θέατρο Άλσος

No Result
View All Result

Categories

Facebook Twitter Youtube Instagram

Τελευταίες αναρτήσεις

  • Η LILA θέλει να αφήσει το δικό της «Αποτύπωμα»
  • Η Άννα Βίσση στηρίζει τον 11χρονο πιανίστα Στέλιο Κερασίδη με τη βοήθεια του Γιάννη Κούστα
  • H Καίτη Γαρμπή έρχεται αύριο τα μεσάνυχτα στην «ΑΣΤΕΡΟΣΚΟΝΗ»
  • «Stars System» : Η Νέα Σελήνη που έρχεται είναι η πιο ευνοϊκή του 2025 (Trailer)
  • «Άγιος Έρωτας» : Η Κατρίν εξαφανίζεται

Kατηγορίες

Σεπτέμβριος 2020
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  
« Αυγ   Οκτ »

© 2017 - 2023 | Με την επιφύλαξη κάθε νόμιμου δικαιώματος.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΝΕΑ
    • Κόσμος
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
    • Νέα τραγούδια
      • Ελληνικές κυκλοφορίες
      • Ξένες κυκλοφορίες
      • Official lyric videos
      • Remixes
      • Ost
      • Ορχηστρική μουσική
      • Χριστουγεννιάτικα τραγούδια
      • Τραγούδια θεατρικών παραστάσεων
      • Τηλεοπτικά soundtracks
    • Video clip
      • Ελληνικά video clip
      • Ξένα video clip
    • Ατζέντα
      • Θεατρικές παραστάσεις
      • Μουσικοθεατρικές παραστάσεις
      • Χορός
      • Παρουσιάσεις βιβλίων
      • Εκθέσεις – Μουσεία
      • Τέχνες & εικαστικά
      • Μουσικές σκηνές
      • Φεστιβάλ
      • Συναυλίες
      • Νυχτερινά κέντρα
      • Clubs
      • Parties
      • Χορηγός επικοινωνίας
    • Θέατρο
      • Θεατρικά νέα
      • Κριτικές θεάτρου
    • Βιβλίο
      • Κριτικές βιβλίων
      • Προτάσεις βιβλίων
    • Media
      • Δηλώσεις
      • Ελληνικές σειρές
    • Σινεφίλ
      • Κινηματογραφικά νέα
      • Κινηματογραφικές κριτικές
      • Ταινίες προσεχώς!
    • Αφιερώματα
  • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
  • ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
  • ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ

© 2017 - 2023 | Με την επιφύλαξη κάθε νόμιμου δικαιώματος.