«Χρώμα δεν αλλάζουνε τα μάτια, μόνο τρόπο να κοιτάνε» μας τραγούδησε κάποτε με την λαϊκή μελωδική φωνή του ο αγαπημένος Γεράσιμος Ανδρεάτος και έγινε ευρύτερα γνωστός στο ελληνικό κοινό. Σήμερα έχοντας στην βαλίτσα του μία πορεία 30 και πλέον χρόνων στο ελληνικό τραγούδι, σπουδαίες συνεργασίες αλλά και πολύ μεγάλες επιτυχίες, λίγο πριν από τις εμφανίσεις του στην Αθήνα, μιλάει στο mikrofwno.gr για τη σχέση του με το λαϊκό τραγούδι, την πολιτική, τα talent shows αλλά και τα ρίσκα, ενώ μας αποκαλύπτει με ποιους ανθρώπους θέλει «στα ίδια μέρη να ξαναβρεθεί»!
Θα ξεκινήσουμε τη συζήτηση μας με τις εμφανίσεις στη μουσική σκηνή «Σφίγγα». Τι θα ακούσουμε αυτές τις δυο βραδιές;
Η μεγάλη αγάπη μου ήταν ανέκαθεν το λαικό τραγούδι. Ακούγοντάς το συγκινήθηκα τόσο που συνέδεσα τη ζωή μου μαζί του. Αφού μπορεί και προκαλεί τέτοια συγκίνηση σε αυθεντικούς ανθρώπους το θεωρώ «ιερό» και ξεχωρίζω το γνήσιο αληθινό τραγούδι από τα «φτηνά», «χυδαία» και άλλα κατασκευάσματα που υποκινούνται από το άμεσο κέρδος. Ως γνήσιος εκπρόσωπος , λοιπόν, του λαικού τραγουδιού, θα παρουσιάσω ένα λαικό πρόγραμμα με τραγούδια παλιά αλλά και σύγχρονα που θεωρώ αντάξιά τους π.χ. «Ο αετός πεθαίνει στον αέρα», «Άστην να λέει»» ,«Τα κλειδιά» κ.ά. και φυσικά και δικά μου «Πρώτο φθινόπωρο», «Ο γκρεμός» κ. ά. Θα παρουσιάσω επίσης με χαρά και υπερηφάνεια μια νέα τραγουδίστρια που σέβεται το λαικό τραγούδι και την ιστορία του και που πιστεύω στο ταλέντο της, την Επιστήμη Καμπούρογλου.
Έχετε κλείσει αισίως 30 χρόνια στο τραγούδι με σημαντικές συνεργασίες με μεγάλα ονόματα του μουσικού πενταγράμμου. Αν σας δινόταν ένα μαγικό ραβδί να επαναλάβετε μια συνεργασία. Ποια θα ήταν αυτή και γιατί την ξεχωρίζετε;
Tα «13 Φεγγάρια» . Τα εγκαινιάσαμε με τον Παντελή Θαλασσινό, την Αναστασία Μουτσάτσου και την Αθηνά Μόραλη το 1995/96. Ήταν ένα πολύ κεφάτο πρόγραμμα που φτιάξαμε μεταξύ μας και θυμάμαι με νοσταλγία τον ενθουσιασμό, την αγάπη και την αλληλεγγύη που υπήρχε μεταξύ μας! Επιτυχία , αγάπη και φιλία για το ξεκίνημά μας που κρατάει στα χρόνια!
Με ποιους θα θέλατε να βρεθείτε στα ίδια μέρη; Όπως λέει και ένα πολύ αγαπημένο τραγούδι σας.
Ξανά μαζί επί σκηνής με τους αγαπημένους μου φίλους! Θαλασσινό, Μουτσάτσου, Μόραλη, Χάρη κ Πάνο Κατσιμίχα , Χρήστο Νικολόπουλο, Κορακάκη και πολλούς ακόμα…
Υπάρχουν τραγούδια συναδέλφων σας που έχετε ζηλέψει;
Δεκάδες! Τα τραγουδώ στα προγράμματά μου. ( Μαργαριτάρια, Τ’ ανείπωτα, Μάνα που ζώ κλπ.)
Πιστεύετε πως η εποχή του λαϊκού τραγουδιού έχει ξεθωριάσει ή παραμένει αναλλοίωτη από γενιά σε γενιά; Υπάρχουν καλλιτέχνες της νεότερης γενιάς που ξεχωρίζετε;
Το λαικό τραγούδι είναι ριζωμένο στις ψυχές των ανθρώπων έστω κι αν δεν προβάλλεται ανάλογα. Εξελίσσεται κι αυτό όπως εμείς αλλά είναι παρόν κάθε φορά που αναζητάμε συγκινήσεις ξεχωριστές που μόνο μέσα από το λαικό τραγούδι μπορούν να εκφραστούν! Πάρτε παράδειγμα την Γιώτα Νέγκα και την Φωτεινή Βελεσιώτου . Ο λόγος που μας συγκινούν είναι πως είναι και οι δύο γνήσιες λαικές ερμηνεύτριες και τα τραγούδια τους καταγράφονται ως λαικά του 2017.
Αγαπημένα σας μουσικά όργανα είναι ο μπαγλαμάς και το μπουζούκι. Υπήρχε κάποιος καλλιτέχνης που σας ενέπνευσε και τον είχατε ως ίνδαλμα από μικρός; Πότε παίξατε για πρώτη φορά επαγγελματικά;
Ο Ζαμπέτας μου ενέπνευσε τη μεγάλη αγάπη για το όργανο με τον ευαίσθητο και μεστό τρόπο που έπαιζε! Μετά ανακάλυψα όλους τους μεγάλους που κι αυτοί με επηρέασαν βαθύτατα. Επαγγελματικά έπαιξα πρώτη φορά στο «Ανώγειο» στην Τερψιθέα Γλυφάδας . Ήμασταν μια παρέα τεσσάρων παιδιών εκ των οποίων ο ένας ήταν ο Πάνος Κατσιμίχας. Πολύ ωραίο ξεκίνημα!
Σύμφωνα με το βιογραφικό σας το 1991 ηχογραφήσατε τον πρώτο σας δίσκο, ενώ θα μπορούσαμε να πούμε ότι γίνατε γνωστός μέσα από την συμμετοχή σας στον δίσκο «Λαύριο» του Βαγγέλη Κορακάκη. Πως προέκυψε αυτή η συνεργασία;
Οι δύο πρώτες ηχογραφήσεις μου ήταν στα «Πορφυρά καμπάγια» Πέτρου Ταμπόύρη και Θοδωρή Γκόνη και «Λαύριο» του Βαγγέλη Κορακάκη το 1993 και οι δύο. Ήδη τραγουδούσα σε διάφορα κέντρα. Όταν γνωρίστηκα με τους δημιουργούς το 1992 τραγουδούσα κι έπαιζα στο «Μπιζάρ» στην Αγίου Μελετίου. Κάποιοι φίλοι και συνάδελφοι είπαν καλά λόγια για μένα και έγιναν οι γνωριμίες με το αποτέλεσμα που ξέρετε.
Πως βλέπετε την νέα μόδα των talent shows που έχουν κάνει και πάλι την εμφάνιση τους; Αν σας γινόταν πρόταση να κάτσετε στη θέση του κριτή. Θα σας ενδιέφερε κάτι τέτοιο και γιατί;
Θα μου άρεσε στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος αυτών των εκπομπών να βρίσκονται πράγματι τα νέα παιδιά, το προχώρημα τους , η μετάδοση γνώσεων για την τεχνική του τραγουδιού και την ιστορία του, να δινόταν έμφαση στις τόσο πλούσιες αποχρώσεις του ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ τραγουδιού και τέλος μετά από αυτά η προσπάθεια για ένταξη των παιδιών στον επαγγελματικό χώρο . Αυτό για μένα θα έδινε νόημα στην ύπαρξη των εκπομπών αυτών.
Πιστεύετε πως πλέον κάποιος που έχει ως όνειρο να κάνει καριέρα στην μουσική, μπορεί να το καταφέρει πιο εύκολα από ότι στις παλιές εποχές;
Κάθε εποχή έχει τις δικές της δυσκολίες. Πιστεύω πως όποιος έχει ταλέντο, εξυπνάδα και συγκροτημένη προσωπικότητα έχει πάντα πολλές πιθανότητες να τα καταφέρει.
Συμφωνείτε με το γεγονός για το ότι αρκετοί καλλιτέχνες διαχωρίζουν το τραγούδι σε εμπορικό και έντεχνο; Ποια είναι η γνώμη σας;
Είναι ένας κώδικας επικοινωνίας πολύ άστοχος κατά τη γνώμη μου. Ποιος δεν θα ήθελε τα τραγούδια του να είναι «εμπορικά» δηλαδή να έχουν απήχηση στον κόσμο; Προσωπικά δεν γνωρίζω κανένα. Δηλαδή ο Χαρούλης που «σκίζει» δεν είναι εμπορικός; Αν θέλουμε να βρισκόμαστε στην επικαιρότητα πρέπει να είμαστε καλοί «έμποροι» των τραγουδιών μας. Δεν μου αρέσει που το λέω αλλά δυστυχώς όλα τα μέσα που μεταδίδουν τραγούδια και όχι μόνο, υπηρετούν ή συμπορεύονται με κάποια συμφέροντα.
Υπήρξαν φορές που πήρατε κάποιο «ρίσκο» επάνω στην δουλειά ή στην ζωή σας και δικαιωθήκατε;
Ναι και στα δύο. Στη δουλειά θυμάμαι πρότεινα συνεργασία στους “Apurimac” το 2001 και κάναμε ένα πολύ ωραίο και πρωτότυπο πρόγραμμα με πολλές διασκευές σαν αυτές που ακούμε στις μέρες μας τόσα χρόνια μετά.
Είστε ένας καλλιτέχνης που βρίσκεται μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας, ενώ δίνετε σπάνια συνεντεύξεις είτε στη τηλεόραση είτε σε κάποιο έντυπο. Είναι επιλογή ζωής αυτό ή μιλάτε μόνο μέσα από τη δουλειά σας και τα τραγούδια σας;
Όταν έχω κάτι να πω που με ενδιαφέρει να το μάθει ο κόσμος επικοινωνώ αρκετά. Και μιλάω για θέματα της δουλειάς μου. Εμφανίσεις , συνεργασίες και δισκογραφία. Προσπαθώ να κρατάω μια ισορροπία για να μην γίνομαι κουραστικός.
Πολλοί καλλιτέχνες έχουν περάσει και από τον χώρο της πολιτικής άλλο ένδοξα, άλλοτε άδοξα. Αν σας γινόταν μια πρόταση από κάποιο κόμμα, θα ήσασταν θετικός ή αρνητικός; Και γιατί;
Αρνητικός γιατί δεν πιστεύω στα κόμματα και στην πολιτική όπως ασκείται. Άσε που έχω δει κάποιους φίλους με καλές προθέσεις να αδειάζονται άσχημα από την ηγεσίες και να μην ξέρουν τι να πουν στους φίλους που τους ψήφισαν….
Έχετε καταφέρει πολλά όλα αυτά τα χρόνια. Έχει μείνει κάποιο όνειρο ή απωθημένο σας ανεκπλήρωτο; Αν ναι τι είναι αυτό;
Θα ήθελα οι σύγχρονοι δημιουργοί να προσπαθούν να εκφράζουν πρωτίστως αλήθινά συναισθήματα και συγκίνηση μέσα από τα τραγούδια τους. Αισθάνομαι ότι μπορώ να ακουμπήσω την ψυχή μου σε πολύ λιγότερα τραγούδια τελευταία…
Ένα χρόνο μετά από το προσωπικό σας άλμπουμ «Κι ύστερα έρχεται η αγάπη» σε μουσική και στίχους του Σταμάτη Χατζηευσταθίου. Ετοιμάζετε κάτι νέο δισκογραφικά ή είναι πολύ νωρίς να μιλάμε για κάτι τέτοιο;
Έχω πολύ όμορφα τραγούδια που θέλω να ηχογραφήσω. Ελπίζω να έχω νέα σύντομα. Επίσης είναι ηχογραφημένη η συναυλία στο «Βεάκειο» που πραγματοποιήθηκε το καλοκαίρι….
Έχουμε μια νέα χρονιά μπροστά μας. Τι εύχεστε για το κοινό που σας ακολουθεί όλα αυτά τα χρόνια αλλά και για τους αναγνώστες του mikrofwno.gr;
Φυσικά να έχουμε όλοι καλή υγεία, αγάπη, μοίρασμα, αλληλεγγύη, προκοπή και Θεία Φώτιση!
Γεράσιμος Ανδρεάτος – Γιώτα Νέγκα “Μην Τολμήσεις” – Άλμπουμ:
«Κι ύστερα έρχεται η αγάπη»
Μάθετε περισσότερα για την εμφάνιση του Γεράσιμου Ανδρεάτου στη “Σφίγγα”. Πατήστε ΕΔΩ!
Συνέντευξη – Επιμέλεια: Χρήστος Τσαρδάκης – Σωτήρης Μανδήλης